Gå til innhold

når venner har samme navn på ungen

Gjest efexora

Anbefalte innlegg

Gjest efexora

Hva hadde dere gjort hvis du og en venninne ventet barn samme år. Du har plukket ut et navn som du føler at barnet ditt bare MÅ få, uten å si det til henne. Så får hun barn først, og velger dette navnet.

Ville du da fremdeles gått for samme navn? Eller ville du valgt et annet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 116
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AneM1365380603

21

• Colette

17

• morsan

16

• Lotte :o)

15

Mest aktive i denne tråden

Hvis vi var nære venner ville jeg valgt et annet navn, evt. brukt navnet som andre-fornavn kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miguela

Jeg ville fremdeles gått for samme navn. Synes ikke det bør være et problem, men jeg ville tatt en prat med venninnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Det samme skjedde meg og en av mine beste venninner. Vi begge hadde i all hemmelighet bestemt samme navn på ungene våre.

Jeg fødte først og venninna mi ble lang i maska når hun fikk vite navnet ;) Hun fortalte at hun hadde bestemt akkurat det samme navnet på sitt barn og jeg ba henne bruke dette. Det spiller jo egentlig ingen rolle om to barn fra to ulike familier har samme navn. De vokser opp som to ulike individer uansett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme skjedde meg og en av mine beste venninner. Vi begge hadde i all hemmelighet bestemt samme navn på ungene våre.

Jeg fødte først og venninna mi ble lang i maska når hun fikk vite navnet ;) Hun fortalte at hun hadde bestemt akkurat det samme navnet på sitt barn og jeg ba henne bruke dette. Det spiller jo egentlig ingen rolle om to barn fra to ulike familier har samme navn. De vokser opp som to ulike individer uansett ;)

''Det spiller jo egentlig ingen rolle om to barn fra to ulike familier har samme navn. De vokser opp som to ulike individer uansett ;)''

I utgangspunktet enig, all fornuft sier at det ikke burde bety noe, men jeg ville nok også blitt lang i maska dersom jeg hadde født sist i et slikt scenario som du beskriver. Jeg ville kanskje følt at navnet var "tatt".

Men det er ingen av mine venninner fra tiden før jeg fikk barn hvor også barna våre omgås hverandre, så det hadde jo vært helt uproblematisk i praksis;-)

Men ergerlig der&da lell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville helt sikkert ha valgt et annet navn... men så har jeg også vært opptatt av at ungene mine bærer navn som ingen andre i vår omgangskrets har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Det spiller jo egentlig ingen rolle om to barn fra to ulike familier har samme navn. De vokser opp som to ulike individer uansett ;)''

I utgangspunktet enig, all fornuft sier at det ikke burde bety noe, men jeg ville nok også blitt lang i maska dersom jeg hadde født sist i et slikt scenario som du beskriver. Jeg ville kanskje følt at navnet var "tatt".

Men det er ingen av mine venninner fra tiden før jeg fikk barn hvor også barna våre omgås hverandre, så det hadde jo vært helt uproblematisk i praksis;-)

Men ergerlig der&da lell.

Ja, ergerlig er det. Enig i det. Samtidig tenker jeg at dersom det er et navn man virkelig liker og har bestemt seg for, så kommer man til å angre dersom man tar et annet for å unngå ubehageligheter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ergerlig er det. Enig i det. Samtidig tenker jeg at dersom det er et navn man virkelig liker og har bestemt seg for, så kommer man til å angre dersom man tar et annet for å unngå ubehageligheter ;)

Ja, det har du nok rett i. Det kommer nok an på hvor klart "valget" hadde vært på det ennå ufødte barnet. Det tok jo litt itd før vi landet på endelig vaalg, og nå er det rarrt å tenke på de navnene vi _nesten_ valgte - flere av dem føles bare helt uaktuelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har du nok rett i. Det kommer nok an på hvor klart "valget" hadde vært på det ennå ufødte barnet. Det tok jo litt itd før vi landet på endelig vaalg, og nå er det rarrt å tenke på de navnene vi _nesten_ valgte - flere av dem føles bare helt uaktuelle.

