Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på i hvor stor grad skolen har LOV til å holde møter som omhandler mitt barn /samarbeidet rundt mitt barn, uten å orientere meg på forhånd om møtene, og i hvor stor grad kan jeg evt. nektes å være med på møtene?

Ved en ren tilfeldighet har jeg fått vite at skolen har innkalt PPT og barnehabiliteringen - som er instanser som er involvert i mitt barn pga at han har barneautisme. Instansene er innkalt til møte på skolen for å evaluere samarbeidet i år OG prate om samarbeidsrutiner til neste år.

Jeg synes det er merkelig at skolen ikke har orientert meg om at de innkaller til et slikt møte og evt. spurt meg om mine meninger/ønsker - særlig ut fra at de har på sakslista at de skal prate om samarbeid til NESTE år.

Jeg har full forståelse for at noen møter kan være greit å ha kun som fagmøte, og slik jeg forstår (og håper det er ), er det ikke slik at min SØNN skal diskuteres på dette møtet, men at SAMARBEID skal være sakslista- men antar jo at man da må være innom hans behov osv.

Vi skal ha ansvarssgruppemøte noen dager før dette møtet, og jeg hadde forventet at en ting på sakslista her var netopp samarbeid og hvordan man skal jobbe til neste år - så det forbauser meg at de setter opp et slikt møte på forhånd - før vi har møttes alle sammen....

Eller er jeg helt på viddene?

Fortsetter under...

Gjest Burde git deg tilbud om å være med

For at skolen skal ha lov til å diskutere ditt barn så må de ha fått underskirift av degt i henvisningen. Hvis du har skrevet under på det så tror jeg ikke du kan nekte de å snakke sammen uten deg. Men du kan selfølgelig si i fra at du ikke ønsker at de skal prate uten deg. Du har også full rettighet til å trekke henvisningen om du ikke vil at skolen skal ha kontakt med ppt.

Hei!

Fostår godt at du blir opprørt over at du tilfeldig får vite om et slikt møte. Jobber selv i barnehabiliteringa og vi har ofte veiledning/møter uten foreldra tilstede, men disse er da presentert i en møteplan. Dessuten blir alltid foreldra spurt om hvor mye de vil være med på.

Men det er ikke til å stikke under en stol at det er behov for møter også uten foreldre, jeg bruker å informere foreldre om dette, f.eks skolens behov for å kunne snakke fritt om internt samarbeid og samarbeid med oss og andre instanser. I noen tilfeller handler det jo også om å få råd i forhold til foreldresamarbeid. Når foreldrene er tilstede vil det være vanskelig å diskutere disse spørmålene opent. Jeg tenker også at foreldre i noen grad skal bli skjermet for å høre om evnt utfordringer i samarbeidet mellom de profesjonelle aktørene.

Men ikke noe av dette skal foregå i skjul, og dere bør kunne be om referat fra slike møter.

Gjest Burde git deg tilbud om å være med

Hei!

Fostår godt at du blir opprørt over at du tilfeldig får vite om et slikt møte. Jobber selv i barnehabiliteringa og vi har ofte veiledning/møter uten foreldra tilstede, men disse er da presentert i en møteplan. Dessuten blir alltid foreldra spurt om hvor mye de vil være med på.

Men det er ikke til å stikke under en stol at det er behov for møter også uten foreldre, jeg bruker å informere foreldre om dette, f.eks skolens behov for å kunne snakke fritt om internt samarbeid og samarbeid med oss og andre instanser. I noen tilfeller handler det jo også om å få råd i forhold til foreldresamarbeid. Når foreldrene er tilstede vil det være vanskelig å diskutere disse spørmålene opent. Jeg tenker også at foreldre i noen grad skal bli skjermet for å høre om evnt utfordringer i samarbeidet mellom de profesjonelle aktørene.

Men ikke noe av dette skal foregå i skjul, og dere bør kunne be om referat fra slike møter.

Greit nok med behov for å snakke om kommunikasjon med foreldrene men da synes jeg læreren bør ta det opp på en helt anonym måte, altså at ingen vet hvem læreren snakker om. Dattera mi hadde i fjor en lærer som ikke var begiestret for henne og hun gikk til ledelsen og løy om oss foreldre. Veldig ekkelt. Det burde ikke vært lov. Men anonymt så kan de jo bare sladre i vei for min del.

