Gå til innhold

hva tenker dere om ansatte i bhg med niqab?

Gjest best wishes

Anbefalte innlegg

Gjest best wishes

En dame skrev et innlegg i Aften i dag, forarget over at en barnehage i Oslo hadde ansatt en person med ansiktsslør (niqab), og ville aldri sendt sine egne barn til den barnehagen.

hva tenker dere om det? Hadde det vært vesentlig for valg av barnehage?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Katt-ja

6

• Mrs. Wallace

4

• trollemor;o)

2

• morsan

1

Mest aktive i denne tråden

Ja, svært vesentlig. Barn trenger å se ansiktsuttrykk og spesielt munn når man kommuniserer med de.

Dette er feilslått integrering på sitt verste i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamma til en pluss en

Ja, det hadde vært svært avgjørende. En niqab er ekstremt kvinneundertrykkende og hører ikke til i Norge, ikke i verden forøvrig heller for den del. Så jeg hadde reagert sterkt om en av de ansatte i vår barnehage hadde brukt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest det går en grense

ps.

Og hvordan kan man i det hele tatt være sikker på at det er samme person som kommer hver dag? Uhørt egentlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var flere/mange med den stilen, hadde jeg vel kanskje vurdert det - hvis det er bare en hadde det ikke spilt noen rolle for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest det går en grense

Hvis det var flere/mange med den stilen, hadde jeg vel kanskje vurdert det - hvis det er bare en hadde det ikke spilt noen rolle for meg.

Hvordan kan du vite at denne ene personen faktisk bare er én person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok stolt på det, tror jeg. Tror du ikke de andre ansatte ville merket det om det ikke var den samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamma til en pluss en

Jeg ville nok stolt på det, tror jeg. Tror du ikke de andre ansatte ville merket det om det ikke var den samme?

Damen under niqaben viser seg jo ikke uten niqab for de andre voksne i barnehagen heller. Så om det er to damer med ganske lik kroppsbygning og størrelse og lik øyenfarge så er det nok ikke så vanskelig å være to og bytte på å gå på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Det ville ikke vært avgjørende for meg ved valg av barnehagen om en ansatt brukte niqab eller ikke, men jeg er imot bruk av niqab i seg selv. I dette tilfellet hemmer den kommunikasjonen mellom barnet og voksenpersonen i barnehagen.

Lena Larsen, daværende doktorgradsstudet ved UiO hadde denne kronikken om forbud mot niqab i den skolen for et par år siden. Ganske interessant.

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article1365431.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damen under niqaben viser seg jo ikke uten niqab for de andre voksne i barnehagen heller. Så om det er to damer med ganske lik kroppsbygning og størrelse og lik øyenfarge så er det nok ikke så vanskelig å være to og bytte på å gå på jobb.

Nehei. Det hadde sikkert gått det - og det hadde nok ikke skadet mitt barn i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg hadde syntes det var topp om barnehagen vår hadde ansatt en slik person:) Tenk for en bra måte å lære mine unger om andre religioner og skikker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg hadde syntes det var topp om barnehagen vår hadde ansatt en slik person:) Tenk for en bra måte å lære mine unger om andre religioner og skikker :)

Sorry...Jeg leste hijab.... Niqab blir noe annet. Ungene må jo kunne se hvem de kommuniserer med, så jeg kan tenke meg det kunne virket skremmende på dem å ha en ansatt med et slikt klesplagg? Mitt barnehagebarn er også ganske avhengig av øyekontakt for å kunne kommunisere på en god måte.

Jeg tror ikke jeg hadde satt meg på bakbeina, men jeg hadde nok vært en smule skeptisk, ja. Ikke pga religion eller kultur, men pga at selve plagget vil hemme kommunikasjonen med ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleier å kunne høre på stemmen til en person hvem det er. Kan ikke forestille meg at det er mulig å omgås en person daglig uten å merke om det benyttes stand-in.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest det går en grense

Sorry...Jeg leste hijab.... Niqab blir noe annet. Ungene må jo kunne se hvem de kommuniserer med, så jeg kan tenke meg det kunne virket skremmende på dem å ha en ansatt med et slikt klesplagg? Mitt barnehagebarn er også ganske avhengig av øyekontakt for å kunne kommunisere på en god måte.

Jeg tror ikke jeg hadde satt meg på bakbeina, men jeg hadde nok vært en smule skeptisk, ja. Ikke pga religion eller kultur, men pga at selve plagget vil hemme kommunikasjonen med ungene.

''Sorry...Jeg leste hijab.... Niqab blir noe annet''

Enig. Hijab er uproblematisk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest det går en grense

Nehei. Det hadde sikkert gått det - og det hadde nok ikke skadet mitt barn i alle fall.

Hva med taushetsplikt og sånt. Og hva om det var 4 stk som delte på niqaben? Hvor går grensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med taushetsplikt og sånt. Og hva om det var 4 stk som delte på niqaben? Hvor går grensen?

Tåler du virkelig ikke at jeg ikke ville hatt problem om en av de ansatte i barnehagen/skolen brukte niqab? Må du finne på andre sære muligheter for å overbevise meg? 4 som deler på jobben - hvorfor ikke 20, da... Hva om hun hadde selvmordsbombe under habitten, liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke syntes det var positivt med en person som hadde ansiktsslør. Det er så utrolig mye av kommunikasjonen som foregår bl.a. ved å se på ansiktet og øynene - dette vil bli utrolig vanskelig med ansiktsslør...

Når man legger til mulig språkproblemer til dette - så synes jeg ikke det er positivt med en slik ansettelse.

Jeg har ellers bare sett på det som positivt om barnehagen skulle ha ansatt en person med hodesjal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilje30

Dette er egentlig en veldig interessant debatt. Det er faktisk ikke veldig mange år siden en kvinne ansatt i en stor møbelkjede ble sendt hjem fordi hun hadde på seg hijab på jobb. Hun måtte kjempe med nebb og klør for å få lov til å jobbe i denne møbelkjeden og ha på seg Hijab. Det var debatter på tv og mye mediaomtale, sikkert like mye som niqab skaper i dag. Nå reagerer i hvertfall ikke jeg like sterkt, fordi grenser flyttes.

Jeg mener fortsatt at det er et kvinneundertrykkende hodeplagg som ikke hører hjemme i et demokrati og likestilt samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest det går en grense

Tåler du virkelig ikke at jeg ikke ville hatt problem om en av de ansatte i barnehagen/skolen brukte niqab? Må du finne på andre sære muligheter for å overbevise meg? 4 som deler på jobben - hvorfor ikke 20, da... Hva om hun hadde selvmordsbombe under habitten, liksom?

Det tåler jeg veldig fint.

Tåle du ikke at jeg stiller deg noen spørsmål? (om man skal bruke samme logikk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...