Gå til innhold

Moralsk vs umoralsk

Gjest Villniss

Anbefalte innlegg

Gjest en doler

Men nå har jo du vist tidligere også at du har litt spesielle meninger og holdninger. Heldigvis er ikke du og Vilniss representative for flertallet på dol.

det er ikke mulig å bli mer enig ulvinnen!!! godt vi er flere om å mene det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 181
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

24

• morsan

18

• Persille1365381127

10

• trollemor;o)

7

Mest aktive i denne tråden

trollemor;o)

He..he..det tilhører vel de mindre alvorlige områdene her i livet, kanskje:-)

Men ærlig talt...og det er mulig at jeg bor i et særdeles sort område av vårt land. Men det går knapt en dag uten at jeg hører noen som spekulerer i hvordan karre til seg mest mulig av godene her i landet. "Jeg bare sykemelder meg" er en standard replikk. Og folk er sykemeldte og jobber svart ved siden av - helt uten skrupler.

Ille...Jeg har vært i land hvor det ikke finnes slike flotte velferdsordninger (heter det det?) som i Norge.

Kanskje forsvinner disse ordningene etterhvert når det viser seg at så mange missbruker de?

Kanskje må vi ta permisjon uten lønn når vi er syke snart?

Kanskje litt på spissen, men jo mer missbruk jo større er sjansen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå har jo du vist tidligere også at du har litt spesielle meninger og holdninger. Heldigvis er ikke du og Vilniss representative for flertallet på dol.

Mine holdninger/meninger rundt snylting på systemet - uansett på hvilken måte - er tindrende klare: Jeg er sterk motstander av det på alle områder. Jeg har selv ikke vært sykemeldt de siste 10 årene.

Det eneste jeg har påpekt i denne sammenhengen- er at virkeligheten ikke er så skinnende hvit som mange skulle ønske seg, og at forholdsvis mange nordmnenn har lav moral på dette området. Men når man leser innleggene her inne, så kan man lett få et annet inntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine holdninger/meninger rundt snylting på systemet - uansett på hvilken måte - er tindrende klare: Jeg er sterk motstander av det på alle områder. Jeg har selv ikke vært sykemeldt de siste 10 årene.

Det eneste jeg har påpekt i denne sammenhengen- er at virkeligheten ikke er så skinnende hvit som mange skulle ønske seg, og at forholdsvis mange nordmnenn har lav moral på dette området. Men når man leser innleggene her inne, så kan man lett få et annet inntrykk.

''virkeligheten ikke er så skinnende hvit som mange skulle ønske seg, og at forholdsvis mange nordmnenn har lav moral på dette området. Men når man leser innleggene her inne, så kan man lett få et annet inntrykk.''

Det er vel neppe noen tvil om at det finnes mange som har lav moral når det gjelder trygdesnylting/sykedagssnylting og at svar fra mange på dol som fraråder bruk av "sykemelding" for å passe barn og heller bruke f eks ulønnet permisjon derfor ikke representerer hele befolkningens syn på saken.

Men det er da flott at noen tør ta bladet fra munnen og si fra! Man våger gjerne det mer enn når man står ansikt til ansikt med en man kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

''Men for alle oss andre er ikke dette et alternativ, skjønner du ikke det?''

Du verden. Alle oss andre...I min virkelighet så ser jeg stadig folk som blir sykemeldt fordi det passer med deres livssituasjon av en eller annen grunn, uten at de nødvendigvis er syke. Dette må da være et faktum som alle vet eksisterer i vårt samfunn?

Hvordan vet du at de ikke er syke? det er ikke alle sykdommer man kan se på folk at de har vet du....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mener jeg........

Du er heldig du,- som ikke har vært sykemeldt de siste ti årene! Det hadde vært en drøm å være like frisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan vet du at de ikke er syke? det er ikke alle sykdommer man kan se på folk at de har vet du....

Nei, jeg vet det. Men ut i fra allminnelig lokgikk så må det høye sykefraværet i Norge bl.a. skyldes andre ting enn dårlig helse. For vi har da ikke dårligere helse i Norge enn i andre land?