Hei!

Fostår godt at du blir opprørt over at du tilfeldig får vite om et slikt møte. Jobber selv i barnehabiliteringa og vi har ofte veiledning/møter uten foreldra tilstede, men disse er da presentert i en møteplan. Dessuten blir alltid foreldra spurt om hvor mye de vil være med på.

Men det er ikke til å stikke under en stol at det er behov for møter også uten foreldre, jeg bruker å informere foreldre om dette, f.eks skolens behov for å kunne snakke fritt om internt samarbeid og samarbeid med oss og andre instanser. I noen tilfeller handler det jo også om å få råd i forhold til foreldresamarbeid. Når foreldrene er tilstede vil det være vanskelig å diskutere disse spørmålene opent. Jeg tenker også at foreldre i noen grad skal bli skjermet for å høre om evnt utfordringer i samarbeidet mellom de profesjonelle aktørene.

Men ikke noe av dette skal foregå i skjul, og dere bør kunne be om referat fra slike møter.

Hei

Takk for langt og godt svar. Følger absolutt din tankegang. Det jeg reagerer på er rett og slett, som du sier, at det foregår i skjul. Jeg ville forventet en orientering på forhånd om at de ønsket å innkalle til et slikt møte . I et annet innlegg står det at dersom jeg har skrevet under på at samarbeid kan skje, så kan skolen gjøre slik de gjør. Klart har jeg skrevet under på henvisning til PPT OG til barnehabiliteringen, MEN jeg har aldri skrevet under på ting som skulle innbefatte at man kan ha møter uten min viten.... Hvordan kan jeg gå fram for å få fram at jeg synes det er greit, og har forståelse for, at de skal ha møte der ikke vi deltar, men at jeg forventer å være orientert om arbeidet som skjer rundt han og hvilke møter som arrangeres, og utfallet av disse.

Hei

Takk for langt og godt svar. Følger absolutt din tankegang. Det jeg reagerer på er rett og slett, som du sier, at det foregår i skjul. Jeg ville forventet en orientering på forhånd om at de ønsket å innkalle til et slikt møte . I et annet innlegg står det at dersom jeg har skrevet under på at samarbeid kan skje, så kan skolen gjøre slik de gjør. Klart har jeg skrevet under på henvisning til PPT OG til barnehabiliteringen, MEN jeg har aldri skrevet under på ting som skulle innbefatte at man kan ha møter uten min viten.... Hvordan kan jeg gå fram for å få fram at jeg synes det er greit, og har forståelse for, at de skal ha møte der ikke vi deltar, men at jeg forventer å være orientert om arbeidet som skjer rundt han og hvilke møter som arrangeres, og utfallet av disse.

Jeg syns du skal ta det opp akkurat slik du gjør her. Si at du forstår behovet for slike møter men du ønsker å være informert. Jeg tenker at du bare viser interesse for hva som skjer rundt barnet ditt. Jeg setter alltid pris på å få konkrete tilbakemeldinger fra foreldre, selv om de skulle innebære en viss kritikk. Hvordan skal vi bli bedre hvis ingen sier fra til oss? Hos oss er det vanlig at man planlegger et halvår i gangen, både målsettinger, evalueringsmøter, samarbeidsmøter etc. Dette brker vi å gjøre på møter der alle er tilstede. Hvis det blir avtalt møter utenom informeres om dette også. Be om referat fra møtet og en møteplan du!

Annonse

Rhea Silvia

Det kan jo tenkes at dette er et møte mellom de ulike instansene om all form for samarbeid de har, generelt og spesielt. Det kan jo også gjelde flere barn enn ditt. Jeg kan ikke tenke meg at man har plik ti lå informere om de generelle samarbeidsmøtene man har.

Skolen jeg jobber på har faste møter med desse instansene, det er ingen hemmlighet rundt det, men foreldrene blir ikke direkte informert om disse møtene. Det er egne møter som gjelder de enkelte barn og desse møtene blir foreldrene informert om, men altså ikke generelle samarbeidsmøter.

