Gå til innhold

Barn og fotball

Gjest Fotballmamma-09-

Anbefalte innlegg

Gjest Fotballmamma-09-

Gutten min er 8 år og spiller fotball og han elsker det. Hadde han bestemt hadde det vært trening eller kamp hver dag :-)

Men nå har faren til 1 på laget sagt at at det er for mye med 1 trening pluss 1 eller 2 kamper i uken. Noen uker er det ingen kamper men bare trening. Gutten hans går på 3 andre aktiviteter og det ble for mye for han. Han spurte ikke om vi ikke kan kutte ut noen kamper.

Jeg ble litt provosert. Hva med de barna som vil spille fotball hele tiden?. Må alt dreie seg om fotball hele tiden skrev han i ett brev til lederne. Hva synes dere om det?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laban

5

• Katt-ja

4

• puttelulle

4

• ....AV

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest bikku

Jeg syns han høres ut som en veldig fornuftig far i fhd til at unger på den alderen bør og skal ha varierte aktiviteter! Det er også en ting de fleste trenere for barneidrett får prentet inn på første kurset de går på. Lek og variasjon skal prege all idrett fram til 12-årsalder.

Unger som vil spille fotball hele tida må gjerne gjøre det på egenhånd, men 2-3 ganger med organiserte fotballaktiviteter i uka er for mye ensformig aktivitet.

Når det er sagt, så syns jeg 3 andre aktiviteter for denne 8-åringen også er for mye. Ungene må da få ha litt tid til å tumle omkring på egenhånd også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med den andre faren at fotball inntil 3 ganger i uka er vel mye for 8 åringer.

Det er en fordel at barna får prøvd seg på ulike aktiviteter i denne alderen, allsidighet er stikkordet. Det blir helt umulig hvis fotballen krever nesten hele uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fotballmamma-09-

Jeg er helt enig med den andre faren at fotball inntil 3 ganger i uka er vel mye for 8 åringer.

Det er en fordel at barna får prøvd seg på ulike aktiviteter i denne alderen, allsidighet er stikkordet. Det blir helt umulig hvis fotballen krever nesten hele uka.

Det er ikke fotball 3 dager i uken hver uke. Det har skjedd 2 ganger at det har vært 2 kamper på 1 uke. Ellers er det 0 eller 1 kamp pr uke. Jeg synes at det er feil å si at barna trenger variasjon. Hva med de barna som vil spille da?. De barna som har andre aktiviteter trenger jo ikke å møte på hver treninge eller hver kamp. De bestemmer jo selv om de ikke vil møte opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bikku

Det er ikke fotball 3 dager i uken hver uke. Det har skjedd 2 ganger at det har vært 2 kamper på 1 uke. Ellers er det 0 eller 1 kamp pr uke. Jeg synes at det er feil å si at barna trenger variasjon. Hva med de barna som vil spille da?. De barna som har andre aktiviteter trenger jo ikke å møte på hver treninge eller hver kamp. De bestemmer jo selv om de ikke vil møte opp.

Det er ikke feil å si at variasjon er viktig. En gang i uka, unntaksvis to, på samme organiserte aktivitet er nok for åtteåringer. Om de vil spille utenom dette, så la ungene selv ta initiativet, men hjelp dem gjerne å finne et sted å spille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig med han andre faren (altså ikke deg). En kan jo ikke legge opp til at barn i den alderen skal måtte være med på noe fotballrelatert hver dag, selv om noen (og jeg vil tro det er ganske få) gjerne ville det... Da får de heller samles noen kamerater og spille ball på løkka når det ikke er organisert trening.

Skal det være slik gutten din gjerne skulle ønsket, blir frafallet i idretten enda større enn det er i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fotballmamma-09-

Jeg må si meg enig med han andre faren (altså ikke deg). En kan jo ikke legge opp til at barn i den alderen skal måtte være med på noe fotballrelatert hver dag, selv om noen (og jeg vil tro det er ganske få) gjerne ville det... Da får de heller samles noen kamerater og spille ball på løkka når det ikke er organisert trening.

