Gå til innhold

Nå trenger vi gode råd......

Gjest Begynner å bli lei av dette.

Anbefalte innlegg

Gjest mitt forslag

Barn bæsjer ikke på seg for å få oppmerksomhet, eller fordi de er late. Dette er ikke snakk om en 3-åring som driver pottetrening, men en jente på TI år.

Noen barn gjør faktisk det. Det har ikke bare med lathet å gjøre, men også med fokus og problemer tilknyttet dette. Jeg kjenner barn med ADHD, kombinert type, hvor dette og liknende har vært et problem, til eksempel. Det kan også ha sammenheng med å ikke kjenne godt etter hva som rører seg i kroppen til enhver tid. Kontakt med egne kroppsfunksjoner. Mine forslag kan uansett hjelpe dette. Kall det pottetrening om du vil, men det handler om å hjelpe barnet til større fokus, slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• BMS!

2

• zellica

2

• Bookworm

2

• Liliaceae

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest Psyk av alt

''Barn bæsjer ikke på seg for å få oppmerksomhet''

Tror ikke nødvendigvis det er riktig...

En ti-åring? Seriøst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Noen barn gjør faktisk det. Det har ikke bare med lathet å gjøre, men også med fokus og problemer tilknyttet dette. Jeg kjenner barn med ADHD, kombinert type, hvor dette og liknende har vært et problem, til eksempel. Det kan også ha sammenheng med å ikke kjenne godt etter hva som rører seg i kroppen til enhver tid. Kontakt med egne kroppsfunksjoner. Mine forslag kan uansett hjelpe dette. Kall det pottetrening om du vil, men det handler om å hjelpe barnet til større fokus, slik jeg ser det.

Og ADHD er...en diagnose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonyyyym

Jeg tror jeg hadde satset på belønningssystem fremfor straff.

Jeg husker moren min klagde litt på meg for samme saken. Sist husker jeg tredje klasse. Så gikk det over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mitt forslag

Og ADHD er...en diagnose?

Nå vet jeg ikke om jeg forstod deg.

Jeg vet om ei med ADHD som alltid hadde det så travelt at hun ikke husket tørke seg skikkelig etter dobesøk, og fikk derfor brune striper i underbuksa. I beste fall. Hun merket det ikke selv, var alltid i farta.

Så uten at dette har med denne diagnosen å gjøre, er det mange grunner til at fenomener oppstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Psyk av alt

Nå vet jeg ikke om jeg forstod deg.

Jeg vet om ei med ADHD som alltid hadde det så travelt at hun ikke husket tørke seg skikkelig etter dobesøk, og fikk derfor brune striper i underbuksa. I beste fall. Hun merket det ikke selv, var alltid i farta.

Så uten at dette har med denne diagnosen å gjøre, er det mange grunner til at fenomener oppstår.

Men hvis det er så "enkelt", hvorfor blir disse barna henvist til barnepsykiatrien når man tar kontakt med hjelpeapparatet?

Og hvis det er så "enkelt" burde vel foreldrene greie å få has på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

En ti-åring - seriøst!

Ok! Den er god!

Jeg har annet å gjøre nå. Lykke til med diskusjonen videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mitt forslag

Men hvis det er så "enkelt", hvorfor blir disse barna henvist til barnepsykiatrien når man tar kontakt med hjelpeapparatet?

Og hvis det er så "enkelt" burde vel foreldrene greie å få has på det?

Jeg har ikke sagt at det er enkelt. Jeg har bare kommet med noen forslag som kan prøves ut. De innebærer ikke straff, men hjelp til fokus. Er det så farlig å prøve ut prinsippet om større fokus og hjelp til det over en tid? Jeg tror ikke på straff i denne sammenhengen, og ville heller fått veiledning med bup før jeg brukte slike metoder eller anbefalte slike metoder. Jeg mener som skrevet før at det ikke er riktig å blande inn penger og straff. Selv om det kan føles ut som straff at noen henger litt mer over deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville bedt om samtale med helsesøster - sammen med jenta - om dette. Som du sier, så er det lite sannsynlig at det er noe galt med henne helsemessig siden hun kun bæsjer på seg hjemme. Jeg får assosiasjoner til en form for "maktkamp", og da er jo dette med å ikke være villig til å innordne seg vanlige normer på renslighetsområdet, en klassiker. Ved å trekke inn en nøytral tredjepart (helsesøster), så vil jenta både kunne bli hørt i forhold til sine egne forklaringer og samtidig kan det kanskje føre til en slags forpliktende arbeidsavtale for både henne og dere.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Begynner å bli lei av dette

