Gå til innhold

Rasistisk mobbing?

Gjest ixy

Anbefalte innlegg

Sønnen min går i 4. klasse og i går fortalte han at noen gutter hadde kalt ham pakkis-homse og ropt "pakistanere lukter vondt" i skolegården. Jeg ble jo veldig lei meg, både sønnen min og jeg er født og oppvokst i Norge, men hudfargen kan vi ikke gjøre noe med. Skal jeg ta opp dette med læreren eller med de aktuelle guttenes foreldre? Det siste alternativet føler jeg blir litt ubehagelig fordi alle disse guttene har kjempehyggelige foreldre, og jeg vil ikke skape en ekkel stemning. Hva hadde dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du skal ta dette opp både med skolen og foreldrene. Problemer løses ikke ved å ikke prate. Ta det opp på en saklig måte. Helst skulle du ha bedt både foreldrene og barna om å ha et møte sammen. Det tror jeg hadde virket best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kimmie

Det er forferdelig trist når noen blir mobbet,og som foreldre ønsker vi bare at barna skal ha det godt på skolen,og det har de krav på. Ta kontakt med skolen og be dem å gjøre noe konkret for å få slutt på dette,det kan fort ta overhånd om det ikke blir tatt tak i med en gang!

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

også en mor

Hadde helt klart tatt det opp med skolen og foreldre. Ingen barn skal måtte tåle denslags fordi vi i redd for å være en "forstyrrende" faktor i hyggelige foreldres liv.

Gode tanker til deg og sønnen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

God stemning eller ikke, klart du skal ta det opp med foreldrene!!

Slikt skal ingen være nødt til å finne seg i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde helt klart tatt det opp med skolen og foreldre. Ingen barn skal måtte tåle denslags fordi vi i redd for å være en "forstyrrende" faktor i hyggelige foreldres liv.

Gode tanker til deg og sønnen din.

Takk for alle svar, jeg skal ta tak i det! God pinse til alle:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mallet

Som forelder ville jeg gjerne visst det dersom mitt barn hadde vært med på noe sånt. Så jeg håper du tar det opp med foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Attekattenoa

Hadde det vært min gutt som ropte slikt ville jeg som foreldre ha satt pris på om du hadde tatt det opp med meg. jeg ville ønsket å få muligheten til å ta dette opp med guttungen. Det at du har en god tone med foreldrene er bare en fordel. Det er mye lettere å ta inn over seg en slik beskjed når man ikke allerede har ett kommunikasjonsproblem med den som legger frem saken. Synes du kan ta det med skolen i tillegg.

Ikke legg så mye vekt på at det er rassistisk mobbing. Mobbing er ille nok i seg selv. Synes det alvorligste i saken er at det er en gruppe gutter som går etter en enkeltperson (hvis jeg har forstått det riktig), da er det ikke så stor forskell på om det er pakkis, homo eller tjukken som blir fokus. Offeret vil føle seg like liten og forsvarsløs uansett hva som er "tema".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt opp dette med skolen før jeg evt. involverte foreldrene.

Dette kan jo være en oppfordring til at klassen / skolen kanskje ta opp dette som et tema hvor de også kan gå litt dypere inn på hva rasisme er, og hvorfor det er så stygt å mobbe på grunnlag av dette.

9-10-åringer kan ofte være litt impulsive og ubetenksomme. De plukker ofte opp ting de hører fra eldre barn / ungdommer, men de vet ikke nødvendigvis hva som ligger bak denne type ord og utrykk.

Jeg vil tro at mange andre barn har opplevd tilsvarende pga andre ting. Som f.eks at de er overvektige, har rødt hår, eller at de ikke har vært i syden... Barn finner ofte hverandres "svake punkter", og kan være ganske slemme mot hverandre.

Så hvis det sønnen din opplevde var et engangstilfelle, og han ellers har kamerater og trives på skolen, så ser jeg ingen grunn til å involvere foreldre og lage en stor sak ut av dette i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

også en mor

Dette kan jo være en oppfordring til at klassen / skolen kanskje ta opp dette som et tema hvor de også kan gå litt dypere inn på hva rasisme er, og hvorfor det er så stygt å mobbe på grunnlag av dette.

9-10-åringer kan ofte være litt impulsive og ubetenksomme. De plukker ofte opp ting de hører fra eldre barn / ungdommer, men de vet ikke nødvendigvis hva som ligger bak denne type ord og utrykk.

Jeg vil tro at mange andre barn har opplevd tilsvarende pga andre ting. Som f.eks at de er overvektige, har rødt hår, eller at de ikke har vært i syden... Barn finner ofte hverandres "svake punkter", og kan være ganske slemme mot hverandre.

Så hvis det sønnen din opplevde var et engangstilfelle, og han ellers har kamerater og trives på skolen, så ser jeg ingen grunn til å involvere foreldre og lage en stor sak ut av dette i første omgang.

''lage en stor sak ut av dette i første omgang.''

Mener helt klart at det er bedre å gjøre en liten sak av det i første omgang, heller enn å vente til at det blir i stor sak i andre eller femte omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

også en mor

Som forelder ville jeg gjerne visst det dersom mitt barn hadde vært med på noe sånt. Så jeg håper du tar det opp med foreldrene.

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener helt klart at det er bedre å gjøre en liten sak av det i første omgang, heller enn å vente til at det blir i stor sak i andre eller femte omgang.

Ja , det er jo det jeg sier?

Skjønte ikke helt hva du mente med kommentaren din...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Attekattenoa

''Dette kan jo være en oppfordring til at klassen / skolen kanskje ta opp dette som et tema hvor de også kan gå litt dypere inn på hva rasisme er, og hvorfor det er så stygt å mobbe på grunnlag av dette.''

Synes det blir litt merkelig å plukke ut ett tema det ikke er greit å mobbe for. Det er viktig å ikke gi signaler om at det er noen som må beskyttets mer enn andre? Det tror jeg kan slå veldig feil ut.

Jeg er helt enig i at man ikke bør blåse saken ut av proposjoner, men som forelder ville jeg helt klart ønsket å ha mulighet til å snakke om dette hvis min sønn var en av mobberne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kimmie

Støttes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mest fredelig å ta det opp med skolen. Forhåpentligvis er skolen med i et eller annet anti-mobbe-program.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...