Gå til innhold

Intens kompis i nabohuset...

janeymor

Anbefalte innlegg

Gjest sjøstjerna

Jeg forstår deg. Vi har også ei jente i nabolaget som er her støtt og stadig. Hun oppfører seg som om hun bor her. Blir litt lei innimellom ja. Hun er spesielt opptatt av vår eldste, men hvis hun ikke er hjemme er vår yngste ok. Selv er hun midt i mellom i alder. Hun går så og si aldri til noen andre - og hvis ungene mine leker med noen andre så prøver hun ikke å bli kjent med de andre. Jeg skulle ønske hun kunne fått flere venner og fått flere å spille på.

Det er jo hyggelig at ungene har noen å leke med, men jeg har lyst at de skal leke med andre unger også. Hun eldste har jo mange andre venner på sin egen alder. Det er slik at jeg tror hun står i vinduet og ser når vi kommer for ofte har vi ikke rukket å komme seg ut av bilen før hun er på døra.

Jeg "jager" henne kun hvis vi har besøk av andre voksne med unger. Da syns jeg det er greit for hun ER jo ikke endel av familien.

Hvis vi skal noe, tur etc, så er hun med av og til. Men jeg irriterer meg jo over at hun alltid får ungene mine til å spørre om hun kan være med hvis vi skal noe. Så jeg sier også ofte nei.

Tidligere prøvde hun å lokke vår eldste til seg hvis vår eldste var med noen andre. Men det tror jeg hun har sluttet med, vi ga beskjed om at slikt ikke var lov.

Nabojenta kommer og går som hun vil her nå. Ringer ikke på engang. Etter hvert har det blitt flere som er blitt ordentlige husvarme.

Venne-tenåringene kan plutselig gå gjennom stua der vi sitter. Og de kan gå på kjøkkenet etter noe å drikke.

Irriterende? Egentlig ja. Men jeg kjenner jeg heller vil dette, og dermed ha tenåringene her og vite hvor de er...enn at de trekker andre plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 100
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

21

• janeymor

12

• Bookworm

11

• AneM1365380603

10

Mest aktive i denne tråden

Gjest mimi le clown

"I dont care": Ser da ut som ogsà du er ganske pàvirket av amerikansk (tv-)kultur, er det liksom bedre sagt pà engelsk? Bare et spörsmàl altsà.

Det høres litt kulere ut og passer således utmerket for å understreke hvor lite viktig dette er for Colette:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mökka lei av amerikanske uttrykk og ord i norsk tekst

Det høres litt kulere ut og passer således utmerket for å understreke hvor lite viktig dette er for Colette:)

Det höres kulere ut kun nàr man er hjernevasket av amerikansk tv-seriekultur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjenner også til problemet

Nabojenta kommer og går som hun vil her nå. Ringer ikke på engang. Etter hvert har det blitt flere som er blitt ordentlige husvarme.

Venne-tenåringene kan plutselig gå gjennom stua der vi sitter. Og de kan gå på kjøkkenet etter noe å drikke.

Irriterende? Egentlig ja. Men jeg kjenner jeg heller vil dette, og dermed ha tenåringene her og vite hvor de er...enn at de trekker andre plasser.

Nå er mine mye yngre enn det da.

Når vi har besøk av andre voksne med barn så er det jo uhøflig dersom ungene våre heller leker med ei nabojente enn med de ungene som er på besøk - derfor sier jeg at hun må gå hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Nå er mine mye yngre enn det da.

Når vi har besøk av andre voksne med barn så er det jo uhøflig dersom ungene våre heller leker med ei nabojente enn med de ungene som er på besøk - derfor sier jeg at hun må gå hjem.

Ja, sånn pleide vi også som regel løse det når ungene var mindre, og det var andre voksne med unger på besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde jeg aldri tolerert hos meg. Vil ikke ha andres unger i mitt kjøleskap nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sjøstjerna

Dette hadde jeg aldri tolerert hos meg. Vil ikke ha andres unger i mitt kjøleskap nei...

Min nabo tålererer det heller ikke. Tenåringene samles her og ikke der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Min nabo tålererer det heller ikke. Tenåringene samles her og ikke der.

Mine to eldste (26 og 19) fikk ihvertfall lov til å ha besøk;) Jeg elsket å ha vennene deres her. De lagde liv i huset med sine tunge skritt opp trappa, inn på do eller for å hente pizza og brus;)) De var så herlige og høflige, at det var en fryd!

Ikke alle har plass til mange ungdommer, men i kjellerstua mi, var det glatt plass til ti av dem.....De lanet, så filmer eller bare _var_ der;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Da får ingen andre barn være med, for vi ønsker at alle barna har fokus på familieopplevelsen. ''

Jeg trodde da virkelig at DU hadde mer vett enn å ty til slike amerikanske floskler, Ane M.....Nå ble jeg litt skuffet, for å være ærlig:-(

Hva mener du med amerikanske tilstander?

