Gjest Christine 27 Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Bo i sverige Jeg er en mamma på 27 år som er lei av å bo i Norge og kan tenke meg å prøve å bo i Sverige ett år. Jeg har en sønn på åtte år. Det blir altså vi to som evt flytter.Hva tror dere om å la han gå på svensk skole i ett år? Prøver å finne sider på nettet hvor en kan leie leilighet over langtidsleie men finner ikke...noen som kan hjelpe meg og vet om en nettside? noen som har prøvd å bo vekke ett år og vil dele erfaringer med meg? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shadow 650 Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Hvorfor reise bort for et år? Hvorfor Sverige? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Jeg har bodd i sverige, men har ikke hatt barn på skolen der. Skolen der har lange dager, og de får middag midt på dagen. Den store ulempen vil jeg tro er at det kan bli litt trøbbel med språket når barnet skal lære svensk ett år, og så tilbake til norsk. Hva med å bare flytte et annet sted i Norge? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
3jentemor Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Det lyder spændende. - Jeg ved ikke hvor du får fat i den rent praktiske information som du har brug for, men du kan jo spørge på ambassaden/konsulatet i Sverige. - Ellers kan du selvsagt tage kontakt med den kommune som du vurderer at flytte til. For dit barn vil det være en stor og fin oplevelse at gå i skole i et andet land for en periode. Jeg kan ikke se at det skal være specielt besværligt at gå på svensk skole, hvor man jo forstår lærene, selvom det at skrive svensk selvsagt er noget nyt at lære. Da ville være adskilligt større udfordringer med at rejse til et land hvor barnet ikke forstod sproget. God fornøjelse 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rerun Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Det har vi gjort! Har hatt barna i svensk skole ett år nå, og har bare gode erfaringer. Svensk skole har obligatorisk skolestart i 1. klasse for 7-åringer, men så godt som alle går Förskoleklass, som er i skolen, men ikke obligatorisk. Dvs at hvis din 8-åring går i 2-klasse i Norge i år, så skal han til hösten begynne i det som heter 2. klasse i Sverige, det er disse elevene som er like gamle som han. VI er så strålende fornöyd med den svenske skolen våre barn har gått i. Skoledagene er ikke lengre enn de norske, men Fritids (=SFO) hr lengre åpningstider, starter tidligere og stenger senere. Halve prisen av norsk SFO og MYE bedre tilbud for barna, med aktiviteter, turer, fri lek, forming, baking, musikk etc etc. Skikkelig varm lunsj til alle, pluss mellommåltider (frukt för lunsj og brödskiver eller lignende på ettermiddagen) Vi har gode erfaringer med språket, barna plukket det lett opp. Selvsagt er det noen ulikheter i hva som blir vektlagt fra skole til skole, og du vil sikkert se at din sönn er kommet lengre i noe og kortere i noe i forhold til sine jevnaldrende, men sånn er det jo også om man bytter skole internt i byen. Det er med tungt hjerte vi snart reiser hjem igjen, barna har hatt et utrolig godt år her i Sverige. Et lite eksempel på skolemiljöet: Jeg ringte for å melde sykefravär for min sönn. Sekretären på skolen kunne fortelle at storesöstra allerede hadde värt innom og fortalt at han fortsatt var syk, og så önsket sekretären ham god bedring og ba meg gi ham en klem fra henne. "Kjenner du henne" spurte jeg sönnen min, og jada, han kjente henne godt, kunne han fortelle. Sånt synes jeg er koselig, og det vitner om et bra miljö på skolen! Og den er tross alt ganske stor, med flere hundre elever fra 6-åringer opp til 9. klasse. Tips: Sök på hjemmesiden til kommunen du skal bo i, så får du mye informasjon om kommunen, befolkning, skole etc. Det er mange private skoler i Sverige. Ulemper med Sverige: Lengre arbeidsdager (8-1630, ubetalt lunsj), lavere lönninger. Til gjengjeld: Lavere priser på det meste. Å söke om bolig: Pröv på blocket.se, det minner om finn.no. Hvor lett det er å få et sted å bo kommer an på hvor du vil bo. Mange leier i Sverige, det er ikke så om å gjöre å eie leilighet selv, men for å komme inn i kö må du antakelig ha svensk personnummer og det er litt styr å få för du er på plass i landet. Snakk med www.skatteverket.se om det. Ellers finner du informasjon på www.norge.se, og ikke minst på www.hallonorden.no 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Christine 27 Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Det har vi gjort! Har hatt barna i svensk skole ett år nå, og har bare gode erfaringer. Svensk skole har obligatorisk skolestart i 1. klasse for 7-åringer, men så godt som alle går Förskoleklass, som er i skolen, men ikke obligatorisk. Dvs at hvis din 8-åring går i 2-klasse i Norge i år, så skal han til hösten begynne i det som heter 2. klasse i Sverige, det er disse elevene som er like gamle som han. VI er så strålende fornöyd med den svenske skolen våre barn har gått i. Skoledagene er ikke lengre enn de norske, men Fritids (=SFO) hr lengre åpningstider, starter tidligere og stenger senere. Halve prisen av norsk SFO og MYE bedre tilbud for barna, med aktiviteter, turer, fri lek, forming, baking, musikk etc etc. Skikkelig varm lunsj til alle, pluss mellommåltider (frukt för lunsj og brödskiver eller lignende på ettermiddagen) Vi har gode erfaringer med språket, barna plukket det lett opp. Selvsagt er det noen ulikheter i hva som blir vektlagt fra skole til skole, og du vil sikkert se at din sönn er kommet lengre i noe og kortere i noe i forhold til sine jevnaldrende, men sånn er det jo også om man bytter skole internt i byen. Det er med tungt hjerte vi snart reiser hjem igjen, barna har hatt et utrolig godt år her i Sverige. Et lite eksempel på skolemiljöet: Jeg ringte for å melde sykefravär for min sönn. Sekretären på skolen kunne fortelle at storesöstra allerede hadde värt innom og fortalt at han fortsatt var syk, og så önsket sekretären ham god bedring og ba meg gi ham en klem fra henne. "Kjenner du henne" spurte jeg sönnen min, og jada, han kjente henne godt, kunne han fortelle. Sånt synes jeg er koselig, og det vitner om et bra miljö på skolen! Og den er tross alt ganske stor, med flere hundre elever fra 6-åringer opp til 9. klasse. Tips: Sök på hjemmesiden til kommunen du skal bo i, så får du mye informasjon om kommunen, befolkning, skole etc. Det er mange private skoler i Sverige. Ulemper med Sverige: Lengre arbeidsdager (8-1630, ubetalt lunsj), lavere lönninger. Til gjengjeld: Lavere priser på det meste. Å söke om bolig: Pröv på blocket.se, det minner om finn.no. Hvor lett det er å få et sted å bo kommer an på hvor du vil bo. Mange leier i Sverige, det er ikke så om å gjöre å eie leilighet selv, men for å komme inn i kö må du antakelig ha svensk personnummer og det er litt styr å få för du er på plass i landet. Snakk med www.skatteverket.se om det. Ellers finner du informasjon på www.norge.se, og ikke minst på www.hallonorden.no Tusen takk for langt svar:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.