Gå til innhold

Nå trenger vi gode råd......

Gjest Begynner å bli lei av dette.

Anbefalte innlegg

Gjest Begynner å bli lei av dette.

Datteren i huset på 10 år er slapp når det gjelder dobesøk. Dette resulterer i ordentlig skittne truser ( bæsj). Vi har slitt lenge med å få henne til å gå på do når hun skal, sier som regel at hun ikke skal på do og så går det galt. Sånn har det hvert i en del år.

Vi har prøvd mye og tror ikke hun feiler noe, vil bare ikke avbryte leken. Det skjer kun hjemme, aldri hos venner eller på skolen.

For en stund siden sa jeg til henne at nå er du så stor at du skjønner at dette ikke går lengre, da hadde hun hatt flere "uhell" som hun beskriver det. Neste gang dette skjer koster det deg 50,- pr. truse.

I dag da jeg ryddet på badet henne, finner jeg 5 ordentlig møkkette truser i en skuff. I kveld skal vi snakke med henne og jeg kommer til å kreve inn pengene så kanskje det kan svi litt.

Mannen min sier at vi i tillegg skal si nei til DS, data og playstation i en uke, da dette er noe som virkelig svir.

Er det noen her inne som har noen gode råd til oss om dette ikke virker? Jeg kan ikke stole på at hun vasker seg om morgene heller og det er aldri hennes feil når noe går galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• BMS!

2

• zellica

2

• Bookworm

2

• Liliaceae

1

Mest aktive i denne tråden

Syns dere er HELT på jordet, og ville tatt en runde med meg selv på hvor skremmende dere må virke ovenfor datteren deres når hun må gjemme trusene sine, i redsel for å får straff i form at 250,- kroner + evnt. fler virkemidler.

Nei, dette syns jeg ikke noe om.

Stakkars jente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om utredning hos barnelege. Encoprese hos en 10 år gammel jente er ikke veldig vanlig.

Tillegg: Hvis hun ikke klarer å vaske seg skikkelig selv, må dere ta ansvaret fra henne, og påse at dette blir gjort. Å bli irritert over at hun ikke klarer det, vil bare føre dere inn i en enda verre spiral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lykke til

Først skal dere sjekke hos lege at ikke barnet feiler noe som gjør at dette skjer.

Deretter går jeg utifra at dere er oppegående fornuftige mennesker som ikke vil annet enn godt for deres datter. (se bort fra svaret under her som går på at dere er skremmende)

Hvis dette kun er pga. latskap så gjør som dere nå prøver på. Ta fra barnet godene hennes. Det er ofte det eneste som svir nok til å forandre barnets syn på noe. Penger for truser tror jeg ikke virker. Noen barn bryr seg jo ikke om penger på samme måte som når de er ungdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Psyk av alt

Først skal dere sjekke hos lege at ikke barnet feiler noe som gjør at dette skjer.

Deretter går jeg utifra at dere er oppegående fornuftige mennesker som ikke vil annet enn godt for deres datter. (se bort fra svaret under her som går på at dere er skremmende)

Hvis dette kun er pga. latskap så gjør som dere nå prøver på. Ta fra barnet godene hennes. Det er ofte det eneste som svir nok til å forandre barnets syn på noe. Penger for truser tror jeg ikke virker. Noen barn bryr seg jo ikke om penger på samme måte som når de er ungdommer.

Det er vel ingen 10-åringer som driter på seg pga latskap!!

Enten er det noe galt fysisk, dette må undersøkes. Hvis hun tidligere har vært renslig så er sjansen større for at det er encoprese psykogen, altså psykisk.

Et kraftig signal om at jenta ikke har det bra!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Syns dere er HELT på jordet, og ville tatt en runde med meg selv på hvor skremmende dere må virke ovenfor datteren deres når hun må gjemme trusene sine, i redsel for å får straff i form at 250,- kroner + evnt. fler virkemidler.

Nei, dette syns jeg ikke noe om.

Stakkars jente.

Enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Begynner å bli lei av dette

Fikk litt vondt av henne jeg da,en jente på 10 år gjør jo ikke dette med vilje?

Datteren vår er i skoleflink jente som trives svært godt på skolen. Hun har bestevenninde og andre venner hun leker mye med.

