Gå til innhold

Moralsk vs umoralsk

Gjest Villniss

Anbefalte innlegg

Gjest Villniss

Men for alle oss andre er ikke dette et alternativ, skjønner du ikke det?

Selv om jeg hadde stått der uten andre muligheter hadde jeg ikke løyet på meg sykdom. Jeg hadde fått til andre løsninger, og om jeg måtte hadde jeg tatt meg en dag fri uten lønn.

Etter hva jeg forstod på trådstarter så gjaldt det vel ikke kun èn dag... og sykmelding var et alternativ KUN hvis INGENTING annet var mulig. Forstår du ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 181
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

24

• morsan

18

• Persille1365381127

10

• trollemor;o)

7

Mest aktive i denne tråden

Gjest Villniss

''Men for alle oss andre er ikke dette et alternativ, skjønner du ikke det?''

Du verden. Alle oss andre...I min virkelighet så ser jeg stadig folk som blir sykemeldt fordi det passer med deres livssituasjon av en eller annen grunn, uten at de nødvendigvis er syke. Dette må da være et faktum som alle vet eksisterer i vårt samfunn?

Ja, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villniss

Spill spor 2:

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=3443643

Ja, jeg oppfatter deg som svært umoralsk. Du aksepterer å stjele fra fellesskapet. Da hjelper det ikke å være mot analsex :-)

Ja, men halloooo.... Er det ingen som skjønner her at sykmelding er et alternativ hvis INGENTING annet er mulig? Det være seg dagmamma, barnepike, besteforeldre, permisjon uten lønn, etc etc Selv når ikke det en gang går an å ta barnet med seg på jobben?

*Sukk*

Og ja, helt greit at du og alle andre synes jeg er rar som synes analsex er ekkelt og at jeg har sperrer på det. Men det er meg. Dere er dere. Og ja, helt ok at det er sikkert var galt å kalle det umoralsk sånn rent generelt. Men for MEG er det umoralsk. Hvorfor kan ingen akseptere det? Vi er da forskjellige mennesker... Herregud....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant?

Jo, det er helt sant. Jeg kan ikke i min villeste fantasi tro på at alt sykefraværet i vårt land skyldes bare sykdom. Eller rettere sagt- det vet jeg at det ikke gjør. Hvis man tror det- så vil jeg påstå at man sannsynligvis er ganske naiv.

Her er en liste over "godtatte grunner" til sykefravær i Norge, hvor:

Har problemer med å komme seg på jobb på grunn av kortvarige manglende tilbud i barnehage, skole eller offentlig transport, ligger på 6.plass.

http://www.ledernett.no/id/31158.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villniss

Jo, det er helt sant. Jeg kan ikke i min villeste fantasi tro på at alt sykefraværet i vårt land skyldes bare sykdom. Eller rettere sagt- det vet jeg at det ikke gjør. Hvis man tror det- så vil jeg påstå at man sannsynligvis er ganske naiv.

Har problemer med å komme seg på jobb på grunn av kortvarige manglende tilbud i barnehage, skole eller offentlig transport, ligger på 6.plass.

10 poeng til deg for at du kom med den lista! Takk! :-)

Visste vel egentlig at det ikke bare var jeg som tenkte slik... Men så utrolig vanskelig å få folk til å forstå det eller innrømme det selv. Som jeg har sagt før så er Dolere over gjennomsnittlig PK. I allefall her inne hvor de innbiller seg at de har et ansikt å tape om de sier noe som ikke er PK...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 poeng til deg for at du kom med den lista! Takk! :-)

Visste vel egentlig at det ikke bare var jeg som tenkte slik... Men så utrolig vanskelig å få folk til å forstå det eller innrømme det selv. Som jeg har sagt før så er Dolere over gjennomsnittlig PK. I allefall her inne hvor de innbiller seg at de har et ansikt å tape om de sier noe som ikke er PK...

Ja, det kan ofte virke som om dol'ere ikke er representative for resten av befolkningen. Det hersker en utrolig moralisme her inne i mange sammenhenger, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Jo, det er helt sant. Jeg kan ikke i min villeste fantasi tro på at alt sykefraværet i vårt land skyldes bare sykdom. Eller rettere sagt- det vet jeg at det ikke gjør. Hvis man tror det- så vil jeg påstå at man sannsynligvis er ganske naiv. ''

Det har du helt rett i. Det norske folk har ikke dårligere helse enn andre, men både sykefravær og andel uførepensjonerte i befolkningen er svært høyt i forhold til sammenlignbare land.

