Gå til innhold

Tar barn skade av rare oppdragelsesmetoder?

Gjest Alkamira

Anbefalte innlegg

Gjest Alkamira

Hva i all verden er sært med å prøve å lære barna vanlig folkeskikk??? Antagelig kjøre de linjen med "likhet mellom søsken" pga erfaringer med at ungene ellers kan lage bråk, unger kan finne på å bråke om det minste. :o)

Om de hakker etter ungene hele tiden kan det være slitsomt å høre på, men at ungene tar skade av dette!? Nei - da er du laaaangt ute på feil jorde.

Men hvorfor trenger man å annonsere foran hele bordet at " du er håpløs, du bare søler"? Kan man ikke gjøre det mere diskret?

Moren min hvisket alltid til oss hvis det var noe hun reagerte på.

Og nei, jeg er ikke enig i at alt skal være dønn rettferdig bestandig. Hvis mormor tilbyr overnatting for det ene barnet når h*n er på besøk, skal man da nekte fordi barnet vil få 2 overnattinger mere enn de andre barna? Kan ikke neste barn heller få mulighet når h*n er på besøk og når det passer? Jeg tror at det er foreldre som er mest opptatt av at alt skal være rettferdig og likt til en hver tid. Barn er ikke nødvendigvis så opptatt av det hvis de ikke blir gjort oppmerksomme på det.

Mine foreldre hjalp min søster i en økonomisk krise hun hadde nå. Det er ikke sånn at jeg forventer at jeg får samme pengesum overført til kontoen min nå. Men jeg vet at de vil hjelpe meg en annen gang, og det er helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Så lenge barn føler seg sett, elsket og respektert tror jeg de tåler de rareste "metoder".

Når det er sagt synes jeg ikke det du nevner her høres veldig merkelig ut. Antar dessuten at barna lærer seg å lukke ørene for denne smågneldringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men konstant hakking, er vel litt sært. Og hører vel mest hjemme i hønsegården?

Konstant hakking høres slitsomt ut og ofte fungerer det vel slik at ungene lukker ørene og slett ikke hører etterhvert...

Men her virket jo ungene harmoniske og glade og veldig glade i sin mor så da er det vel ikke noe problem. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor trenger man å annonsere foran hele bordet at " du er håpløs, du bare søler"? Kan man ikke gjøre det mere diskret?

Og nei, jeg er ikke enig i at alt skal være dønn rettferdig bestandig. Hvis mormor tilbyr overnatting for det ene barnet når h*n er på besøk, skal man da nekte fordi barnet vil få 2 overnattinger mere enn de andre barna? Kan ikke neste barn heller få mulighet når h*n er på besøk og når det passer? Jeg tror at det er foreldre som er mest opptatt av at alt skal være rettferdig og likt til en hver tid. Barn er ikke nødvendigvis så opptatt av det hvis de ikke blir gjort oppmerksomme på det.

Mine foreldre hjalp min søster i en økonomisk krise hun hadde nå. Det er ikke sånn at jeg forventer at jeg får samme pengesum overført til kontoen min nå. Men jeg vet at de vil hjelpe meg en annen gang, og det er helt greit.

''Og nei, jeg er ikke enig i at alt skal være dønn rettferdig bestandig. Hvis mormor tilbyr overnatting for det ene barnet når h*n er på besøk, skal man da nekte fordi barnet vil få 2 overnattinger mere enn de andre barna? Kan ikke neste barn heller få mulighet når h*n er på besøk og når det passer? Jeg tror at det er foreldre som er mest opptatt av at alt skal være rettferdig og likt til en hver tid. Barn er ikke nødvendigvis så opptatt av det hvis de ikke blir gjort oppmerksomme på det.''

-da skulle du hørt mine to prøve å dele en kringlebit likt her i helga. Milde himmel for et sirkus. Jentungen på 7 hylte i 30 min etterpå fordi det ikke ble likt. (neste gang skal jeg gi dem kjøkkenvekta)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Og nei, jeg er ikke enig i at alt skal være dønn rettferdig bestandig. Hvis mormor tilbyr overnatting for det ene barnet når h*n er på besøk, skal man da nekte fordi barnet vil få 2 overnattinger mere enn de andre barna? Kan ikke neste barn heller få mulighet når h*n er på besøk og når det passer? Jeg tror at det er foreldre som er mest opptatt av at alt skal være rettferdig og likt til en hver tid. Barn er ikke nødvendigvis så opptatt av det hvis de ikke blir gjort oppmerksomme på det.''

-da skulle du hørt mine to prøve å dele en kringlebit likt her i helga. Milde himmel for et sirkus. Jentungen på 7 hylte i 30 min etterpå fordi det ikke ble likt. (neste gang skal jeg gi dem kjøkkenvekta)

Hos oss har vi fast regel om at den ene deler godsakene i to og den andre velger. Samme vokste jeg opp med, og det fungerer stort sett godt :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men hvorfor trenger man å annonsere foran hele bordet at " du er håpløs, du bare søler"? Kan man ikke gjøre det mere diskret? Moren min hvisket alltid til oss hvis det var noe hun reagerte på.''

Den metoden du beskriver der er helt håpløs - din mor var mye klokere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss har vi fast regel om at den ene deler godsakene i to og den andre velger. Samme vokste jeg opp med, og det fungerer stort sett godt :-).

Ja, sånn var det hjemme hos meg også (bortsett fra at vi delte på 4, eldste eller nesteldste delte og valgte mens de to yngste alltid valgte sist)

- og hadde jeg fulgt med fra starten kunne jeg nok ordnet det slik, men jeg rakk ikke fram med kjøkkenvekta i tide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bit for bit

La den ene dele og den andre velge bit først - da skal du se at det blir andre boller!

(Sa hun med to unger som er tette i alder og veldig opptatt av rettferdighet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...