Gjest best wishes Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 En dame skrev et innlegg i Aften i dag, forarget over at en barnehage i Oslo hadde ansatt en person med ansiktsslør (niqab), og ville aldri sendt sine egne barn til den barnehagen. hva tenker dere om det? Hadde det vært vesentlig for valg av barnehage? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest det går en grense Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Jeg hadde ikke likt det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Ja, svært vesentlig. Barn trenger å se ansiktsuttrykk og spesielt munn når man kommuniserer med de. Dette er feilslått integrering på sitt verste i mine øyne. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mamma til en pluss en Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Ja, det hadde vært svært avgjørende. En niqab er ekstremt kvinneundertrykkende og hører ikke til i Norge, ikke i verden forøvrig heller for den del. Så jeg hadde reagert sterkt om en av de ansatte i vår barnehage hadde brukt det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest det går en grense Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 ps. Og hvordan kan man i det hele tatt være sikker på at det er samme person som kommer hver dag? Uhørt egentlig! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Hvis det var flere/mange med den stilen, hadde jeg vel kanskje vurdert det - hvis det er bare en hadde det ikke spilt noen rolle for meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest det går en grense Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Hvis det var flere/mange med den stilen, hadde jeg vel kanskje vurdert det - hvis det er bare en hadde det ikke spilt noen rolle for meg. Hvordan kan du vite at denne ene personen faktisk bare er én person? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Hvordan kan du vite at denne ene personen faktisk bare er én person? Jeg ville nok stolt på det, tror jeg. Tror du ikke de andre ansatte ville merket det om det ikke var den samme? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mamma til en pluss en Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Jeg ville nok stolt på det, tror jeg. Tror du ikke de andre ansatte ville merket det om det ikke var den samme? Damen under niqaben viser seg jo ikke uten niqab for de andre voksne i barnehagen heller. Så om det er to damer med ganske lik kroppsbygning og størrelse og lik øyenfarge så er det nok ikke så vanskelig å være to og bytte på å gå på jobb. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Det ville ikke vært avgjørende for meg ved valg av barnehagen om en ansatt brukte niqab eller ikke, men jeg er imot bruk av niqab i seg selv. I dette tilfellet hemmer den kommunikasjonen mellom barnet og voksenpersonen i barnehagen. Lena Larsen, daværende doktorgradsstudet ved UiO hadde denne kronikken om forbud mot niqab i den skolen for et par år siden. Ganske interessant. http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article1365431.ece 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Damen under niqaben viser seg jo ikke uten niqab for de andre voksne i barnehagen heller. Så om det er to damer med ganske lik kroppsbygning og størrelse og lik øyenfarge så er det nok ikke så vanskelig å være to og bytte på å gå på jobb. Nehei. Det hadde sikkert gått det - og det hadde nok ikke skadet mitt barn i alle fall. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Jeg hadde syntes det var topp om barnehagen vår hadde ansatt en slik person:) Tenk for en bra måte å lære mine unger om andre religioner og skikker 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Jeg hadde syntes det var topp om barnehagen vår hadde ansatt en slik person:) Tenk for en bra måte å lære mine unger om andre religioner og skikker Sorry...Jeg leste hijab.... Niqab blir noe annet. Ungene må jo kunne se hvem de kommuniserer med, så jeg kan tenke meg det kunne virket skremmende på dem å ha en ansatt med et slikt klesplagg? Mitt barnehagebarn er også ganske avhengig av øyekontakt for å kunne kommunisere på en god måte. Jeg tror ikke jeg hadde satt meg på bakbeina, men jeg hadde nok vært en smule skeptisk, ja. Ikke pga religion eller kultur, men pga at selve plagget vil hemme kommunikasjonen med ungene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Hvordan kan du vite at denne ene personen faktisk bare er én person? Jeg pleier å kunne høre på stemmen til en person hvem det er. Kan ikke forestille meg at det er mulig å omgås en person daglig uten å merke om det benyttes stand-in. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest det går en grense Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Sorry...Jeg leste hijab.... Niqab blir noe annet. Ungene må jo kunne se hvem de kommuniserer med, så jeg kan tenke meg det kunne virket skremmende på dem å ha en ansatt med et slikt klesplagg? Mitt barnehagebarn er også ganske avhengig av øyekontakt for å kunne kommunisere på en god måte. Jeg tror ikke jeg hadde satt meg på bakbeina, men jeg hadde nok vært en smule skeptisk, ja. Ikke pga religion eller kultur, men pga at selve plagget vil hemme kommunikasjonen med ungene. ''Sorry...Jeg leste hijab.... Niqab blir noe annet'' Enig. Hijab er uproblematisk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest det går en grense Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Nehei. Det hadde sikkert gått det - og det hadde nok ikke skadet mitt barn i alle fall. Hva med taushetsplikt og sånt. Og hva om det var 4 stk som delte på niqaben? Hvor går grensen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Hva med taushetsplikt og sånt. Og hva om det var 4 stk som delte på niqaben? Hvor går grensen? Tåler du virkelig ikke at jeg ikke ville hatt problem om en av de ansatte i barnehagen/skolen brukte niqab? Må du finne på andre sære muligheter for å overbevise meg? 4 som deler på jobben - hvorfor ikke 20, da... Hva om hun hadde selvmordsbombe under habitten, liksom? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Jeg hadde ikke syntes det var positivt med en person som hadde ansiktsslør. Det er så utrolig mye av kommunikasjonen som foregår bl.a. ved å se på ansiktet og øynene - dette vil bli utrolig vanskelig med ansiktsslør... Når man legger til mulig språkproblemer til dette - så synes jeg ikke det er positivt med en slik ansettelse. Jeg har ellers bare sett på det som positivt om barnehagen skulle ha ansatt en person med hodesjal. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilje30 Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Dette er egentlig en veldig interessant debatt. Det er faktisk ikke veldig mange år siden en kvinne ansatt i en stor møbelkjede ble sendt hjem fordi hun hadde på seg hijab på jobb. Hun måtte kjempe med nebb og klør for å få lov til å jobbe i denne møbelkjeden og ha på seg Hijab. Det var debatter på tv og mye mediaomtale, sikkert like mye som niqab skaper i dag. Nå reagerer i hvertfall ikke jeg like sterkt, fordi grenser flyttes. Jeg mener fortsatt at det er et kvinneundertrykkende hodeplagg som ikke hører hjemme i et demokrati og likestilt samfunn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest det går en grense Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Tåler du virkelig ikke at jeg ikke ville hatt problem om en av de ansatte i barnehagen/skolen brukte niqab? Må du finne på andre sære muligheter for å overbevise meg? 4 som deler på jobben - hvorfor ikke 20, da... Hva om hun hadde selvmordsbombe under habitten, liksom? Det tåler jeg veldig fint. Tåle du ikke at jeg stiller deg noen spørsmål? (om man skal bruke samme logikk) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.