morsan Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 *Ler* Jeg snakker ikke om bransjen/jobben min. Men folk flest-her jeg bor. Det finnes knapt et menneske i mitt nabolag som går på jobb om morgenen. Oi! Hos oss er det utrolig stille på dagtid, så her er det stort sett bare mødre med babyer som er hjemme, pluss pensjonister og enkelte andre;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babette Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 '' Det norske folk har ikke dårligere helse enn andre, men både sykefravær og andel uførepensjonerte i befolkningen er svært høyt i forhold til sammenlignbare land.'' Men så har kanskje også Norge en større andel av yrkesaktive enn en del andre land der andelen hjemmeværende er større? ''Undersøkelser viser at dette også har med arbeidsmiljø, konflikter, omstilling og holdninger til arbeidslivet å gjøre. Dette trenger for all del ikke å bety at folk "faker" eller lurer seg til trygd og sykepenger, men det betyr at en stor del av problemene ligger i arbeidslivet og arbeidsmiljøet.'' Ja, og flere av "grunnene" på lista som Colette viste til kan jo plasseres inn i en slik sammenheng. ''Det er jo også et "pussig" sammentreff at vi både har så høyt sykefravær og så gunstig sykelønnsordning.'' *he he* Det var kanskje litt upresist av meg å si "andel av befolkningen", selv om det er riktig. I Norge er det også uvanlig høy prosent som går fra arbeidsliv til uførepensjon, og slik sett spiller det ingen rolle om det er relativt få som er hjemmeværende. F. eks. er gjennomsnittlig pensjonsalder fra læreryrket bare 58 år. Og det sier seg at at man verken kan få AFP eller alderspensjon så tidlig, det er vel bare Forsvaret som har så tidlig "normal" pensjonsalder. Men når du først nevner det, har Norge veldig mange deltidsarbeidende kvinner. I en del andre land er det gjerne enten eller. Enten jobber kvinnene fulltid, eller så jobber de ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Oi! Hos oss er det utrolig stille på dagtid, så her er det stort sett bare mødre med babyer som er hjemme, pluss pensjonister og enkelte andre;-) Her er det også en del pensjonister. Men også endel sykemeldte, uføretrygdede og til og med noen rusmisbrukere,. Føler meg som den eneste som gå på jobb om morgenen - men det er klart at det er flere:-) Syntes det var litt artig da jeg fikk presentert forbud mot klipping av plen i helgene. Det er jo ikke alle som har hele dagen - alle hverdager - å gjøre unna slike ting på...men det var visst ikke så lett å forstå :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Her er det også en del pensjonister. Men også endel sykemeldte, uføretrygdede og til og med noen rusmisbrukere,. Føler meg som den eneste som gå på jobb om morgenen - men det er klart at det er flere:-) Syntes det var litt artig da jeg fikk presentert forbud mot klipping av plen i helgene. Det er jo ikke alle som har hele dagen - alle hverdager - å gjøre unna slike ting på...men det var visst ikke så lett å forstå :-) ''Syntes det var litt artig da jeg fikk presentert forbud mot klipping av plen i helgene.'' _hele_ helgen?? Lørdag burde da vært lov? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babette Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 He..he..det tilhører vel de mindre alvorlige områdene her i livet, kanskje:-) Men ærlig talt...og det er mulig at jeg bor i et særdeles sort område av vårt land. Men det går knapt en dag uten at jeg hører noen som spekulerer i hvordan karre til seg mest mulig av godene her i landet. "Jeg bare sykemelder meg" er en standard replikk. Og folk er sykemeldte og jobber svart ved siden av - helt uten skrupler. Jeg overhørt en gang en (uføretrygdet) mor som tipset sin datter og hennes venninne om hvordan de kunne fortelle legen at de var helt ødelagt i ryggen og ikke orket å jobbe. Det kunnne han ikke motbevise, sa hun. Og det var den taktikken hun selv hadde valgt, sa hun også. Jeg fikk lyst til å spy. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 ''Syntes det var litt artig da jeg fikk presentert forbud mot klipping av plen i helgene.'' _hele_ helgen?? Lørdag burde da vært lov? Ja, lørdag før kl. 17.00 er det vel lov. Men jeg føler ikke at det er populært å bråke rundt på lørdag. Selv om det ikke er ulovlig, så er det ikke helt akseptert..... Så da blir det til at jeg tar det på vanlige hverdager- etter jobben og en matbit:-) Og jeg har mye plen - så det tar sin tid. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Du er jo innmari dum du også, som ikke engang FORSØKER å lese ting i beste og riktig mening... Men det er vel heller det at du ikke klarer det på grunn av for lav iq... He, he - må dessverre skuffe deg når det gjelder egen IQ - og også når det gjelder egen EQ. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Ja, skjønner det. Men opprinnelig var det at jeg sa at jeg glatt hadde sykmeldt meg om/hvis/dersom INGENTING annet var mulig. Det er mange (alle) som har vrengt på det, og tolket det dithen at jeg er en ond, kynisk kødd som snylter og misbruker systemet uansett! Noe som selvsagt ikke er riktig. ''Ja, skjønner det. Men opprinnelig var det at jeg sa at jeg glatt hadde sykmeldt meg om/hvis/dersom INGENTING annet var mulig.'' Det er jo ikke du som sykemelder deg, men legen. Etter en operasjon var jeg så syk at jeg måtte ha hjelp hjemme. Jeg kom meg verken på toalettet eller fikk laga meg mat i over en uke etter operasjonen. Den eneste muligheten var at mannen min var hjemme fra jobb for å ta seg av meg. Sykemelding fikk jeg selvsagt, men han hadde ikke krav på noe som helst i og med at det jo ikke var han som var syk. Fullt forståelig, men selvsagt tapte han en ukes arbeidsfortjeneste. Klart vi syntes det var urettferdig, men det hadde vært uaktuelt å misbruke sykelønnsordningene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Jeg overhørt en gang en (uføretrygdet) mor som tipset sin datter og hennes venninne om hvordan de kunne fortelle legen at de var helt ødelagt i ryggen og ikke orket å jobbe. Det kunnne han ikke motbevise, sa hun. Og det var den taktikken hun selv hadde valgt, sa hun også. Jeg fikk lyst til å spy. Ja, ikke sant....Der er den rette typen. Og de er det utrolig mange av. Jeg blir også nesten kvalm av å høre folk prate om dette i det daglige. Det er bare så vidt jeg klarer å tie stille mange ganger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 ''Men for alle oss andre er ikke dette et alternativ, skjønner du ikke det?'' Du verden. Alle oss andre...I min virkelighet så ser jeg stadig folk som blir sykemeldt fordi det passer med deres livssituasjon av en eller annen grunn, uten at de nødvendigvis er syke. Dette må da være et faktum som alle vet eksisterer i vårt samfunn? Er det virkelig så enkelt? Min erfaring er at man kun får sykemeldig dersom det virkelig er fysisk eller psykisk sykdom på gang. Hvis det var så enkelt synes jeg det er merkelig at mannen min ikke fikk sykemelding for å ta seg av meg når jeg lå hjelpeløs hjemme i en uke etter en operasjon? Han måtte ta fri fra jobb og tapte lønn for en uke. Man har ingen sykelønnsordning for slike ting. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 ''Ja, skjønner det. Men opprinnelig var det at jeg sa at jeg glatt hadde sykmeldt meg om/hvis/dersom INGENTING annet var mulig.'' Det er jo ikke du som sykemelder deg, men legen. Etter en operasjon var jeg så syk at jeg måtte ha hjelp hjemme. Jeg kom meg verken på toalettet eller fikk laga meg mat i over en uke etter operasjonen. Den eneste muligheten var at mannen min var hjemme fra jobb for å ta seg av meg. Sykemelding fikk jeg selvsagt, men han hadde ikke krav på noe som helst i og med at det jo ikke var han som var syk. Fullt forståelig, men selvsagt tapte han en ukes arbeidsfortjeneste. Klart vi syntes det var urettferdig, men det hadde vært uaktuelt å misbruke sykelønnsordningene. ''Det er jo ikke du som sykemelder deg, men legen'' Den er nok for utdatert og gammeldags, togli. Folk i dag *sykemelder seg * :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Ja, ikke sant....Der er den rette typen. Og de er det utrolig mange av. Jeg blir også nesten kvalm av å høre folk prate om dette i det daglige. Det er bare så vidt jeg klarer å tie stille mange ganger. ''Det er bare så vidt jeg klarer å tie stille mange ganger.'' Hvilket jo kan være like greit mange ganger... Jeg terget på meg en venn av mannen min en gang, da han skrøt av at det å jobbe svart var så lurt for da snøyt man staten. Jeg kommenterte at han bare trodde han snøt staten, men i realiteten snøt han alle oss som betaler skatt fullt ut.... Gjett om han ble sur!! Åhåi! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 ''Det er jo ikke du som sykemelder deg, men legen'' Den er nok for utdatert og gammeldags, togli. Folk i dag *sykemelder seg * :-) Pinlig, spør du meg..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 ''Det er bare så vidt jeg klarer å tie stille mange ganger.'' Hvilket jo kan være like greit mange ganger... Jeg terget på meg en venn av mannen min en gang, da han skrøt av at det å jobbe svart var så lurt for da snøyt man staten. Jeg kommenterte at han bare trodde han snøt staten, men i realiteten snøt han alle oss som betaler skatt fullt ut.... Gjett om han ble sur!! Åhåi! Grrrr...ja, der har du min yndlingsborger:-( Tror ikke du kommer noen vei med å appellere til ansvarsfølelse og samvittighet der i gården:-( Det er det bare alle andre som skal ha. Jeg kjenner en kar som kun har et mål for øyet, og det er å få uføretrygd. Han sier at det bare er "idioter" som gidder å jobbe....Tror du jeg blir provosert? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Grrrr...ja, der har du min yndlingsborger:-( Tror ikke du kommer noen vei med å appellere til ansvarsfølelse og samvittighet der i gården:-( Det er det bare alle andre som skal ha. Jeg kjenner en kar som kun har et mål for øyet, og det er å få uføretrygd. Han sier at det bare er "idioter" som gidder å jobbe....Tror du jeg blir provosert? Huff! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Ja, det kan ofte virke som om dol'ere ikke er representative for resten av befolkningen. Det hersker en utrolig moralisme her inne i mange sammenhenger, synes jeg. Det kommer jo litt an på hva man moraliserer over også da Kjempeflott at så mange har slike holdninger overfor trygdesnylting! Og kjempeflott at dette kommer til syne på et diskusjonsforum! Andre saker, som f.eks. barneoppdragelse, kosthold etc. er det tross alt ikke like viktig å moralisere over 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Du er jo innmari dum du også, som ikke engang FORSØKER å lese ting i beste og riktig mening... Men det er vel heller det at du ikke klarer det på grunn av for lav iq... Jeg har kun sagt at ''Uff, nei - dette blir bare for dumt.'' Og altså ingenting om at du er dum eller at du har lav IQ, bare for å ha sagt det. Man kommer lengst med saklige diskusjoner uten personangrep. Bare som et lite tips! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Pinlig, spør du meg..... Det er mange år siden min far snakket om hvor forundret han var over denne talemåten. "Jeg trodde det var leger som sykemeldte folk" sa han " og ikke at folk gjorde det selv". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 *Ler* Jeg snakker ikke om bransjen/jobben min. Men folk flest-her jeg bor. Det finnes knapt et menneske i mitt nabolag som går på jobb om morgenen. Da begynner jeg å lure på hvor du bor ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Det er mange år siden min far snakket om hvor forundret han var over denne talemåten. "Jeg trodde det var leger som sykemeldte folk" sa han " og ikke at folk gjorde det selv". Jeg husker for noen år siden, da vi hadde det ganske så turbulent på jobben . og en av mine kolleger sa følgende: "Nå orker jeg ikke dette mer, i morgen skal jeg til legen og få sykemelding!" Og neste dag kom han på jobb og leverte sykemelding for to uker.... Han er flink til å snakke for seg, denne mannen. Han var absolutt ikke syk, men vi hadde ikke noen god arbeidssituasjon - men det gjaldt jo for flere enn han da... Og vi andre fikk belastningen for at han var borte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.