Gjest jeg er bare meg Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Jeg klarer ikke se om det er at jeg er lat, eller om jeg har et lavere energinivå enn andre. det jeg vet er at jeg kaster bort mye energi på bekymring for ditt og datt, det stjeler mye energi. Når jeg sammenlikner meg med andre så synes jeg folk er så flinke til alt. Utdanning, jobb, familie, hobby , trening osv. Folk fyller tiden sin med så mye nyttig. Gjør flere ting på en gang. Jeg er hjemme i permisjon nå men snart er det tilbake i jobb. Jeg forstår ikke helt hvordan det skal gå. Jeg gjør nesten ikke noe annet enn å passe på barnet jeg er hjemme med. (Når jeg får litt tid for meg selv så pleier jeg å gå og hvile meg.) Husarbeidet tar vi sammen i helgene, og så gjør jeg litt hver dag. Har prøvd gang på gang å begyne å trene men synes det er veldig tungt. Jeg kjenner at jeg holder på å sovne når jeg kjører lengre turer med bil. Jeg har en times kjørevei til jobb, og jeg gruer meg, for jeg er redd for å sovne. Jeg har også problemer med at jeg av og til er svimmel. Jeg har undersøkt meg hos lege men de finner ikke noe galt. Jeg har alltid følt at jeg har hatt mindre energi enn andre, og dårlig konsentrasjon. Jeg har lett for å se ned på meg selv pga dette, føler meg som en person som ikke får til ting andre klarer. Klarer bare ha en ball i lufta av gangen. Men hva vet jeg om hvordan normalen er, jeg er jo bare meg? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest solstice Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Jeg opplevde det sånn at all energien ble sugd ut av meg i fødselspermisjonen. Jeg gikk nærmest rundt i koma. Det hjalp å komme seg ut i jobb igjen, treffe folk og gjøre noe annet enn å sulle rundt hjemme hele dagen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Jeg følte at jeg aldri strakk helt til når jeg gikk hjemme i permisjon. Etter 6 mnd. gikk jeg ut i jobb igjen, og det hjalp. Men generelt så gjelder "de samme regler" for deg også. Ta vare på deg selv. Spis sunn mat regelmessig, og beveg deg regelmessig. Det bør ikke være trening, men daglige gåturer med den lille er veldig bra:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Jeg får mer energi av å fylle dagene mine med aktiviteter. Da jeg gikk hjemme i permisjon opplevde jeg også å være trøtt og sliten "hele tiden", og har fått mye mer overskudd av å begynne på skole og fylle hverdagen med meningsfylte ting. Når det er sagt er det verdt å sjekke blodprosent og eventuelt stoffskiftet. Symptomer på lavt stoffskifte kommer gjerne snikende og kan medføre depresjon, tretthet og mangel på energi. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Tja... både energinivå og ressurser ellers varierer vel en del, jeg kjenner f.eks. folk som ikke trenger mer enn 4-5 timers søvn - det er helt utenkelig for meg, men det sier seg jo selv at slike folk vil rekke veldig mye mer... Men det kan jo være mange forskjellige svar på spørsmålet ditt. Dels er det vel slik at de fleste av oss snakker om det vi får til og det som fungerer, ergo snakker en mest om de dagene formen er fin og hva en rekker og får til da. Jeg tror nok det kan være mange som kjenner litt som deg, oftere eller sjeldnere, og kanskje er heller ikke ditt bilde av deg selv det samme som andres bilde av deg? Ellers er min erfaring at i noen grad er det slik at en rekker det en skal rekke, og ofte hverken mer eller mindre. I perioder jeg har mye å gjøre får jeg gjort mer, i perioder med færre oppgaver og mindre struktur, "soser" jeg også bort mer tid. Et tredje moment er at det å gå hjemme gjør at en ser hjemmet sitt på en annen måte, kanskje gjør du en del ting hjemme nå som du ikke ville se eller prioritere dersom du var i jobb? Men ellers tenker jeg, ut fra det du skriver, at det kanskje kan være at kroppen din sliter med et eller annet. Det er ikke alltid at slikt blir oppdaget med en gang - kanskje ville det være en idé å oppsøke en annen lege eller en annen fagperson, f.eks. en akupunktør, fotsoneterapeut, fysioterapeut el.a. Uansett er det vel viktigst for oss alle at vi trives med og liker oss selv, enten vi er slik eller sånn. Ikke alltid like lett, men alltid et mål å arbeide mot. Og DET er vi definitivt mange som har felles 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lykke til videre! Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 I svangerskapspermisjon har man lov til å ha lav energi. Man er i en ny situasjon og har hatt et tungt svangerskap. Jeg er selv et menneske som trenger ro og hvile i perioder. Dette pga. krevende jobb samtidig som man har full familie. Jeg sover gjerne 8-10 timer om natten for å klare dagene. Ellers føler jeg meg trøtt hele dagen. Jeg passer på å ha alenetid med familien uten besøk eller det å alltid skal gjøre noe for at man skal føle at det ikke har vært bortkastet fritid. Det er farlig å tro at man er unormal bare fordi man leser om alle damene her inne som rekker alt og mye mer i løpet av en dag. Det er nok noen som overdriver litegrann vil jeg tro. Mange mennesker er som deg og meg også! Ikke bry deg om andre. Hvis legen din sier at du er frisk fysisk så ta tiden til hjelp og sov mye. Slapp av og kos deg i småbarnstiden og du vil etterhvert føle behov for å jobbe litt også. Selvom det ikke føles slik enda. Se om du kan bytte jobb til mindre stilling og mindre arbeidsvei for en periode. Ikke farlig om du må jobbe med noe annet enn det du er utdannet til. Senere i livet kan du satse karriere påny hvis du ønsker det og har overskuddet tilbake. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ME-syk Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Kanskje du har ME? Ta en titt på http://meforum.diskusjonsforum.no Det kan også være søvnforstyrrelse, jernmangel, eller helt andre ting. Du høres i alle fall ikke frisk ut, uansett hva legen din sier. Kanskje du skal skifte lege, dersom symptomene dine ikke blir tatt på alvor? Mange som har fysisk sykdom møter uforstand fra omgivelsene, så som "det er vanlig å være sliten når du har små barn" osv, fordi de ikke forstår at det her er snakk om noe mye mer enn det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 MIn erfaring er at jeg trenger mye mer søvn enn andre for å opprettholde samme energinivået. Minimum 8-10 timer på hverdagene og 9-11 timer i helgene. I tillegg var jeg svært bekymret over mitt eget energinivå både mens jeg gikk på skole, mens jeg var gravid, hjemme med barn etc - men sakte men sikkert har jeg økt aktivitetsnivået mitt kraftig etter jeg gikk ut i jobb - nå klarer jeg mye mer enn før uten å være like sliten. Fremdeles synes jeg at jeg tilsynelatende blir mer sliten enn andre på å gjøre færre ting, når helgen kom denne uka var jeg nesten ikke i stand til å stå på beina. Jeg tror folk er ganske forskjellig, og at man må finne ting å fylle dagene med som gir en energi - ikke bare ting som stjeler energi. Og sove nok :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Det er forskjellig hvor mye energi vi mennesker har, både ut fra livssituasjon og "personlighet". Når du har vært hos lege antar jeg han tok blodprøver for å sjekke jern, stoffskifte etc. Hvordan er kostholdet ditt? Et dårlig/uregelmessig kosthold kan tappe deg for energi. Du trenger ikke begynne å trene, men kanskje du kan ta en trilletur på formiddagen? Frisk luft og mosjon gir energi, det får du også hvis dere går ut for å leke. Bekymringer og negative tanker om deg selv er skikkelige energityver, det har du helt rett i. Kan du klare å legge bort noe av det? Har du en hobby? Å gjøre noe lystbetont kan også være med på å gi energi. Siden du er hjemme med et barn antar jeg du har født for noen måneder siden? Det kan jo også hende at du har en fødselsdepresjon. Det kan du snakke med fastlegen eller helsesøster om. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.