Gå til innhold

Hvorfor tenker jeg på krybbedød?

Gjest Vil ikke ha det sånn

Anbefalte innlegg

Gutten min er 8 mnd og siden fødselen har jeg vaært redd for krybbedød. Er oppe flere ganger om natten for å kjenne etter om han puster. Gjør det samme når han sover på dagtid også. Er dette normalt? Når er faren for krybbedød over? Er redd for at han skal snu seg i senga og med ansiktet ned selv om han klarer å holde hodet oppe. Er også redd for at han skal kaste opp når han sover og at han kveles. Flere som har det sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Psyk av alt

Uff, stakkars deg! Det er HELT normalt! De aller fleste mødre, fedre også?, har dine tanker. Og enda værre.

Jeg vet ikke eksakt når den "største faren" er over, men jeg tror de få tilfellene i Norge er yngre enn 8 mnd. Ikke helt sikker.

Hvis dette er forferdelig plagsomt for deg burde du kanskje snakke med helsesøster på helsestasjonen. Spør om råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt det på samme måte med mine barn. Det er så fælt når man ikke kan slappe av når barnet sover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik hadde min datter det også, da hun ventet sitt første barn for 3,5 år siden. Først var hun livredd for alt hun kunne gjøre feil i løpet av svangerskapet. Spise feil mat osv. Hun turde nesten ikke røre verken sine egne eller mine katter pga av faren for den sykdommen som fulgte deres avføring (husker ikke hva den heter) Når barnet var født så var den den evige skrekken for krybbedød som fulgte henne det første året. Og jeg vil nærmest si at dette noen ganger overskygget gleden over å ha blitt mor.

F*n ta opplysningssamfunnet- sier jeg da. Det kan bli for mye av det gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok den verste faren er over. Etter 12 mnd er det veldig sjeldent:

http://www.sids.no/oslo/lub.nsf/id/7816E788A6FB5F64C1256FD4004AB0C1?OpenDocument

Fra nå av er det bare kvelning, trafikkulykker, sykdom, fall osv. å bekymre seg for....

Du - det er helt normalt. Men man finner en slags strategi for å overleve selv. Min eldste har nettopp kommet helskinnet gjennom russetiden, den yngste får antakelig skolens godkjennelse til å sykle i trafikken i morgenrushet i neste uke. Vær glad du vet hvor du har din, og husk at det går bra med de aller fleste.

Jeg er 50 år og foreldrene mine liker fremdeles at jeg ringer dem når jeg er framme ved bestemmelsesstedet når vi er på utenlandsferie :-))

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den største faren for krybbedød er over når barna er rundt 3 mnd gamle.

Når barnet har blitt så stort som 8 mnd, holder hodet selvog kan snu seg selv, så er sjansen svært liten for at krybbedød vil ramme barnet.

Det er fullstendig normalt å være bekymret for barna sine. Min erfaring er at man starter et liv fyllt av bekymring den dagen man får en positiv graviditetstest ;)

Man slutter nok aldri å bekymre seg for avkommet - uansett hvor gammelt avkommet blir.

Svigermor er av dem som er veldig bekymret når vi er på reise, og vi må alltid gi henne beskjed så snart vi er fremme. Dette gjelder også om jeg reiser alene :)

Moren min er mer avslappet, men setter stor pris på å få vite at vi har det bra når vi reiser. Hun har faktisk blitt litt mer uroet etter at barnebarna kom :)

Jeg synes du skal ta noen små skritt om gangen for at ikke bekymringen skal ta overhånd, og for at du skal kunne slappe av.

Prøv å ikke sjekke barnet under dagsovingen - ikke hele tiden i alle fall. Hvis barnet normalt sover 2 timer på en dagdupp, så ikke sjekk før det har fått 2 timer. Noen ganger sover de jo lenger :)

På natta prøv å begrense deg. Jeg vet ikke hvor mange ganger du er oppe, men kutt ut en og en sjekketur gradvis.

