Gjest prust Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Gutten min på 10 år var hos skoletannlegen i går, og det stod dessverre noe dårlig til med tennene hans. Han hadde sitt første hull i fjor, og det gikk veldig greit å bore. Han er flink til å pusse tennene, nøye og lenge to ganger om dagen. Likevel var det hull, og tannlegen ville trekke minst en tann. Hun snakker dårlig norsk, og pappaen fikk dårlig informasjon om hvor mange hull, hvor mange tenner som måtte trekkes osv - altså mye ullen informasjon på en gang, veldig liten empati overfor en gutt som ble veldig redd... Siden jeg tilfeldigvis hadde tannlege hos min time i dag, tok jeg ham med dit, og spurte om min tannlege kunne se på ham. Det gjorde han, og han er verdens tryggeste og yggeligste tannlege, veldig pedagogisk og forklarende og veldige nøye med at alle bedøvelse virker som det skal... Det ble til at tanna ble trukket. Og det var litt av en innsats - for røttene var lange, og tannlegen brukte 3 kvarter på det hele. Og gutten min var så utrolig flink og avslappet!!!! Jeg er så glad for at vi gjorde det slik, selv om det kostet oss penger. Skoletannlegen er helt OK til kontroll og mindre ting, men jeg er veldig glad for at det ikke var hun som skulle få den vanskelige tanna ut i dag.... Han fikk 5 pakker med fotballkort som premie - og var storfornøyd :-)))) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Åh fy fader, så ekkelt. Jeg har skikkelig tannlegenoia den dag i dag etter 4 melketenner som blei trukket av skoletannlegemonsteret. Mora mi tok meg ut av ordninga etter det. Det er først nå de siste par åra at jeg har funnet en tannlege som jeg fikser å gå til, og han er slepphendt med dopet. Så flink guttungen var! Jeg hadde definitivt ikke fiksa det uten å være svimeslått av anestesi... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Sorry, jeg hengte meg opp i dette: ''Siden jeg tilfeldigvis hadde tannlege hos min time i dag'' Trøtt i kveld, Prust? lol 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Sorry, jeg hengte meg opp i dette: ''Siden jeg tilfeldigvis hadde tannlege hos min time i dag'' Trøtt i kveld, Prust? lol Humre, humre, humre..... Litt av en forsnakkelse :-)))) Sitter her alene i stua og ler! Kan ikke skylde på at jeg har noe glass med noe sterkt i - kun noen sure grønne druer.... Men trøtt, det er jeg, - sovnet i senga til gutten min i stad - han sovnet ikke, men sparket meg ut av senga etter en stund... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Åh fy fader, så ekkelt. Jeg har skikkelig tannlegenoia den dag i dag etter 4 melketenner som blei trukket av skoletannlegemonsteret. Mora mi tok meg ut av ordninga etter det. Det er først nå de siste par åra at jeg har funnet en tannlege som jeg fikser å gå til, og han er slepphendt med dopet. Så flink guttungen var! Jeg hadde definitivt ikke fiksa det uten å være svimeslått av anestesi... Uff, det er fælt hvis en får noen grusomme tannlegeopplevelser som barn... mine barn har dessverre dårlige gener når det gjelder tenner - både jeg og min kjære har svake tenner - så det blir vel en del hull på dem stakkars..... Jeg måtte også trekke melketenner hos skoletannlegen, men min tannlege var faktisk veldig ok, og jeg hadde aldri noen traumatiske opplevelser. Det var litt morsomt da guttem min hadde fått bedøvelse, og lå med øynene lukket, og så ble han så overrasket over at han var våken og kunne åpne øynene - han hadde trodd han skulle sovne - altså narkose... ;-) Han var utrolig flink i dag altså - og jeg brukte masse energi på å se rolig og avslappet ut, og prøve å smile til ham - mens hele mitt indre vreid seg fordi jeg var redd det skulle gjøre vondt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Humre, humre, humre..... Litt av en forsnakkelse :-)))) Sitter her alene i stua og ler! Kan ikke skylde på at jeg har noe glass med noe sterkt i - kun noen sure grønne druer.... Men trøtt, det er jeg, - sovnet i senga til gutten min i stad - han sovnet ikke, men sparket meg ut av senga etter en stund... Det kan hende druene har gjæret vettu;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Han var kjempetøft. Selv om man ikke er redd (og hvem er vel ikke det?) er det en prestasjon å ligge stille og gape i tre kvarter. 5 pakker med fotballkort var vel fortjent. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Det var vel fortjente fotballkort :-) Og godt du fikk gjort det på denne måten!