Gå til innhold

Barn og fotball

Gjest Fotballmamma-09-

Anbefalte innlegg

Er så enig med deg. De har 8 kamper på 8 uker. Ett par uker har det vært 2 kamper men noen uker ingen kamper. Akkurat det styrer ikke vi. Ikke vi som setter opp kampoppsett. Som jeg sa så er det ett par gutter som ikke e så inn i fotball som synes at det blir mye. De andre(14stk) trener gjerne hver dag de. Skal de 2 som ikke vil ødelegge for de andre da?. Det er ikke deres feil at de 2 andre må drive men andre aktiviteter. For noen gutter i den alderen er fotball hele livet :-). Ser ikke noe feil med det

Noen få foreldre kan jo ikke gjøre noe med seriesystemet uansett. Det ødelegger ingenting for de ivrigste selv om ikke alle kan møte på alt.

Det er bare å svare denne faren at nei, vi får ikke gjort noe med kampoppsettet, det er utenfor vår kontroll. Men det gjør ingenting om de som har andre aktiviteter, uteblir fra etpar kamper så lenge de melder fra på forhånd.

Det er slik man gjør det med andre aktiviteter som korps, orietering osv. Man har ikke proffkontrakt i den alderen. Det er ikke noe som er så innmaris spesielt med fotball, selv om noen later til å tro det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laban

5

• Katt-ja

4

• puttelulle

4

• ....AV

2

Mest aktive i denne tråden

Jeg blir irritert når jeg hører om sånne som denne faren, da:-)Hvis det er et problem for ham (faren) at sønnen har for mye å gjøre på fritida, så må faktisk sønnen velge vekk noe!! Man må jo kunne "kreve" at de som er med på f.eks. fotball virkelig har lyst- og TID!- til å være med på det som skjer på den fronten!

Min sønn på snart 10 har måttet ta et slikt valg, da det ble for mye for oss som familie. Han var med på kulturskole (talent i maling, sies det...), han var med på friidrett, og fotball. Friidretten og fotballen har jo sesong på samme tid, og selv om det var friidrett-trening i vinter også, så måtte han velge: Fotball, med 1 trening (2 de ukene han skal være med G12+ kamp...) og 1 kamp hver uke, og da fri hele vinteren, eller friidrett, med 1 trening hver uke fra skolestart om høsten til skoleslutt om våren, og løp/stevner året rundt, egentlig.

Gutten valgte fotball, og da stiller han naturligvis opp på alt som er av treninger og kamper, så sant han er frisk.

Jeg synes denne faren skulle fått dette valget: Enten fotball med full pakke, eller så får sønnen slutte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir irritert når jeg hører om sånne som denne faren, da:-)Hvis det er et problem for ham (faren) at sønnen har for mye å gjøre på fritida, så må faktisk sønnen velge vekk noe!! Man må jo kunne "kreve" at de som er med på f.eks. fotball virkelig har lyst- og TID!- til å være med på det som skjer på den fronten!

Min sønn på snart 10 har måttet ta et slikt valg, da det ble for mye for oss som familie. Han var med på kulturskole (talent i maling, sies det...), han var med på friidrett, og fotball. Friidretten og fotballen har jo sesong på samme tid, og selv om det var friidrett-trening i vinter også, så måtte han velge: Fotball, med 1 trening (2 de ukene han skal være med G12+ kamp...) og 1 kamp hver uke, og da fri hele vinteren, eller friidrett, med 1 trening hver uke fra skolestart om høsten til skoleslutt om våren, og løp/stevner året rundt, egentlig.

Gutten valgte fotball, og da stiller han naturligvis opp på alt som er av treninger og kamper, så sant han er frisk.

Jeg synes denne faren skulle fått dette valget: Enten fotball med full pakke, eller så får sønnen slutte.

Hva er problemet med at noen få gutter står over én av kampene de svært få ukene det er to kamper? Må man virkelig slutte med fotball som 8-åring på grunn av det?

Tenk hvis alle aktiviteter for 8-åringer skulle stille slike krav, da hadde det ikke blitt rare tilbudet.

