Gå til innhold

Hvilken av disse barnesyklene

Gjest tvilrådig forelder

Anbefalte innlegg

Gjest tvilrådig forelder

Hvilken sykkel skal jeg kjøpe? Barnet liker begge farger. Den ene sykkelen består av endel aluminium, den andre stål. Den førstnevnte koster 400,- mer enn den andre. Den førstnevnte kan man feste bagasjebrett på hvis man ønsker dette.

http://www.merida.no/turbo-16.115308.no.html

http://www.merida.no/dino-16.115304.no.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aluminium er lettere da. Lettere for barnet å løfte sykkelen og sånt. Det ville jeg valgt til meg selv i hvertfall (siden jeg sikkert ikke er så mye sterkere enn en 10-åring vil jeg tippe..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mallet

Aluminium er lettere da. Lettere for barnet å løfte sykkelen og sånt. Det ville jeg valgt til meg selv i hvertfall (siden jeg sikkert ikke er så mye sterkere enn en 10-åring vil jeg tippe..).

Men av disse to er aluminiums-sykkelen tyngst.. sikkert fordi den har dempegaffel som legger til litt vekt.

Hvis syklingen skal skje mest på asfalt ville jeg valgt den letteste. Hvis det er aktuelt med en del sykling i terrenget ville jeg valgt den med dempegaffel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tvilrådig forelder

Men av disse to er aluminiums-sykkelen tyngst.. sikkert fordi den har dempegaffel som legger til litt vekt.

Hvis syklingen skal skje mest på asfalt ville jeg valgt den letteste. Hvis det er aktuelt med en del sykling i terrenget ville jeg valgt den med dempegaffel.

Hva er en dempegaffel egentlig da? (Kan du se den på sykkelen?) Er den verdt 400 kr mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sykkeldama

Den første hadde veldig høyt styre i forhold til setet da! Jeg ville sett på både den andre Merida sykkelen og Nakamura sykkelen og sammenlignet hvor solide de virker. Begge merker er helt greie, er det ikke Nakamura som egentlig er det samme som Diamant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tvilrådig forelder

Den første hadde veldig høyt styre i forhold til setet da! Jeg ville sett på både den andre Merida sykkelen og Nakamura sykkelen og sammenlignet hvor solide de virker. Begge merker er helt greie, er det ikke Nakamura som egentlig er det samme som Diamant?

Er ikke det bare en fordel med høyt styre da? Med mindre du skal drive racersykling hele tiden. Selv synes jeg det er mye mindre slitsomt å sitte litt mer oppreist når jeg sykler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sykkeldama

Er ikke det bare en fordel med høyt styre da? Med mindre du skal drive racersykling hele tiden. Selv synes jeg det er mye mindre slitsomt å sitte litt mer oppreist når jeg sykler...

Styret på den første der så ut til å være så høyt at man får skuldrene i høyde med ørene, men det er jo bare å ta barnet med på butikken og la det prøve sykkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

aluminium er iallfall mye lettere enn stål, og det er enklere å holde balansen og håndtere en lett sykkel, så jeg ville gått for den i aliminium. Barnesykler er uansett ganske tunge i forhold til størrelsen. så på tv engang ang når noen skulle velge sykkel, så anbefalte de lette sykler. Han mannen på tv sammenlignet det med at om vi voksne skulle hatt like tunge sykler i forhold til vår størrelse så måtte vi syklet rundt på sykler som veier mellom 50 og 60 kg, og da trodde han at også vi ville få problemer med å håndtere sykkelen.Min datter hadde stål både str 12" og 16" hjul, men aluminium på 20" hjul, og jeg angrer på at ho ikke fikk det tidligere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en dempegaffel egentlig da? (Kan du se den på sykkelen?) Er den verdt 400 kr mer?

den røde, og den blå fireflysykkelen har dempegaffel fremme. dette er en slags støtdemper.

Dersom du ser på den røde sykkelen så er gaffelen fra framhjulet og mot resten av rammen delt i en rød del ved hjulet og en sort del nærmere rammen. den sorte delen går "inni" den røde slik at støt osv absorberes her. Dette er behagelig om en sykler i terreng osv, men jeg er usikker på hvor mye nytte en unge har av dette. I tillegg så gjør ofte slike støtdempere at en ikke får utnyttet all kraften slik en gjør uten støtdempere, men dette gjør seg stort sett bare gjeldende når man har støtdemper bak.

