Gå til innhold

Gavedilemma til søsken

Gjest Gavetrøbbel?

Anbefalte innlegg

Gjest Gavetrøbbel?

Vi har 2 barn som er født med 1 års mellomrom, den ene på vinteren og den andre på sommeren.

Da ungene ble født, var vi (min mann og jeg, altså) enige om at vinterutstyr de trenger skal de i hovedsak få til jul, slik som ski/spark osv. Sykkel skulle komme utenom bursdag og jul, siden det ikke er helt logisk å gi sykkel på vinterbursdag.

Nå er det snart 1. klassingen sin bursdag, og siden ungene her får skolesekk av trygg trafikk til første skoleår, er det litt "seremonielt" med sekken til 2. klasse. I fjor sommer fikk den eldste sin sekk, og det var stort!

Nå vil far i huset at minstemor skal få sekk til bursdagen sin, som gave fra oss. Jeg er uenig, fordi jeg mener hun - som søstra - skal få være med å velge ut.

Det har vært flere eksempler på at minstemors bursdag gjerne avstedkommer utstyr (som sykkel), mens den eldste får ting hun ønsker seg i større grad (som leker og slikt).

Hva mener dere? Skal vi behandle ungene likt, eller er det underordnet? Ungene selv er veldig opptatt av likebehandling, men det er vel de fleste søsken som er så tett i alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AneM1365380603

13

• Lotte :o)

10

• BMS!

9

• morsan

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Gavetrøbbel?

Jeg ville uansett aldri gitt en skolesekk i bursdagsgave. Den velger de selv.

Nemlig, det mener jeg også. Er noe seremonielt over det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Likt for likt

Forsto jeg riktig at eldste gjerne får leker og slikt til bursdagen sin og minstemann får gjerne "nødvendige" ting pga årstider og slikt?

I såfall synes jeg det ikke er rettferdig. F.eks. ransel vil de jo få uansett, da bør begge få utenom bursdag og få være med og velge selv. Akkurat ransel og pennal er vel skrekkelig stas å få velge selv også vel.

Sykler bør også gis utenom så lenge begge får og den ene ikke kan få på sin bursdag siden det er vinter.

Jeg holder på å kjøre så likt som mulig. Mulig de ikke sier noe nå, eller gir noen reaksjoner, men jeg ville vært engstelig for at dette kom frem som en liten bitterhet da de blir noe større.

Må bare så få et lite ps at jeg ikke sånn generellt er tilhenger av å kjøre helt likt da dette er vanskelig i praksis til tider. F.eks. kan jeg ta med en unge til byn og styre litt uten at den andre får noe den dagen. En annen dag er den andre med. osv. Dette her fungert helt flott hos oss, men sykler og ransler og slikt har de fått på "like vilkår" altså.

(mine er også litt opptatt av å få likt og dele og sånn, de sparer alltid noe av byturen til søskenen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest større aldersforskjell

Forsto jeg riktig at eldste gjerne får leker og slikt til bursdagen sin og minstemann får gjerne "nødvendige" ting pga årstider og slikt?

I såfall synes jeg det ikke er rettferdig. F.eks. ransel vil de jo få uansett, da bør begge få utenom bursdag og få være med og velge selv. Akkurat ransel og pennal er vel skrekkelig stas å få velge selv også vel.

Sykler bør også gis utenom så lenge begge får og den ene ikke kan få på sin bursdag siden det er vinter.

Jeg holder på å kjøre så likt som mulig. Mulig de ikke sier noe nå, eller gir noen reaksjoner, men jeg ville vært engstelig for at dette kom frem som en liten bitterhet da de blir noe større.

Må bare så få et lite ps at jeg ikke sånn generellt er tilhenger av å kjøre helt likt da dette er vanskelig i praksis til tider. F.eks. kan jeg ta med en unge til byn og styre litt uten at den andre får noe den dagen. En annen dag er den andre med. osv. Dette her fungert helt flott hos oss, men sykler og ransler og slikt har de fått på "like vilkår" altså.