Jeg er enig i at man ikke kan / bør legge ned laget fordi de en sjelden gang har to kamper i uka. Men man trenger ikke gå ut som om det var verdens undergang at noen prioriterer litt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fotballmamma-09-

Enig med deg. Her er ett utdrag om hva han skrev til lederne:

Åtteåring er akkurat i den perioden av livet at han prøver og feiler. Mao Aspirantkor, speider, tae kwondo, barnekor, ishockey, turn ++++ her er det mange som gjerne vil ha akkurat min pode til å begynne.Fotball skal jo være en lek som inspirerer og gir gnist til videre satsing. For mange av åtteåringene denne våren har det faktisk derimot vært for masse. Særlig når det har butta litt i mot og resultatene har uteblitt. "Fotball i dag osså... men vi va jo i går..." ..

Dette gjelder hans sønn og ikke de andre på laget. Gutten min trener på Tirsdag og på Torsdag spørr han om det er lenge til trening igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fotballmamma-09-

Hva er problemet med at noen få gutter står over én av kampene de svært få ukene det er to kamper? Må man virkelig slutte med fotball som 8-åring på grunn av det?

Tenk hvis alle aktiviteter for 8-åringer skulle stille slike krav, da hadde det ikke blitt rare tilbudet.

Jeg er enig i at man ikke kan / bør legge ned laget fordi de en sjelden gang har to kamper i uka. Men man trenger ikke gå ut som om det var verdens undergang at noen prioriterer litt annerledes.

Det er ikke noe problem for lager at noen står over noen kamper. Vi har nok innbyttere. Men denne faren vil vist at vi skal kutte ut noen kamper i serien.Og det er ikke vi som setter opp kampoppsettet eller. Men da går det utover hele laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er snakk om 8-åringer. I den alderen må det være rom for å prøve forskjellige idretter. Det må også være mulig å være litt fleksibel med hensyn til aktivitetsnivå. Selvfølgelig skal man være med på mest mulig når man først er med, men det er alt for tidlig å kreve full oppmerksomhet for en idrett.

Mine unger driver med forskjellige ting. I år har begge to fotballtreninger + kamper, de er 9 og 11. En av treningene kolliderer med en annen aktivitet, derfor er de ikke med på denne treningen og det er akseptert. De er med på det meste av fotballen ellers. I vår krets er det heldigvis lagt opp så lurt at de under 11 har seriekamp bare annenhver uke og da heller to kamper samme dag. Dette letter presset på familiene og frigjør tid til andre ting som man bør ha tid til i den alderen.

Se bestemmelsene for barneidrett, særlig punkt 6 og 7.

http://www.nif.idrett.no/files/%7BD295BB4B-B693-4E29-AAC3-513B5827166D%7D.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

''Man må jo kunne "kreve" at de som er med på f.eks. fotball virkelig har lyst- og TID!- til å være med på det som skjer på den fronten!''

Ikke enig - jeg synes det må kunne gå an å være med på fotball selv om man ikke har anledning til å stille opptil tre ganger pr. uke som åtteåring. Når de også har en del lekser vil jo fotballen utelukke enhver annen fritidsaktivitet. Som syv-åtte-niåring er allsidighet viktigere enn spesialisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan selvfølgelig ikke kutte ut noen kamper i serien, men det bør kommuniseres godt ut til alle at det ikke er noe problem hvis noen dropper en kamp i blandt. Denne holdningen må også følges opp av lederne.

Det er faktisk viktig for barn i den alderen å ha mulighet til å drive flere typer aktiviteter. Det viser seg at de som har vært mest allsidige i barneårene blir de beste voksen-utøverne.

Se retningslinjer for barneidretten:

http://www.nif.idrett.no/files/%7BD295BB4B-B693-4E29-AAC3-513B5827166D%7D.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem for lager at noen står over noen kamper. Vi har nok innbyttere. Men denne faren vil vist at vi skal kutte ut noen kamper i serien.Og det er ikke vi som setter opp kampoppsettet eller. Men da går det utover hele laget.

Da er det vel bare å forklare faren at kampoppsettet ikke kan forandres, for det styres utenfra, men hans sønn kan stå over de gangene det blir for mye, uten at det blir brukt mot ham senere?