Og når man snakker med folk- til daglig - så hører man jo hvilke kriterier de legger til grunn for å kunne gå til lege og "sykemelde seg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''virkeligheten ikke er så skinnende hvit som mange skulle ønske seg, og at forholdsvis mange nordmnenn har lav moral på dette området. Men når man leser innleggene her inne, så kan man lett få et annet inntrykk.''

Det er vel neppe noen tvil om at det finnes mange som har lav moral når det gjelder trygdesnylting/sykedagssnylting og at svar fra mange på dol som fraråder bruk av "sykemelding" for å passe barn og heller bruke f eks ulønnet permisjon derfor ikke representerer hele befolkningens syn på saken.

Men det er da flott at noen tør ta bladet fra munnen og si fra! Man våger gjerne det mer enn når man står ansikt til ansikt med en man kjenner.

''Men det er da flott at noen tør ta bladet fra munnen og si fra! Man våger gjerne det mer enn når man står ansikt til ansikt med en man kjenner.''

Ja, det er flott. Men det som ikke er så flott i mine øyne, er hvordan et menneske som har en annen mening enn andre her inne, som i dette tilfellet Vilniss, blir bombardert med til dels stygge tilbakemdlinger fra en samlet, stor hop. Jeg synes det er rett og slett stygt. Det oser av "sammen er vi sterke", og kanskje det derfor ikke er så modig gjort å si i fra allikevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men det er da flott at noen tør ta bladet fra munnen og si fra! Man våger gjerne det mer enn når man står ansikt til ansikt med en man kjenner.''

Ja, det er flott. Men det som ikke er så flott i mine øyne, er hvordan et menneske som har en annen mening enn andre her inne, som i dette tilfellet Vilniss, blir bombardert med til dels stygge tilbakemdlinger fra en samlet, stor hop. Jeg synes det er rett og slett stygt. Det oser av "sammen er vi sterke", og kanskje det derfor ikke er så modig gjort å si i fra allikevel?

Jeg er enig i at man ofte bør tenke seg om før man slenger seg på rekka av kritikere, hvilket også er grunnen til at jeg 1) ventet lenge med å skrive i tråden, og 2)ikke har svart direkte under hovedinnlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg si jeg lurer på moralen til legene. De skal bare skrive ut sykemelding når det virkelig er grunnlag for det.

Der er jeg enig med deg. Legen min hadde aldri sykemeldt noen på det grunnlaget, i det hele tatt så man være dødssyk for å få noen respons hos ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at man ofte bør tenke seg om før man slenger seg på rekka av kritikere, hvilket også er grunnen til at jeg 1) ventet lenge med å skrive i tråden, og 2)ikke har svart direkte under hovedinnlegget.

Ja, du har ikke vært av de verste :-) Og pleier ikke å være det heller:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Nei, jeg vet det. Men ut i fra allminnelig lokgikk så må det høye sykefraværet i Norge bl.a. skyldes andre ting enn dårlig helse. For vi har da ikke dårligere helse i Norge enn i andre land?

Og når man snakker med folk- til daglig - så hører man jo hvilke kriterier de legger til grunn for å kunne gå til lege og "sykemelde seg".

Du kunne jo tenke den tanken at ikke alle har lyst til å fortelle deg grunnen til at de er sykmeldt, og at de derfor slår i deg en plate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

''Men hun var iallefall ikke fremmed for tanken om å sykmelde seg. Og da ville hun vel heller gjøre det fremfor å ta ulønnet permisjon. Sånn tolket iallfall jeg det.''

Fenrisulven hadde ikke noe ønske om å sykmelde seg bort fra problemet, hun spurte bare om råd til å finne en løsning. Dette med at ingen andre alternativer fantes er en problemstilling du har konstruert opp.

Dette svarer Fenrisulven på ditt forslag om å sykmelde seg:

''ja, det er jo selvfølgelig en lettvint løsning på det hele, men ikke det vi ønsker å gjøre.''

Vilniss velger nok bare å huske det hun ønsker skal være sannheten. Mye lettere å gjemme seg bak andre enn å stå for egne holdninger helt alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kunne jo tenke den tanken at ikke alle har lyst til å fortelle deg grunnen til at de er sykmeldt, og at de derfor slår i deg en plate.

Det går ikke på slike ting i det hele tatt. Selvfølgelig skjønner jeg at det kan være slik i noen tilfeller.