De har kanskje mye, de ikke bør være stolte av, men de har jaggu med mye _å_ være stolte av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du... akkurat dette har min sønn opplevd i vår familie når han vil besøke sin kusine. Dette er uansett noe helt annet. Disse guttene leker jo stort sett sammen hver dag og jeg forklarer gjerne gutten hvorfor vi en sjelden gang sier nei.

Jeg sa det i stad jeg: du skjønner at vi jobber mye og gutten vår har vært borte de siste to helgene, derfor tremger vi litt tid alene før dere kan leke sammen i kveld..

Synes mange av svarene jeg fikk er svar på noe annet enn jeg ba om :)

Men helt ok, kjempefint med engasjement!! Jeg mottar gjerne fler synspunkt!!

Kanskje dere kan være litt mer klar på klokkeslett, enn at nå passer det ikke. Si at du får kommer tilbake etter kl fem, eller i morgen, eller hva som passer dere.

Jeg tenker at dere har lov til å velge å ha familietid. Og jeg tror kanskje du irriterer deg over at du føler at dine grenser ikke blir akseptert, men forsøkt tøyd. Men sett også pris på den fine leken. Vi hadde en kompis som svarte tilb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dere kan være litt mer klar på klokkeslett, enn at nå passer det ikke. Si at du får kommer tilbake etter kl fem, eller i morgen, eller hva som passer dere.

Jeg tenker at dere har lov til å velge å ha familietid. Og jeg tror kanskje du irriterer deg over at du føler at dine grenser ikke blir akseptert, men forsøkt tøyd. Men sett også pris på den fine leken. Vi hadde en kompis som svarte tilb

forts...

Vi hadde en kompis som svarte tilbake når vi satte grenser. Men jeg synes det har blitt bedre nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Da får ingen andre barn være med, for vi ønsker at alle barna har fokus på familieopplevelsen. ''

Jeg trodde da virkelig at DU hadde mer vett enn å ty til slike amerikanske floskler, Ane M.....Nå ble jeg litt skuffet, for å være ærlig:-(

Jeg skjønner virkelig ikke heller ditt svar her? Enten må du kjenne AneM og legge noe mer i det enn det vi andre leser, ellers leser du noe helt annet enn meg iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sannsynligvis rett, bookworm. Og mye av det kommer nok av at jeg er ca. 20 år eldre enn de fleste her inne. Og derfor er fattigere på illusjoner. Den som ikke vet at kapitalisme, (inkl. medisinindustrien) og diagnoser er en drivkraft i dagens samfunn, har ikke skjønt stort. I tillegg så har jeg vært gift med en psykolog i 10 år, som forklarte meg hvordan ting hang sammen - både på den ene og den andre måten.

Du trenger ikke å analysere meg. Og du trenger ikke å fortelle meg "sannheten om meg selv". Jeg er et sannhetssøkende menneske, og det er det eneste jeg søker. En form for sannhet - og ikke en form for livsløgn. Du trenger ikke å oppdra meg - jeg er ferdig oppdratt for lengst. Og det har medført mindre illusjoner - og mer realisme for mitt vedkommende.

Jeg er enig med Bookworm her, uten å ha lagt merke til noe av dette før. Men svaret ditt til AneM var for meg helt merkelig. Jeg følte her at Bookworm sendte deg en vennlig melding for å forklare hvordan du ble oppfattet. Men at du overhodet ikke klarte å ta imot, men gå i forsvar.

Ikke vondt ment at jeg skriver dette. Jeg bare forteller hvordan jeg leste dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AneM1365380603

Det er ikke deg det går på AneM. Og jeg var ikke spydig da jeg svarte deg. Bare så det er sagt. Jeger spydig overfor andre som kaster seg over meg her inne, og det blir noe helt annet.

Vil bare vinke og si hei til deg selv om vi av og til ser saken fra ulike sider :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg, for jeg har vært der selv for noen år siden.

Vi hadde også en slik nabogutt. Denne nabogutten hadde det tydelig ikke godt hverken hjemme eller på skolen. Han ble ikke likt av lærere, ikke av de andre ungene, ikke av foreldrene og moren og faren som var skilt hadde mange konflikter seg i mellom og det var lite oppfølging fra foreldrene når det gjaldt skole, noe som gjorde at gutten falt helt ut og inn i en vond sirkel. Han ble ikke enkel. Han var vanskelig på skolen, ovefor klassekamerater, men følte seg trygg på sønnen min.

Men han fant sønnen min og de hadde fint sammen for det meste. Jeg skal innrømme at jeg ble sliten av at vi alltid hadde en ektra person til måltidene og at han alltid var her. Jeg ble også irritert over at min sønn ikke ble likegodt mottatt hjemme hos dem, at de ble kastet ut igjen fordi moren skulle meditere osv.

Jeg forsøkte så godt jeg kunne å ikke vise irritasjon. De gjorde lekser her, han fikk mat her, de lekte her og ja jeg følte han bodde her. Jeg synes synd på gutten, men jeg tenkte også at det var fint for sønnen min og ha en venn som nærmest bodde vegg i vegg.

