Luska Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Dette er ikke noe verdensproblem for meg, men jeg vil bare høre litt om andres erfaringer rundt dette. Jenta mi på 6 år vil helst kun bruke skjørt eller kjoler. Jeg pleier ikke å bruke krefter på å krangle med henne om dette, derfor er det relativt sjelden hun går i bukser for tida. Eneste type bukse hun på eget initativ har villet bruke i det siste, er olabukse. Da vi var på handletur nå nylig, fant vi ei tøff olabukse. Litt dyr også, ikke fra de billigste kjedebutikkene. :o/ Den ville hun ha! Og jada, den kom hun til å bruke. Hun prøvde den tilogmed i butikken, og alt var helt topp. Jeg spurte flere ganger om hun var sikker på at hun kom til å bruke den. Jaha, det kom hun til! At det var festa ei søt fløyte i det ene beltefestet var heller ikke noe minus... Tror dere hun har villet bruke buksa, da? Nei. Er redd for at de andre skal le av henne...! Jeg har mast og forklart litt om at det ikke går an å kjøpe ei dyr bukse og så blir den ikke brukt. Men hun vil ikke at vi skal levere den tilbake i butikken heller. Tror nok det var fløyta som trakk mest... Men hvor mye krefter bruker dere til å få ungene til å bruke forskjellig type klær? Greit nok med skjørt, men når ungen selv ville ha denne buksa, bør jeg da kunne sette litt hardt mot hardt? ;o) Som sagt, ikke verdens største problem, men vil bare høre litt hvordan andre løser slike små hverdagsproblemer. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Sånn er min 5-åring også - vil nesten uten unntak bare gå i skjørt og kjoler, men hun har godtatt at hun må ha på bukse når de skal i skogen med barnehagen, eller hvis vi er på tur i skogen her hjemme. Begge jentene (hun eldste er snart 8) har vært vanskelige ift bukser. Hun eldste er ekstrem kresen på at de skal være behagelige på, og har kun noen få hun liker. Jeg har også tatt med jentene i butikken og kjøøpt bukser til dem - og de har vært SÅÅÅ sikre på at de skulle gå med dem - men når det kom til stykket, var den ikke god likevel.... Jeg kjøper sjelden veldig dyrt tøy, men likevel er det ergelig når det ikke blir brukt. Jeg synes det er vanskelig å tvinge dem - men jeg bestemmer bukse/ikke bukse etter anledningen, og så velger de mye selv hvilken bukse de må ha på... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Hehe, utrolig hvor stor forskjell det er på gutter og jenter. Mine på snart 6 og 8 bryr seg svært lite om hvordan klærne ser ut, bare de er komfortable og bruksvennlige. At de er tøffe (med tøft trykk e.l.) er ikke noe minus, men er ikke så veldig nøye. Litt glad for at jeg bare har gutter når det gjelder akkurat dét! :-) Men PS - har hørt om mange andre jenteforeldre som sier lignende ting! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scapa_c Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Mine jenter (6 og 9 år) har også ganske bestemte meninger om klær, og har hatt bare-kjole/skjørt perioder innimellom. Jeg lar de få bestemme ganske mye selv jeg da; så lenge klærne er rene og pene, så er jeg ikke så nøye på om det er slik eller sånn. Har jo en hovedregel da selvsagt: de skal kle seg etter vær, føre og anledning. Dvs at dersom det f.x er turdag i oktober, så vet de at det ikke nytter å komme seg ut døra iført minikjole, tights og stoffsko... Men de kan gjerne gå i skjørt/kjole midt på vinter'n bare de passer på å ha nok varmt så de ikke fryser. Og så er jeg nøye på å gi ærlige tilbakemeldinger dersom de spør om de er fine/hva jeg synes, og passer alltid på å komme med alternativ dersom jeg ikke helt bifaller det de har valgt seg. Jeg hadde selv lange perioder både som barn og da jeg var eldre, hvor jeg kun iførte meg skjørt eller kjole, så derfor har jeg ikke helt skjønt hvorfor det er så ille.... Synes igrunnen det er helt naturlig at ei lita jente aller helst vil gå i skjørt heeeele året rundt ;-) Og når det gjelder det at hun ikke ville bruke buksa likevel....: veldig irriterende, det er jeg helt enig i; og jeg hadde sikkert latt de høylytt få forståelsen av det! Men jeg vet jo med meg selv at jeg har minst et halvt garderobeskap som kan kalles "litt lite gjennomtenkte impulskjøp".... Ikke det at man skal likestille voksne og barn for mye, men jeg hadde ikke fått meg til å tvinge gjennom bruk av klær når hun tydelig ikke liker det. Prøv å få solgt den dersom hun ikke vil ha den. