MHC Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Er dere beviste på å utvikle barnas talenter? Synes vi har en hektisk hverdag med tre barn fra 5- 10 og lurer på om vi burde ha pushet mer på de områdene vi føler at den enkelte har talent. Den eldste er utrolig dyktig svømmer, men har aldri gått på noen svømmetrening. Skal hun det her lokalt betyr det minst 3- 4 treninger i uken + stevner etc. i helgene. Det er ikke resten av familien iteressert i. (Må kjøres- da svømmehallen for langt unna.) Nå trener hun en annen sport og stortrives med det. Maser ikke om å begynne på svømming. Men: Burde vi som foreldre pushe våre barns talenter? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Ikke pushe, men legge tilrette for at de skal kunne utvikle seg i det de liker og er flinke til tror jeg er bra. De må også hjelpes (kall det gjerne pushes) over kneiker så de ikke slutter med det de driver med før de har prøvd skikkelig å komme et steg videre. Jeg skulle ønske jeg hadde fått litt mer oppbacking på mine fritidsinteresser da jeg var liten, derfor stiller jeg opp for mine barn mer enn mine foreldre gjorde for meg. Dette ser ut til å være trenden for de fleste jeg ser rundt meg også. man pusher jo babyen så h*n skal lære å holde hodet oppe, krabbe og gå - så hvorfor ikke pushe litt på samme måte for at h*n skal lære f.eks å spille fotball eller piano? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 En viss grad av pushing synes jeg er greit, men ikke for enhver pris. Vi prøver å tilpasse barnas aktiviteter til noe de ser ut til å ha talent for, men de får jo bestemme mye selv også. Jeg har en sønn som jeg tror har talent for teater og dans, så jeg har foreslått det for han. Men når han ikke vil selv, tvinger jeg han jo ikke. Jeg tror også at en kampsport vil passe for han og det vil han, så da har han begynt med det. Broren driver annen idrett som jeg tror passer bedre for han. Når de først har startet med noe som de liker, pusher vi også litt for at de skal yte sitt beste. Jeg tror alle har godt av å strekke seg litt, men det er viktig å være bevisst på at man ikke presser så mye at de går lei. Et annet aspekt er at det er vanskelig å si tidlig hva barna har talent for fordi man modnes forskjellig. Det viktigste er tross alt at de driver med noe de liker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Så et bra program om dette på NRK2 i går. Det var en fin diskusjon mellom kompetente mennesker. Noe av budskapet var at man bør ikke begynne for tidlig (vent til skolealder), og det er en fordel at det er lystbetont og allsidig i barneskoleårene. Og at barna får tid til egenstyrte aktiviteter innimellom... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 For deg er jo dette et enkelt valg. Dere vil ikke prioritere tiden det tar med svømming, og barnet trives med det det holder på med nå. Da synes jeg bare dere skal fortsette som i dag. Alle er jo fornøyde. Selv har jeg kun et barn. Og jeg merker jo at treningen hennes med all oppfølging tar mye tid. (Og det koster også ganske mye) Men så lenge ho vil de så vil jeg prioritere dette. Jeg pusher henne over kneiker, og ser at ho stort sett er strålende fornøyd med det ho holder på med. Men denne sporten tar mye tid (trener ca. 9 timer pr. uke nå da ho straks er 10 år). Så jeg forstår jo at ho går litt lei til tider. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Det er vel mest avhengig av foreldrene; tid, lyst og overskudd. Vi oppmuntrer barna til å drive med aktiviteter de synes er moro. Om det skulle vise seg at de har spesielle talenter, vil vi tilrettelegge for å drive med dette. Men vi ønsker ikke å presse de til det, men vil at de gjennomfører et kurs/en sesong ferdig, når de har meldt seg på noe. Dette har mer med forpliktelse og ansvar å gjøre.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Så et bra program om dette på NRK2 i går. Det var en fin diskusjon mellom kompetente mennesker. Noe av budskapet var at man bør ikke begynne for tidlig (vent til skolealder), og det er en fordel at det er lystbetont og allsidig i barneskoleårene. Og at barna får tid til egenstyrte aktiviteter innimellom... Har ikke sett programmet, mulig det dreide seg om idrett spesielt, men jeg er iallefall uenig i at en alltid skal vente til skolealder. Det er flere grunner til det. En ting er at barn er veldig forskjellige, noen er veldig motivert for og klare for organiserte aktiviter før de begynner på skolen, og har kanskje vel så mye overskudd f.eks. siste året i barnehagen som første året på skolen. En annen ting er at familien kanskje har bedre tid til å følge opp mens barna er mindre. Da kan en prøve ut en aktivitet eller et tilbud før skolestart for å vurdere om det er noe som passer for barnet og familen. Og sist, men ikke minst så er det for en del aktiviteter og talenter iallefall ikke en ulempe og kanskje en fordel å begynne tidlig, f.eks. gjelder det enkelte instrumenter og kanskje dans. Er min mening. Jeg synes også at en har et visst ansvar for at barna får utvikle sine evner og talenter, men det må selvfølgelig være innenfor rimelighetens grenser og på en måte som hele familien kan leve med. På den annen side er det jo morsommere å følge opp barna når en ser at det er noe de virkelig brenner for og lykkes med. eller? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Har ikke sett programmet, mulig det dreide seg om idrett spesielt, men jeg er iallefall uenig i at en alltid skal vente til skolealder. Det er flere grunner til det. En ting er at barn er veldig forskjellige, noen er veldig motivert for og klare for organiserte aktiviter før de begynner på skolen, og har kanskje vel så mye overskudd f.eks. siste året i barnehagen som første året på skolen. En annen ting er at familien kanskje har bedre tid til å følge opp mens barna er mindre. Da kan en prøve ut en aktivitet eller et tilbud før skolestart for å vurdere om det er noe som passer for barnet og familen. Og sist, men ikke minst så er det for en del aktiviteter og talenter iallefall ikke en ulempe og kanskje en fordel å begynne tidlig, f.eks. gjelder det enkelte instrumenter og kanskje dans. Er min mening. Jeg synes også at en har et visst ansvar for at barna får utvikle sine evner og talenter, men det må selvfølgelig være innenfor rimelighetens grenser og på en måte som hele familien kan leve med. På den annen side er det jo morsommere å følge opp barna når en ser at det er noe de virkelig brenner for og lykkes med. eller? ''Har ikke sett programmet, mulig det dreide seg om idrett spesielt, men jeg er iallefall uenig i at en alltid skal vente til skolealder.'' Programmet var veldig balansert rundt dette, og det var ikke et bastant råd om alltid å vente til etter skolestart. Men man må vurdere helheten. F.eks. barn som er aktive 8-9 timer daglig i barnehagen trenger ikke svømming på mandag, allidrett på tirsdag, dansing på onsdag osv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 ''Har ikke sett programmet, mulig det dreide seg om idrett spesielt, men jeg er iallefall uenig i at en alltid skal vente til skolealder.'' Programmet var veldig balansert rundt dette, og det var ikke et bastant råd om alltid å vente til etter skolestart. Men man må vurdere helheten. F.eks. barn som er aktive 8-9 timer daglig i barnehagen trenger ikke svømming på mandag, allidrett på tirsdag, dansing på onsdag osv. He-he, det må isåfall være de usedvanlig allsidig begavede barna, det da 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.