Inni meg kokte jeg av irritasjon og da spesielt overfor moren. Det var jo egentlig henne jeg var mest irritert på. Gutten hadde store problemer og jeg tenkte ADHD og på frskjellige diagnoser.

Nå er de begge 15 år og det jeg ser nå er at denne gutten er så hyggelig og voksen har blitt. Ihverfall når han er hos oss. De har flyttet, men han reiser flere timer med buss for å besøke oss. Han setter seg ned og snakker med oss, er åpen og ærlig og er en fryd å ha på besøk. Faktisk synes jeg han har blitt den hyggeligste av alle kameratene hans og jeg er sikker på at disse to vil ha hverandre livet ut.

Det beste for meg å tenke på i ettertid er at jeg selv ikke var en av de voksne rundt han som bidro til at denne gutten hadde en trist oppvekst for det hadde han dessverre. Han ble mislikt og egentlig litt av meg også i perioder. Tenk så grusomt det må være for et barn å bli mislikt og misforstått av alle rundt seg.

Jeg tenkte også slik: Jeg har søren meg 3 unger selv. Naboen har bare ett barn og det er her hos oss de er. Hun orket ikke ha dem inne.

Til og med da vi hadde annet besøk, vi satt og grillet med andre osv, ble han på en måte en del av oss. Han var der han også.

Jeg fikk nesten litt tårer i øynene når jeg leste det. Et fint innlegg, som kanskje viser at det å bry seg kan gjøre en rik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er vel noe vi alle kjenner til og som er j.... irriterende selvfølgelig! Samtidig er det viktig å få fram at "sånne "barn må få klar beskjed og kanskje et godt råd er å ta han med hjem til foreldrene hans og forklar dem at han ikke kan være hos dere nå fordi....kanskje ikke foreldrene vet om at han virker sånn på andre hvis aldri noen sier fra?

Det handler jo om det irriterende ordet sosial kompetanse og at det varierer hvor mye hvert enkelt barn har av det. Jeg tror på "åpen dialog" med foreldre i sånne situasjoner og ikke bare et irritert blikk eller strenge stemmer til en gutt som tydeligvis ikke forstår det "språket". tror det er best for alle. Noen må jo vise han hvordan han skal oppføre seg og det er jo hans foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Attekattenoa

Vet du... akkurat dette har min sønn opplevd i vår familie når han vil besøke sin kusine. Dette er uansett noe helt annet. Disse guttene leker jo stort sett sammen hver dag og jeg forklarer gjerne gutten hvorfor vi en sjelden gang sier nei.

Jeg sa det i stad jeg: du skjønner at vi jobber mye og gutten vår har vært borte de siste to helgene, derfor tremger vi litt tid alene før dere kan leke sammen i kveld..

Synes mange av svarene jeg fikk er svar på noe annet enn jeg ba om :)

Men helt ok, kjempefint med engasjement!! Jeg mottar gjerne fler synspunkt!!

''derfor tremger vi litt tid alene før dere kan leke sammen i kveld..''

Det er kanskje ikke så lett for en 8-åring å vite hva du legger i "litt tid". Han sitter sikkert bare og venter på at det skal å gått "litt tid" slik at de kan leke som de pleier, og da føles det nok som klokka går veldig sakte. :-)

Husker selv fra barndommen, det eneste jeg ville var å løpe ned til venninna mi for å leke. I helgene fikk jeg ikke lov (av mine foreldre) å gå før kl. 10:00. Men da klokka endelig ble 10:00 løp jeg hele veien. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at det ligger en avvisning i det å få et nei. Det er vel innlysende....Hvis han er så ivrig etter å være hos dere - så må det jo være noe feil hjemme hos han? Det er jo ikke helt normalt at barn er så opptatt av å kunne være hos andre mennesker.

Det trenger ikke være noe annet feil enn at han ikke har jevnaldrende søsken.

Ikke tro at alle unger som er i overkant sosiale, har det vondt hjemme.

Jeg har flere ganger hatt lyst til å utstyre mine egne barn med påtrykt info om at de HAR et helt greit hjem, de bare elsker å være alle andre steder.

Og ja, vi har stadig andres barn hos oss også. Ikke minst på helgeturer og ferier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare vinke og si hei til deg selv om vi av og til ser saken fra ulike sider :)

Jeg har ikke vært inne her før nå i kveld, men jeg sender deg et hei tilbake.:-) Jeg orker ikke å ta denne diskusjonen videre, men jeg vil bare si i fra om at du nok misforsto det jeg skrev til deg:-) Vi er ikke uenige om innholdet i det du formidlet. Bare så det er sagt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Jeg har ikke vært inne her før nå i kveld, men jeg sender deg et hei tilbake.:-) Jeg orker ikke å ta denne diskusjonen videre, men jeg vil bare si i fra om at du nok misforsto det jeg skrev til deg:-) Vi er ikke uenige om innholdet i det du formidlet. Bare så det er sagt:-)

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...