Ellers håper jeg at du synes det er greit man man av og til har "frustrasjonsmøter" uten foreldrene til stede. Jeg tror at jeg hadde takket nei til all arbeid med barn/ungdom med spesielle behov om jeg alltid hadde måttet forholde meg til foreldrene .Hadde jeg ikke kunne øse ut av meg i møter der det ikke skrives referat, hadde jeg ikke fungert i jobben jeg gjør :-) En jobb jeg visstnok utøfrer umerket, men som jeg uansett prøver å kutte ned på.

(Sorry,driver og muller for meg selv. Er sliten... :-))

Uansett tror jeg du bør ta dette opp på ansvarsgruppemøtet, det er jo greit å ha et avklart forhold om dette. Tror ingen vil ta det ille opp.

Det kan jo tenkes at dette er et møte mellom de ulike instansene om all form for samarbeid de har, generelt og spesielt. Det kan jo også gjelde flere barn enn ditt. Jeg kan ikke tenke meg at man har plik ti lå informere om de generelle samarbeidsmøtene man har.

Skolen jeg jobber på har faste møter med desse instansene, det er ingen hemmlighet rundt det, men foreldrene blir ikke direkte informert om disse møtene. Det er egne møter som gjelder de enkelte barn og desse møtene blir foreldrene informert om, men altså ikke generelle samarbeidsmøter.

Ellers håper jeg at du synes det er greit man man av og til har "frustrasjonsmøter" uten foreldrene til stede. Jeg tror at jeg hadde takket nei til all arbeid med barn/ungdom med spesielle behov om jeg alltid hadde måttet forholde meg til foreldrene .Hadde jeg ikke kunne øse ut av meg i møter der det ikke skrives referat, hadde jeg ikke fungert i jobben jeg gjør :-) En jobb jeg visstnok utøfrer umerket, men som jeg uansett prøver å kutte ned på.

(Sorry,driver og muller for meg selv. Er sliten... :-))

Uansett tror jeg du bør ta dette opp på ansvarsgruppemøtet, det er jo greit å ha et avklart forhold om dette. Tror ingen vil ta det ille opp.

Dette er et møte som er innkalt kun rundt mitt barn - dette iflg barnehabiliteringen. Jeg jobber i systemet selv, og synes også at det av og til kan være ok å ha møter uten foresatte tilstede, MEN vi har aldri fagmøter uten at foresatte er informert. Det jeg reagerer på her er ikke at de skal ha møte uten meg - det har vært flere møter mellom ulike instanser uten meg, men såvidt jeg vet, har jeg visst om disse møtene på forhånd.

Synes det er merkelig at skolen skal ha møte for å avtale videre samarbeid til neste skoleår uten at de hører hvilke ønsker og tanker vi har omfkring dette. Jeg ønsker helt klart at skolen skal involvere faginstansene i mye større grad enn de gjør pr idag...

Gjest nei til feighet

Det kan jo tenkes at dette er et møte mellom de ulike instansene om all form for samarbeid de har, generelt og spesielt. Det kan jo også gjelde flere barn enn ditt. Jeg kan ikke tenke meg at man har plik ti lå informere om de generelle samarbeidsmøtene man har.

Skolen jeg jobber på har faste møter med desse instansene, det er ingen hemmlighet rundt det, men foreldrene blir ikke direkte informert om disse møtene. Det er egne møter som gjelder de enkelte barn og desse møtene blir foreldrene informert om, men altså ikke generelle samarbeidsmøter.

Ellers håper jeg at du synes det er greit man man av og til har "frustrasjonsmøter" uten foreldrene til stede. Jeg tror at jeg hadde takket nei til all arbeid med barn/ungdom med spesielle behov om jeg alltid hadde måttet forholde meg til foreldrene .Hadde jeg ikke kunne øse ut av meg i møter der det ikke skrives referat, hadde jeg ikke fungert i jobben jeg gjør :-) En jobb jeg visstnok utøfrer umerket, men som jeg uansett prøver å kutte ned på.

(Sorry,driver og muller for meg selv. Er sliten... :-))

Uansett tror jeg du bør ta dette opp på ansvarsgruppemøtet, det er jo greit å ha et avklart forhold om dette. Tror ingen vil ta det ille opp.