Men hun er nok ikke så veldig opptatt av hygiene, derfor må vi ofte spørre henne om morgenen om hun har husket å vaske seg, noe hun forøvrig klarer helt fint på bare hun gidder:-)

I og med at hun aldri har disse problemene på skolen eller på besøk hos venner, kan jeg ikke se at noe er fysisk galt. "Uhellene " her hjemme skjer ikke konstant hver uke heller. Hun er ei glad jente som elsker utelek og da vil hun helst ikke avbryte denne med et dobesøk. Vi har snakket rolig med henne om hvorfor hun ikke heller tar en tur inn på do før det går galt, og da ender det som oftest med at hun innrømmer at hun trodde hun skulle klare å holde seg litt til.

Ofte kan vi se på henne at hun skal på do, holder seg , men blånekter og vil ikke avbryte leken. Da ber vi henne selvsagt om å gå inn på do.

Vi har prøvd det mest og tenkte at nå fikk vi prøve dette med pengene. Til vanlig har hun ikke hatt problemer med å si fra til oss om "uhellene" men nå som dette med pengene er nevnt ble det anderledes.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg nok ha tatt større ansvar for henne, ved å sørge for at hun går på do før hun går ut. Gi beskjed om at hun må hjem etter eks. 2 timer. Sørge for at hun går på do igjen, før hun fortsetter leken ute.

Ta ansvaret fra henne med de innskrenkninger det medfører. Så kan du gi litt og litt slipp etterhvert som hun skjønner tegninga. Men regn med at det vil ta tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kimmie

Datteren vår er i skoleflink jente som trives svært godt på skolen. Hun har bestevenninde og andre venner hun leker mye med.

Men hun er nok ikke så veldig opptatt av hygiene, derfor må vi ofte spørre henne om morgenen om hun har husket å vaske seg, noe hun forøvrig klarer helt fint på bare hun gidder:-)

I og med at hun aldri har disse problemene på skolen eller på besøk hos venner, kan jeg ikke se at noe er fysisk galt. "Uhellene " her hjemme skjer ikke konstant hver uke heller. Hun er ei glad jente som elsker utelek og da vil hun helst ikke avbryte denne med et dobesøk. Vi har snakket rolig med henne om hvorfor hun ikke heller tar en tur inn på do før det går galt, og da ender det som oftest med at hun innrømmer at hun trodde hun skulle klare å holde seg litt til.

Ofte kan vi se på henne at hun skal på do, holder seg , men blånekter og vil ikke avbryte leken. Da ber vi henne selvsagt om å gå inn på do.

Vi har prøvd det mest og tenkte at nå fikk vi prøve dette med pengene. Til vanlig har hun ikke hatt problemer med å si fra til oss om "uhellene" men nå som dette med pengene er nevnt ble det anderledes.....

Du kjenner henne best selv,men jeg vile fortsatt med å snakke rolig med henne. Det er jo et problem,tror ikke det hjelper med "straff". Det ordner seg nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lykke til

Det er vel ingen 10-åringer som driter på seg pga latskap!!

Enten er det noe galt fysisk, dette må undersøkes. Hvis hun tidligere har vært renslig så er sjansen større for at det er encoprese psykogen, altså psykisk.

Et kraftig signal om at jenta ikke har det bra!!!

Hvis du leste innlegget mitt så ville du sett at det første jeg sier er at de må søke lege for å få vekk muligheten for at noe er galt. Om det er noe psykisk feil med jenta vil jo også legen oppfatte dette.

Men vet du hva: Det finnes barn som ikke bryr seg så mye om forskjellige ting. De gjør hva som helst for oppmerksomhet, selvom det er negativ oppmerksomhet.

Har du barn så burde du vite at barn kan manipulere oss foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Begynner å bli lei av dette

Hvis du leste innlegget mitt så ville du sett at det første jeg sier er at de må søke lege for å få vekk muligheten for at noe er galt. Om det er noe psykisk feil med jenta vil jo også legen oppfatte dette.

Men vet du hva: Det finnes barn som ikke bryr seg så mye om forskjellige ting. De gjør hva som helst for oppmerksomhet, selvom det er negativ oppmerksomhet.

Fikk bare lyst til å si at det er godt å få innlegget lest av noen som faktisk prøver å forstå og råde på en god måte slik som du gjør, lykke til.

Vi har også slitt med at hun ikke vil spise nok og da er lege og andre koblet inn. Dette er iferd med å endre seg heldigvis. Men hun er sta og har hun bestemt seg for noe er det vanskelig å endre. Var litt sånn selv også som barn:-)

Nå skal vi ta en prat med henne igjen og samtidig se om vi kan vinkle det på en annen måte overfor henne.

