Gå til innhold

Navn du ikke skjønner at du faktisk liker ;)

Gjest togli

Anbefalte innlegg

De fleste navn blir fine når du forbinder det med en skjønn liten unge.

Navn som vi forbinder med gamle tanter og naboer er navn vi ikke vil bruke på ungene våre, men jeg tror at de kommer tilbake om en generasjon og to. F.eks navn som Kjell, Per, Jan, Kåre, Berit, Gerd, Turid, Gunn, Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 189
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• KaVa

10

• Colette

8

• Lotte :o)

5

• ariadne

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest togli

Jeg har forlengst innsett at jeg påvirkes av trender når det gjelder navn. Og som mange andre foretrekker jeg ikke navn som ligger på toppen av listene, men heller de litt "uvanlige" som er litt i forkant! ;)

Som følge av dette(?) har også jeg endret syn på en del gamle navn jeg tidligere ikke likte. Upop er nå rett og slett pop. Dette gjelder blant annet Bergljot (hvorav det er to små i nærmiljøet), selv om det tungt å uttale. Hedvig, Karsten, Ludvig, Edvard, Ingjerd, Torhild, Ragnhild med mange flere er også blant disse :-)

Jeg pleier også å være litt i forkant når det gjelder navnesmak, så når jeg kommer med mine favorittnavn får jeg ofte høre at jeg er såååå gammeldags mht navn. Et år eller to etterpå, så er navnene på topp hva popularitet angår ;)

Mener du virkelig at du kjenner to små jenter som heter Bergljot?? Spørs om det blir et in-navn snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn som vi forbinder med gamle tanter og naboer er navn vi ikke vil bruke på ungene våre, men jeg tror at de kommer tilbake om en generasjon og to. F.eks navn som Kjell, Per, Jan, Kåre, Berit, Gerd, Turid, Gunn, Bjørg

Jeg har en mistanke om at til og med Harry vil bli populært igjen - når "Harry Potter" generasjonen begynner å formere seg for fullt.... Har allerede sett et par "Hermine"r!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg pleier også å være litt i forkant når det gjelder navnesmak, så når jeg kommer med mine favorittnavn får jeg ofte høre at jeg er såååå gammeldags mht navn. Et år eller to etterpå, så er navnene på topp hva popularitet angår ;)

Mener du virkelig at du kjenner to små jenter som heter Bergljot?? Spørs om det blir et in-navn snart :)

''Mener du virkelig at du kjenner to små jenter som heter Bergljot?? Spørs om det blir et in-navn snart ''

Ja, temmelig sikker på at det er på vei inn, men det er vel for spesielt til at det blir et nytt "Anna".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Tipper jeg får barnebarn med slike navn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Mener du virkelig at du kjenner to små jenter som heter Bergljot?? Spørs om det blir et in-navn snart ''

Ja, temmelig sikker på at det er på vei inn, men det er vel for spesielt til at det blir et nytt "Anna".

Moro at navnet er okei å bruke igjen iallefall:) Enig i at det nok ikke blir et ti på topp navn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

''men jeg tror at de kommer tilbake om en generasjon og to. F.eks navn som Kjell, Per, Jan, Kåre, Berit, Gerd, Turid, Gunn, Bjørg''

Jeg tror slike navn er på vei tilbake mye raskere enn du tror. Det er bare slik med alle trender: De går (pr. def.) i bølger, og teit i dag - kult i morgen (så også med navn) :P

Sann mine ord, "klassiske" navn er på vei inn igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg har en mistanke om at til og med Harry vil bli populært igjen - når "Harry Potter" generasjonen begynner å formere seg for fullt.... Har allerede sett et par "Hermine"r!

Jeg kjenner også et par små Herminer, men har aldri tenkt på noen sammenheng med Harry Potter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Mai, Juni og August?

Det hadde ikke jeg heller gjort. Jeg liker bare klangen av Juni.

Og av Maia / Maja, men det blir noe annet.

Guttenavnet August hadde jeg aldri brukt. Synes Au-lyden uttales så stygt på østnorsk.

Sånn som min manns oldemors gamle tante som de konsekvent kaller for tante "Lævvra" :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg kjenner også et par små Herminer, men har aldri tenkt på noen sammenheng med Harry Potter :)

Får jeg lov å spørre hvor i landet du bor sånn ca? Selv kjenner jeg ikke til noen små som heter f.eks. Bergljot eller Hermine, så du bor kanskje et sted der de pleier å være i forkant av oss som bor andre steder i Norge? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som min manns oldemors gamle tante som de konsekvent kaller for tante "Lævvra" :-))

'' "Lævvra" ''

Huff da ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Høres grusomt ut, ja....

Mye bedre når det uttales som det skrives ;)

Det uttales jo ikke helt som man skriver det, men mer som Læura (eller en mellomting mellom Æ og E på Æ-lyden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

... Og så har man "Berret" (Berit) i samme sjangeren...

Og jeg husker første gangen jeg leste at en liten gutt skulle hete Joakim - jeg syntes det var grusomt. For der jeg bodde, var det en eldre (veldig hyggelig) mann som het Joa_kk_im (trykk på dobbelt K, "joa" i rasende fart) - ikke Jo-a-kim (slik det blir uttalt i dag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det uttales jo ikke helt som man skriver det, men mer som Læura (eller en mellomting mellom Æ og E på Æ-lyden).

jeg ville sagt Laura rett fram - med diftongen au - ikke æu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville sagt Laura rett fram - med diftongen au - ikke æu

''jeg ville sagt Laura rett fram - med diftongen au - ikke æu''

Noen steder på Østlandet (typisk i Østfold, i hvert fall) uttaler man diftongen au som æv. (Mæver, æv'a, sæv osv.) :-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp - jeg synes Ævvdun, Ævvd etc. er kjempestygt. Mye penere på enkelte andre dialekter.

Men altså, før noen blir fornærmet - det er helt greit å hete Aud o.l. Jeg synes bare helt personlig at mange med samme dialekt som jeg selv har, uttaler disse navnene på en måte som ikke klinger spesielt pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

... Og så har man "Berret" (Berit) i samme sjangeren...

Og jeg husker første gangen jeg leste at en liten gutt skulle hete Joakim - jeg syntes det var grusomt. For der jeg bodde, var det en eldre (veldig hyggelig) mann som het Joa_kk_im (trykk på dobbelt K, "joa" i rasende fart) - ikke Jo-a-kim (slik det blir uttalt i dag).

Utrolig at Joakim har vært "stygt" noen gang ;)

Hvor uttaler de Berit som Berret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Nettopp - jeg synes Ævvdun, Ævvd etc. er kjempestygt. Mye penere på enkelte andre dialekter.

Men altså, før noen blir fornærmet - det er helt greit å hete Aud o.l. Jeg synes bare helt personlig at mange med samme dialekt som jeg selv har, uttaler disse navnene på en måte som ikke klinger spesielt pent.

Jeg klarer heller ikke helt å venne meg til den derre ævv-greia ;)

Får avsløre at den ene datteren min heter Olivia. Jeg er ikke så glad i den varianten der man uttaler navnet som "olivvia". Personlig liker jeg best å uttale navnet rett fram, som det skrives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...