Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest makan til egoister
Skrevet

Enig med deg! Jævla idiot. Det samme gjelder polfarere, basehoppere osv.

Gjest bikku
Skrevet

Jeg syns generelt at de skulle ha betalt redningsaksjonene selv, og direkte i lomma på de som er villige til å utsette seg for risiko for å redde dem.

Gjest mener jeg
Skrevet

Man kan gjøre som man vil, under de forutsetninger at en betaler redningsgildet selv. Da ville nok en del ha tenkt seg om, tenker jeg.

Gjest mener jeg
Skrevet

Jeg syns generelt at de skulle ha betalt redningsaksjonene selv, og direkte i lomma på de som er villige til å utsette seg for risiko for å redde dem.

Jepp.

Skrevet

Idioti. Intet annet. Slike burde bekoste redningsaksjonene selv. Men det må de vel neppe.

Skrevet

Det er slike folk som driver verden fremover. Dog burde de betale en slikkelig forsikringspremie.

Før jeg krever penger av disse, vil jeg heller kreve penger av rusmisbrukerne for deres kostnader i helse- og justisvesenet, samt kreve penger av fangene som pga selvvalgt kriminalitet sitter i fengsel.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Det er slike folk som driver verden fremover. Dog burde de betale en slikkelig forsikringspremie.

Før jeg krever penger av disse, vil jeg heller kreve penger av rusmisbrukerne for deres kostnader i helse- og justisvesenet, samt kreve penger av fangene som pga selvvalgt kriminalitet sitter i fengsel.

Hvordan driver man verden fremover ved å omkomme på fjelltopper?

Skrevet

Hvordan driver man verden fremover ved å omkomme på fjelltopper?

Denne typen mennesker gjør også litt annet enn å dra på fjelltopper :-)

Skrevet

''Denne typen mennesker gjør også litt annet enn å dra på fjelltopper :-)''

Mitt inntrykk er at "denne typen mennesker" gjerne gjør akkurat det, drar på fjelltopper og andre steder det ikke er meningen folk skal være. Hva er det andre du mener de bidrar så veldig med sånn at verden er i fremdrift?

Det er den vanlige arbeider som gjør at verden er i fremdrift. Ikke en eneste god idé kunne blitt virkelighet uten hvermansen.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Du må så gjerne spesifisere det. Hva annet gjør de?

Skrevet

Aller først vil jeg si at jeg håper mannen klarer seg.

Jeg har en viss forståelse for dem som vil bestige fjell, dra til polene eller månen, for den saks skyld. Verden er spennende, og å utfordre seg selv er spennende.

MEN: Når man utsetter andre for belastninger (helsemessige eller økonomiske) på grunn av sin utferdstrang og spenningssøken, så blir det i mitt hode feil. Dersom man finansierer en klatretur til Nepal, så må man også ha dekning for en eventuell redningsaksjon. Konsekvensen vil i så fall være at svært få har råd til å dra, men det får så være.

Skrevet

Aller først vil jeg si at jeg håper mannen klarer seg.

Jeg har en viss forståelse for dem som vil bestige fjell, dra til polene eller månen, for den saks skyld. Verden er spennende, og å utfordre seg selv er spennende.

MEN: Når man utsetter andre for belastninger (helsemessige eller økonomiske) på grunn av sin utferdstrang og spenningssøken, så blir det i mitt hode feil. Dersom man finansierer en klatretur til Nepal, så må man også ha dekning for en eventuell redningsaksjon. Konsekvensen vil i så fall være at svært få har råd til å dra, men det får så være.

En ting er om de finansierer en evt. redningsaksjon selv - en helt annen ting er at uansett hvor mye en selv betaler, så er det andre mennesker som utsettes for fare ved å forsøke å redde dem. Hadde mannen min omkommet i en redningsaksjon, så hadde det vært meg rivende likegyldig hvem som betalte for redningsaksjonen.

