Gå til innhold

Navn du ikke skjønner at du faktisk liker ;)

Gjest togli

Anbefalte innlegg

Gjest Kayia

''men pappa påstår at før i tiden fikk ofte barn nr 7 navnet Syver. :)''

Jeg hørte om noens bekjentes bekjentes bekjente som fikk minst 12 barn, og barn nr 11 og 12 het henholdvsis Ellef og Tollef....;-)

... i kontrast til hun vi ble linket til i forrige uke som hadde - hva var det, ti unger? - og alle hadde dobbelt-navn! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 189
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• KaVa

10

• Colette

8

• Lotte :o)

5

• ariadne

4

Mest aktive i denne tråden

He he he... Jeg kjente forresten en svært konservativ (republikansk) familie i USA - som hadde to barn: Ei jente ved navn "Hillary", og en gutt ved navn "Clinton". Tror nok de angret navnevalget etterhvert....

Ha ha... hva er oddsene for å velge navn på barna som blir lik førstedama;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym denne gang

Jeg hørte om noens bekjentes bekjentes bekjente som fikk minst 12 barn, og barn nr 11 og 12 het henholdvsis Ellef og Tollef....;-)

Jeg er ikke norsk, så noe går tapt i oversettelsen jeg nå skal komme med. Min farfar hadde ti søsken. Sistemann ble kalt "den ellevte". Litt spesielt - men på mitt språk er det fint da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svava

Hallo??? Så det er en grunn til at man velger bort navn??? Nå synes jeg du bør tenke deg om... Tenk hvor vondt det kan være for de med ANDRE navn som er utsatt for incest ...å lese dette.

Ester i bibelen var en særdeles sterk kvinne som var utvalgt av kongens menn til å bli hans kone, hun fikk tilogmed stoppet en krig pga kongens kjærlighet til henne,

Hun er den eneste kvinnen som har sin egen historie i Bibelen!

Jeg kjenner 2 små Esther, og de er fantastiske små vesen!! Så det så!!

Ester er min heltinne fra bibelen. Hun var modig og reddet hele sitt folk fra utryddelse. At hun skal ha vært utsatt for incest har jeg ikke fått med meg, men om så er, er hun bare enda større i mine øyne. En ekte "survivor" isåfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym nå igjen ;)

Det er nok et forholdsvis moderne navn nå også? Jeg kjenner iallefall til tre gutter som heter Johannes :) På mange måter synes jeg Johann er finere--tror jeg?

Nei vet De hva! ;) Johannes er jo min gullgutt og navnet er sååå mye finere enn Johann! Så det så! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest synes ester er FLOTT

Ester er min heltinne fra bibelen. Hun var modig og reddet hele sitt folk fra utryddelse. At hun skal ha vært utsatt for incest har jeg ikke fått med meg, men om så er, er hun bare enda større i mine øyne. En ekte "survivor" isåfall.

akkurat sånn ser jeg det også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest svava

" himler med øynene"

Jeg mener, at om jeg kjenner ei jente (eller har lest om ei)som heter Hilde som er utsatt for incest,så skulle jeg da ikke kalle dattra mi for Hilde? Du sier jo at du ikke vil bruke navnet Ester pga akkurat det. Tenker på andre mennesker som har vært utsatt for incest (og heter det de heter ) leser innlegget ditt og tror navnet deres er mindre pent eller skjemt fordi noen har begått overgrep mot dem?

jeg kjenner mange mennesker (gjennom jobb) med forskjellige dystre historier som ville blitt skikkelig såret om noen kom med en sånn kommentar som du, for man må jo si de jeg kjenner representerer mye vondt pga av hva ANDRE har gjort mot dem...

Og ja Rut er nevnt i bibelen,men hun har ikke sin egen historie, som Ester.

''Og ja Rut er nevnt i bibelen,men hun har ikke sin egen historie, som Ester.''

Her tar du nok feil ;) Begge disse har hver sin "bok"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farmoren til mannen min hadde en bror som het Tio. Gjett hvilket nummer han var i søskenflokken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Nei vet De hva! ;) Johannes er jo min gullgutt og navnet er sååå mye finere enn Johann! Så det så! :P

Okei da!!! Jeg gir meg ;-)

Faktisk var Johannes et av alternativene våre dersom eldstejenta hadde vært gutt ;) For 12 år siden var dette navnet ganske uvanlig, men etterhvert har det kommet ganske mange Johannes'er rundt oss ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he he... Jeg kjente forresten en svært konservativ (republikansk) familie i USA - som hadde to barn: Ei jente ved navn "Hillary", og en gutt ved navn "Clinton". Tror nok de angret navnevalget etterhvert....

