Gå til innhold

Moralsk vs umoralsk

Gjest Villniss

Anbefalte innlegg

''Men når du først nevner det, har Norge veldig mange deltidsarbeidende kvinner. I en del andre land er det gjerne enten eller. Enten jobber kvinnene fulltid, eller så jobber de ikke.''

Jeg tror det har litt å si at mødre oftere er hjemmeværende i andre land. Da tenker jeg i forhold til den generelle belastningen det er på alle i en familie når to voksne jobber fullt, hvor oftere man blir syk med småbarn i huset og at enkelte kanskje sykemelder seg av grunner nevnt i denne tråden om de har barn + jobb. Jeg betviler selvsagt at det har et enormt utslag.

Forøvrig misunner jeg foreldre i Norge og de fantastiske ordningene de har, her jeg sitter i England. Jeg synes ikke noen ulønnede permisjonsdager er mye å klage over i forhold til at det knapt lønner seg å jobbe med småbarn i dette landet.

Fulltidsbarnehage koster mellom 7000 og 10 000 kroner her. En "begynner" jobb gir omtrent 10 000 kroner i måneden minus skatt. Og nei, mat og hus er ikke spesielt mye billigere.

Det finnes ikke betalte hjemme-med-sykt barn dager, med mindre man har det som frynsegode. Her må man ta av feriedagene til slikt.

Man får ikke mer enn 21 betalte sykedager, med eller uten sykemelding fra legen.

Hvis man blir arbeidsledig får man stort sett 4000 kroner måneden, pluss litt tillegg for barn og hus.

Jeg savner statsstøtte til barnehager, sykelønnsordningen og sykt-barn dagene. At man må ta ubetalt permisjon for å ta vare på et barn fem planleggingsdager i året eller en uke om sommeren er helt meningsløst å klage over.

''Jeg tror det har litt å si at mødre oftere er hjemmeværende i andre land. Da tenker jeg i forhold til den generelle belastningen det er på alle i en familie når to voksne jobber fullt, hvor oftere man blir syk med småbarn i huset og at enkelte kanskje sykemelder seg av grunner nevnt i denne tråden om de har barn + jobb. Jeg betviler selvsagt at det har et enormt utslag.''

Det har nok litt å si når det gjelder sykefraværet. I en del tilfeller er det slik at det er totalsituasjonen som gjør at særlig kvinner blir langtidssykemeldt. F. eks. muskel/skjelettlidelser i kombinasjon med samlivsproblemer, mannen blir permittert fra sin jobb, men gjør likevel ikke husarbeid, barnet blir mobbet på skolen osv. Eller rett og slett at de har altfor stor arbeidsbyrde på hjemmebane i tillegg til jobben.

Når det gjelder uføreproblmatikk er det derimot lite dokumentasjon på at dobbeltarbeid spiller inn. Enslige kvinner er like utsatt som dobbeltarbeidende med familie. Når det gjelder diagnose er det muskel/skjelett og psykiske lidelser som topper lista, og det er kvinner 55+ som har størst risiko for å bli uføre, ofte har de lite utdannning og jobber i pleie og omsorg, renhold etc.. De klarer ikke å fortsette i jobben og det finnes få muligheter til omplassering.

Lærere er en annen utsatt gruppe. Der er det heller ikke mulig å få lettere arbeid når arbeidshelsen skranter.

Men: Det er også en bekymringsfull økning når det gjelder unge uføre. Og noen av disse har ikke vært i jobb i det hele tatt.

Ellers er jeg helt enig med deg i at Norge har gode og viktige velferdsordninger. Aberet er at de i enkelte tilfeller kan slå så gunstig økonomisk ut at incitamentet til å jobbe blir for svakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 181
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

24

• morsan

18

• Persille1365381127

10

• trollemor;o)

7

Mest aktive i denne tråden

Persille1365381127

Persilles innlegg var "umoralsk" i forhold til å dømme syke mennesker som sliter med til dels store plager hver eneste dag.

Jeg må si at jeg har ikke dårlig samvittighet fordi jeg er ufør, for den biten har jeg ingen kontroll over selv, jeg har alltid mødt leger som har vist stor forståelse for mine plager, og noen har enda undret seg over at jeg greier å takle å leve med så store sykdomsproblemer og smerter.

Men det jeg er lei meg for er at jeg er blitt ufør og dermed blitt berøvet muligheten til å kunne brødfø meg selv ved å kunne tjene mine egne penger og å utføre et arbeide, noe som igjen vil kunne gi meg stor glede og fylle dagene med noe meningsfylt, samtidig som inntekten ville ha vært tre - fire ganger så stor som den er nå.