Du kjenner henne best selv,men jeg vile fortsatt med å snakke rolig med henne. Det er jo et problem,tror ikke det hjelper med "straff". Det ordner seg nok :)

Det ble ikke noen samtale med datteren vår i går, hun var ikke helt i form og la seg tidlig. I dag morres derimot hadde vi tre en fin samtale etter frokost.

Hun innrømmer at hun er for slapp til å løpe på do og venter altfor lenge. Dermed går det innimellom galt og det kommer litt i buksa. Kanskje jeg har formulert meg feil, da det ser ut til at endel tror hun bæsjer alt ut i trusa. Det gjør hun ikke men det kommer nok til at vi må spyle osv.

Vi fikk snakket om dette på en god måte og denne gangen tror vi det hjalp. Derfor sa vi at pengene ble ikke trukket og noen annen straff ble ikke nevnt. Det er klart hun har grudd seg for å si i fra til oss om uhellene, for hun vet jo at det er hun som ikke gjør som hun skal.

Den eneste straffen hun vil få fremover er at vi går tilbake til at hun må spyle sine egne truser og at vi vil innføre faste dotider for henne om hun ikke tar dette på alvor nå.

Hun sier selv at hun ikke har noe problem med å holde igjen, men at hun venter altfor lenge med å gå på do når hun leker.

Hun lovet og stelle seg ordentlig om morgenen og syntes nok det var litt flaut at vi måtte mase om dette.

Blir det ingen bedring kontakter vi Bup og lege selv om vi ikke kan se at den sistnevnte kan gjøre noe for oss. Dette har vi forklart henne slik at hun skal forstå at dette er noe vi absolutt tar på alvor.

Takk for alle gode tips, det er godt å få luftet problemet med andre når en føler seg fastlåst. At noen tar litt av får vi heller tåle:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg ser du har fått mange svar her, men en ting jeg tenker er viktig er at dere krever at hun SKAL dusje hver morgen. Da har dere kontroll på at hun faktisk er ren når hun skal på skolen.

Jeg tror dere rett og slett er nødt til å følge ekstra godt med på henne i en periode og at dere avgjør for henne at så lenge hun ikke selv passer på å gå på do, så må dere bestemme når hun skal gjøre det. Dere kan f.eks. bestemme at hun må på do en gang i timen, noe som er ganske kjedelig. Kanskje vil hun da vise at hun klarer å passe på dette selv heretter?

Antagelig ville jeg vært veldig streng mht å legge møkkete underbukser i klesskapet. Lag en avtale med henne om at det aldri må skje, og bli enige om en straff som trer i kraft dersom hun gjør det (f.eks. en hel dag uten tv, data og mobil. Mer enn en dag dersom dette blir for liten straff til at det har noen hensikt). Hun er så stor at dere kan forklare henne hvorfor dere er strenge på dette og at dere gjør det fordi dere er glad i henne og ønsker hennes beste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Begynner å bli lei av dette

Jeg ser du har fått mange svar her, men en ting jeg tenker er viktig er at dere krever at hun SKAL dusje hver morgen. Da har dere kontroll på at hun faktisk er ren når hun skal på skolen.

Jeg tror dere rett og slett er nødt til å følge ekstra godt med på henne i en periode og at dere avgjør for henne at så lenge hun ikke selv passer på å gå på do, så må dere bestemme når hun skal gjøre det. Dere kan f.eks. bestemme at hun må på do en gang i timen, noe som er ganske kjedelig. Kanskje vil hun da vise at hun klarer å passe på dette selv heretter?

