Gå til innhold

når venner har samme navn på ungen

Gjest efexora

Anbefalte innlegg

AneM1365380603

Samme her igrunnen ;)

Det eneste navnet vi var helt klare på var mellomstejentas navn. Hun er nemlig oppkalt etter min oldemor, så det navnet hadde vi bestemt mange år før vi fikk henne. Skulle bruke det til eldstejenta, men så fortalte søsteren min at de ville bruke det navnet om de fikk en datter (hun visste ikke om mitt ønske ;-)). Vi droppa derfor dette navnet til eldstejenta.

Søsteren min fikk en sønn og sa hun var sikker på hun ikke kom til å få en datter, så hun lurte på om vi ikke ville bruke oldemors navn på babyen som lå i magen min :)

Jeg droppet også et navn pga at jeg regnet med at min søster ville bruke det. Det var ganske naturlig at hun ville ta det i bruk, men så kalte hun datteren sin noe helt annet. Da jeg senere ble gravid igjen spurte jeg om det var greit at jeg tok i bruk det navnet, og det så hun på som en ære :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 116
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AneM1365380603

21

• Colette

17

• morsan

16

• Lotte :o)

15

Mest aktive i denne tråden

AneM1365380603

*he he*

Jeg synes fortsatt navnene vi "vraket" er fine, men synes det hadde vært helt utenkelig at jr skulle hett det nå. Ett av dem var Sander, et annet Aksel.

Jeg tror Sander sto på min liste også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1243543206' post='4157128]

Snedig, som regel passer de best til det de heter. Bortsett fra dattera mi, da. Hun har feil navn.

Som sønnen min.. Han skulle hatt et mildere navn for å roe ned helhetsinntrykket ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg droppet også et navn pga at jeg regnet med at min søster ville bruke det. Det var ganske naturlig at hun ville ta det i bruk, men så kalte hun datteren sin noe helt annet. Da jeg senere ble gravid igjen spurte jeg om det var greit at jeg tok i bruk det navnet, og det så hun på som en ære :)

Omtrent som hos oss det, ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

også en mor

Oi, litt snodig, men men ;)

Jeg kjenner en familie der tre søskenbarn heter det samme (alle oppkalt etter sin felles bestefar) ;)

Syntes det var mer enn snodig sånn i farta altså, men nå er det bare stas. Mitt barn er det elste i søskenbarnflokken, mens barnet som ble døpt nå etter all sannsynlighet er det siste. Så det ble litt spesielt sånt, og siden barnet mitt syntes det var SÅ stas, ble det litt lettere å glede seg på vegne av forelderen min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

også en mor

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1243543293' post='4157132]

Det var spesi, synes jeg.

Nå synes jeg bare det er spesi fint jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mallet

Jeg har opplevd akkurat det, men med familiemedlem i stedet for venninne. Jeg valgte et annet navn i stedet. Heldigvis viste det seg at jeg fikk barn av det andre kjønnet, så jeg hadde uansett ikke kunnet bruke navnet jeg hadde bestemt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg bare det er spesi fint jeg :)

Bra det, da. Jeg tenker "dårlig oppfinnsomhet", når det finnes tusenvis av navn å velge mellom. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

også en mor

:-)

Jeg husker at jeg tenkte at hvis jeg fikk en sønn en gang, skulle han kalles opp etter faren min, som døde for mange år siden.

Da så søsteren min ventet barn før meg, var jeg først engstelig for at hun skulle "bruke opp" navnet før jeg fikk sjansen. Det rare er at jeg vel ble enda mer snurt da hun høyt og tydelig utbasunerte at oppkalling etter bare leddet foran "ikke passet seg", og at slikt burde heller eventuelt være et valg for neste generasjon.... grrrr... ;-)

Til lags åt alle osv osv

Ps: Navnet _ble_ gitt til vår sønn, men bare som fornavn nr 2. :-)

''Det rare er at jeg vel ble enda mer snurt da hun høyt og tydelig utbasunerte at oppkalling etter bare leddet foran "ikke passet seg", og at slikt burde heller eventuelt være et valg for neste generasjon.... grrrr...''

her forstår jeg veldg godt grrrr'en din! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1243543806' post='4157144]

*s*

Jeg synes forresten snuppa di har et veldig fint og kledelig navn, men tror alternativet hadde vært like flott :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes forresten snuppa di har et veldig fint og kledelig navn, men tror alternativet hadde vært like flott :)

Hun skulle hett Lotte, i det minste... Siden alle de andre alternativene ble brent på bålet av gravøren. *ergelig sak*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det rare er at jeg vel ble enda mer snurt da hun høyt og tydelig utbasunerte at oppkalling etter bare leddet foran "ikke passet seg", og at slikt burde heller eventuelt være et valg for neste generasjon.... grrrr...''

her forstår jeg veldg godt grrrr'en din! ;)

Ja, bare fint at hun ikke brukte navnet (hun fikk forresten jente, så kunne ikke brukt det likevel - navnet finnes kun i "mannlig variant"), men unødvendig å si det, da.

Men i ettertid tenker jeg slik at hun kanskje sa det fordi hun kanskje følte at det var forventet at hun skulle oppkalle barnet etter morfar, som døde bare drøyt to år før barnet ble født.

Søsteren min ga klart utrykk for at hun syntes det var fint da min sønn fikk morfarsn navn, og jeg tror ikke hun løy om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1243544023' post='4157152]

Kult! Klara og Albert :-) Men definitivt ikke min gate på navnekartet.

Ikke min heller - høres ut som et gammelt ektepar! ;-)

Men det er vel bare et todsspørssmål før trenden med å ha jentenavn som slutter på -a sprer seg til også å omfatte navn av typen Klara, Petra, Inga, Gunda, Helga osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffameg ;)

Som med mange andre navn tror jeg det er en tilvenningssak. Hvis jeg hadde blitt kjent med ei lita Klara ville det nok klinget bedre etter en tid.

Ja, jeg har en niese der jeg måtte venne meg til navnet. Etter ganske kort tid syntes jeg det var helt naturlig at en liten søt baby kunne hete det hun heter, og ikke bare utgamle damer! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke min heller - høres ut som et gammelt ektepar! ;-)

Men det er vel bare et todsspørssmål før trenden med å ha jentenavn som slutter på -a sprer seg til også å omfatte navn av typen Klara, Petra, Inga, Gunda, Helga osv..

Å, hjelp. Gunda... det er _ikke_ pent. Skjellsord, på linje med Gerd ;-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1243544428' post='4157160]

Å, hjelp. Gunda... det er _ikke_ pent. Skjellsord, på linje med Gerd ;-p

he he... Av de fem navnene jeg nevnte fantes tre på en bestemor + to grandtanter, og de to andre finnes på andre gamle inngiftede folk i slekta...;-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...