Feige lærere som ikke kan ta saken direkte med den de gjelder er mere til skade enn til nytte. De skaper grobunn for negativite for de det snakkes dritt om og det forsurer miljøet. Så kanskje du skulle finne deg en annen jobb?

black wealch

Feige lærere som ikke kan ta saken direkte med den de gjelder er mere til skade enn til nytte. De skaper grobunn for negativite for de det snakkes dritt om og det forsurer miljøet. Så kanskje du skulle finne deg en annen jobb?

Uten å vurdere dette tilfelle som isbe beskriver, må jeg si at med alle de snåle foreldrene som finnes, har jeg full forståelse for at de profesjonelle har behov for egne møter uten foreldre tilstede.

Dette er et møte som er innkalt kun rundt mitt barn - dette iflg barnehabiliteringen. Jeg jobber i systemet selv, og synes også at det av og til kan være ok å ha møter uten foresatte tilstede, MEN vi har aldri fagmøter uten at foresatte er informert. Det jeg reagerer på her er ikke at de skal ha møte uten meg - det har vært flere møter mellom ulike instanser uten meg, men såvidt jeg vet, har jeg visst om disse møtene på forhånd.

Synes det er merkelig at skolen skal ha møte for å avtale videre samarbeid til neste skoleår uten at de hører hvilke ønsker og tanker vi har omfkring dette. Jeg ønsker helt klart at skolen skal involvere faginstansene i mye større grad enn de gjør pr idag...

Jeg jobber også innenfor den samme "bransjen" og tenker at dette møte kanskje er tenkt som et oppfølgingsmøte til ansvarsgruppemøtet.

I ansvarsgruppemøtet vil du jo få fram helheten i dine ønsker og behov for barnet ditt den neste tiden. Så kan skolen ta tak i dette og planlegge i forhold til den strategien som ble laget.

Dersom du ønsker å få fram dine tanker i forkant av møtet kan du jo levere en oppsummering av det du synes har gått bra og det som du synes ikke var så bra dette skoleår slik at de har noe å jobbe ut i fra.

Vi har også en del møter uten at foreldrene er til stede.

Uten å vurdere dette tilfelle som isbe beskriver, må jeg si at med alle de snåle foreldrene som finnes, har jeg full forståelse for at de profesjonelle har behov for egne møter uten foreldre tilstede.

Jeg er selv fagperson og jobber med mange barn med spesielle behov, og er med i vel 20 ansvarsgrupper og er koordinator for 5 -6 av dem. I de barna jeg er inne på er det svært sjeldent at vi har rene fagmøter. Vi har de siste årene gått mer og mer over til at foresatte er tilstede i alt tverrfaglig arbeid som skjer rundt barnet. Om skolene og PPT har egne møter uten at foresatte er tilstede vet jeg ikke, men det er slik at hver gang jeg ser et barn er det avtalt med skolen og foresatte er orientert dersom de ikke er tilstede.

Vi har internt egne møter for å ta opp faglige utfordringer - det gjøres i såfall anonymt og er ikke til for å prate om hver enkelt-sak, men faglige utfordringer man får generelt, og man kan også ta opp enkeltsaker anonymt - netopp fordi man bør ha et fora for å få klargjort at man gjør de riktige valgene.

I disse brukermedvirkningstider er det slik at brukerne, med få unntak, skal ha full innsikt i det man gjør som fagperson.

Som MOR finner jeg det derfor merkelig at skolen kan innkalle til et møte mellom fagpersoner rundt barnet, uten at vi er orientert om det.

Likevel: det er møter jeg som mor ikke er med på - gjerne møter der fagpersonene skal drive opplæring og veiledning i rene skole-rettede ting, men jeg (tror jeg) vet om at disse møtene eksisterer og hva som taes opp på dem. Noen ganger ber jeg om referat.

Annonse

Jeg jobber også innenfor den samme "bransjen" og tenker at dette møte kanskje er tenkt som et oppfølgingsmøte til ansvarsgruppemøtet.

I ansvarsgruppemøtet vil du jo få fram helheten i dine ønsker og behov for barnet ditt den neste tiden. Så kan skolen ta tak i dette og planlegge i forhold til den strategien som ble laget.