(mine er også litt opptatt av å få likt og dele og sånn, de sparer alltid noe av byturen til søskenen ;)

her er det 2,5 år mellom de,(men 3 årstall). ene er vinterbarn,andre er sommerbarn. de er veldig opptatt av like ting, spesiellt når deter noe de får, men de liker å kle seg likt osv. Ene er 3,andre 5,5.

Vi gir likt på bursdager i den grad det er mulig, f.eks fikk begge dukkevogn på den minstes bursdag,siden det var planlagt å gi dem begge denne sommeren.

men skolesekk har vi kjøpt bare til ene, minsta var med,og jeg forklarte at ho skal få sekk når ho begynner på skolen,og at ho skal få velge årets når hennes tid er her. Først ble ho fornærma, men synest vel det var greit...sa ho ønska rosa ransel,og vi lovet at det skal ho få, når ho begynner på skolen.

Ellers får de ganske likt ellers i året/og bursdag fra oss foreldre,men ikke av slekt/venner/faddere,naturligvis. Det går greit begge deler.

Vi kjøpte nye sykler i vår til begge osv. men noe må jo den minste arve etterhvert.

Jeg hadde valgt å la barna velge skolesekk selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolesekk skal man ikke få i bursdagsgave, den skal man få være med og plukke ut selv. Den skal jo også passe på barnets rygg, og bør prøves på før den kjøpes.

Det har vært stor stas å kjøpe skolesekk (og pennal) for ungene her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville uansett aldri gitt en skolesekk i bursdagsgave. Den velger de selv.

Guttungen her (snart 4.klassing) ønsker seg ny sekk til bursdagen. Jeg viste ham en fin en på nettet, og han sa at; Ja! Den var FIN! Den er innkjøpt, han får den i gave av besteforeldrene (straks bursdag). Den er ikke prøvd, men vi har alltids byttelapp. :-) Synes ikke det er noe seremonielt over å få ny sekk (må kjøpe en til han som starter i 2. klasse også/også bursdag i sommer), all den tid den sekken de får til skolestart i 1 klasse, er gitt av Fylkeskommunen? Jeg er sikkert litt rar ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1244227870' post='4161029]

Guttungen her (snart 4.klassing) ønsker seg ny sekk til bursdagen. Jeg viste ham en fin en på nettet, og han sa at; Ja! Den var FIN! Den er innkjøpt, han får den i gave av besteforeldrene (straks bursdag). Den er ikke prøvd, men vi har alltids byttelapp. :-) Synes ikke det er noe seremonielt over å få ny sekk (må kjøpe en til han som starter i 2. klasse også/også bursdag i sommer), all den tid den sekken de får til skolestart i 1 klasse, er gitt av Fylkeskommunen? Jeg er sikkert litt rar ;-)

Det kommer sikkert litt an på hvilke følelser vi voksne legger i det. Her får de ingen skolesekk av fylkeskommunen.

For meg er skolesekk like nødvendig som gummistøvler og regntøy, men også noe barna forventer å få utenom bursdagsgaver. (Sier mor uten å ha spurt barna)

Når 6-åringen begynner på skolen til høsten får hun skolesekk av ene fadderen. Han har bedt henne plukke ut en fin en som han skal betale :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer sikkert litt an på hvilke følelser vi voksne legger i det. Her får de ingen skolesekk av fylkeskommunen.

For meg er skolesekk like nødvendig som gummistøvler og regntøy, men også noe barna forventer å få utenom bursdagsgaver. (Sier mor uten å ha spurt barna)

Når 6-åringen begynner på skolen til høsten får hun skolesekk av ene fadderen. Han har bedt henne plukke ut en fin en som han skal betale :)

''For meg er skolesekk like nødvendig som gummistøvler og regntøy, men også noe barna forventer å få utenom bursdagsgaver.''

Jeg skjønner hva du mener, men nesten alle typer klær og utstyr kan sees som nødvendige? Jeg synes det er helt ok at besteforeldrene gir en sekk til 500 kr + en leke til bursdag. Han har jo valgt den ut selv. Jeg vil ikke at ungene skal få bare unødvendige ting i gaver, for å se det litt motsatt...*s*

Kjekt at ungene får fornuftige gaver, og kvalitetsting de ønsker seg.