Skal det være slik gutten din gjerne skulle ønsket, blir frafallet i idretten enda større enn det er i dag!

Men problemet er at av 16 gutter er det kansje 2-3 stk som ikke vil spille 1-2 dager i uken. Resten vil gjerne trene for å bli bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt idiotisk at de kutter i tilbudet fordi noen få ønsker noe annet. Da kan vel de gjøre noe annet da, og la resten få spille fotball. Har man lyst å bli god så må man også trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar opp minst 2-3 forskjellige problemstillinger.

For det første er det vanligvis ikke nødvendig at alle på laget møter på alle kampene i den alderen, de spiller vel femmer eller sjuer. Femmerlag er anbefalt i den alderen. Da skal det mye til at det er noen krise om noen synes det blir mye med to kamper pr. uke, og ingen skal si noe som helst dersom etpar velger å stå over, selvsagt etter å ha varslet på forhånd. Laget trenger ikke å bli tatt ut av seriesystemet selv om enkelte prioriterer slik, det er ingenting å lage en stor sak ut av.

En annen ting er at det kan bli i meste laget med 3 - 4 faste aktiviteter i uka, hvis flere av dem foregår flere dager i uka (trening pluss kamp / konkurranse) og evt. har noe i helgene. Dette får hver enkelt familie finne ut av, det kommer helt an på barnet, antall aktive barn i familien og foreldrenes interesse for saken.

Når det er sagt, synes jeg barnefotballen viser en utrolig angst for allsidighet. Spesielt blant guttene sliter nesten alle andre lagidretter med å holde aktivitetsnivået oppe, fordi fotballen dominerer så voldsomt. Typisk er det 5 jentehåndballag og 3 volley- og basketballag pr. kull for jenter, mens guttene sliter med å opprettholde ett lag. Når fotballen slutter å late som de er en breddeidrett når utøverne er 13 - 14 år, forsvinner svært mange av de som kommer på C- og D-laget helt ut av idretten, fordi de ikke har spilt noe annet enn fotball siden de var 8 - 9. Det er for sent å gå inn på de andre lagene som sårt trenger nye gutter da. Hadde fotballtrenerne sett positivt på at de trente litt av hvert da de var yngre, i stedet for å kjøre på med vintertreninger fra sjuårsalderen, hadde dette problemet vært langt mindre, og flere ville fortsatt med sport.

Det er slett ikke sikkert at denne faren har grunn til å mene at akkurat deres lag og deres trener står for at alt må dreie seg om fotball. Men det er en vanlig følelse blant foreldre som har barn i store idrettslag som driver med flere grener.

Det må kunne gå an å ha f.eks. én fast fotballtrening i uka og én frivillig for de ivrigste, som virkelig ER frivillig og ikke har noe med hvem som får være med på kamp eller cup å gjøre. Dere kan også oppmuntre gutta til å møtes for litt egentrening en fast dag i uka, uten at noen organiserer dem, det er mye læring i det. Gjerne flere årskull sammen.

Og fotballtrenere får lære seg at det er positivt at barn trener allsidig, og / eller driver med helt andre ting

synes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 1 dag med aktivitet er nok

1 dag i uka med organisert fotballaktivitet er nok. Alle de andre dagene kan ungene samles og spille fotball i gata/på løkka/hvor-de-måtte-ha-lyst-til-det. Det er denne frie aktiviteten som gjør dem gode, ikke mer av den organiserte.

Dette finnes det forskningsmateriale på, så denne faren er en klok fotballpappa. Dog synes jeg nok han er litt tommelomsk i forhold til å dytte ungen avgårde på 3 aktiviteter i uka, men det er nå så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 1 dag med aktivitet er nok

Du tar opp minst 2-3 forskjellige problemstillinger.