Jeg er veldig glad for at ingen av sønnene heter Steffen. Det sto nemlig på lista begge gangene. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

også en mor

Jeg har oppkalt ett av mine barn etter en av mine foreldre. For kort tid siden valgte et av mine søsken å gjøre det samme. I ett nanosekund følte jeg at det var skikkelig dårlig gjort, men heldigvis klarte jeg å la det sekundet passere uten å si noe (som jeg i dag ville ha angret på). Barnet mitt ble kry som en pave for navnevalget og ble i tillegg fadder for sitt søskenbarn :) Happy days for hele familyen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1243542946' post='4157122]

Jeg er veldig glad for at ingen av sønnene heter Steffen. Det sto nemlig på lista begge gangene. :-)

*he he*

Jeg synes fortsatt navnene vi "vraket" er fine, men synes det hadde vært helt utenkelig at jr skulle hett det nå. Ett av dem var Sander, et annet Aksel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Samme her igrunnen ;)

Det eneste navnet vi var helt klare på var mellomstejentas navn. Hun er nemlig oppkalt etter min oldemor, så det navnet hadde vi bestemt mange år før vi fikk henne. Skulle bruke det til eldstejenta, men så fortalte søsteren min at de ville bruke det navnet om de fikk en datter (hun visste ikke om mitt ønske ;-)). Vi droppa derfor dette navnet til eldstejenta.

Søsteren min fikk en sønn og sa hun var sikker på hun ikke kom til å få en datter, så hun lurte på om vi ikke ville bruke oldemors navn på babyen som lå i magen min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*he he*

Jeg synes fortsatt navnene vi "vraket" er fine, men synes det hadde vært helt utenkelig at jr skulle hett det nå. Ett av dem var Sander, et annet Aksel.

Snedig, som regel passer de best til det de heter. Bortsett fra dattera mi, da. Hun har feil navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg har oppkalt ett av mine barn etter en av mine foreldre. For kort tid siden valgte et av mine søsken å gjøre det samme. I ett nanosekund følte jeg at det var skikkelig dårlig gjort, men heldigvis klarte jeg å la det sekundet passere uten å si noe (som jeg i dag ville ha angret på). Barnet mitt ble kry som en pave for navnevalget og ble i tillegg fadder for sitt søskenbarn :) Happy days for hele familyen! :D

Oi, litt snodig, men men ;)

Jeg kjenner en familie der tre søskenbarn heter det samme (alle oppkalt etter sin felles bestefar) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var spesi, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, litt snodig, men men ;)

Jeg kjenner en familie der tre søskenbarn heter det samme (alle oppkalt etter sin felles bestefar) ;)

''Jeg kjenner en familie der tre søskenbarn heter det samme (alle oppkalt etter sin felles bestefar) ;)''

Jøje meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvor sterkt jeg følte for dette navnet. Hadde jeg hatt flere omtrent "like gode" alternativer, så hadde jeg muligens valgt et av de andre. Hvis dette var navnet med stor N, og jeg ikke kunne tenke meg noe annet, hadde jeg sagt det som det var til henne, og brukt navnet.

Vet ikke om det er et navn som kan brukes som navn nr 2, eller kan "gjøres om" litt?

Ei av mine beste venninner og jeg har samme navn nr 2 på våre jenter (min er født først). Jeg synes bare det er koselig, og min datter synes det er stas at lillesøsteren til venninna hennes heter det samme som henne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-)

Jeg husker at jeg tenkte at hvis jeg fikk en sønn en gang, skulle han kalles opp etter faren min, som døde for mange år siden.

Da så søsteren min ventet barn før meg, var jeg først engstelig for at hun skulle "bruke opp" navnet før jeg fikk sjansen. Det rare er at jeg vel ble enda mer snurt da hun høyt og tydelig utbasunerte at oppkalling etter bare leddet foran "ikke passet seg", og at slikt burde heller eventuelt være et valg for neste generasjon.... grrrr... ;-)

Til lags åt alle osv osv

Ps: Navnet _ble_ gitt til vår sønn, men bare som fornavn nr 2. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...