Så jeg tror nok jeg ville nok gått for den grønne, men jeg hadde tatt med ungen i butikken og prøvd syklene, latt han sitte litt på den, kanskje syklet en liten tur rundt i butikken og generelt sett prøvd å kjenne litt og se hvordan de virker i forhold til hverandre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tvilrådig forelder

aluminium er iallfall mye lettere enn stål, og det er enklere å holde balansen og håndtere en lett sykkel, så jeg ville gått for den i aliminium. Barnesykler er uansett ganske tunge i forhold til størrelsen. så på tv engang ang når noen skulle velge sykkel, så anbefalte de lette sykler. Han mannen på tv sammenlignet det med at om vi voksne skulle hatt like tunge sykler i forhold til vår størrelse så måtte vi syklet rundt på sykler som veier mellom 50 og 60 kg, og da trodde han at også vi ville få problemer med å håndtere sykkelen.Min datter hadde stål både str 12" og 16" hjul, men aluminium på 20" hjul, og jeg angrer på at ho ikke fikk det tidligere...

Ja men i dette tilfelle er det faktisk den av stål som er lettest, ikke den av aluminium!

Den blå står det ikke vekten på, så det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tvilrådig forelder

Hvor viktig er bagasjebrett? Kun den ene kan feste det på. Det er min datter som skal ha sykkelen, hun er IKKE særlig "dollete" av seg, da heller pippi-typen. Vi sykler endel på tur (grusvei, asfalt) og hun liker å plukke med seg pinner og greier, så jeg tenkte at bagasjebrett kunne vært lurt.

Hvorfor i all verden selges bare dollete jentesykler? Og hvorfor i all verden selges ikke guttesykler med bagasjebrett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg ville tatt med ungen og latt ungen velge, jeg.... Altså: Bagasjebrett er vel ikke nødvendig i det hele tatt, og ved å la ungen være med å bestemme, så får du også sett om sykkelen passer for den (ungen, altså...).

Jeg mener ikke at ungene skal kunne bestemme alt her i verden, men det er vanskelig å velge sykkel, uten at den som skal ha den, har prøvd den!!! F.eks. hvor høyt styret er i forhold til setet. Kanskje passer det!! Eller ikke... Men det får du sett ved å la ungen prøve den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta den letteste sykkelen til barnet ditt hvis du kan.

Dempegaffel er helt unødvendig på en første sykkel.

Bagasjebrett er kjekt å ha, men en kurv framme er egentlig like greit. Vi kjøpte også guttesykkel til jenta vår og monterte både baggasjebrett og kurv.

Ungene skal læres opp til at de ikke frakter ting med seg på sykkel som kan risikere å komme inn i hjulene. Et barn som bruker en 12" sykkel er ikke i stand til å vurdere om bagasjen bak er forsvarlig festet, derfor er det like greit å ikke ha bagasjebrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tvilrådig forelder

Ta den letteste sykkelen til barnet ditt hvis du kan.

Dempegaffel er helt unødvendig på en første sykkel.

Bagasjebrett er kjekt å ha, men en kurv framme er egentlig like greit. Vi kjøpte også guttesykkel til jenta vår og monterte både baggasjebrett og kurv.

Ungene skal læres opp til at de ikke frakter ting med seg på sykkel som kan risikere å komme inn i hjulene. Et barn som bruker en 12" sykkel er ikke i stand til å vurdere om bagasjen bak er forsvarlig festet, derfor er det like greit å ikke ha bagasjebrett.

Det er 18 " ikke 12" ........ men det er til en liten 6-åring, som godt kan lære hva som ikke skal være på bagasjebrettet.

Bagasjebrett kan ikke festes på 2 av de syklene, kun på den røde/svarte.

Men ja da, jeg har nå bestemt meg for at barnet får velge selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hilsen trådstarteren

Ja da valgte barnet den blå, og den syns jeg også var den peneste! Takk for hjelpen!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...