Gjest best wishes Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Synes dere det er veldig sært? Jeg vet at enkelte menn er oppkalt etter faren men kjenner ingen kvinner. Og hva kaller man den som er oppkalte " Kari Junior?" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Kari Diesen d.y.! (d.y. = den yngre) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest særingen Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Jeg synes det er sært. Men jeg synes det er sært når gutter er oppkalt etter faren også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Jeg syns det er merkelig og ikke minst vanskelig med to så nære slektninger med samme navn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Synes ikke det er noe mer sært å oppkalle datter etter mor enen sønn etter far. At det skulle være noen forskjell her ville ikke falt meg inn en gang. Selv ville jeg aldri kalt opp mitt barn etter far en eller meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Min datter har et av mine fornavn og ett annet foran det. Navn alene, eller helt like navn ville jeg sett på som vrient. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest baremei Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Sært synes jeg ikke det er, men det virker veldig upraktisk at flere i en husholdning har samme navn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Minstejenta vår har et navn som likner mitt, men det er ikke helt likt, men det har samme forbokstav som mitt navn. Vi valgte navnet først og fremst fordi vi likte det godt, men syntes det var OK at det liknet mitt også :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Kari Diesen d.y.! (d.y. = den yngre) - og så kommer de som fortsetter trenden i neste generasjon d.a.y Den aller yngste.... vi kjenner noen sånne nemlig... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaVa Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Synes ikke det er noe mer sært å oppkalle datter etter mor enen sønn etter far. At det skulle være noen forskjell her ville ikke falt meg inn en gang. Selv ville jeg aldri kalt opp mitt barn etter far en eller meg. Enig med Elextra. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Norges kronprinsesse Mette Marit er oppkalt etter moren sin, hun heter Marit. En annen variant er at datteren heter Anne Mette etter moren som heter Mette. En tredje variant som er meget vanlig er Marianne etter moren som heter Anne. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Jeg synes det er upraktisk, uansett kjønn. En av årsakene er at junior lett kan bli "lille-xxx" i familien. Det er ikke nødvendigvis så morsomt. Mannen min har en slektning som heter det samme som sin far, og han gikk under navnet "lille-Knut" i 40 år. Sånt er ikke morsomt når man er liten og gjerne vil være stor, og det kan virke komisk når man ikke er liten lenger. Denne lille-Knut var en stor mann, og var ganske lei av morsomheter om navnet familien brukte på ham. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 - og så kommer de som fortsetter trenden i neste generasjon d.a.y Den aller yngste.... vi kjenner noen sånne nemlig... Ja, jeg har også hørt om gutt nummer tre i rekka med samme navn - da har man Ola Nordmann senior, Ola Nordmann junior og Ola Nordmann den tredje! ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Jeg synes det er upraktisk, uansett kjønn. En av årsakene er at junior lett kan bli "lille-xxx" i familien. Det er ikke nødvendigvis så morsomt. Mannen min har en slektning som heter det samme som sin far, og han gikk under navnet "lille-Knut" i 40 år. Sånt er ikke morsomt når man er liten og gjerne vil være stor, og det kan virke komisk når man ikke er liten lenger. Denne lille-Knut var en stor mann, og var ganske lei av morsomheter om navnet familien brukte på ham. ...for ikke å snakke om at det ikke er helt uvanlig at "lille-XX" brukes om en viss kroppsdel også... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Ja, jeg har også hørt om gutt nummer tre i rekka med samme navn - da har man Ola Nordmann senior, Ola Nordmann junior og Ola Nordmann den tredje! ;-) Snakk om å ha stor spennvidde i navneverdenen ;-p 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Norges kronprinsesse Mette Marit er oppkalt etter moren sin, hun heter Marit. En annen variant er at datteren heter Anne Mette etter moren som heter Mette. En tredje variant som er meget vanlig er Marianne etter moren som heter Anne. Jeg synes det er en vesensforskjell mellom slike oppkallinger som du skriver om og det at barnet har nøyaktik samme fornavn som mor eller far. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 [quote name=Lotte )' timestamp='1244447168' post='4162338] Snakk om å ha stor spennvidde i navneverdenen ;-p Ja, oppfinnsomheten lenge leve! ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 [quote name=Lotte )' timestamp='1244447168' post='4162338] Snakk om å ha stor spennvidde i navneverdenen ;-p http://no.wikipedia.org/wiki/Jens_P._Heyerdahl Han er er forresten nummer tre på rad med sitt navn, men kalles her bare for d.y., ikke "den tredje". Men dog - tre på rad.... Say no more! ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Synes jeg Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Lite praktisk og kjedelig synes jeg, uansett kjønn. Det som går er hvis mor f.eks. heter Anne, og datter får navn Anne Lene, Mari, Karin osv/el Annet kan jo være hvis mor heter Marianne, og datter får navn Mari eller mor Anna og datter Ann Tove, Ann Kristin osv. Min mor heter Anita og min hærlige svigemor heter Anna. Hadde jeg fått ei datter ville jeg vurdere å kalle henne Ana ------------ (et navn til på samme bokstav som de andre ungene mine) Ana er spansk forkortelse for Anita og Ana er en "miniAnna" Spesiellt navn og flere fluer i en smekk Men alt er jo smak og behag da, du vil nok få alle svar på dette spørsmålet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Det synes jeg er veldig rart. Og fantasiløst. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.