Men da skjønner du også at det innlegget ikke var myntet på deg?

Problemet er at de som har det som deg blir uglesett pga sånne leger, og mennesker som har de holdningene som har blitt vist av enkelte i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Når jeg ser diskusjonene som har gått her et par dager, tenker jeg at det søren meg ikke er noe rart at jeg har dårlig samvittighet fordi jeg er ufør.

Nemlig. Og sånn skal det ikke være!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg hadde dødsdårlig samvittighet i begge mine to siste svangerskap. Jeg var frisk som en fisk (bortsett fra endel bekkenløsning som jeg egentlig klarte å holde i sjakk med fysio og akupunktur), men hadde så mye kynnere at jeg ikke fikk lov å jobbe. I uke 26 var jeg fullt sykemeldt begge gangene selv om jeg absolutt helst ville vært på jobb. Jeg måtte legge meg ned med det samme jeg fikk langvarige og regelmessige kynnere, så det ble helt umulig å fungere i jobben som lærer. Dessuten kom kynnerne hyppigere når jeg jobba enn når jeg slappa av. Ingen kunne se på meg at jeg var "syk", så samvittigheten gnaga... Jeg måtte fokusere på at jeg gjorde dette for at babyen skulle overleve.

Men det er en reell grunn til sykemelding - og det er ikke den typen jeg omtaler her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Enig i det!

Når mannen min var syk pga utbrenthet kunne han imidlertid jobbe litt hjemme (vi bygde garasje på den tiden). Han måtte ta ting i eget tempo og kun når han følte behov for det. Hadde han sittet inne hele tiden ville han neppe blitt så fort frisk igjen.

Det er vanskelig dette her... Men når det gjelder ryggplager osv., så blir det for dumt å jobbe svart med samme type jobb man har til vanlig :-(

Men garasjebygging og kontorarbeid er ikke det samme.

Når en håndverker jobber svart mens han er sykemeldt for vondt i ryggen - så er det ikke greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Men det er en reell grunn til sykemelding - og det er ikke den typen jeg omtaler her :)

Jeg skjønner hva du mener, men det var sikkert noen som tok meg for å være "lat" og snakka om "syke" gravide bak ryggen på meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Men garasjebygging og kontorarbeid er ikke det samme.

Når en håndverker jobber svart mens han er sykemeldt for vondt i ryggen - så er det ikke greit :)

Det er jeg enig i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo veldig viktig (og interessant) for oss å vite at du aldri har analsex. Puh...der ble jeg letta gitt...Og at du kunne utnytte trygdesystemet (og kanskje gjør det også??) helt uten skrupler, det overrasker meg ikke. Jeg synest liksom jeg "kjenner ig jen typen" , dess mer jeg leser av det du skriver her inne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villniss

Ja det er jo veldig viktig (og interessant) for oss å vite at du aldri har analsex. Puh...der ble jeg letta gitt...Og at du kunne utnytte trygdesystemet (og kanskje gjør det også??) helt uten skrupler, det overrasker meg ikke. Jeg synest liksom jeg "kjenner ig jen typen" , dess mer jeg leser av det du skriver her inne...

Så bra for deg, da!!!! Nå ble jeg veldig glad på dine vegne...!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Når jeg ser diskusjonene som har gått her et par dager, tenker jeg at det søren meg ikke er noe rart at jeg har dårlig samvittighet fordi jeg er ufør.

Det er sånne som Villniss og legen hennes som fører til at uføre blir mistenkeliggjort. Og det er fryktelig synd for gruppen som helhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''"Nå orker jeg ikke dette mer, i morgen skal jeg til legen og få sykemelding!"

Og neste dag kom han på jobb og leverte sykemelding for to uker....''

Utbrenthet er faktisk en gyldig grunn til sykmelding, og er man utslitt, kan det være lurere (og billigere for stat og arbeidsgiver) med en sykmelding enn å kjøre seg helt ned.

Det er umulig for leger å stille sikker diagnose i slike tilfeller, de er nødt til å stole på pasienten. Dermed blir det fullt mulig å "sykmelde seg selv", slik mange viser til. Men selvfølgelig er det umoralsk om man ikke virkelig er arbeidsudyktig.

''Utbrenthet er faktisk en gyldig grunn til sykmelding, og er man utslitt, kan det være lurere (og billigere for stat og arbeidsgiver) med en sykmelding enn å kjøre seg helt ned.