Dersom du ønsker å få fram dine tanker i forkant av møtet kan du jo levere en oppsummering av det du synes har gått bra og det som du synes ikke var så bra dette skoleår slik at de har noe å jobbe ut i fra.

Vi har også en del møter uten at foreldrene er til stede.

Jeg lurer på om skolen kommer til å fortelle om dette møtet. Jeg kjenner alle samarbeidspartnerne våre meget godt på flere plan - både privat og gjennom jobben, og det er derfor jeg vet om møtet - men skolen vet ikke at jeg vet det, og jeg lurer på om skolen på ansvarsgruppemøtet kommer til å fortelle om at det skal være et møte... Vet sannelig ikke om jeg skal si at jeg vet det eller om jeg skal gi de sjanse til å komme med den informasjonen først. Dersom de virkelig har et slikt møte uten å ha orientert oss om at det skal være det, så må jeg jo gi tilbakemelding om at jeg ønsker et åpent samarbeid med skolen, og at ting skjer i samarbeid med oss foresatte. Dog vet jeg at barnehabiliteringa er meget klare i sine meninger om at foresatte skal være med i samarbeidet rundt barnet. hmmm vet sannelig ikke hva jeg skal gjøre. Håper jeg får en mail fra rektor (som er den som har innkalt til møtet) imorgen, og som orienterer om møtet....

Rhea Silvia

Dette er et møte som er innkalt kun rundt mitt barn - dette iflg barnehabiliteringen. Jeg jobber i systemet selv, og synes også at det av og til kan være ok å ha møter uten foresatte tilstede, MEN vi har aldri fagmøter uten at foresatte er informert. Det jeg reagerer på her er ikke at de skal ha møte uten meg - det har vært flere møter mellom ulike instanser uten meg, men såvidt jeg vet, har jeg visst om disse møtene på forhånd.

Synes det er merkelig at skolen skal ha møte for å avtale videre samarbeid til neste skoleår uten at de hører hvilke ønsker og tanker vi har omfkring dette. Jeg ønsker helt klart at skolen skal involvere faginstansene i mye større grad enn de gjør pr idag...

Om det gjelder bare ditt barn, er jeg enig i at det høres litt rart ut at du ikke får vite noe. Så det ville jeg tatt opp.

Rhea Silvia

Feige lærere som ikke kan ta saken direkte med den de gjelder er mere til skade enn til nytte. De skaper grobunn for negativite for de det snakkes dritt om og det forsurer miljøet. Så kanskje du skulle finne deg en annen jobb?

Du må gjerne kalle meg feig, men jeg tror ikke du aner hva du snakker om. Men til trøst, selv om jeg har foreldrepar som trygler meg om å fortsette, så er grensen nådd for min del. jeg ser at det nå er på tide å trekke seg ut og bort fra enkelte elver.

Jeg har foreldre som mener de kan rneg meg til alle døgnets tider.

Jeg må dokumentere opp og ned og bak og foran, to elever tar likelang tid som de andre 100 jeg har.

Foreldre (mødre) som mener de kan bryte avtaler når de passer dem ( selv om det er til ulempe for barnet)

Jeg har brukt mye av min fritid og egen økonomi til å sette meg inni ulike diagnoser og arbeidsmåter. Det er ytterst få som får/ har noen spesiell utdanning til å ta seg av barn med store lærevansker, ADHD, Tourettes. Asbergers, ulike former for autisme osv,

Jeg har noen fantastiske år, men dersom jeg ikke engang kan ha lov til å blåse ut, så tror jeg man får finne en maskin til å ta seg av desse barna. Eller en som må ta det fra grunnen... det står ikke mange fiks ferdig utdannede til å ta seg av desse barna.

Og når man står overfor en stiuasjpn der og da, hadde det virkelig tatt seg ut om man skulle kalle inn til møte først.

Møter er det forresten nok av, de går gjerne på beksotning avdet vi skulleha gjort. Derfor synes jeg det er greit å ikek være tilstede på alle. Da får foreldrene klage litt på meg og om de vil.