Undersøkelser viser at dette også har med arbeidsmiljø, konflikter, omstilling og holdninger til arbeidslivet å gjøre. Dette trenger for all del ikke å bety at folk "faker" eller lurer seg til trygd og sykepenger, men det betyr at en stor del av problemene ligger i arbeidslivet og arbeidsmiljøet.

Det er jo også et "pussig" sammentreff at vi både har så høyt sykefravær og så gunstig sykelønnsordning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villniss

Ja, jeg synes du har et helt skrudd synt på moral.

Lykke til i RL!

Jada, værsågod! Helt i orden. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan ofte virke som om dol'ere ikke er representative for resten av befolkningen. Det hersker en utrolig moralisme her inne i mange sammenhenger, synes jeg.

Jeg synes det er veldig bra at folk reagerer så sterkt mot misbruk av sykemeldinger, men har ofte humret over enkelte sterke reaksjoner på at barn får syltetøy og nugatti på brødskiva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig bra at folk reagerer så sterkt mot misbruk av sykemeldinger, men har ofte humret over enkelte sterke reaksjoner på at barn får syltetøy og nugatti på brødskiva.

He..he..det tilhører vel de mindre alvorlige områdene her i livet, kanskje:-)

Men ærlig talt...og det er mulig at jeg bor i et særdeles sort område av vårt land. Men det går knapt en dag uten at jeg hører noen som spekulerer i hvordan karre til seg mest mulig av godene her i landet. "Jeg bare sykemelder meg" er en standard replikk. Og folk er sykemeldte og jobber svart ved siden av - helt uten skrupler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg forstod på trådstarter så gjaldt det vel ikke kun èn dag... og sykmelding var et alternativ KUN hvis INGENTING annet var mulig. Forstår du ikke det?

''Etter hva jeg forstod på trådstarter så gjaldt det vel ikke kun èn dag... og sykmelding var et alternativ KUN hvis INGENTING annet var mulig. Forstår du ikke det?''

Det står ingenting fra trådstarter om at ulønnet permisjon er utelukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Har problemer med å komme seg på jobb på grunn av kortvarige manglende tilbud i barnehage, skole eller offentlig transport, ligger på 6.plass.''

Stikkordet her er vel nettopp "kortvarige" - antar det er lettere for enkelte å "sykemelde" seg dersom det er kortvarige (og dermed kanskje også uventede?) problemer mht barnehage osv, f eks syk dagmamma eller lignende. Jeg tror nok at langt færre ville våget/ønsket å benytte sykemelding for langvarig, godt varslet sommerstenging av barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villniss

''Etter hva jeg forstod på trådstarter så gjaldt det vel ikke kun èn dag... og sykmelding var et alternativ KUN hvis INGENTING annet var mulig. Forstår du ikke det?''

Det står ingenting fra trådstarter om at ulønnet permisjon er utelukket.

Nei, nå husker jeg ikke så godt lenger. Er rimelig sliten nå..Men hun var iallefall ikke fremmed for tanken om å sykmelde seg. Og da ville hun vel heller gjøre det fremfor å ta ulønnet permisjon. Sånn tolket iallfall jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Jo, det er helt sant. Jeg kan ikke i min villeste fantasi tro på at alt sykefraværet i vårt land skyldes bare sykdom. Eller rettere sagt- det vet jeg at det ikke gjør. Hvis man tror det- så vil jeg påstå at man sannsynligvis er ganske naiv. ''

Det har du helt rett i. Det norske folk har ikke dårligere helse enn andre, men både sykefravær og andel uførepensjonerte i befolkningen er svært høyt i forhold til sammenlignbare land.

Undersøkelser viser at dette også har med arbeidsmiljø, konflikter, omstilling og holdninger til arbeidslivet å gjøre. Dette trenger for all del ikke å bety at folk "faker" eller lurer seg til trygd og sykepenger, men det betyr at en stor del av problemene ligger i arbeidslivet og arbeidsmiljøet.

Det er jo også et "pussig" sammentreff at vi både har så høyt sykefravær og så gunstig sykelønnsordning.

'' Det norske folk har ikke dårligere helse enn andre, men både sykefravær og andel uførepensjonerte i befolkningen er svært høyt i forhold til sammenlignbare land.''

Men så har kanskje også Norge en større andel av yrkesaktive enn en del andre land der andelen hjemmeværende er større?

''Undersøkelser viser at dette også har med arbeidsmiljø, konflikter, omstilling og holdninger til arbeidslivet å gjøre. Dette trenger for all del ikke å bety at folk "faker" eller lurer seg til trygd og sykepenger, men det betyr at en stor del av problemene ligger i arbeidslivet og arbeidsmiljøet.''