Kanskje vi hadde gjort det litt annerledes om det hadde vært snakk om 1. skoledag, men her er de omtrent pålagt å bruke orange sekker i 1. klasse... :-) Som regel blir den orange sekken forkastet i inngangen på skoleår nr 2, for da er den "barnslig" *hehe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1244232069' post='4161105]

''For meg er skolesekk like nødvendig som gummistøvler og regntøy, men også noe barna forventer å få utenom bursdagsgaver.''

Jeg skjønner hva du mener, men nesten alle typer klær og utstyr kan sees som nødvendige? Jeg synes det er helt ok at besteforeldrene gir en sekk til 500 kr + en leke til bursdag. Han har jo valgt den ut selv. Jeg vil ikke at ungene skal få bare unødvendige ting i gaver, for å se det litt motsatt...*s*

Kanskje vi hadde gjort det litt annerledes om det hadde vært snakk om 1. skoledag, men her er de omtrent pålagt å bruke orange sekker i 1. klasse... :-) Som regel blir den orange sekken forkastet i inngangen på skoleår nr 2, for da er den "barnslig" *hehe*

Bare ett lite spørsmål.

Får alle 1.klassinger i norge ryggsekk? Poden begynner på skolen til høsten, og dette hadde jeg ikke hørt noe om :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1244232069' post='4161105]

Jeg skjønner også hva du mener :o) Vi bare velger å gjøre det litt ulikt når det kommer til sekkene.

Hun venninnen min jeg har nevnt et par ganger... Hun fikk en gang sykkellykt i gave av kjæresten sin ;D Hun var skuffet, he he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Bare ett lite spørsmål.

Får alle 1.klassinger i norge ryggsekk? Poden begynner på skolen til høsten, og dette hadde jeg ikke hørt noe om :-)

Her jeg bor får de ikke skolesekk. De får matbokser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AneM1365380603

Hos oss får de refleksvest og caps.

Refleksvest får de også her. Den er utrolig grei å ha på skoleveien når det er mørkt om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi foreløpig bare poden da, og han begynner på skolen til høsten, og har bursdag etter skolestart, så sekk får han nok av oss før det ja :-D

MEN, jeg hadde ikke hatt problemer med å gi han sekk til bursdage, men jeg hadde hatt problemer med å bare gi nytteting til en, og leketing til det andre barnet.

Poden fikk sykkel nå, av farmoren sin, som forskudd på bursdagspresang i september. Så får han sikkert en genser eller noe, når han har bursdag i steden.

Jeg gir mest klær og nytteting, og en kul ting han ønsker seg kanskje. Syns ikke det er feil å gi nytteting til bursdag, så lenge han ikke bare får det, men det vitigste syns jeg er at dere gjør så og si likt behandling til ungene. At ikke den ene får Nintendo ds, og den andre får ransel og bukse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor får de ikke skolesekk. De får matbokser ;)

Ok, da regner jeg ikke med at vi får noen orange sekk heller, da ville jeg vel vist det nå.

Matboksen gjør seg sikkert ikke like synelig i trafikken vil jeg tro ;-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Ok, da regner jeg ikke med at vi får noen orange sekk heller, da ville jeg vel vist det nå.

Matboksen gjør seg sikkert ikke like synelig i trafikken vil jeg tro ;-D

Jeg regner med at snuppa velger en rosa sekk, og den er da synlig nok ;) Håper likevel at hun velger en litt nøytral farve. Hun skal tross alt gå med den til ca 3. klasse. Jeg tviler på at rosa er like hot om et par år, he he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner også hva du mener :o) Vi bare velger å gjøre det litt ulikt når det kommer til sekkene.

Hun venninnen min jeg har nevnt et par ganger... Hun fikk en gang sykkellykt i gave av kjæresten sin ;D Hun var skuffet, he he.

*LOL* Fortell litt mer om henne...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at snuppa velger en rosa sekk, og den er da synlig nok ;) Håper likevel at hun velger en litt nøytral farve. Hun skal tross alt gå med den til ca 3. klasse. Jeg tviler på at rosa er like hot om et par år, he he.

Skolesekker med regntrekk i egen lomme:

www.bergans.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ett lite spørsmål.

Nei, det er forskjellig fra fylkeskommune til fylkeskommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...