Gjest nei til feighet

Du må gjerne kalle meg feig, men jeg tror ikke du aner hva du snakker om. Men til trøst, selv om jeg har foreldrepar som trygler meg om å fortsette, så er grensen nådd for min del. jeg ser at det nå er på tide å trekke seg ut og bort fra enkelte elver.

Jeg har foreldre som mener de kan rneg meg til alle døgnets tider.

Jeg må dokumentere opp og ned og bak og foran, to elever tar likelang tid som de andre 100 jeg har.

Foreldre (mødre) som mener de kan bryte avtaler når de passer dem ( selv om det er til ulempe for barnet)

Jeg har brukt mye av min fritid og egen økonomi til å sette meg inni ulike diagnoser og arbeidsmåter. Det er ytterst få som får/ har noen spesiell utdanning til å ta seg av barn med store lærevansker, ADHD, Tourettes. Asbergers, ulike former for autisme osv,

Jeg har noen fantastiske år, men dersom jeg ikke engang kan ha lov til å blåse ut, så tror jeg man får finne en maskin til å ta seg av desse barna. Eller en som må ta det fra grunnen... det står ikke mange fiks ferdig utdannede til å ta seg av desse barna.

Og når man står overfor en stiuasjpn der og da, hadde det virkelig tatt seg ut om man skulle kalle inn til møte først.

Møter er det forresten nok av, de går gjerne på beksotning avdet vi skulleha gjort. Derfor synes jeg det er greit å ikek være tilstede på alle. Da får foreldrene klage litt på meg og om de vil.

Baksnakking er baksnakking uansett hvor mye du vil pynte på det. Selvsagt vil du i ditt yrke treffe på mange utfordinger med både foreldre og elever. Men jeg synes det er lite professjonnelt at du ikke kan ta opp desse utfordrinege på en anonym måte. Å henge ut eneklte elever og foreldre blant kollegaer er ikke til noens beste. Det er kanskje verst for deg som må se en falsk person i speilet?

Rhea Silvia

Baksnakking er baksnakking uansett hvor mye du vil pynte på det. Selvsagt vil du i ditt yrke treffe på mange utfordinger med både foreldre og elever. Men jeg synes det er lite professjonnelt at du ikke kan ta opp desse utfordrinege på en anonym måte. Å henge ut eneklte elever og foreldre blant kollegaer er ikke til noens beste. Det er kanskje verst for deg som må se en falsk person i speilet?

Du aner virkelig ikke.

Jeg har en overodnet, vi jobber også i team. Så du mener at vi ikke skal kunne snakke sammen uten at foreldre er tilstede?

X tar kvelertak på Y, men vi må vente til vi har snakket med foreldrene.

Mor til Y ringte i natt 6 ganger og var full. Men jeg kan ikke forberede de andre på at vi trolig har et problem om morgenen når Y kommer.

Vi er fire stk på en elev. Vi må snakke sammen for at dagen skal bli god for eleven. Vi må fortelle hva eleven har sagt og gjort før de andre overtar. For et styr om vi må kalle inn foreldrene fire ganger om dagen.

Noen dager er temmelig "jævlige". Noen elever har faktisk så store problemer at du hadde fått mareritt. For mange er problemet foreldrene. Om jeg ikke fikk sitte hos min overordnede og "buse" ut, hva da. Skulle jeg holdt dette inn til vi møtte foreldrene, hadde det blitt lite konstruktivt. Nå får vi satt ord på problemer, kan "servere" det til foreldrene på en skikkelig måte. Men det er vel feil det også.

Jeg håper virkelig at du aldri kommer bort i barn som sliter så mye som jeg har dette siste året. Og jeg har dårlig samvittighet fordi jeg trekker meg nå. Jeg håper du står klar til en innsats, for det er utrolig mange barn der ute som sliter. Jeg bøyer meg i støvet dersum du kan jobbe med dette dag ut og dag inn og aldri ha behov til å snakke ut om det med de andre i teamet eller din overordna.

Gjest nei til feighet

Du aner virkelig ikke.

Jeg har en overodnet, vi jobber også i team. Så du mener at vi ikke skal kunne snakke sammen uten at foreldre er tilstede?

X tar kvelertak på Y, men vi må vente til vi har snakket med foreldrene.