For det første er det vanligvis ikke nødvendig at alle på laget møter på alle kampene i den alderen, de spiller vel femmer eller sjuer. Femmerlag er anbefalt i den alderen. Da skal det mye til at det er noen krise om noen synes det blir mye med to kamper pr. uke, og ingen skal si noe som helst dersom etpar velger å stå over, selvsagt etter å ha varslet på forhånd. Laget trenger ikke å bli tatt ut av seriesystemet selv om enkelte prioriterer slik, det er ingenting å lage en stor sak ut av.

En annen ting er at det kan bli i meste laget med 3 - 4 faste aktiviteter i uka, hvis flere av dem foregår flere dager i uka (trening pluss kamp / konkurranse) og evt. har noe i helgene. Dette får hver enkelt familie finne ut av, det kommer helt an på barnet, antall aktive barn i familien og foreldrenes interesse for saken.

Når det er sagt, synes jeg barnefotballen viser en utrolig angst for allsidighet. Spesielt blant guttene sliter nesten alle andre lagidretter med å holde aktivitetsnivået oppe, fordi fotballen dominerer så voldsomt. Typisk er det 5 jentehåndballag og 3 volley- og basketballag pr. kull for jenter, mens guttene sliter med å opprettholde ett lag. Når fotballen slutter å late som de er en breddeidrett når utøverne er 13 - 14 år, forsvinner svært mange av de som kommer på C- og D-laget helt ut av idretten, fordi de ikke har spilt noe annet enn fotball siden de var 8 - 9. Det er for sent å gå inn på de andre lagene som sårt trenger nye gutter da. Hadde fotballtrenerne sett positivt på at de trente litt av hvert da de var yngre, i stedet for å kjøre på med vintertreninger fra sjuårsalderen, hadde dette problemet vært langt mindre, og flere ville fortsatt med sport.

Det er slett ikke sikkert at denne faren har grunn til å mene at akkurat deres lag og deres trener står for at alt må dreie seg om fotball. Men det er en vanlig følelse blant foreldre som har barn i store idrettslag som driver med flere grener.

Det må kunne gå an å ha f.eks. én fast fotballtrening i uka og én frivillig for de ivrigste, som virkelig ER frivillig og ikke har noe med hvem som får være med på kamp eller cup å gjøre. Dere kan også oppmuntre gutta til å møtes for litt egentrening en fast dag i uka, uten at noen organiserer dem, det er mye læring i det. Gjerne flere årskull sammen.

Og fotballtrenere får lære seg at det er positivt at barn trener allsidig, og / eller driver med helt andre ting

synes

''Når det er sagt, synes jeg barnefotballen viser en utrolig angst for allsidighet. Spesielt blant guttene sliter nesten alle andre lagidretter med å holde aktivitetsnivået oppe, fordi fotballen dominerer så voldsomt. Typisk er det 5 jentehåndballag og 3 volley- og basketballag pr. kull for jenter, mens guttene sliter med å opprettholde ett lag. Når fotballen slutter å late som de er en breddeidrett når utøverne er 13 - 14 år, forsvinner svært mange av de som kommer på C- og D-laget helt ut av idretten, fordi de ikke har spilt noe annet enn fotball siden de var 8 - 9. Det er for sent å gå inn på de andre lagene som sårt trenger nye gutter da. Hadde fotballtrenerne sett positivt på at de trente litt av hvert da de var yngre, i stedet for å kjøre på med vintertreninger fra sjuårsalderen, hadde dette problemet vært langt mindre, og flere ville fortsatt med sport.''

Dette burde du lage plakat av og sette opp utenfor inngangen til NFF på Ullevål. Du har så utrolig, utrolig rett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

èn av hovedgrunnene til at vi holder igjen når vår 8 åring vil spille fotball er nettopp den at vi ikke klarer å følge opp når det er så mange trenninger og kamper i uka......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

1 dag i uka med organisert fotballaktivitet er nok. Alle de andre dagene kan ungene samles og spille fotball i gata/på løkka/hvor-de-måtte-ha-lyst-til-det. Det er denne frie aktiviteten som gjør dem gode, ikke mer av den organiserte.

