Gå til innhold

Regnes foreldrepenger ut fra mors lønn?

Gjest Sinemor

Anbefalte innlegg

Gjest Sinemor

Når far er i permisjon, får han da tilsvarende sum som mor får når hun er i permisjon? Altså: Beregnes summen ut fra mors lønn? En kollega sa til meg at han måtte "nøye" seg med konens lønn da han var i permisjon. Men i vårt tilfelle er det jeg som tjener mest. Får da far utbetalt like mye som meg når det er hans tur til å ta permisjon? Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bikku

Da jeg hadde permisjon for 6 år siden, så var det i hvert fall slik. Vi tapte på det, og det var en av grunnene til at mannen min ikke tok mer permisjon enn den lovpålagte. Jeg tror det hadde vært enklere å få menn ut i permisjon om de hadde fått foreldrepengene regnet ut fra egen lønn.

Fint for dere om dere tjener på det, da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overhodet ikke enig med deg.

Da jeg hadde permisjon for 6 år siden, så var det i hvert fall slik. Vi tapte på det, og det var en av grunnene til at mannen min ikke tok mer permisjon enn den lovpålagte. Jeg tror det hadde vært enklere å få menn ut i permisjon om de hadde fått foreldrepengene regnet ut fra egen lønn.

Nei, det var ikke slik for 6 år siden. Men det var og er slik at om du velger 80%, så får mannen det også... SÅ man taper på å velge 80% noe nav spiller helt åpent om.

Men mannen får 80% av sin lønn, eller 100% av sin lønn, om du hadde valgt 100% løsningen og ikke 80% løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke vært slik på veldig mange år, og det var ihvertfall ikke slik da jeg fikk min yngste for snar ni år siden.

Far får sin lønn, mor får sin. Men ingen får mer enn 6G av staten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bikku

Det har ikke vært slik på veldig mange år, og det var ihvertfall ikke slik da jeg fikk min yngste for snar ni år siden.

Far får sin lønn, mor får sin. Men ingen får mer enn 6G av staten.

Ok! Da er 6G forklaringa - jeg hadde omtrent nøyaktig 6 G på den tida, og han hadde en god del over. Beklager feilinfo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Da er jeg enig med deg allikevel :-D

Ok! Da er 6G forklaringa - jeg hadde omtrent nøyaktig 6 G på den tida, og han hadde en god del over. Beklager feilinfo :)

Det stemmer ja, det er der feilen lå...

6G, det er maks, om ikke arbeisgiver er grei og tar resten da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som de andre skriver får far sin lønn lagt til grunn for permisjonspengene og mor får sin ..... men det er mor som opptjene rett til fulle permisjonspenger.

Det gjør hun med å jobbe minimum 6 av de 10 siste mnd.

Dersom mor ikke har opptjent denne retten (f.eks. at hun er student), vil permisjonen bli avkortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...