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Jeg føler med gutten din, han var tapper. Jeg fikk trukket en tann i mandags og sitter her og har vondt i hele kjeven på den ene siden. Tannen var heller ikke noe lett å få ut, tannlegen måtte dele den opp i tre deler. Håpe at gutten din har det fint i dag og at han ikke får verk i såret. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaVa Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Så godt at det ble en positiv historie ut av det hele. Og han fortjente _helt_ klart hvert eneste fotballkort! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Stakkars gutt.. jeg hater å gå til tannlegen, selv om jeg aldri har hatt hull. Har hatt regulering og trukekt to tenner + skjært opp tannkjøttet siden fortanna ikke kom ut da jeg var liten. Ikke godt med bedøvelse.. Synes han var kjempeflink jeg! Hadde sikkert hatt mer eller mindre angst selv. Du kan være stolt av gutten din. Det var bra dere gjorde som dere gjorde, for det er ikke noe særlig å få tannlegeskrekk når man er så liten.. For tennene må jo repareres ettersom alderen kommer.. Fikk vel min skrekk da jeg måtte bite i sånn bildeplate i et sår etter en nytrukket tann. Det var kjempevondt, tannlegen ga seg ikke, og jeg svimte av og gikk i gulvet.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest godt det endte bra Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Sorry, jeg hengte meg opp i dette: ''Siden jeg tilfeldigvis hadde tannlege hos min time i dag'' Trøtt i kveld, Prust? lol hehe ei venninne av meg begynnte forleden setningen sånn : Sist gang jeg lå med tannlegen..... -det har blitt ei artig setning å bruke for oss venninnene... -fortell om den gangen du lå med tannlegen da... hehe 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Mine har gått til vanlig tannlege i mange år,- skoletannlegene her i distriktet er uvennlige, utilgjengelige og det skulle ikke forundre meg om de er udugelige også... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Så bra at det gikk fint! Det er utrolig viktig å finne en hyggelig og flink tannlege, ingen grunn til å risikere tannlegeskrekk for barna. Egentlig synes jeg det er litt rart at ikke det er mer fokus på forebygging av tannlegeskrekk i skoletannhelsen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Så flott at du tok ham med til din tannlege og sparte ham for tannlegetraumer!!! Du har en kjempeflink gutt som absolutt fortjente fotballkortene sine!!! Og gutten har en kjempeflink mor som vet å ta vare på gutten sin!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Joda, han var kjempeflink! Og du, som forelder, må bli flinkere til å ta vare på tennene hans. Det er vel ikke melketenner som ble trukket? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
black wealch Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Joda, han var kjempeflink! Og du, som forelder, må bli flinkere til å ta vare på tennene hans. Det er vel ikke melketenner som ble trukket? Det må vel være melketenner.. Tannlegen trekker jo ikke varige tenner på barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Det må vel være melketenner.. Tannlegen trekker jo ikke varige tenner på barn. ''Tannlegen trekker jo ikke varige tenner på barn.'' Jeg håper de ikke gjør det i 2009 ihvertfall, men min gamle tannlege på folketannrøkta trakk en av jekslene mine istedenfor å borre - og det uten å informere foreldrene mine. *fortsatt irritert 30 år senere* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Joda, han var kjempeflink! Og du, som forelder, må bli flinkere til å ta vare på tennene hans. Det er vel ikke melketenner som ble trukket? Nedenfor skriver prust at ''Jeg måtte også trekke melketenner hos skoletannlegen'' Så det var nok det. Tror det skal mye til at de trekker varige tenner i våre dager. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Det må vel være melketenner.. Tannlegen trekker jo ikke varige tenner på barn. Det er ikke mange melketenner igjen i ti-års alderen, men noen kan det være. Uansett, med så mye råte at det må trekkes, melketenner eller ikke, må man gjøre noe dramatisk med tannstellet for at det ikke skal skje med de "ordentlige" tennene. Dette er jo et tegn på at tannhygienen har vært altfor dårlig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.