Antagelig ville jeg vært veldig streng mht å legge møkkete underbukser i klesskapet. Lag en avtale med henne om at det aldri må skje, og bli enige om en straff som trer i kraft dersom hun gjør det (f.eks. en hel dag uten tv, data og mobil. Mer enn en dag dersom dette blir for liten straff til at det har noen hensikt). Hun er så stor at dere kan forklare henne hvorfor dere er strenge på dette og at dere gjør det fordi dere er glad i henne og ønsker hennes beste!

Det var akkurat det vi forklarte henne, at vi må følge med og hjelpe henne med dette nettopp fordi vi er så glade i henne.

Hun er inneforstått med at vi kommer til å følge med og at hun rett og slett må jobbe med å bryte dette mønsteret selv.

Dette med straff gikk vi ikke så mye inn på i morges, hun er ikke stolt av dette og jeg tror hun forsto alvoret.

Tenkte å ta opp konsekvensene i kveld dvs.miste goder om det ikke skjer forbedringer. Det er klart at dette må til om hun ikke følger opp. Vi snakket også om hva som skjer med møkkete undertøy som blir stuet bort, og det synes hun var ekkelt. Det skjer nok neppe igjen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Det var akkurat det vi forklarte henne, at vi må følge med og hjelpe henne med dette nettopp fordi vi er så glade i henne.

Hun er inneforstått med at vi kommer til å følge med og at hun rett og slett må jobbe med å bryte dette mønsteret selv.

Dette med straff gikk vi ikke så mye inn på i morges, hun er ikke stolt av dette og jeg tror hun forsto alvoret.

Tenkte å ta opp konsekvensene i kveld dvs.miste goder om det ikke skjer forbedringer. Det er klart at dette må til om hun ikke følger opp. Vi snakket også om hva som skjer med møkkete undertøy som blir stuet bort, og det synes hun var ekkelt. Det skjer nok neppe igjen:-)

Det er bra hun skjønte at det ikke er lurt å gjemme bort skittent undertøy ;)

En jente jeg kjenner har slitt litt med noe lignende, men hos henne var det fysiske årsaker som var bakgrunnen for problemene. Hun har operert og ble litt bedre. Fortsatt sliter hun med svært hard mage innimellom. Da kan avføringen rett og slett sette seg som en "propp" nederst i tarmen og tyntflytende avføring som ligger lengre oppe kan sive ut og i trusa. Det har derfor vært svært viktig at hun har spist fiberrik mat og blitt oppfordret til å gå på do regelmessig. Jenta er nå ni år gammel og mye har bedret seg etter at de begynte med disse rutinene. Det må legges til at denne jenta også har slitt mye med magesmerter pga hard mage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun blitt undersøkt av lege for å utelukke at det er noe fysisk galt? Det er første skritt.

Hun klarer å kontrollere det på skolen/hos andre. Har dere snakket med henne om det? Om hva som gjør at hun klarer det der og ikke hjemme? Har det noe å si hvor lenge hun er borte hjemmefra? Det er jo forskjell på å klare det et par timer og en hel helg.

Det virker ikke som det med straff (i form av "bøter") har virket, da har hun jo gjemt trusene.

Vet dere når disse uhellene skjer? Er det for eksempel like etter at hun har vært på skolen, kanskje fordi hun kvier seg for å gå på do på skolen og får liten tid til å rekke det når hun kommer hjem? Skjer det til faste tider på dagen/faste dager i uken?

Hvis det er et mønster i når disse uhellene skjer kan dere legge inn faste dotider på disse tidspunktene. Uansett må dere vel gå for faste tider, relativt hyppig.

Hvis ikke dette bedrer seg tydelig i løpet av sommeren må dere nesten ta henne med til fastlegen for å få hjelp/henvisning til bup. Men tenk over hvordan dere tar opp det med å søke legehjelp, ikke få det til å høres ut som en trussel eller straff. Det opplevde jeg da jeg var barn og ble syk, trodde et legebesøk var en straff hvis jeg ikke klarte å bli frisk selv. Men jeg var nok noen år yngre enn datteren din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes - ærlig talt - at dere oppfører dere tåpelig. Dere straffer et barn som har et kjempeproblem og sikkert er både flau og ulykkelig over det.

