Gå til innhold

Flytte hjemmefra

Gjest klassevenninner

Anbefalte innlegg

Gjest klassevenninner

En av min datters venninner har flyttet hjemmefra, hun er ikke fylt 15 ennå. De har ett år igjen på ungdomsskolen. Jenta har flyttet på hybel, men foreldrenes velsignelse. Jeg må si at jeg er ganske skeptisk. Er det normalt å flytte hjemmefra mens man går på ungdomsskolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Alle har sine grunner!

Nei, normalt som i at det er noe majoriteten gjør er det jo ikke, men de kan jo ha sine grunner.

Slike avgjørelser i "ekstremklassen" er sannsynligvis velbegrunnet, uten at det nødvendigvis er slik at de forteller det til alle. Det kan være ting i den familien som ikke andre vet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Nei, det er veldig uvanlig i min krets. Min jr er 14, og vi lar faktisk ikke han sove hjemme alene ennå vi. Skal begge på reise, finner vi alltid en løsning med overnatting her eller der. Han er en ansvarlig og selvstendig fyr, men ikke voksen nok til å skulle stå på egne ben, og dersom personen du snakker om ikke er en ekstraordinær snart-15-åring syns jeg ikke det høres bra ut. Har hun kranglet mye med foreldrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv flyttet jeg på hybel når jeg var 15 år, men gikk på videregående, det er ikke uvanlig. Og hun er kanskje ferdig på ungdomsskolen nå til sommeren? og da er det bare noen mnd før "mange andre" gjør det også. Ser ikke noe direkte galt i det, enhver får gjøre det de synes er best for seg og sine. Men håper jr her i huset ikke flytter for seg selv like tidlig som jeg gjorde, da er det jammen ikke mange årene igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg var veldig tidlig, og er ikke sikker på om min datter hadde fått noen tillatelse til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv flyttet jeg på hybel når jeg var 15 år, men gikk på videregående, det er ikke uvanlig. Og hun er kanskje ferdig på ungdomsskolen nå til sommeren? og da er det bare noen mnd før "mange andre" gjør det også. Ser ikke noe direkte galt i det, enhver får gjøre det de synes er best for seg og sine. Men håper jr her i huset ikke flytter for seg selv like tidlig som jeg gjorde, da er det jammen ikke mange årene igjen!

Ser du skrev at hun har et år igjen på ungdomsskoen ennå, da synes jeg det var vel tidlig ja. Får håpe det er gjennomtenkt fra alle parter, og at hun får god oppfølging iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Selvfølgelig er ikke det "normalt" i betydningen vanlig, og for de aller fleste vil jeg tro det er altfor tidlig. Neppe aktuelt for mine å flytte på hybel i den alderen, i hvertfall!

Men det kan selvfølgelig finnes enkelttilfeller der det av ulike grunner kan være ok og kanskje nødvendig, det vet vi jo ingen ting om her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hos oss er det vanlig at barna flytter på hybel når de begynner på videregående, pga kommunestrukturen med ferjer osv. Det er det året de fyller 16.

Men har ikke hørt om noen så tidlig som ungdomsskolen,nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heller uvanlig, ja. Men dersom dette er noe hun ønsker og er moden nok til, samt at mamman og pappan er OK på med (og de ikke har hevet henne ut av sitt hus), så er det vel greit?

Det er ikke et valg _jeg_ ville vært komfortabel med for mine unger, men dersom det funker for andre - så OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør være en ganske ekstrem histori bak dette synes jeg. For de færreste ungdomsskole-elever har godt av dette vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Syns det hørtes veldig tidlig ut, men det kan jo ligge noe bak som vi ikke vet noe om. En tidligere eks av min sønn fikk tillatelse av sine foreldre til å flytte sammen med min sønn da hun var 16. Jeg steilet, men siden min sønn var over 18 kunne jeg jo ikke si noe. Fikk etterhvert vite litt av hvert om den unge damens bakgrunn og fant vel ut at det tross alt var mer struktur og orden på tilværelsen for jenta som samboer med en 18årig "mann" enn det var hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg og mine barndomsvenner MÅTTE flytte hjemmefra når vi var ferdig med niende klassen.

Grunnen var at det fantes ikke andre skoler der,så vi måtte flytte da for å gå videre på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miguela

Hvis dette er hybel på samme sted som hjemmet så er dette rart. For det første så forsørger foreldrene henne og da blir dette dyrt.

Det er noe annet hvis det er nødvendig pga. utdannelse, men en fjortenåring er for ung til å bo alene på hybel uansett og ta vare på seg selv. En fjortenåring er ikke voksen person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er absolutt _ikke_ normalt!

Høres jammen stusselig ut å bo alene på hybel som bare 14 åring.. Jeg flyttet hjemmefra som 16 1/2 åring, men jeg flyttet til et internat, så det ble iallefall ikke ensomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litt hønemor kanskje

Synes det virker veldig, veldig tidlig. Men som andre sier her, det kan være ting og tang som gjør dette til en meget god løsning for nevnte familie.

Selv skulle jeg ønske jeg var i den situasjonen som 15 åring, at jeg fikk stå på egne ben og jobbe i livet for meg selv, i steden for å være slave av familien. Jeg hadde nok hatt et helt annet liv da, og masse penger, tid og energi hadde gått til meg selv i steden for til mine familiemedlemmer.

Så i bunn og grunn er jeg ikke mot dette, selvom det kan føles veldig for tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...