Jeg forstår ikke hvorfor det blir et verdensproblem. Verken fotballkamper, korpsstevner eller orienteringsløp blir avlyst selv om det ikke er 100% oppslutning. I den alderen bør man tåle at ikke alle har like store ambisjoner. Både de som tilpasser fotballen etter livet forøvrig, og de som tilpasser resten av livet etter fotballen, bør tolerere at noen tenker annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Da er det vel bare å forklare faren at kampoppsettet ikke kan forandres, for det styres utenfra, men hans sønn kan stå over de gangene det blir for mye, uten at det blir brukt mot ham senere?

Jeg forstår ikke hvorfor det blir et verdensproblem. Verken fotballkamper, korpsstevner eller orienteringsløp blir avlyst selv om det ikke er 100% oppslutning. I den alderen bør man tåle at ikke alle har like store ambisjoner. Både de som tilpasser fotballen etter livet forøvrig, og de som tilpasser resten av livet etter fotballen, bør tolerere at noen tenker annerledes.

Enig på alle punkter. Om ikke dette er en svært ambisiøs trener i en klubb som bryter forskriftene fra NFF, burde dette kunne løse seg med smidighet og et smil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Attekattenoa

Enig med deg. Her er ett utdrag om hva han skrev til lederne:

Åtteåring er akkurat i den perioden av livet at han prøver og feiler. Mao Aspirantkor, speider, tae kwondo, barnekor, ishockey, turn ++++ her er det mange som gjerne vil ha akkurat min pode til å begynne.Fotball skal jo være en lek som inspirerer og gir gnist til videre satsing. For mange av åtteåringene denne våren har det faktisk derimot vært for masse. Særlig når det har butta litt i mot og resultatene har uteblitt. "Fotball i dag osså... men vi va jo i går..." ..

Dette gjelder hans sønn og ikke de andre på laget. Gutten min trener på Tirsdag og på Torsdag spørr han om det er lenge til trening igjen.

Synes det er rimelig ufint av deg å legge ut deler av dette brevet.

Hvordan hadde du følt det hvis de andre fotballforeldrene satt og diskuterte deg på ett åpent forum på denne måte? Det er vel sikkert fler enn han og deg som har lest dette brevet, og lett identifisere hvem denne personene du kritiserer er? Skal du identifisere noen, bør de ha mulighet til å forsvare seg, og det har han ikke her (med mindre du har tenkt å vise han tråden du har startet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg er veldig glad for at vårt idrettslag har idrettskole med allidrett for unger som er såpass små...

Jeg skjønner pappan til den andre gutten godt, jeg. Det er masse ungene vil (og bør få lov til å) prøve seg på i den alderen, spesialisering kan komme senere.

Det betyr jo ikke at ikke ditt barn og andre unger kan spille fotball både tirsdag, onsdag, torsdag, fredag, lørdag, søndag og mandag - men MÅ alt være organisert, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Hvordan hadde du følt det hvis de andre fotballforeldrene satt og diskuterte deg på ett åpent forum på denne måte? Det er vel sikkert fler enn han og deg som har lest dette brevet, og lett identifisere hvem denne personene du kritiserer er? Skal du identifisere noen, bør de ha mulighet til å forsvare seg, og det har han ikke her (med mindre du har tenkt å vise han tråden du har startet).

Tenker som deg. Ordrette gjengivelser av andres brev legger man ikke ut på et åpent forum. Dersom dette brevet ikke er lagt ut åpent på klubbens hjemmeside, har trådstarter gjort et temmelig grovt overtramp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg er veldig glad for at vårt idrettslag har idrettskole med allidrett for unger som er såpass små...

Jeg skjønner pappan til den andre gutten godt, jeg. Det er masse ungene vil (og bør få lov til å) prøve seg på i den alderen, spesialisering kan komme senere.

Det betyr jo ikke at ikke ditt barn og andre unger kan spille fotball både tirsdag, onsdag, torsdag, fredag, lørdag, søndag og mandag - men MÅ alt være organisert, da?

