Gjest nyutdannet lærer... Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Hei. Jeg er en nyutdannet lærer og snart skal jeg ha førskoledager. Er det noen som har tips eller idèer til hva jeg kan gjøre?? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Våre førskoledager har inneholdt dette: * Alle barnas navn stod skrevet på tavla da vi ankom, og ungene fikk komme fram én og én og sette en ring rundt navnet sitt * Synge sanger * Lese bøker * Gjøre enkle oppgaver (som var kopiert opp og stiftet sammen som et hefte) - og lekse med hjem --> skoleklare unger er veldig klar for dette * Enkle formingsaktiviteter - klippe/lime/fargelegge * Utetid * Spisetid --> barna hadde med mat og drikke, men fikk oppskåret frukt av skolen * Barna fikk tildelt fadderen sin, og fikk bruke en del tid sammen med denne * Lagde klassebilde på kartong, ved at alle ungene tok med et bilde av seg selv på dag 2 * Utdeling av diverse materiell som skolesekk (fra Mesta), fargeblyanter, gråblyant, viskelær og meldingsmappe (med skolens logo på) Kanskje du fant noen tips her?? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Noe som imponerte meg da eldstemann begynte på skolen, var lærerens fantastiske evne til å SE hvert enkelt barn. Hun så dem inn i øynene, og virkelig "fotograferte" dem. De tok også klassebilde på førskoledagen som ble sendt hjem noen uker før skolestart sammen med et hyggelig brev om at læreren gledet seg til å se dem. På første skoledag, hadde læreren full kontroll over hvem som var hvem :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Noe som imponerte meg da eldstemann begynte på skolen, var lærerens fantastiske evne til å SE hvert enkelt barn. Hun så dem inn i øynene, og virkelig "fotograferte" dem. De tok også klassebilde på førskoledagen som ble sendt hjem noen uker før skolestart sammen med et hyggelig brev om at læreren gledet seg til å se dem. På første skoledag, hadde læreren full kontroll over hvem som var hvem :-) Flott jobba av læreren!! Og dette skaper trygghet for små, usikre førstklassinger:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Noe som imponerte meg da eldstemann begynte på skolen, var lærerens fantastiske evne til å SE hvert enkelt barn. Hun så dem inn i øynene, og virkelig "fotograferte" dem. De tok også klassebilde på førskoledagen som ble sendt hjem noen uker før skolestart sammen med et hyggelig brev om at læreren gledet seg til å se dem. På første skoledag, hadde læreren full kontroll over hvem som var hvem :-) Så flott . 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Våre førskoledager har inneholdt dette: * Alle barnas navn stod skrevet på tavla da vi ankom, og ungene fikk komme fram én og én og sette en ring rundt navnet sitt * Synge sanger * Lese bøker * Gjøre enkle oppgaver (som var kopiert opp og stiftet sammen som et hefte) - og lekse med hjem --> skoleklare unger er veldig klar for dette * Enkle formingsaktiviteter - klippe/lime/fargelegge * Utetid * Spisetid --> barna hadde med mat og drikke, men fikk oppskåret frukt av skolen * Barna fikk tildelt fadderen sin, og fikk bruke en del tid sammen med denne * Lagde klassebilde på kartong, ved at alle ungene tok med et bilde av seg selv på dag 2 * Utdeling av diverse materiell som skolesekk (fra Mesta), fargeblyanter, gråblyant, viskelær og meldingsmappe (med skolens logo på) Kanskje du fant noen tips her?? Dette virket som fine førskoledager. Bare et par kommentarer: det er ikke nødvendigvis sikkert at alle elevene kan navnet sitt,. iallefall ikke godt nok til å finne det blant mange, så kanskje lurt at alle blir hjulpet på vei med dette? (men det ble kanskje gjort også, da). Og ikke alle familier klarer å hoste opp et bilde av barnet fra den ene dagen til den andre, personlig syntes jeg derfor det var en vel så god idé å ta et bilde i løpet av førskoledagene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Dette virket som fine førskoledager. Bare