Det er normalt at man sjekker om man likevel er oppe (for å tisse el.l), men det blir veldig slitsomt om man ikke får sove ordentlig fordi man bekymrer seg.

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar.

Skal prøve å gjøre som dere sier :-)

I kveld skal jeg ut på konsert med venninner for første gang siden før jeg ble gravid. Da skal jeg prøve å kose meg og ikke tenke på dette :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar.

I kveld skal jeg ut på konsert med venninner for første gang siden før jeg ble gravid. Da skal jeg prøve å kose meg og ikke tenke på dette :-)

Så flott!!!

Kos deg masse :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Det er normalt å være engstelig for slike ting, og senere er det andre ting du vil være engstelig for... Slik er det bare å være mamma :)

Jeg hørte en gang en mamma som sa at når man fikk barn lå hjertet "utenpå" kroppen. Det stemmer nok ganske bra ;)

Gutten din er 8 mnd gammel og klarer vel helt fint å snu seg selv i senga? Det betyr at han vil kunne snu hodet dersom han spyr etc. Han er også langt over risikoalderen for krybbedød, så også det bør du prøve å ikke tenke mer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar.

Så bra :-D

Kos deg masse, det er viktig å ikke bare være mamma ja ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

http://www.sids.no/oslo/lub.nsf/id/7816E788A6FB5F64C1256FD4004AB0C1?OpenDocument

Fra nå av er det bare kvelning, trafikkulykker, sykdom, fall osv. å bekymre seg for....

Du - det er helt normalt. Men man finner en slags strategi for å overleve selv. Min eldste har nettopp kommet helskinnet gjennom russetiden, den yngste får antakelig skolens godkjennelse til å sykle i trafikken i morgenrushet i neste uke. Vær glad du vet hvor du har din, og husk at det går bra med de aller fleste.

Jeg er 50 år og foreldrene mine liker fremdeles at jeg ringer dem når jeg er framme ved bestemmelsesstedet når vi er på utenlandsferie :-))

Klem fra

Utenlandsferie? Bare jeg skal kjøre fra moren min og hjem til meg som tar i underkant av en time, må ho ha bekreftet at jeg er kommet vel hjem. :-) og jeg er snart 37 år... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hønemamma hele tiden

Føler med deg. Var så redd for krybbedød jeg også. Det gikk heldigvis helt fint:) Men så ble det andre ting å være redd for:(

I dag er jeg redd for sønnen min som er på en lang kjøretur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klem fra

''Vær glad du vet hvor du har din, ''

:-)

''og foreldrene mine liker fremdeles at jeg ringer dem når jeg er framme ved bestemmelsesstedet når vi er på utenlandsferie :-))''

Samme her, og gjelder også når vi reser hjem etter å ha besøkt henne, noen timers kjøring unna. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bipolarinnen

Uff, stakkars deg! Det er HELT normalt! De aller fleste mødre, fedre også?, har dine tanker. Og enda værre.

Jeg vet ikke eksakt når den "største faren" er over, men jeg tror de få tilfellene i Norge er yngre enn 8 mnd. Ikke helt sikker.

Hvis dette er forferdelig plagsomt for deg burde du kanskje snakke med helsesøster på helsestasjonen. Spør om råd!

''jeg tror de få tilfellene i Norge er yngre enn 8 mnd. Ikke helt sikker.

''

De fleste som dør i krybbedød er yngre enn 8 mnd. vet ikke om det var det du mente å si. hadde en søster som døde på den måten, hun var nærmere seks måneder. Heldigvis er det langt færre som dør av krybbedød i våre dager enn det var på 1980-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

''jeg tror de få tilfellene i Norge er yngre enn 8 mnd. Ikke helt sikker.

''

De fleste som dør i krybbedød er yngre enn 8 mnd. vet ikke om det var det du mente å si. hadde en søster som døde på den måten, hun var nærmere seks måneder. Heldigvis er det langt færre som dør av krybbedød i våre dager enn det var på 1980-tallet.

Ja, det var det jeg mente :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...