Gå til innhold

Frustrert

Gjest Irritert mamma akkurat nå

Anbefalte innlegg

Har en frustrert sønn i huset. Fikk greie på etter tentamen/årsprøven nylig at det kun er disse karakterene som teller som standpunktkarakterer(er visst noe nytt).

Men er det virkelig lov å komme med slike opplysninger så seint i skoleåret? Mye strev og gode karakterer "til ingen nytte " tidligere i skoleåret..Slike opplysninger burde vel vært gitt ved starten av skoleåret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Silver Fairy

Til ingen nytte har det da ikke vært! Det viser jo at han har fulgt med og sansynligvis vil få en god karakter til slutt. Han har i alle fall større sjanser til å få god karakter enn en som har sovet seg gjennom skoleåret og nilest to uker før tentamen/eksamen. Jeg tror det bare var eksamenskarakterene som telte da jeg gikk på skolen også. Evt fikk vi to karakterer i faget, en lærerene satt (helårsvurdering) og en eksamenskarakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lærermor

Dette er ikke riktig. Det er karakterene gjennom første og siste termin som skal sette grunnlaget for standpunkt. Jeg jobber selv på vgs, så dette har jeg greie på!! Man setter ikke lenger 2 termins karakter i avsluttende fag, men 1 termin, og så standpunkt. Standpunkt skal da gjenspeile innsatsen gjennom HELE året, men legge størst vekt på siste termin. Det kan IKKE settes en avsluttende karakter på en heldagsprøve alene!! Hvis læreren fortsatt står på sitt kan dere sende en skriftlig klage, først til skolen, og deretter til fylket hvis dere ikke får gjennomslag fra skolens side. Selv fikk jeg oppjustert en karakter i kr.øving for min sønn fra 4 til 5 etter siste år på vgs, etter det jeg mente var feil vurdering fra lærerens side. Men nå spørs det jo om sønnen din vil tjene noe på det. Har han f.eks. hatt 4 på alle prøver gjennom hele året, og 4 på heldagsprøven vil det jo bli en 4 uansett. Har han f.eks fått en dårligere karakter på heldagsprøven, skal den allikevel ilegges størst vekt, men ikke telle alt.

Innsatsen gjennom året vil allikevel absolutt ikke være bortkastet. Tenk på den gode basiskunnskapen han sitter med hvis han vurderer å studere videre. Gode basiskunnskaper er det beste man kan ha med seg i studentlivet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke riktig. Det er karakterene gjennom første og siste termin som skal sette grunnlaget for standpunkt. Jeg jobber selv på vgs, så dette har jeg greie på!! Man setter ikke lenger 2 termins karakter i avsluttende fag, men 1 termin, og så standpunkt. Standpunkt skal da gjenspeile innsatsen gjennom HELE året, men legge størst vekt på siste termin. Det kan IKKE settes en avsluttende karakter på en heldagsprøve alene!! Hvis læreren fortsatt står på sitt kan dere sende en skriftlig klage, først til skolen, og deretter til fylket hvis dere ikke får gjennomslag fra skolens side. Selv fikk jeg oppjustert en karakter i kr.øving for min sønn fra 4 til 5 etter siste år på vgs, etter det jeg mente var feil vurdering fra lærerens side. Men nå spørs det jo om sønnen din vil tjene noe på det. Har han f.eks. hatt 4 på alle prøver gjennom hele året, og 4 på heldagsprøven vil det jo bli en 4 uansett. Har han f.eks fått en dårligere karakter på heldagsprøven, skal den allikevel ilegges størst vekt, men ikke telle alt.

Innsatsen gjennom året vil allikevel absolutt ikke være bortkastet. Tenk på den gode basiskunnskapen han sitter med hvis han vurderer å studere videre. Gode basiskunnskaper er det beste man kan ha med seg i studentlivet!!

Dette er i en 10.kl. Vet ikke om det er forskjell fra Vgs. Her er standpunktkarakteren gitt ut i fra kun siste årsprøven.Dermed ned fra 6 i alt hele høsten og våren til 5, var litt "ueldig" på den siste prøven. Ifølge skolen så er det nye regler, at kun siste årsprøven som skel telle( opp til hver enkelt kommune og bestemme). Men jeg synest det høres MEGET rart ut.Luksusproblem, men rett skal være rett.

Takk for godt svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lærermor

Dette er i en 10.kl. Vet ikke om det er forskjell fra Vgs. Her er standpunktkarakteren gitt ut i fra kun siste årsprøven.Dermed ned fra 6 i alt hele høsten og våren til 5, var litt "ueldig" på den siste prøven. Ifølge skolen så er det nye regler, at kun siste årsprøven som skel telle( opp til hver enkelt kommune og bestemme). Men jeg synest det høres MEGET rart ut.Luksusproblem, men rett skal være rett.

Takk for godt svar:)

Uansett synes jeg dette høres rart ut. Hvorfor ikke be om et møte med skolen, kontaktlærer, rektor og den læreren som evt. har satt standpunkt karakteren. Standpunktkarakter skal vise innsatsen gjennom et helt år og ikke kun på en avsluttende prøve. Jeg hadde ikke gitt meg på dette. Alle kan ha en dårlig dag, men det skal ikke gå utover god innsats tidligere i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett synes jeg dette høres rart ut. Hvorfor ikke be om et møte med skolen, kontaktlærer, rektor og den læreren som evt. har satt standpunkt karakteren. Standpunktkarakter skal vise innsatsen gjennom et helt år og ikke kun på en avsluttende prøve. Jeg hadde ikke gitt meg på dette. Alle kan ha en dårlig dag, men det skal ikke gå utover god innsats tidligere i året.

Takk skal du ha! Skal ikke gi oss:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt strevet gjennom skoleåret har vel gjort at han har lært det han trenger for å kunne gjøre det bra på tentamen. Og det er jo også viktig å lære seg å lese jevnt og trutt, ikke bare skippertak. Uansett, når dette er sagt, ville jeg klaget på karakteren hvis denne nye ordningen har gjort at din sønn har fått dårligere standpunktkarakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Samme opplysning fikk min sønn like før ferien.......... Han følte seg snytt siden han ellers i året har jobbet bra, men var uheldig på denne siste tentamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme opplysning fikk min sønn like før ferien.......... Han følte seg snytt siden han ellers i året har jobbet bra, men var uheldig på denne siste tentamen.

Akkurat ja...så han også fikk de opplysningene like før ferien. Mener at slike opplysninger skulle vært gitt da skoleåret startet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest mortiltregutter

Elever får som regel årsplan, ukeplan og hvordan prøver og tentamener er oppsatt. De får også info om hvordan standpunktkarakterene settes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irritert mamma akkurat nå.

Elever får som regel årsplan, ukeplan og hvordan prøver og tentamener er oppsatt. De får også info om hvordan standpunktkarakterene settes.

I denne klassen ble det desverre ikke gjort slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...