Ja, og flere av "grunnene" på lista som Colette viste til kan jo plasseres inn i en slik sammenheng.

''Det er jo også et "pussig" sammentreff at vi både har så høyt sykefravær og så gunstig sykelønnsordning.''

*he he*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå husker jeg ikke så godt lenger. Er rimelig sliten nå..Men hun var iallefall ikke fremmed for tanken om å sykmelde seg. Og da ville hun vel heller gjøre det fremfor å ta ulønnet permisjon. Sånn tolket iallfall jeg det.

Det er meget mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Har problemer med å komme seg på jobb på grunn av kortvarige manglende tilbud i barnehage, skole eller offentlig transport, ligger på 6.plass.''

Stikkordet her er vel nettopp "kortvarige" - antar det er lettere for enkelte å "sykemelde" seg dersom det er kortvarige (og dermed kanskje også uventede?) problemer mht barnehage osv, f eks syk dagmamma eller lignende. Jeg tror nok at langt færre ville våget/ønsket å benytte sykemelding for langvarig, godt varslet sommerstenging av barnehage.

''Jeg tror nok at langt færre ville våget/ønsket å benytte sykemelding for langvarig, godt varslet sommerstenging av barnehage.''

Ja, selvfølgelig:-) Det vil jeg anta er i drøyeste laget for de fleste. Men jeg trodde det var planleggingsdager i barnehagen det var snakk om her - først og fremst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villniss

"Jeg tror nok at langt færre ville våget/ønsket å benytte sykemelding for langvarig, godt varslet sommerstenging av barnehage."

Det var vel ikke hele ferien hun mente. Slik jeg forstod det var det av kortere varighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He..he..det tilhører vel de mindre alvorlige områdene her i livet, kanskje:-)

Men ærlig talt...og det er mulig at jeg bor i et særdeles sort område av vårt land. Men det går knapt en dag uten at jeg hører noen som spekulerer i hvordan karre til seg mest mulig av godene her i landet. "Jeg bare sykemelder meg" er en standard replikk. Og folk er sykemeldte og jobber svart ved siden av - helt uten skrupler.

''Men det går knapt en dag uten at jeg hører noen som spekulerer i hvordan karre til seg mest mulig av godene her i landet. "Jeg bare sykemelder meg" er en standard replikk. Og folk er sykemeldte og jobber svart ved siden av - helt uten skrupler.''

Det varierer nok veldig fra bransje til bransje! Jeg synes det har vært veldig lite av slikt på de stedene jeg har jobbet. Hvis noen har "faket", har de ihvertfall ikke snakket høyt om det;-)

Men i løpet av ymse sommerjobber og ekstrajobber opp igjennom årene har jeg jo sett en annen innstilling hos enkelte. Noen snakker om "3-dagersen" som en slags ekstra ferie de kan benytte seg av og at de må passe på å ta den ut før året er omme.

"Favoritten" min er vel han som tok en 3-dagers for å male huset sitt, og så datt han ned fra stigen dag én og brakk arma! *knegg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg tror nok at langt færre ville våget/ønsket å benytte sykemelding for langvarig, godt varslet sommerstenging av barnehage."

Det var vel ikke hele ferien hun mente. Slik jeg forstod det var det av kortere varighet.

Kortvarig eller ikke - det er like ulovlig uansett. Men graden av alvorlighet varierer selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men det går knapt en dag uten at jeg hører noen som spekulerer i hvordan karre til seg mest mulig av godene her i landet. "Jeg bare sykemelder meg" er en standard replikk. Og folk er sykemeldte og jobber svart ved siden av - helt uten skrupler.''

Det varierer nok veldig fra bransje til bransje! Jeg synes det har vært veldig lite av slikt på de stedene jeg har jobbet. Hvis noen har "faket", har de ihvertfall ikke snakket høyt om det;-)

Men i løpet av ymse sommerjobber og ekstrajobber opp igjennom årene har jeg jo sett en annen innstilling hos enkelte. Noen snakker om "3-dagersen" som en slags ekstra ferie de kan benytte seg av og at de må passe på å ta den ut før året er omme.

"Favoritten" min er vel han som tok en 3-dagers for å male huset sitt, og så datt han ned fra stigen dag én og brakk arma! *knegg*

*Ler* Jeg snakker ikke om bransjen/jobben min. Men folk flest-her jeg bor. Det finnes knapt et menneske i mitt nabolag som går på jobb om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...