Gå til innhold

Innom Venetzia ferie Kroatia

Gjest Hadde vært gøy

Anbefalte innlegg

Gjest Hadde vært gøy

Vi skal på ferie til Kroatia i år. Ikke så langt unna Venetzia. Synes det blir for ille å ikke dra innom Venetzia når det er så nært.

Er det noen som vet hvordan man kommer seg rimelig fra Kroatia rundt Pula, til Venetsia. Leste at det omentrent bare var en par timers båttur. Men fikk opp med at søk at det kostet mer enn 2000 kr bare for båtreisen, for en familie på fire EN vei.

Har skjønt det som at prisene i Venetzia er veldig dyre også.

Vi tenker oss å være der to dager, med en overnatting. Men har ikke lyst til å bruke halve feriebudsjettet vårt på to dager.

Er det noen her som har gjort det som har noen erfaringer? Også interessert i hotelltips....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kayia

Her har du flere muligheter. Du kan ta båt direkte fra Venezia til både Trieste og til Split, eller du kan gjøre som jeg har gjort, ta båt fra Ancona (sør for Venezia) til Split (tar ca 4 timer). Derfra reiste vi videre til Hvar pr buss, kjempefin tur. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hadde vært gøy

Her har du flere muligheter. Du kan ta båt direkte fra Venezia til både Trieste og til Split, eller du kan gjøre som jeg har gjort, ta båt fra Ancona (sør for Venezia) til Split (tar ca 4 timer). Derfra reiste vi videre til Hvar pr buss, kjempefin tur. :)

Var de dyr de båtene du tok? Hva koster det for buss der?

Og hvordan var hotellprisene i Venetzia?

Dersom vi må regne med 5000 for to dager i Venetzia inkludert alt, synes jeg det blir litt råflott. Men det har jo med feriebudsjettet vårt i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Dersom vi må regne med 5000 for to dager i Venetzia inkludert alt, synes jeg det blir litt råflott. Men det har jo med feriebudsjettet vårt i år.

(Nord) Italia er generelt dyrt, og Venezia er intet unntak. Det er mange år siden vi overnattet i Venezia nå, men husker det som vi betalte rundt 600 norske pr natt for to voksne og en liten. Vi overnattet i Firenze for tre år siden, og betalte noe det samme der nå, altså 600 pr natt. Prisen på mat ligger på norsk nivå, men vin er rimeligere enn i Norge. Dere kan evt kjøpe litt brød og pålegg hos baker'n, og spise i parken - det er både koslig og rimelig. :)

Husker ikke hva båten kostet heller deverre, men husker ikke som en stor utgift. Kroatia er imidlertid myye billigere enn Italia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

srp1365380487

Hvis dere ikke sover i selve byen Venezia (ute på holmene altså), men inne i Mestre på fastlandet, så vil det koste mindre for hotell ol. Og togturen til byen tar under halvtimen så vidt jeg husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Nord) Italia er generelt dyrt, og Venezia er intet unntak. Det er mange år siden vi overnattet i Venezia nå, men husker det som vi betalte rundt 600 norske pr natt for to voksne og en liten. Vi overnattet i Firenze for tre år siden, og betalte noe det samme der nå, altså 600 pr natt. Prisen på mat ligger på norsk nivå, men vin er rimeligere enn i Norge. Dere kan evt kjøpe litt brød og pålegg hos baker'n, og spise i parken - det er både koslig og rimelig. :)

Husker ikke hva båten kostet heller deverre, men husker ikke som en stor utgift. Kroatia er imidlertid myye billigere enn Italia.

''men husker det som vi betalte rundt 600 norske pr natt for to voksne og en liten''

Det må nok ha vært noen år siden, for nå for tiden synes jeg at 600 kroner for et hotellrom for tre er billig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kayia

''men husker det som vi betalte rundt 600 norske pr natt for to voksne og en liten''

Det må nok ha vært noen år siden, for nå for tiden synes jeg at 600 kroner for et hotellrom for tre er billig!

Ja det er over ti år siden nå, tror jr var 3 dengang. Himmel som tiden flyr! Firenze er rimeligere, og der booket vi dobbeltrom med ekstraseng på nett for 600 pr natt for tre år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Dette var dessuten tilbake i de hine hårde dager, jeg studerte vel på siste året,og vi brukte definitivt ikke pengene på å oppgradere hoptellstandarden. Husker madrasser hardere enn halm i Bologna, og det var ikke stort bedre i Spania året etter. :) Men vi kom oss rundt, og hadde utrolige mange fine truer for sikker langt under halvparten av det vi bruker på en tilsvarende tur i dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var dessuten tilbake i de hine hårde dager, jeg studerte vel på siste året,og vi brukte definitivt ikke pengene på å oppgradere hoptellstandarden. Husker madrasser hardere enn halm i Bologna, og det var ikke stort bedre i Spania året etter. :) Men vi kom oss rundt, og hadde utrolige mange fine truer for sikker langt under halvparten av det vi bruker på en tilsvarende tur i dag. :)

he he...

Jeg har bodd på mange rimelige steder - er ikke den som prioriterer å legge ned store summer på hotellet;-) Men har nok blitt mer "godt vant" med årene.

Det billigste i nominell verdi må vel ha vært ungdomsherberge med sovesal i Sorrento, sør for Napoli, i 1989;-) Det kostet ca 40 kroner per natt inklusive frokost.

Føler tiden forlengst har gått fra det å sove på egen gutte- eller jentesovesal, med felles dusj med kun iskaldt vann og der herberget er stengt mellom kl 09 og kl 17....;-)

Men husker ikke madrassen som hard, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

he he...

Jeg har bodd på mange rimelige steder - er ikke den som prioriterer å legge ned store summer på hotellet;-) Men har nok blitt mer "godt vant" med årene.

Det billigste i nominell verdi må vel ha vært ungdomsherberge med sovesal i Sorrento, sør for Napoli, i 1989;-) Det kostet ca 40 kroner per natt inklusive frokost.

Føler tiden forlengst har gått fra det å sove på egen gutte- eller jentesovesal, med felles dusj med kun iskaldt vann og der herberget er stengt mellom kl 09 og kl 17....;-)

Men husker ikke madrassen som hard, da.

Høres kjent ut.. :)

For vår del syns vi at vi gjorde et kjempebyks etter at jr ble født, men når man ser tilbake skjønner man alle spørsmålene våre foreldre stilte når vi reiste. Det var aldri uttrygt å reise i med ryggsekk i Sør-Europa, men langt unna campingvognferien i Sverige som de selv dro oss med på hver eneste sommer, hehe... ;-)

Kjempeglad for at vi gjennomførte det der i ettertid. - og ja, vi har nok også blitt mer bekvemmelige med årene, og kravet til standard har blitt høyere. Men med tanke på at knapt så en dusj på eget rom er vel ikke det mitt mest snobbete trekk.. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...