Gjest litt bekymret mor. Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Sønnen min på 10 år skal ta dette . ANdre som har vært med barna sine på dette. Hvilke erfaringer gjorde dere? Jeg tror det skal gå greit at han ligger stille under MR undersøkelsen, men samtidig så har han ikke vært gjennom dette før. Vil gjerne høre fra dere som har vært med på dette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaVa Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Prat gjerne med barnet om hva som skal skje - så nøyakitg som mulig. De aller fleste unger synes det er helt OK med MR, men noen synes det kan være litt skummelt, fordi MR maskinen er litt som et rør man blir skjøvet inn i. Jo bedre barnet er forberedt, jo bedre går det :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Vår 10-åring har vært i MR mange ganger. Jeg tror det er viktig å forberede barnet på at maskinen bråker veldig. Det høres ut som om den skal eksplodere, men det er bare sånn det skal være. Barnet har hele tiden kontakt med personalet, og de er flinke til å snakke til barnet underveis i undersøkelsen. Husk å gå på do før undersøkelsen. Det tar litt tid, og hvis man først kommer på at man er tissetrengt, er det vanskelig å ligge stille. Du får være med inn på rommet under undersøkelsen, men du får ørepropper. Jeg tror barnet føler seg tryggere ved å vite at en av foreldrene sitter rett ved siden av. Det verste med hele undersøkelsen er at det tar lang tid før det kommer noe svar. Lykke til ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hoggormen Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Angående MR, så tror jeg nok de andre har helt rett. Eneste er at maskina bråker med en dunkelyd i ulik takt igjennom undersøkelsen. Det er vanlig å få på seg headset hvor man kan høre på radio, eller man kan selv ta med en CD man liker. Siste er nok lurt om han er redd. Man får også alltid med seg en "panikk-knapp" inn i maskinen - som utløser en alarm som høes godt. Dere har kanskje vært til undersøkelsene alt når jeg ser ette datoen her, men i så fall håperjeg det har gått bra. Når det gjelder EEG, så er det en veldig greit gjennomført undersøkelse. Det som egentlig tar litt tid er å få festet elektrodene til hodet. Det blir brukt en spesiell pasta som holder de på plass (hårvask etterpå er et møst - har tatt EEG en del ganger selv....) Jeg synes det er viktig at sønnen din får vite hva EEG er/hvorfor de tar det, og hva han kan vente seg. Et standard EEG begynner med at man får festet elektrodene, derette sitter man på en benk. Underveis vil man bli bedt om tre ting. Først om å åpne/lukke øynene på anvisning, etter en stund settes det på en lampe med stroboskopisk lys som blir kjørt på flere hastigheter. Denne skal man også åpne øynene for noen ganger på instruks (noen former for epilepsi kan utløses av slikt lys). Så er det ikkeså lenge igjen. Man vil bli bedt om å hyperventilere en stund. Noen minutter til - så er undersøkelsen ferdig. Akkurat lyset og hyperventlileringen kan være noe ubehagelig, men det er svært fort gjort. Teknikeren vil også her hele tidan ha kontakt med sønnen din, slik at det blir ivaretatt at han skal ha det bra. Når det gjelder pårørende i rommet, så går det nok greit å sitte der. Men dere kan neppe føre ivrige samtaler... Uansett er det kanskje trygt g godt for gutten om du bare sitter der. EEG-teknikere pleier å være flinke med pasienter. Skal det tas på barneavdeling eller på en større nevrologisk klinikk, så vil de nok kunne seg på barn også. Sønnen din er jo gammel nok til å forstå litt også. Hvis dere er ferdige med undersøkelsene og at de endte bra. Hvis ikke ønsker jeg dere lykke til - dette klarer dere 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.