Gjest Nickløsheletia Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Min 7-åring er i en skikkelig diskusjonsperiode for tiden. Samtale i dag: Jeg: -Hva har dere lyst på til middag i dag? Hun: - Jeg har lyst på pasta med hvit saus og bacon, men ikke spagetti. Jeg vil ha pastaskruer. Jeg: Kan vi ikke bare ta spagetti eller macaroni da? Det smaker akkurat det samme, vi har det huset og da slipper jeg å bruke penger på å kjøpe nytt. Hun: Det smaker ikke det samme. Det er stor forskjell. Du vet jo det mamma? Jeg: Nei, jeg vet ikke det. Pasta er pasta. Det smaker det samme. Hun: Nei, det smaker ikke det samme. Jeg: Jo egentlig gjør det det. Det er laget av det samme, bare at det er forskjellig form på det. Nei, det smaker ikke det samme. Det vet du! Jeg har smakt begge deler og det smaker ikke det samme. Det vet du du også. (Jeg prøver nå å tie for å få litt fred, men nei) Hun: - Du vet det mamma, ikke sant du vet? - MAMMA; IKKE SANT DU VET AT DET IKKE SMAKER DET SAMME? Jeg:- Jeg kan godt si jeg vet, men da lyver jeg jo. Hun:- Ikke sant du vet? Jeg: - Ok, jeg vet. Det smaker det samme. Hun:- Lyver du nå mamma? Jeg: Nei! Hun: Jo, nå lyver du! - Hvorfor lyver du? Jeg: - Jammen du ville jo at jeg skulle si at det smakte det samme. Hun: Nei, det ville jeg ikke. Jeg: Ok da, jeg løy. Hun: - Hvorfor? Jeg: Fordi jeg trodde du ville jeg skulle mene det samme som deg. Hun: Men hva mener du egentlig? Smaker det det samme? Jeg: Jeg mener det smaker det samme, men du mener at det ikke gjør det. Du har rett og jeg tar feil. Hun: Ja! - 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bikku Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Som barn var makaroni noe av det beste jeg visste, mens jeg likte spaghetti så dårlig at jeg fikk brekningsfornemmelser. Var langt oppe i skolealder før jeg klarte med spaghettien, så jeg har full forståelse for datra di 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mye rart man kan diskutere Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 jeg smaker forskjell,men det har vel med at min mor brukte å "overkoke" spagettien,mens makaronien var mer al dente. jeg kjøper aldri spagetti,kun makaroni den dag i dag;) og penne pasta:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dingsedama Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Det smaker forskjellig selv om gubben nekter.. ikke at jeg forstår logikken hans, for han påstår det smaker likt, men han blånekter å spise noe som inneholder makaroni, mens all annen pasta går bra.. ...og han fastholder på at all pasta smaker det samme... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Herlig 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Ellers har du helt rett - det smaker det samme. Men følelsen i munnen blir forskjellig pga formen på pastaen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Du legger jo opp til diskusjon! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletia Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Du legger jo opp til diskusjon! Kanskje, men formålet var å få brukt noe av det vi allerede har i hus. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Kanskje, men formålet var å få brukt noe av det vi allerede har i hus. Hvis du er lei av diskusjoner så blir det lettere å bare opplyse om hva dere skal ha til middag. Ikke spørre henne. Rester eller ei. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletia Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Det er nok lettere ja, men en gang i blandt skal ungene få mene noe om hva vi skal spise, så tar jeg heller diskusjonen:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest din datter har rett Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Men det smaker jo unektelig ikke det samme. Formen har betydning for smaken, det er jeg helt overbevist om. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mamma her også, uten pastaproblem Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Synes du var for "slapp" og at du derfor la litt opp til dette selv. Jeg ville sakt hva vi skulle ha til middag, eller bare laget det, eller sakt at hvis du vil ha pasta i dag så må du ta den pastaen vi har. Sier hun den smaker anneledes så greit nok at hun synes det men det er det slaget du har enkelt og greit. Og bare for å ha sakt det, pastaene smaker unektelig forskjellig! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Jeg hadde ikke begitt meg ut på en slik diskusjon rett og slett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletia Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Jeg hadde ikke begitt meg ut på en slik diskusjon rett og slett. Hvorfor det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletia Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Hvorfor det? Jeg var så inne i en annen diskosjon nå og jeg svarte helt feil. Nei, det kan være at du ikke hadde begitt deg inn i en slik diskusjon. Det var ikke meningen min heller, men plutselig var jeg der og kom meg ikke ut av den. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Hvorfor det? Fordi dersom poenget ditt var å bruke opp maten du hadde i huset så var det helt unødvendig å spørre henne hva hun ville ha - sannsynligheten for at hun ville ha noe annet var jo høyst til stede. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletia Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Fordi dersom poenget ditt var å bruke opp maten du hadde i huset så var det helt unødvendig å spørre henne hva hun ville ha - sannsynligheten for at hun ville ha noe annet var jo høyst til stede. Som jeg sa, så svarte jeg på feil diskusjon her. Jeg trodde et øyeblikk jeg var i en annen diskusjon. Den om trygd. I utgangspuntet, da jeg spurte var ikke meningen at jeg måtte lage noe vi hadde i huset. Jeg spurte hva de ønsket fordi jeg ofte spør dem om det på fredager. Etter jobb på fredag, har jeg liten lyst til å lage mat som krever tid. Jeg vil bli fort ferdig. Jeg ønsker at vi ska spise noe lettvint som alle synes er godt. Etter min mening skal ungene få lov til å ha noe å si de også når det gjelder middager en gang i blandt. Før hadde vi ofte pizzadager på fredager. Det er vi alle litt lei av. Derfor spurte jeg dem. Den eldste var ikke hjemme, men de to andre ønsket begge pasta. Iom. at jeg allerede har mye pasta i huset, prøvde jeg å overtale henne til å ta noe av det vi har. Altså bli kvitt noe av pastaen vi har. Det gikk ikke helt som jeg håpet og plutselig var jeg inne i en diskusjon jeg ikke ønsket:-) Ikke at det var noe stort problem. Jeg skulle uansett på butikken før jeg lagde middag, men nå begynner det å bli litt mange pastatyper i huset:-) Det ble foresten ikke skruer heller, for da vi kom til butikken ville hun heller ha penne. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Jeg var så inne i en annen diskosjon nå og jeg svarte helt feil. Nei, det kan være at du ikke hadde begitt deg inn i en slik diskusjon. Det var ikke meningen min heller, men plutselig var jeg der og kom meg ikke ut av den. Tja, hvis du allerede nå havner i diskusjoner med 7-åringen som du ikke kommer ut av kommer du til å få problemer! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mimi le clown Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Sånt løser jeg ved å bare si at i dag er det Spaghetti Carbonara. End of story;) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletia Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Tja, hvis du allerede nå havner i diskusjoner med 7-åringen som du ikke kommer ut av kommer du til å få problemer! :-) Hun er ei solstråle og lett å hanskes med. Klassens solstråle, sier læreren. De siste ukene har hun vært nokså sta og glad i å diskutere på hjemmebane. Hun fortsatte også etter at jeg skrev innlegget. Da var det det at jeg løy hun ikke kunne komme over. Jeg må bare le litt av det. Jeg har ungdommer også og jeg er ikke redd for det jeg har i møte:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.