Mor til Y ringte i natt 6 ganger og var full. Men jeg kan ikke forberede de andre på at vi trolig har et problem om morgenen når Y kommer.

Vi er fire stk på en elev. Vi må snakke sammen for at dagen skal bli god for eleven. Vi må fortelle hva eleven har sagt og gjort før de andre overtar. For et styr om vi må kalle inn foreldrene fire ganger om dagen.

Noen dager er temmelig "jævlige". Noen elever har faktisk så store problemer at du hadde fått mareritt. For mange er problemet foreldrene. Om jeg ikke fikk sitte hos min overordnede og "buse" ut, hva da. Skulle jeg holdt dette inn til vi møtte foreldrene, hadde det blitt lite konstruktivt. Nå får vi satt ord på problemer, kan "servere" det til foreldrene på en skikkelig måte. Men det er vel feil det også.

Jeg håper virkelig at du aldri kommer bort i barn som sliter så mye som jeg har dette siste året. Og jeg har dårlig samvittighet fordi jeg trekker meg nå. Jeg håper du står klar til en innsats, for det er utrolig mange barn der ute som sliter. Jeg bøyer meg i støvet dersum du kan jobbe med dette dag ut og dag inn og aldri ha behov til å snakke ut om det med de andre i teamet eller din overordna.

Hvis de sliter så mye så er det barnevernsak. Plages du mye med telefoner kan du skaffe deg hemmelig telefon. Du skriver at du har behov for å blåse ut, det er det jeg ragerer på. Du ser på utfordringer som et problem, du klager. Hvis du tror du har valgt et yrke hvor du kun skal stå å undervise så har du ikke skjønt hva yrket innebærer. Da kan det kanskje være lurt å tenke på om du skal finne deg noe annet å gjøre.

Rhea Silvia

Hvis de sliter så mye så er det barnevernsak. Plages du mye med telefoner kan du skaffe deg hemmelig telefon. Du skriver at du har behov for å blåse ut, det er det jeg ragerer på. Du ser på utfordringer som et problem, du klager. Hvis du tror du har valgt et yrke hvor du kun skal stå å undervise så har du ikke skjønt hva yrket innebærer. Da kan det kanskje være lurt å tenke på om du skal finne deg noe annet å gjøre.

Det er jo det jeg faktisk gjør. Slutter,selv om foredrene faktisk trygler meg om å bli.

Barnevernet er inne i mange av sakene, men ting går sent. Hemmelig telefonr. Da må vi ha det alle sammen. Men når man er den eneste de føler man kan snakke med, er det vel litt brutalt å kutte helt eller?

Jeg har ikke skrevet/sagt hva jeg må blåse ut om. Jeg har nokså mange års erfaring, men du vet trolig ikke hva man faktisk kan oppleve på skolen idag.Jeg raser ikke fordi noen ringer meg om natten, men det er faktisk noe som kan påvirke den situasjonen eleven er i Men jeg ønsker faktisk ikke å gå i dybden av dette til en anonym på nett. ( Selv om jeg kjenner igjen tonen i det du skriver, Ikke mange så hatefulle her)

At jeg må ta en utblåsning sammen med kolegaer/teamet ( som alle har taushetsplikt), er anbefalt. Det samme gjelder de fleste av yrker der man komme borti traumatisk ting. Jeg sitter med så mye info om barn og unge, så mye vondt og vanskelig. Som jeg ikke snakker med andre om. Familien min vet faktisk ikke hvem elevene mine er ( noe som alltid forundrer foreldrene til elevene når vi møter dem.)

Den eneste dårlige samvittigheten jeg har, er at jeg til høsten tar mer hensyn til meg selv og min familie. Men jeg gir meg før jeg mister all gløden og gleden ved å jobbe med de fantastiske "verstingene". For det er det de er: fantastiske, skjønne, utrolige, misforståtte, utskjelte, uglesette og elskelige "verstingene". Jeg har sloss for dei i årevis, sammen med en fantastisk team. Men nå spres vi, og man må bygge et nytt team. Håper de er overmennesker, som aldri trenger å blåse ut frustrasjon, sorg, redsel, og for den del: Glede.

Tar du jobben?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...