et par kommentarer: det er ikke nødvendigvis sikkert at alle elevene kan navnet sitt,. iallefall ikke godt nok til å finne det blant mange, så kanskje lurt at alle blir hjulpet på vei med dette? (men det ble kanskje gjort også, da). Og ikke alle familier klarer å hoste opp et bilde av barnet fra den ene dagen til den andre, personlig syntes jeg derfor det var en vel så god idé å ta et bilde i løpet av førskoledagene. Det var ingen som ikke fant navnet sitt på tavla, så det tror jeg ikke man skal være så redd for. Og læreren var parat til å hjelpe til. Det med bildet kan jeg være enig med deg om. Det var barn som ikke hadde med bilde på dag 2. Læreren kunne med fordel tatt et klassebilde med digitalkamera - og ordnet det klart til skolestart til høsten. Ellers var snuppa vår godt fornøyd med førskoledagene - og hun gleder seg veldig til skolestart i august ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hos oss Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Her er førskoledagene fordelt over flere uker, og det er mye likt det Noraførr skriver. I tillegg har de en hemmelighet i en boks, en hemmelighet for foreldrene. Husker ikke helt hva det var da mine begynte, men det var kjempemorsomt. Denne hemmeligheten snakket de om gjennom hele sommeren. Og alle fikk i lekse å ta med et lite sommerminne som skulle legges i den samme boksen da skolen startet på ordentlig til høsten. Og så fikk de utdelt en "maskot", en bamse som skal være med alle hjem på tur i 1. trinn. Veldig pop! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hos oss Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Dette virket som fine førskoledager. Bare et par kommentarer: det er ikke nødvendigvis sikkert at alle elevene kan navnet sitt,. iallefall ikke godt nok til å finne det blant mange, så kanskje lurt at alle blir hjulpet på vei med dette? (men det ble kanskje gjort også, da). Og ikke alle familier klarer å hoste opp et bilde av barnet fra den ene dagen til den andre, personlig syntes jeg derfor det var en vel så god idé å ta et bilde i løpet av førskoledagene. Dette med bilde: Ikke alle steder har man førskoledagene etter hverandre, så selv om vi heller ikke har så lett tilgang på bilder greide vi det fint på ei drøy uke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Her er førskoledagene fordelt over flere uker, og det er mye likt det Noraførr skriver. I tillegg har de en hemmelighet i en boks, en hemmelighet for foreldrene. Husker ikke helt hva det var da mine begynte, men det var kjempemorsomt. Denne hemmeligheten snakket de om gjennom hele sommeren. Og alle fikk i lekse å ta med et lite sommerminne som skulle legges i den samme boksen da skolen startet på ordentlig til høsten. Og så fikk de utdelt en "maskot", en bamse som skal være med alle hjem på tur i 1. trinn. Veldig pop! Klassebamse fikk de hos oss også - og ungene fikk gi den navn - og de hadde høytidlig navnesermoni på dag 2 ) Ungene ble "forelsket" i bamsen fra første øyeblikk - og gleder seg veldig til å dem med seg hjem til høsten ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mimi le clown Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Jeg anbefaler å gjøre det stikk motsatte av hvordan det blir gjort på skolen her. Her har ungene gått og ventet og gledet seg hele året, men det kom ikke et livstegn fra skolen. Etter at foreldrene har ringt og og etterlyst informasjon om førskolen dumpet det ned et brev om at det ikke blir førskole, men foreldre og barn er velkomne til en omvisning om tre dager. Læreren får de ikke møte, men de skal få se klasserommet sitt. Jeg synes det er leit å se hvordan barnet mitt har gått fra å glede seg til å begynne på skolen til å bli redd og usikker. Med enkle grep kunne det første møtet med skolen blitt noe positivt. Nei gå for å skape trygghet og gi dem noe å glede seg til du, så er nok mye gjort. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.