Oj! Den var litt uheldig da, ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oliver har jeg inntrykk av at kan uttales ulikt på samme dialekt også. Her jeg bor har vi en Olliver og en Oliiver...

Oliva er fint :) Jeg kjente en gang ei gammal dame som het bare Liva, men begynner nå å lure på om dette kanskje var en forkortelse av hennes egentlige navn...

Mamma kalles Liva, også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym nå igjen

Okei da!!! Jeg gir meg ;-)

Faktisk var Johannes et av alternativene våre dersom eldstejenta hadde vært gutt ;) For 12 år siden var dette navnet ganske uvanlig, men etterhvert har det kommet ganske mange Johannes'er rundt oss ;)

Så bra! ;)

Min gullklump er snart 15. Han er oppkalt etter sin oldefar og sin bestefar. (på hver side av slekten)

Synes navnet er så "solid" og vitner om en god mann ;)

(ps. Synes Johann er et flott navn også, både med én og to n'er *s*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Så bra! ;)

Min gullklump er snart 15. Han er oppkalt etter sin oldefar og sin bestefar. (på hver side av slekten)

Synes navnet er så "solid" og vitner om en god mann ;)

(ps. Synes Johann er et flott navn også, både med én og to n'er *s*)

Det er ingen rampunger som heter Johannes ;)

Min oldefar het Johannes og min svigerfar har det som andre fornavn :)

Sterkt og solid navn - enig i det :)

Johann er bare litt mindre brukt og jeg faller lett for litt "uvanlige" navn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym nå igjen

Det er ingen rampunger som heter Johannes ;)

Min oldefar het Johannes og min svigerfar har det som andre fornavn :)

Sterkt og solid navn - enig i det :)

Johann er bare litt mindre brukt og jeg faller lett for litt "uvanlige" navn ;)

''Det er ingen rampunger som heter Johannes ;)''

Nemlig! ;)

''Min oldefar het Johannes og min svigerfar har det som andre fornavn :)'' Jeg kjenner virkelig _kun_ kjekke og hyggelige Johannes'er :)

''Sterkt og solid navn - enig i det :)

Johann er bare litt mindre brukt og jeg faller lett for litt "uvanlige" navn ;)''

Ifølge SSB lønner deg seg nok å ta med en ekstra n om man vil være litt "uvanlig" :)

Det er 9998 menn som har Johan som første fornavn.

Det er 4332 menn som har Johan som eneste fornavn.

Det er 7075 menn som har Johannes som første fornavn.

Det er 5547 menn som har Johannes som eneste fornavn.

Det er 305 menn som har Johann som første fornavn.

Det er 156 menn som har Johann som eneste fornavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest synes Ester er FLOTT

''Og ja Rut er nevnt i bibelen,men hun har ikke sin egen historie, som Ester.''

Her tar du nok feil ;) Begge disse har hver sin "bok"

-OK, kaster inn håndkleet, er ikke SÅ bevandret i bibelen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bare et forslag...

Synes faktisk "November" har en litt fin klang over seg, jeg. Men ville aldri kalt min unge det, uansett....

Men hvilke månedsnavn blir egentlig brukt i Norge? Mai, Juni, Juli(e), August?

Kjente ei amerikansk jent eved navn "April", og ei som alltid ble kallt "March" - men het vel Marcey - tror jeg...

Vet om ei jente på 6 år som heter Desi. Etter en oldemor ved navn Daisy, og som alltid kallte seg for Desi til venner...fordi det var vanskelig å uttale på norsk,visstnok...

Når jeg forteller om henne,spør alltid folk om mellomnavnet er Bell, Liter eller meter.

-men kunne jo blitt brukt om en Desemberunge,da? og Novi for november??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navn må sies med rette uttalen!!

Jeg klarer heller ikke helt å venne meg til den derre ævv-greia ;)

Får avsløre at den ene datteren min heter Olivia. Jeg er ikke så glad i den varianten der man uttaler navnet som "olivvia". Personlig liker jeg best å uttale navnet rett fram, som det skrives.

samme her, jenta mi har dobbeltnavn med olivia som andre navn..enkelte her sier olivvvja...men ho vet selv meeeget godt å si fra...hehe så av de fleste blir ho kalt oliiviia. bare naturlig lang i altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

samme her, jenta mi har dobbeltnavn med olivia som andre navn..enkelte her sier olivvvja...men ho vet selv meeeget godt å si fra...hehe så av de fleste blir ho kalt oliiviia. bare naturlig lang i altså..

Samme som jeg helst ser navnet uttalt, ja ;)

Problemet er at min Olivia gjerne sier Olivvia selv også :-/ Tror jeg får begynne å hjernevaske henne litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...