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Jenta mi er også veldig bestemt på klær, men her er det med "motsatt fortegn", aldri kjole eller skjørt, bare bukser. Uansett, jeg har helt sluttet å kjøpe klær og sko til henne uten at hun er med selv. Jeg må spørre flere ganger i butikken: "Er du sikker på at du kommer til å bruke den?" Og da går det som regel bra. Favorittklærne blir brukt til de nesten faller fra hverandre, mens andre klær kan ligge urørt til de er fravokst... Når er jenta 3. klassing, men har vært sånn siden 5-6-års alder. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest majas mamma Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Et trøstens ord?? Det blir verre, myyye verre. Her i huset holder jeg på å bli gal når det gjelder elvisen med fjortistendenser. Vi er absolutt ikke enige når det gjelder klær. Frøkna har fått det for seg at nå er det sommer, så hun sprader rundt i shorts. Hun trenger nytt badetøy, og har vært og vindusshoppet sammen med venninner og sett seg ut en haug med bikinier som hun ønsker seg. Problemet er jo bare at alle har innlegg, og det hun har å putte inni der er på str med en ert. Bh får ho heller ikke bruke ennå, men bh-topper, og det er jo bare sååååå barnslig. Alt jeg syns ser ok ut syns ho ser helt forferdelig ut, og mesteparten ho vil ha sier vi nei til. Bukser skal være suuuupertrange, og så vidt dekke baken, og topper skal være supertrange. Men så må hun jo ha skjerf i halsen med endene ¨dinglende over toppen så ingen ser at det kanskje er noe under genseren. Men bh med innlegg skal ho ha? Gå på shopping med den jenta er et heldagsprosjekt, og vi kan komme hjem med ,,,,,,,ikke noe!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Min 6-åring har hatt svært sterke meninger om klær fra hun var ca 3 år. Det verste var i grunnen da hun ikke greide å skjule at buksa hun fikk i gave av tante var uaktuell å bruke. Hun har fått velge klær selv ganske lenge nå, og det blir stort sett kjoler og skjørt. Er det kaldt finner hun selv fram ullbukse, strømpebukse og/eller tights. I bhg har hun fleece som hun alltid tar på seg selv når de skal ut. Hun er ganske selvstendig når det kommer til klær, og er flink til å kle seg etter været. Hun begynte å bruke litt bukser også etter jeg la den kampsaken vekk. Noen ganger ber hun meg om å finne fram klær, og vanligvis godtar hun bukser, selv om hun foretrekker noe superfeminint. Hun er opptatt av detaljer, så hun studerer trusene ganske lenge før hun velger en Begge småjentene blir elleville av glede om de får nye truser. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Min 6-åring har hatt svært sterke meninger om klær fra hun var ca 3 år. Det verste var i grunnen da hun ikke greide å skjule at buksa hun fikk i gave av tante var uaktuell å bruke. Hun har fått velge klær selv ganske lenge nå, og det blir stort sett kjoler og skjørt. Er det kaldt finner hun selv fram ullbukse, strømpebukse og/eller tights. I bhg har hun fleece som hun alltid tar på seg selv når de skal ut. Hun er ganske selvstendig når det kommer til klær, og er flink til å kle seg etter været. Hun begynte å bruke litt bukser også etter jeg la den kampsaken vekk. Noen ganger ber hun meg om å finne fram klær, og vanligvis godtar hun bukser, selv om hun foretrekker noe superfeminint. Hun er opptatt av detaljer, så hun studerer trusene ganske lenge før hun velger en Begge småjentene blir elleville av glede om de får nye truser. Mine også :-) De ville forresten ha boksere nå, sist jeg kjøpte. Og hun minste likte dem kjempegodt - men hun eldste synes at de "glir inn i rompa" - og det kan hun ikke fordra. Sendte deg forresten mail her i stad :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Jeg bruker ikke mye tid på å få på dem andre klær. Lillesøster bruker helst bare skjørt og kjoler, mens storesøster bruker skjørt, kjoler og bukser i skjønn forening. Jentene er nå 7,5 og 5,5 år. Lillesøster er av den forfengelige typen, og det har hun vært fra før hun fyllte 3 år. Hun kommer gjerne med matchende hårbånd og solbrillene på hodet ) Det hender likevel at vi voksne tar styringen. Det er f.eks. uaktuelt med slitne hverdagsklær i bursdager - og det er uaktuelt med skjørt og strømpebukse ved minusgrader. Ellers syns jeg det er flott at jentene vil pynte seg - de vokser jo så fort at det er hyggelig at de bruker tøyet mens det passer. Så her er de gjerne i sandkassa i en lys sommerkjole. Skitt au! Det meste kan jo vaskes. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Jeg bruker ikke mye tid på å få på dem andre klær. Lillesøster bruker helst bare skjørt og kjoler, mens storesøster bruker skjørt, kjoler og bukser i skjønn forening. Jentene er nå 7,5 og 5,5 år. Lillesøster er av den forfengelige typen, og det har hun vært fra før hun fyllte 3 år. Hun kommer gjerne med matchende hårbånd og solbrillene på hodet ) Det hender likevel at vi voksne tar styringen. Det er f.eks. uaktuelt med slitne hverdagsklær i bursdager - og det er uaktuelt med skjørt og strømpebukse ved minusgrader. Ellers syns jeg det er flott at jentene vil pynte seg - de vokser jo så fort at det er hyggelig at de bruker tøyet mens det passer. Så her er de gjerne i sandkassa i en lys sommerkjole. Skitt au! Det meste kan jo vaskes. Ja, her vaskes det mye tøy, og jeg synes det er helt ok at en kan se om kvelden på tøyet at ungene har lekt ute! Akkurat løvetannflekker på lyst sommertøy er en slager for tiden - har du noen gode tips til det? Det meste går bort, men som regel blir det noen flekker igjen.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brilleslangen Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Jeg har ei på snart 7. Ho liker veldig godt å gå i skjørt, men har i løpetav det første skoleåret blitt flinkere til å bruke bukse. Jeg kjøper klær på postordre fordi det er langt å kjøre for å komme til klesbutikker.i Min erfaring erat det er mye som ikke blir brukt. både av overdeler og underdeler.Spesielt av ting ho får i gave(fordi det feks er feil farge på jumperen eller hette...) I det siste har ho fått velgeseg ut ting ho liker /krysseav for det ho kunne tenkt seg, og så velger jeg ut i fra det ting jeg mener ho har behov for. Min erfaring er at ho er blitt flinkere til å bruke det ho har nå etter at vi begynte med det. . 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Mine også :-) De ville forresten ha boksere nå, sist jeg kjøpte. Og hun minste likte dem kjempegodt - men hun eldste synes at de "glir inn i rompa" - og det kan hun ikke fordra. Sendte deg forresten mail her i stad :-) Jeg kjøper også bare boxere nå, for det er det de vil ha. Du har fått svar på mailen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Ja, her vaskes det mye tøy, og jeg synes det er helt ok at en kan se om kvelden på tøyet at ungene har lekt ute! Akkurat løvetannflekker på lyst sommertøy er en slager for tiden - har du noen gode tips til det? Det meste går bort, men som regel blir det noen flekker igjen.... Uff ja, løvetannflekker er vanskelige. Jeg sverger til flekkfjerningsspray direkte på flekkene - og bruk av vanish sammen med vaskemidlet i vaskemaskinen. Det tar de fleste flekkene, men ikke alle. Hender også at jeg bløtlegger i biotex, hvis det er mye flekker - før jeg vasker tøyet i vaskemaskinen. O, salige sommerstund med løvetannflekker og grønske i skjønn forening ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Et trøstens ord?? Det blir verre, myyye verre. Her i huset holder jeg på å bli gal når det gjelder elvisen med fjortistendenser. Vi er absolutt ikke enige når det gjelder klær. Frøkna har fått det for seg at nå er det sommer, så hun sprader rundt i shorts. Hun trenger nytt badetøy, og har vært og vindusshoppet sammen med venninner og sett seg ut en haug med bikinier som hun ønsker seg. Problemet er jo bare at alle har innlegg, og det hun har å putte inni der er på str med en ert. Bh får ho heller ikke bruke ennå, men bh-topper, og det er jo bare sååååå barnslig. Alt jeg syns ser ok ut syns ho ser helt forferdelig ut, og mesteparten ho vil