Bookworm Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Jeg husker så godt da jeg var liten jente. Hver sommer var vi på hytta, og min favorittkusine var i nabohytta. Jeg husker enda hvor sårt det var da jeg løp til hytta på morgenen for å kunne leke med min kusine, men ble avvist av min kusines mor med alle mulige unnskyldninger. Noe som hadde sin årsak i en konflikt mellom moren min og min kusines mor, fikk jeg vite mange år senere. Det var forferdelig vondt - husker jeg. Alt skulle foregå på deres premisser hele tiden - og jeg var kun ei lita jente de slapp til når det passet dem, og dette skjønte jeg ikke noe av. Ikke fordi jeg påstår at det er slik hos dere - men det er ofte vondt for et barn å bli avvist - uten at de skjønner grunnen. Det du forteller om her, er en helt annen situasjon enn trådstarter skisserer, og kan ikke sammenlignes. Barn må lære grenser, også i forhold til når man kan være på besøk hos andre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Det er klart at det ligger en avvisning i det å få et nei. Det er vel innlysende....Hvis han er så ivrig etter å være hos dere - så må det jo være noe feil hjemme hos han? Det er jo ikke helt normalt at barn er så opptatt av å kunne være hos andre mennesker. Barn må også lære seg at ikke alt skal gå på deres egne premisser og ønsker bestandig. Det er forskjell på å sende gutten hjem igjen en av ti ganger, enn alltid å gjøre det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Selvsagt har USA en sterk påvirkingskraft, men jeg synes du får til å undervurdere det vanlige mennesket rimelig bra, akkurat slik du gjør med Ane M her. Uavhengig av hva USA sitt syn på saker er så klarer de aller fleste å gjøre seg opp en mening på hva som er riktig/viktig for deres familie. Er du sikker på det? At vi klarer å ta avstand fra det amerikanske - og alle deres idelaer? Det er ikke jeg, dessverre. Men nå har jeg akkurat innrømmet overfor Ane M at det er jeg som er spesiell og rar - og tenker annerledes. Så da håper jeg at mine tanker er tilgittt:-) For slikt skal jo ikke forekomme :-( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Ja, du har rett ift med avvisning... Og ja, de leier i en liten kjellerleilighet og moren er nokså streng (jeg hører hun kjefter og smeller) og han blir sendt mye ut av leiligheten... Jeg har rukket å blilr 32 år, jobber med unger og har sett litt av hvert både privat og i jobbsammenheng og har blitt så kynisk at jeg har tenkt: hva er det viktigste for OSS. Som sagt jobber både jeg og min mann mye og vi er nødt til å ta vare på våre unger først og fremst.. Høres fælt ut, men det er realiteten... Jeg synes det er flott at dere setter grenser for deres egen families skyld, og jeg hadde kommet til å gjort akkurat det samme. Vi har blant annet en "tidligst få besøk"-tid i helgene, fordi vi ønsker lange morgener, både i senga og ved frokostbordet - og det mener jeg at vi har vår fulle rett til å bestemme selv. Jeg ønsker ikke barn løpende inn døra her klokka 10 en søndagsmorgen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Det er jo slik det har blitt i dag, at vi lærer å ta vare på oss selv-først og fremst. "Because I deserve it" :-) Jeg er ikke så sikker på at det er en allright samfunnsutvikling - men den som lever får se:-( Men det er jo ikke snakk om hele tiden, bare av og til. Og selv om man skal vise hensyn til resten av samfunnet (noe man stort sett gjør det meste av tiden), har man faktisk lov til å ta hensyn til seg selv innimellom også! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 ''Da får ingen andre barn være med, for vi ønsker at alle barna har fokus på familieopplevelsen. '' Jeg trodde da virkelig at DU hadde mer vett enn å ty til slike amerikanske floskler, Ane M.....Nå ble jeg litt skuffet, for å være ærlig:-( Ærlig talt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Skjønner du ikke det? Hvor henter vi alle våre idealer fra? Hvor kommer alle diagnoser fra? Hvor kommer alle verdiene som framstilles i rekleamen fra? Osv. osv. USA er lykkelandet vårt:-) Nå er du i gang igjen ser jeg... jeg fatter ikke at det er mulig jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Det du forteller om her, er en helt annen situasjon enn trådstarter skisserer, og kan ikke sammenlignes. Barn må lære grenser, også i forhold til når man kan være på besøk hos andre. Ser du ikke at jeg allerede har beklaget overfor trådstarter at jeg gikk utenom spørsmålstillingen hennes? Eller velger du å overse det? Det er ikke nødvendig å kakke folk i hodet - som allerede har blitt kakket i hodet, vet du :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Ærlig talt! Fint at du vektlegger mine svar, bookworm :-) Jeg ser at det er en gjenganger:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest xbellax Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Er du sikker på det? At vi klarer å ta avstand fra det amerikanske - og alle deres idelaer? Det er ikke jeg, dessverre. Men nå har jeg akkurat innrømmet overfor Ane M at det er jeg som er spesiell og rar - og tenker annerledes. Så da håper jeg at mine tanker er tilgittt:-) For slikt skal jo ikke forekomme :-( Slikt skal da forekomme? Hva hadde samfunnet vært om vi alle tenkte likt? Møkk kjedelig! Men en diskusjon må man takle å ta, på et diskusjonsforum. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Ser du ikke at jeg allerede har beklaget overfor trådstarter at jeg gikk utenom spørsmålstillingen hennes? Eller velger du å overse det? Det er ikke nødvendig å kakke folk i hodet - som allerede har blitt kakket i hodet, vet du :-) Jeg har da en tendens til å lese innleggene i rekkefølge ovenfra og nedover, derfor blir det gjerne til at en svarer på ting som kan ha blitt kommentert senere i tråden. Du får unnskylde min svakhet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Slikt skal da forekomme? Hva hadde samfunnet vært om vi alle tenkte likt? Møkk kjedelig! Men en diskusjon må man takle å ta, på et diskusjonsforum. Ja, jøss:-) Men uansett så føler man seg som en småkjeltring når man hevder sine meninger her inne- så lenge de ikke følger PK:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Er du sikker på det? At vi klarer å ta avstand fra det amerikanske - og alle deres idelaer? Det er ikke jeg, dessverre. Men nå har jeg akkurat innrømmet overfor Ane M at det er jeg som er spesiell og rar - og tenker annerledes. Så da håper jeg at mine tanker er tilgittt:-) For slikt skal jo ikke forekomme :-( ''Det er ikke jeg, dessverre. Men nå har jeg akkurat innrømmet overfor Ane M at det er jeg som er spesiell og rar - og tenker annerledes. Så da håper jeg at mine tanker er tilgittt:-) For slikt skal jo ikke forekomme :-( '' Sånne innrømmelser er ikke spesielt givende når de blir ytret som en spydighet. sorry Colette, men jeg har ikke dårlig samvittighet. Jeg huser andre barn med glede i alle hverdager og helger, men når vi er på ferie ønsker jeg å dele opplevelsen med kun egne barn. Skulle hvert av barna hatt meg seg en venn ville jeg hatt 8 unger med. I dag hadde vi 8 barn til middag, og det var utrolig koselig, men i feriene ønsker jeg kun å ha ansvar for egne barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Nå er du i gang igjen ser jeg... jeg fatter ikke at det er mulig jeg. Jeg har rett og slett ikke ord for hvor lei jeg er av de surmagede innleggene dine. Beklager å måtte si det. Så fort du stikker nesa di innom her - så er det bare spydigheter og surmaghethet:-( Men du verden som du tydeligvis liker å finne meg her inne - som et påskudd til å ta ut dårlig humør- eller hva det nå måtte være. I don't care:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Ja, jøss:-) Men uansett så føler man seg som en småkjeltring når man hevder sine meninger her inne- så lenge de ikke følger PK:-) Nå skal jeg faktisk forsøke å svare saklig på hvorfor jeg ofte blir provosert av svarene dine, og håper du velger å legge godsiden til når du leser det: Du svarer på en måte som (bevisst eller ubevisst fra din side) gjør at det virker som om du ser ned på "alle oss andre" som er så dumme at vi ikke har skjønt at det er 1. USA eller 2. pengemakta eller 3 