Takk for vennlige råd, vi tar med oss alt på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Onsdag1365380628

Dette minner litt om meg selv da jeg var på den alderen. Tisset i buksa gjorde jeg daglig, og ofte bæsjet jeg i trusene også. Min mor var alltid sint for dette, og husker med gru både klaps i rompa og husarrest. Jeg ble undersøkt på sykehuset og var hos psykolog, men ingenting galt ble funnet. Ikke hadde jeg noe forklaring på hvorfor jeg ikke gikk på do. Jeg var på en måte litt lat og gadd ikke. Ikke brydde jeg meg om at andre syns det luktet av meg heller. Når jeg kjente at jeg måtte på do gjemte jeg meg heller vekk, og da gikk det oftest galt. Jeg husker ikke riktig når jeg sluttet med det, men problemet var ihvertfall tilstede mens jeg gikk på barneskolen. Både mor og andre rundt meg var involvert i dette, men ingenting hjalp på et vis. Jeg skjønner godt at hun ble sint og frustrert. Jeg prøvde et belønningssystem med klistremerker, og dette hjalp akkurat nok til at jeg fikk belønningen, så var det på han igjen. En annen gang gikk det galt på bursdagen min. Det var sommer og jeg hadde bare truse og skjørt på meg. Jeg bæsjet i trusa og de andre gjestene rynket på nesen og syns det luktet stygt. Likevel fortsatte jeg leken og brydde meg ikke. Min mor ble så fortvilet at hun nesten gråt da hun oppdaget at jeg hadde gådd utbæsjet i min egen 9-årsdag.

Noen gode råd har jeg desverre ikke til dere. Men jeg ønsker å dele min historie da jeg kjenner meg godt igjen. Jeg er idag en voksen kvinne og har et normalt forhold til renslighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Jeg ville ikke straffet henne for uhellene, men hun kunne kanskje fått lov til å spyle trusene sine selv.? Hun føler tydeligvis skyld og skam siden hun gjemmer dem, men du kan jo på en vennlig måte vise henne hvordan hun ordner opp etter seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mitt forslag

Hva med å gjøre det en gjør med mindre barn? Med jevne mellomrom sender dere henne på do. Og da må hun gå enten hun vil eller har behov for det. Kanskje hun blir så lei av maset at hun begynner å regulere og legge mer merke til dette selv? Spesielt hvis alternativet er oftere dogang enn strengt tatt nødvendig.

Når jeg går og "gjeter" min 12åring og ber han ta opp sokker og alt han slenger rundt seg hele tiden, skjerper han seg gjerne. Det er nemlig bedre å ta seg selv i nakken enn å ha meg hengende der. Og det er mitt hovedpoeng som kan overføres til andre situasjoner. Det innebærer en innsats og standhaftighet fra deres side som foreldre, og ev. skole/ andre som er rundt henne. Men det er foreldres jobb å stå i ting med barna sine.

Kanskje vil hun da forstå at det er bedre å gå på do slik hun burde, satt opp mot at dere sender henne og minner henne på dobesøk jevnt og hyppig. Dere forteller henne at dere slutter med det når hun skjerper seg og gjør det av seg selv.

Dette forutsetter at lege har sjekket at alt er normalt, og jeg ville uansett tatt henne til lege. For det kan det være en anledning til å sette dette på dagsorden, for å si det slik. Lege, helsesøster og liknende. Som kan snakke om viktigheten av hygiene og det ansvaret som ligger i å lære å ta vare på seg selv.

Jeg ville ikke blandet penger og straff inn i dette. Heng heller over henne til hun foretrekker å ta ansvaret selv. Av for henne to onder, vil hun kanskje velge det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Barn bæsjer ikke på seg for å få oppmerksomhet, eller fordi de er late. Dette er ikke snakk om en 3-åring som driver pottetrening, men en jente på TI år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Vil også føye til at innenfor barnepsykiatrien er encoprese en diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn bæsjer ikke på seg for å få oppmerksomhet, eller fordi de er late. Dette er ikke snakk om en 3-åring som driver pottetrening, men en jente på TI år.

''Barn bæsjer ikke på seg for å få oppmerksomhet''

Tror ikke nødvendigvis det er riktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...