ha sier vi nei til. Bukser skal være suuuupertrange, og så vidt dekke baken, og topper skal være supertrange. Men så må hun jo ha skjerf i halsen med endene ¨dinglende over toppen så ingen ser at det kanskje er noe under genseren. Men bh med innlegg skal ho ha? Gå på shopping med den jenta er et heldagsprosjekt, og vi kan komme hjem med ,,,,,,,ikke noe!! He he, hvor gammel er hun? Eldsten vår på 13 har ikke begynt ennå, så jeg er litt spent. Foreløpig er ho fornøyd med alt jeg kjøper til ho, er kjempeglad hvis ho arver tøy av søskenbarn og er generelt enkel å ha med å gjøre. Ho liker ikke å pynte seg da....hvis ho skal på kino, og jeg sier ho skal sette på seg noe annet enn den slitne joggebuksa ho har gått i i 3 dager setter ho seg på bakbena , men hører på fornuft til slutt. Mellomste på 10 er mer nøye på hva ho har på hvis ho skal bort, men er ikke nøye i det hele tatt på vanlige skoledager eller hjemmedager. Minsten er gutt og som gutter flest. Han er 7. Jo mer møkkete jo bedre. Vi truer han ned i badekaret eller i dusjen noen ganger i uka, men det største ønsket hans er å være svart av oljeflekker,,,,hele tiden,,,, 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Hehe, utrolig hvor stor forskjell det er på gutter og jenter. Mine på snart 6 og 8 bryr seg svært lite om hvordan klærne ser ut, bare de er komfortable og bruksvennlige. At de er tøffe (med tøft trykk e.l.) er ikke noe minus, men er ikke så veldig nøye. Litt glad for at jeg bare har gutter når det gjelder akkurat dét! :-) Men PS - har hørt om mange andre jenteforeldre som sier lignende ting! Har en av hver jeg. Begge jenter. Eldsten på 13 hater skjørt, har alltid hatet å pynte seg. Hadde noen tvunget ho til å gå i skjørt eller kjole i bursdag,da tror jeg jammen ho hadde blitt hjemme. Nevner noen sminke får ho helt brekninger :-) Den eneste i sin klasse som ikke sminker seg. 10 åringen i huset kan ikke få pyntet seg nok hvis vi skal bort. Og ho har allerede begynt å eksprimentere med sminke på fritida. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Min 6-åring har hatt svært sterke meninger om klær fra hun var ca 3 år. Det verste var i grunnen da hun ikke greide å skjule at buksa hun fikk i gave av tante var uaktuell å bruke. Hun har fått velge klær selv ganske lenge nå, og det blir stort sett kjoler og skjørt. Er det kaldt finner hun selv fram ullbukse, strømpebukse og/eller tights. I bhg har hun fleece som hun alltid tar på seg selv når de skal ut. Hun er ganske selvstendig når det kommer til klær, og er flink til å kle seg etter været. Hun begynte å bruke litt bukser også etter jeg la den kampsaken vekk. Noen ganger ber hun meg om å finne fram klær, og vanligvis godtar hun bukser, selv om hun foretrekker noe superfeminint. Hun er opptatt av detaljer, så hun studerer trusene ganske lenge før hun velger en Begge småjentene blir elleville av glede om de får nye truser. ''I bhg har hun fleece som hun alltid tar på seg selv når de skal ut. Hun er ganske selvstendig når det kommer til klær, og er flink til å kle seg etter været.'' Skal si det er forskjell på folk. Min snart åtteåring går gjerne ut i t-skjorte midt på vinteren. Han skjønner jo fort at det ikke var så lurt, men å planlegge bekledning er ikke hans sterkeste side. Og generelt vil han bare ha på seg så lite som mulig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 ''I bhg har hun fleece som hun alltid tar på seg selv når de skal ut. Hun er ganske selvstendig når det kommer til klær, og er flink til å kle seg etter været.'' Skal si det er forskjell på folk. Min snart åtteåring går gjerne ut i t-skjorte midt på vinteren. Han skjønner jo fort at det ikke var så lurt, men å planlegge bekledning er ikke hans sterkeste side. Og generelt vil han bare ha på seg så lite som mulig. Kjenner igjen dette fra sønnen min. Da han var yngre kunne han finne på å gå til skolen uten jakke og skolesekk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Kjenner igjen dette fra sønnen min. Da han var yngre kunne han finne på å gå til skolen uten jakke og skolesekk. PSST! - Mailer i fleng :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.