medisinprodusentene, som styrer hva vil skal tenke og mene. Det kan virke som om du synes alle "nymotens" tanker, sykdommer eller meninger - er noe som er oppkonstruert for at en eller annen skal tjene penger, eller at vi streber mot å bli som USA. Når folk går imot deg i diskusjoner (og ofte er mange uenig med deg - har du tenkt over at det kanskje kan være en grunn til det?) slår du det rett tilbake på oss; med at det er lett å være sterke når man står sammen, at det ikke er populært å ikke være PK eller at folk ikke tør å si sine egne meninger. Det kan faktisk ikke være slik, Colette, at du sitter inne med fasiten om hvorfor verden har blitt slik som den har blitt. Du må gjerne ha de meningene du har, men jeg har sett samme argumentasjon i så vidt forskjellige diskusjoner, at jeg tar meg selv i å bli forundret over hva som kan ligge til grunn for dette synet du har. Jeg går ikke inn på enkeltdiskusjoner her nå, til det er det for mye å huske - men jeg forsøker bare å forklare hva (i hvert fall jeg) reagerer på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Jeg har rett og slett ikke ord for hvor lei jeg er av de surmagede innleggene dine. Beklager å måtte si det. Så fort du stikker nesa di innom her - så er det bare spydigheter og surmaghethet:-( Men du verden som du tydeligvis liker å finne meg her inne - som et påskudd til å ta ut dårlig humør- eller hva det nå måtte være. I don't care:-) Jeg skal love deg at jeg ikke leter etter deg, men du er såpass godt representert, og syner meninger det ikke er mulig å overse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 ''Det er ikke jeg, dessverre. Men nå har jeg akkurat innrømmet overfor Ane M at det er jeg som er spesiell og rar - og tenker annerledes. Så da håper jeg at mine tanker er tilgittt:-) For slikt skal jo ikke forekomme :-( '' Sånne innrømmelser er ikke spesielt givende når de blir ytret som en spydighet. sorry Colette, men jeg har ikke dårlig samvittighet. Jeg huser andre barn med glede i alle hverdager og helger, men når vi er på ferie ønsker jeg å dele opplevelsen med kun egne barn. Skulle hvert av barna hatt meg seg en venn ville jeg hatt 8 unger med. I dag hadde vi 8 barn til middag, og det var utrolig koselig, men i feriene ønsker jeg kun å ha ansvar for egne barn. Det er ikke deg det går på AneM. Og jeg var ikke spydig da jeg svarte deg. Bare så det er sagt. Jeger spydig overfor andre som kaster seg over meg her inne, og det blir noe helt annet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Jeg skal love deg at jeg ikke leter etter deg, men du er såpass godt representert, og syner meninger det ikke er mulig å overse. Så prøv å overse meg heretter, hvis du klarer. Det er frivillig å lese mine innlegg, akkurat som alle andres. Jeg orker ikke mer av hakkingen din - for det er bare hakking. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Så prøv å overse meg heretter, hvis du klarer. Det er frivillig å lese mine innlegg, akkurat som alle andres. Jeg orker ikke mer av hakkingen din - for det er bare hakking. Jeg håper du tar deg tid til å lese det andre innlegget jeg skrev til deg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest xbellax Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Ja, jøss:-) Men uansett så føler man seg som en småkjeltring når man hevder sine meninger her inne- så lenge de ikke følger PK:-) Ikke ta det tungt ihvertfall, at noen er uenig i hva du sier. Hva hadde dol vært om alle var enige, - det hadde trolig ikke vært noe nyttig å hente her. De ulike synspunktene fra de ulike fasene og stedene i livet, det er noe av det som gir dette forumet liv. Om det er PK eller ikke, who cares, så lenge det er det du mener så stå for det. Er man villig til å åpne opp og respektere andres meninger, kan det tross alt være man lærer noe, -og det gjelder både den ene og den andre siden, og de midt i mellom. Hugging av hoder har jeg mektig lite sans for, men opplever du at det skjer så si ifra til vedkommende, og funker det ikke så ta et glass vin og gi flatt faen :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.