cizz Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Gutten vår er 4,5, og har akkurat begynt å bevege seg litt ut i gata her for å finne nye venner. I dag kom det en "ny" venn hjem hit for å leke, de kjenner hverandre ikke fra før men vi og foreldrene hans har sånn smått snakket om at nå hadde det jo vært fint om de to jevngamle kunne bli kjent med hverandre. Denne gutten er ca 3 mndr eldre enn vår, han har vært ute i gata i minst to år allerede (har eldre søsken) og er ofte å se til klokka er både ni og ti på sommerstid. Vi syns det var kjempekoselig å ha han på besøk, og de to fant tonen med en gang. Etter en liten stund ville de gå hjem til den andre gutten for å leke, og vi opplevde han som både høflig og grei og alt og følte oss helt trygge på å sende gutten vår avsted selv om dette var aller første gang han bevegde seg ut på egen hånd:-) Vi har sett at de har syklet frem og tilbake her og lekt og kost seg, og noen litt større barn er også med. Men nå isted så kom vennen alene bortover utenfor huset vårt, med noen større barn. Vi sto ute på terrassen og overhørte leken. Plutselig hører vi at de "småkrangler" litt, og den lille guten som ikke har fylt fem enda lirer av seg noen helt forferdelige kraftsalver! Det er både faen og drittunge og jeg vet ikke hva han ikke sier, men vi sto bare og måpte til hverandre vi voksne, ble helt tatt på senga av en sånn språkbruk! Vi fikk liksom ikke summet oss til å gjøre noe der og da (hadde jeg stått like ved så kunne jeg gjerne funnet på å si at jeg ikke vil høre sånn språkbruk, det er min instinktive reaksjon når jeg hører sånt både fra barn og voksne). Men for å tenke litt framover så vil jeg helst ikke at min fireåring skal lære å banne som en full sjømann! Noen som har noen forslag til hvordan man kan få stoppet dette, eller hvertfall sagt fra, eller jeg vet ikke helt hva jeg skal tenke..... er jeg veldig prippen kanskje? (selv om jeg er nordlending....) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brilleslangen Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Vel... min umiddelbare tanke er at om du har tenkt å hindre stygg språkbruk ute i gata, så har du jammen meg litt av en jobb foran deg :-) Nei Jeg liker heller ikke at unger (eller voksne heller for den sags skyld) banner. Men hva de gjør ute det er det faktisk veldig vanskelig å kontrollere, og ordene lærer ungene uansett av andre barn, så det er nok ikke mulig å stoppe akkurat det. Men ved at dere ikke bruker bannskap hjemme, så blir det også mindre naturlig for ditt barn å bruke disse ordene, og om noen banner hjemme hos dere kan dere godt si fra at den slags ord ikke hører hjemme i deres hus, så hvisde skal si slikt får de i allfall gå ut.... Så det er mulig å begrense bruken, men det å hindre barn i å lære ordene er nytteløst. .. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cizz Skrevet 7. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2009 Vel... min umiddelbare tanke er at om du har tenkt å hindre stygg språkbruk ute i gata, så har du jammen meg litt av en jobb foran deg :-) Nei Jeg liker heller ikke at unger (eller voksne heller for den sags skyld) banner. Men hva de gjør ute det er det faktisk veldig vanskelig å kontrollere, og ordene lærer ungene uansett av andre barn, så det er nok ikke mulig å stoppe akkurat det. Men ved at dere ikke bruker bannskap hjemme, så blir det også mindre naturlig for ditt barn å bruke disse ordene, og om noen banner hjemme hos dere kan dere godt si fra at den slags ord ikke hører hjemme i deres hus, så hvisde skal si slikt får de i allfall gå ut.... Så det er mulig å begrense bruken, men det å hindre barn i å lære ordene er nytteløst. .. Takk for svar! Nei, jeg skjønner nok at å stoppe stygg språkbruk er umulig, hehe, men jeg syns det var så tidlig å starte sånn før man er fem liksom.... Nei vi får vel bare se det an og heller gjøre det klart hva som gjelder hjemme hvertfall. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puppola Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Det værste man gjør er å lage et voldsomt nummer ut av det når barna banner. Si ifra at sånn snakker vi ikke og ferdrig med det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.