Det er umulig for leger å stille sikker diagnose i slike tilfeller, de er nødt til å stole på pasienten. Dermed blir det fullt mulig å "sykmelde seg selv", slik mange viser til. Men selvfølgelig er det umoralsk om man ikke virkelig er arbeidsudyktig.''

Enig med deg.

Men det er nok vanskeligere for omverdenen å forstå behovet for sykemelding i slike tilfeller, pluss andre tilfeller med psykiatrisk tilsnitt. Man så jo det da Bondevik var sykemeldt for depresjon - han ble temmelig latterliggjort. Da er det nok "bedre" å kunne slå i bordet med en blodprøve som viser uhumskheter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men det er en reell grunn til sykemelding - og det er ikke den typen jeg omtaler her :)''

Poenget er vel at omverdenen ikke alltid VET hvem som har reell grunn til sykemelding og hvem som ikke har det, og så mistenkeliggjøres man deretter.

Jeg var selv 30% sykemeldt siste ukene av svangerskapet, dvs hjemme onsdager og litt kortere dager forøvrig, og HVER j..a uke måtte sjefen fleipe om at "er det i morgen du liksom er syk?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK:-) Det går litt i surr med disse lange trådene som ligner på hverandre. Det er vel de færreste som ville ty til den slags løsninger, vil jeg tro. Men det er jo faktisk noen leger som sykemelder på all slags grunnlag pasienten måtte framheve.Her i vårt distrikt, så vet alle hvilke leger som har lett for å skrive ut sykemeldinger - og hvilke som ikke har det.

Men nå sitter jeg her og doler i arbeidstida - og jammen er det umoralsk nok det også :-(

''Men nå sitter jeg her og doler i arbeidstida - og jammen er det umoralsk nok det også :-(''

*knegg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

''Utbrenthet er faktisk en gyldig grunn til sykmelding, og er man utslitt, kan det være lurere (og billigere for stat og arbeidsgiver) med en sykmelding enn å kjøre seg helt ned.

Det er umulig for leger å stille sikker diagnose i slike tilfeller, de er nødt til å stole på pasienten. Dermed blir det fullt mulig å "sykmelde seg selv", slik mange viser til. Men selvfølgelig er det umoralsk om man ikke virkelig er arbeidsudyktig.''

Enig med deg.

Men det er nok vanskeligere for omverdenen å forstå behovet for sykemelding i slike tilfeller, pluss andre tilfeller med psykiatrisk tilsnitt. Man så jo det da Bondevik var sykemeldt for depresjon - han ble temmelig latterliggjort. Da er det nok "bedre" å kunne slå i bordet med en blodprøve som viser uhumskheter!

'' Da er det nok "bedre" å kunne slå i bordet med en blodprøve som viser uhumskheter!''

Ja, jeg vet med meg selv at jeg ville følt det mye enklere med en somatisk diagnose, basert på objektive prøver, enn en slik "uklar" diagnose overfor omverdenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Men det er en reell grunn til sykemelding - og det er ikke den typen jeg omtaler her :)''

Poenget er vel at omverdenen ikke alltid VET hvem som har reell grunn til sykemelding og hvem som ikke har det, og så mistenkeliggjøres man deretter.

Jeg var selv 30% sykemeldt siste ukene av svangerskapet, dvs hjemme onsdager og litt kortere dager forøvrig, og HVER j..a uke måtte sjefen fleipe om at "er det i morgen du liksom er syk?"

''Jeg var selv 30% sykemeldt siste ukene av svangerskapet, dvs hjemme onsdager og litt kortere dager forøvrig, og HVER j..a uke måtte sjefen fleipe om at "er det i morgen du liksom er syk?"''

Utrolig dårlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villniss

nei gud forby.. analsex er jo grusomt i forhold til å snylte på andres skattepenger!!!

Ja, ikke sant!? Du har helt rett i det! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Og det er nettopp på grunn av sånn som uttaler seg som Vilniss gjør i denne tråden, og som den bekjente jeg nevnte under her.

Hadde det ikke vært for dem (og andre som dem) så hadde du (og jeg) sluppet å bli skult på for å være sykemeldt av årsaker folk ikke kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant!? Du har helt rett i det! :-)

Det er liksom helt greit at du personlig ikke liker analsex, og ikke ønsker å bedrive dette "svineriet", men å hevde at å snyte på skatten er mindre umoralsk enn analsex, henger overhodet ikke på greip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...