Ingen ti-åring lar det komme i trusa med vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Begynner å bli litt lei av dette

Jeg synes - ærlig talt - at dere oppfører dere tåpelig. Dere straffer et barn som har et kjempeproblem og sikkert er både flau og ulykkelig over det.

Ingen ti-åring lar det komme i trusa med vilje.

Som sagt sier hun selv at hjemme holder hun seg alt for lenge fordi hun ikke vil avbryte leken. Hun tenker hele tiden at hun skal klare å holde seg. Det virker som om hun fortrenger at hun skal på do, for å slippe å avbryte det hun holder på med.

Vi har jobbet lenge med å få henne til å bryte dette mønsteret. Foklart henne at det ikke er lurt å holde på sånn og at hun kan få skikkelig vondt i magen av dette.

Hun kan være borte i timesvis hos andre og selvsagt på skolen uten at det skjer noe. Her hjemme vet hun at går det galt er det bare å skifte truse. Vi har spurt henne om problemet er at det plutselig bare kommer noe, men nei det er fordi hun holder seg for lenge.

Nå har hun lovet å jobbe med å endre dette og vi bør nok som endel sier minne henne om å gå på do. Som sagt er det innimellom dette skjer og nå som sommerkveldene er her ser vi at det øker litt. Da vil hun helst være ute og leke hele tiden med vennindene sine.

Vi har sagt at om vi ikke får til å endre mønsteret, må vi snakke med noen på Bup for å få hjelp. Men det er ikke sagt i en truende form.

Men nå går vi alle inne for å få endret dette også håper vi at det lykkes. Hvis ikke er der heldigvis hjelp å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kimmie

Det ble ikke noen samtale med datteren vår i går, hun var ikke helt i form og la seg tidlig. I dag morres derimot hadde vi tre en fin samtale etter frokost.

Hun innrømmer at hun er for slapp til å løpe på do og venter altfor lenge. Dermed går det innimellom galt og det kommer litt i buksa. Kanskje jeg har formulert meg feil, da det ser ut til at endel tror hun bæsjer alt ut i trusa. Det gjør hun ikke men det kommer nok til at vi må spyle osv.

Vi fikk snakket om dette på en god måte og denne gangen tror vi det hjalp. Derfor sa vi at pengene ble ikke trukket og noen annen straff ble ikke nevnt. Det er klart hun har grudd seg for å si i fra til oss om uhellene, for hun vet jo at det er hun som ikke gjør som hun skal.

Den eneste straffen hun vil få fremover er at vi går tilbake til at hun må spyle sine egne truser og at vi vil innføre faste dotider for henne om hun ikke tar dette på alvor nå.

Hun sier selv at hun ikke har noe problem med å holde igjen, men at hun venter altfor lenge med å gå på do når hun leker.

Hun lovet og stelle seg ordentlig om morgenen og syntes nok det var litt flaut at vi måtte mase om dette.

Blir det ingen bedring kontakter vi Bup og lege selv om vi ikke kan se at den sistnevnte kan gjøre noe for oss. Dette har vi forklart henne slik at hun skal forstå at dette er noe vi absolutt tar på alvor.

Takk for alle gode tips, det er godt å få luftet problemet med andre når en føler seg fastlåst. At noen tar litt av får vi heller tåle:-)

Så bra,dette var positivt og dere gjorde det helt riktig ;)

Ja,man må nok tåle litt kritikk når man velger å skrive her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dere taklet dette på en mye bedre måte, enn du startet med at dere skulle takle det på.

Flott jobbet, og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Hei igjen!

Hvis hun er forstoppet og tarmen er utspilt vil det sive avføring. Det kommer da noe i buksa, ikke store mengde fast avføring.

Det viktige da er å få tømt tamen, for dette greier hun ikke styre. Mitt barn ble henvist sykehus for å få tømt tarmen med oljeklyster.Deretter ble barnet satt på store mengder lactulose over lang tid.

Så jeg råder dere til å ta en tur til fastlegen og snakke med denne om problemet og få sjekket om hun er obstipert.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...