Men denne faren vil tydeligvis at alle de andre - som ikke synes det er for mye med en trening og en - eller av og til to - kamper i uken skal innrette seg etter hans sønn som synes det er for mye... Det er jo litt sært,- han kan jo bare godta at sønnen da er med på fotballen - men ikke alle treningene/kampene. Man kan ikke droppe noen av kampene - enten er man oppmeldt til en serie - eller så er man det ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen få foreldre kan jo ikke gjøre noe med seriesystemet uansett. Det ødelegger ingenting for de ivrigste selv om ikke alle kan møte på alt.

Det er bare å svare denne faren at nei, vi får ikke gjort noe med kampoppsettet, det er utenfor vår kontroll. Men det gjør ingenting om de som har andre aktiviteter, uteblir fra etpar kamper så lenge de melder fra på forhånd.

Det er slik man gjør det med andre aktiviteter som korps, orietering osv. Man har ikke proffkontrakt i den alderen. Det er ikke noe som er så innmaris spesielt med fotball, selv om noen later til å tro det.

Faktisk har vi opplevd at Speidern er mer hysteriske på oppmøte enn fotballen - en del av de guttene som poden spilte sammen med før, kunne aldri stille til kamp på visse ukedager, da var det _alltid_ speideren som gikk først. Og det selv om fotball-laget var i beit for spillere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bikku

Men denne faren vil tydeligvis at alle de andre - som ikke synes det er for mye med en trening og en - eller av og til to - kamper i uken skal innrette seg etter hans sønn som synes det er for mye... Det er jo litt sært,- han kan jo bare godta at sønnen da er med på fotballen - men ikke alle treningene/kampene. Man kan ikke droppe noen av kampene - enten er man oppmeldt til en serie - eller så er man det ikke...

Anbefalinger for barneidrett sier variasjon, variasjon, variasjon. Har vanskelig for å tenke meg at det er noen serier for åtteåringer som krever så mye kamer for å være med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fotballmotstander

Jeg er enig med han at det er altfor mye fokus på fotball ifht idrett og fritid blant barn, det virker som om det er eneste tilbud til barn iallefall der vi bor. Ganske snevert at "ALLE" spiller fotball, tror det ville vært annerledes hvis det var flere tilbud og mer å velge i. Hva med teater for barn, kultur(jeg synes ikke fortball er kultur for å ha sagt det!) av ulike slag og mange flotte treningsformer (dans, teatersport, stepping, mm) som er like bra trening for kroppen og ikke minst for hodet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalinger for barneidrett sier variasjon, variasjon, variasjon. Har vanskelig for å tenke meg at det er noen serier for åtteåringer som krever så mye kamer for å være med.

Det var jo bare en kamp i uka i snitt - noen uker med ingen og noen med to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener IKKE at ungene ikke skal kunne stå over en trening/kamp! Det er en lek dette her!!

Det jeg reagerte på i forhold til denne faren i hovedtråden, er at gutten _hans_ rett og slett var med på FOR MYE!!! Og da synes jeg ikke det er på sin plass at _han_ legger lista for de andre som _ikke_ er med på så mye.

Men jeg er jo enig i at det er en lek, man skal ha det morsomt og få lyst til å fortsette. Det er nok i overkant med 3 kvelder i uka, men poenget mitt er altså at man kan dessverre ikke rekke å være med på alt som skjer! Her i heimen får ikke ungene være med på mer enn maks 2 ting hver, og det kommer an på når disse aktivitetene skjer: Kulturskole iløpet av skoledagen er greit, men å være med på kor, karate, turn, speider +++ er ikke aktuelt.

Jeg er også enig i at ungene bør være allsidig, men alt med måte!!!

Jeg er heller ikke fan av å "delta når det passer", for ungene bør faktisk lære seg at er man med på noe, så stiller man opp. Å bare kutte ut å være med når man er litt sliten eller trøtt, det er ikke aktuelt. HVerken på kulturskole, fotball, speider eller hva det er. Det er noe med å lære seg å føle litt ansvar, også! Ikke bare overfor eg selv, men overfor andre mennesker (f.eks et fotballag...)

Men igjen: Alt med måte!

Og- er det så farlig å ikke delta på absolutt alt, da? Går det ikke an å føle seg litt frem for å finne ut hva man _egentlig_ liker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...