Skrevet

En ting er om de finansierer en evt. redningsaksjon selv - en helt annen ting er at uansett hvor mye en selv betaler, så er det andre mennesker som utsettes for fare ved å forsøke å redde dem. Hadde mannen min omkommet i en redningsaksjon, så hadde det vært meg rivende likegyldig hvem som betalte for redningsaksjonen.

Redningsfolkene må selvsagt være godt informert og betalt for den risken de tar.

Skrevet

''Denne typen mennesker gjør også litt annet enn å dra på fjelltopper :-)''

Mitt inntrykk er at "denne typen mennesker" gjerne gjør akkurat det, drar på fjelltopper og andre steder det ikke er meningen folk skal være. Hva er det andre du mener de bidrar så veldig med sånn at verden er i fremdrift?

Det er den vanlige arbeider som gjør at verden er i fremdrift. Ikke en eneste god idé kunne blitt virkelighet uten hvermansen.

http://no.wikipedia.org/wiki/Arne_N%C3%A6ss

Uansett er ikke dette den første gruppen jeg ville prioritere når det gjelder å betale helseutgifter for uhensiktsmessig adferd.

Skrevet

Enig med deg!

Jeg blir faktisk ganske provosert når jeg hører slike "eventyrere" beskrive hvor dramatiske og slitsomme opplevelser de har hatt, og hvilken slit og farer de har vært utsatt for.

Men de gjør det jo FRIVILLIG for F....!!!

INGEN tvinger dem! Tvert imot er det de som tvinger andre inn i fare og slit fordi de må hjelpes og reddes i tide og utide.

Jeg har faktisk ingen sympati eller medfølelse med folk som blir skadet eller drept mens de utøver ekstremsport.

Skrevet

Uansett er ikke dette den første gruppen jeg ville prioritere når det gjelder å betale helseutgifter for uhensiktsmessig adferd.

Men kjære vene, Arne Næss var da i en særstilling. Bedre du kommer med andre gode eksempler.

Gjest mange som er eventyrere og forskere
Skrevet

Men kjære vene, Arne Næss var da i en særstilling. Bedre du kommer med andre gode eksempler.

Næss var spesiell. Men mange eventyrere har gjort viktig forskining (og mange forskere har bedrevet mye risikosport og besteget høye fjell og polarområder i sin søken etter ny viten). Mennersker som Amundsen, Nansen, Kagge ,Ousland, Olav orheim, Monica Kristensen, Hjalmar Johansen, Stein P Aasheim, Vegard Ulvang og mange andre ganske ukjente eller veldig kjente personer).

Trist for flere av forskerne er at mange måler dem mer som polfarere enn som forskere (som Monica Kristensen, som kom hjem med mye verdifull kunnskap innen glaseologi og klimaendringer, selv om hun ikke nådde polpunktet)

Gjest bikku
Skrevet

Han var det _eneste_ eksemplet jeg også kom på.

Jeg hører gjerne flere eksempler før jeg tror på at det er disse folka som bringer verden videre!

Gjest bikku
Skrevet

Næss var spesiell. Men mange eventyrere har gjort viktig forskining (og mange forskere har bedrevet mye risikosport og besteget høye fjell og polarområder i sin søken etter ny viten). Mennersker som Amundsen, Nansen, Kagge ,Ousland, Olav orheim, Monica Kristensen, Hjalmar Johansen, Stein P Aasheim, Vegard Ulvang og mange andre ganske ukjente eller veldig kjente personer).

Trist for flere av forskerne er at mange måler dem mer som polfarere enn som forskere (som Monica Kristensen, som kom hjem med mye verdifull kunnskap innen glaseologi og klimaendringer, selv om hun ikke nådde polpunktet)

Det å dra på ekspedisjoner under ordna forhold og med den sikkerheten det er mulig å oppnå er noe helt annet enn å klatre til topps på ME alene og uten kunstig oksygen. Eventyrere som tar sine forholdsregler trenger verden, dumdristige som setter andres liv og helse i fare klarer vi oss uten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...