Dette finnes det forskningsmateriale på, så denne faren er en klok fotballpappa. Dog synes jeg nok han er litt tommelomsk i forhold til å dytte ungen avgårde på 3 aktiviteter i uka, men det er nå så.

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Det går vel ikke an å la seg provosere av at en annen far er av en annen oppfatning enn deg? Da skal du la deg provosere av mye opp gjennom :).

Forøvrig er jeg enig med faren; en gang eller maks. to i uken med organisert fotball får være nok i den alderen. Så kan man heller sparke "på løkka" i mellom om man føler for det. Synd om alle andre fritidsaktiviteter må vike for fotballen, slik også vi allerede har sett tendenser til (har også en gutt på åtte som spiller fotball).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

En kamp og en trening pr uke er mer enn nok i den alderen.

På min sønns lag har de hatt en "frivillig" trening ekstra i uka. Min sønn gjør da andre ting, men har truet med å slutte på denne tingen for å få med seg denne ekstra treninga.

Fotballen tror de kan styre og regjere akkurat som de vil og fordi ungene ikke vil gå glipp av treninger og kamper, så kan de holde på sånn også.

DET er provoserende det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De barna som vil spille fotball hele tiden gjør jo det uansett om det er organisert trening eller ei. -og det er da de blir gode.

Hvis ungene hjemme hos meg vil spille fotball en ettermiddag det ikke er trening, avtaler de å møtes på en eller annen fotballøkke og ordner seg sjøl. (det samme med tennis, slalåm eller bandøving for den saks skyld)

Jeg synes heller ikke det skal være umulig å drive med annet enn fotball på fritiden. Allsidighet er viktig for ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Treningsmengde henger ofte sammen med både alder og tilgjengelig treningsarena, og 1 trening og 1-2 kamper pr uke høres passe ut for en 8- åring i mine ører. Det er alltid noen som har sterkere meninger om sånne ting og kontakter styret og lagledere for å komme med sine innvendinger, men i grunnen syns jeg man enten skal lene seg litt bakover og ha tillitt til at alle de frivillige i klubben har foretatt overveide og velbegrunnede valg, eller engasjere seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo ha samme aktivitetsnivå som du sier dere har, men ha åpning for at ungene har forfall de gangene det ikke passer. Man kan vel ikke bare droppe noen kamper - de er jo satt opp av kretsen. Og bare spille kamper og ingen trening er heller ikke noe særlig. Hvis det er et fåtall som har problemer med nåværende aktivitetsnivå, er det jo greit om det fåtallet kommer litt sjeldnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fotballmamma-09-

Jeg synes det er helt idiotisk at de kutter i tilbudet fordi noen få ønsker noe annet. Da kan vel de gjøre noe annet da, og la resten få spille fotball. Har man lyst å bli god så må man også trene.

Er så enig med deg. De har 8 kamper på 8 uker. Ett par uker har det vært 2 kamper men noen uker ingen kamper. Akkurat det styrer ikke vi. Ikke vi som setter opp kampoppsett. Som jeg sa så er det ett par gutter som ikke e så inn i fotball som synes at det blir mye. De andre(14stk) trener gjerne hver dag de. Skal de 2 som ikke vil ødelegge for de andre da?. Det er ikke deres feil at de 2 andre må drive men andre aktiviteter. For noen gutter i den alderen er fotball hele livet :-). Ser ikke noe feil med det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurvemor

Ellers i året er det kun 1 dag med fotball der sønnen min går på fotball også. Men i perioden hvor de har kamper blir det naturlig nok 2 dager i uka, 1 dag med trening og 1 dag med kamp. Det er ikke mange ukene i sesongen det ikke er kamp. Og jeg synes det er riktig at det i tillegg er trening denne perioden.

I tillegg til dette er de med på et par fotballcuper på sommeren, og et par på vinteren. Men det er heller ingen krise om en må melde avbud en sjelden gang, hverken på kamp eller trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...