Bortsett fra det, så kjenner jeg faktisk til en del mennesker som spekulerer i velferdsgodene våre. Man kan like det eller ikke, men slik er den harde virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Som sagt et annet sted her, så har jeg en lege som kjenner meg og min livssituasjon veldig godt. Mer vil jeg ikke si om den saken.

En lege med tilsvarende lav moral altså...?

Godt vi har dem så vi ikke trenger å spare på trygdepengene, eller gi dem til de som virkelig trenger dem. Det ville jo vært utrolig kjedelig og lettvint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Kjenner til "den sorten"... Har en kollega som igjennom 15 år har vært sykemeldt så lenge han kan før han må på attføring. Så jobber han så lenge som han må før han sykemelder seg igjen...

Vi andre, og ikke minst elevene slitr med dette, år etter år.

Men vi kan jo ikke si noe på det, han har jo sykemelding fra legen. Men det reageres når han tar på seg annet arbeid hos andre.

Og det er jo der problemet ligger, alle kjenner noen "sånne". Jeg har en i perifer slekt, håndtverker, som opptrer på samme måte - og jobber svart i periodene han er sykemeldt. Han har "vondt i ryggen" da.

Det kan man jo heller ikke se, og det er ikke vanskelig å si at man har vondt og må hvile...

Og takket være disse som du og jeg kjenner, og slik uttalelser som Vilniss her kommer med - så blir vi skeptiske til alle sykdommer vi ikke kan se, sykemeldinger som går over lang tid, og uføre/attføre/osv. De ødelegger gode ordninger som burde ha kommet de som trenger det til nytte i langt større grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Kjenner til "den sorten"... Har en kollega som igjennom 15 år har vært sykemeldt så lenge han kan før han må på attføring. Så jobber han så lenge som han må før han sykemelder seg igjen...

Vi andre, og ikke minst elevene slitr med dette, år etter år.

Men vi kan jo ikke si noe på det, han har jo sykemelding fra legen. Men det reageres når han tar på seg annet arbeid hos andre.

Det er forresten litt det samme med gravide...

Det er relativt mange sykemeldte gravide som ikke hadde trengt å være det. De er det fordi de kan...

Det gjør at alle de som har reelle plager ikke blir tatt seriøst, og blir satt i samme bås som de overnevnte. Graviditet er ingen sykdom, tross alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prinsessemor

Jeg kjenner til dette veldig godt selv, da mannen min fikk en slik smell i august (har skrevet om det på DOL før). Han var helt sykemeldt i ca 2 mnd tror jeg, og økte på med litt og litt jobbing, og jobbet 80% i desember, januar og februar, før han gikk opp til 100% i mars.

Han kollegaen min hadde ikke noe slikt, det er jeg helt sikker på. Det var personligheter som ikke gikk i hop - og det var sterke mannfolk i 50-årene som drev maktkamp og revirmerking for fulle mugger. Jeg syntes han var feig som backet ut med sykemelding, og synes han skulle vært tøff nok til å holde ut tida han var ansatt (han hadde en midlertidig stilling som eventuelt kunne fornyes)

Det er virkelig tungt når ektefellen faller sammen slik din og min mann gjorde. Mannen min har blitt flinkere til å sette grenser, men han blir også fortere sliten enn før, og nå er han midt inni høysesongen, og jeg er veldig spent på hvordan det går utover sommeren...

Du kan ikke være helt sikker på at denne kollegen din ikke slet psykisk pga jobb eller andre ting som gjorde at han ikke klarte mer. Du vet vel ikke hvordan han hadde det når han kom hjem f.eks? Er ikke alle som hverken viser det utad eller snakker om slike ting med kolleger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg tror nok at langt færre ville våget/ønsket å benytte sykemelding for langvarig, godt varslet sommerstenging av barnehage.''

Ja, selvfølgelig:-) Det vil jeg anta er i drøyeste laget for de fleste. Men jeg trodde det var planleggingsdager i barnehagen det var snakk om her - først og fremst?

''Men jeg trodde det var planleggingsdager i barnehagen det var snakk om her - først og fremst?''

Det opprinnelige forslaget fra Villniss om sykemelding gjaldt feriestenging av SFO i hele juli, hvorav 3 av ukene var særlig vanskelige for hovedinnlegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...