Gå til innhold

Min tapre gutt!

Gjest prust

Anbefalte innlegg

Gjest Psyk av alt

Nedenfor skriver prust at ''Jeg måtte også trekke melketenner hos skoletannlegen''

Så det var nok det. Tror det skal mye til at de trekker varige tenner i våre dager.

La oss håpe det for guttens skyld.

Men tannhygienen har vært altfor dårlig selv om det er melketenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

4

• laban

3

• Katt-ja

3

• mariaflyfly

2

Mest aktive i denne tråden

''Tannlegen trekker jo ikke varige tenner på barn.''

Jeg håper de ikke gjør det i 2009 ihvertfall, men min gamle tannlege på folketannrøkta trakk en av jekslene mine istedenfor å borre - og det uten å informere foreldrene mine.

*fortsatt irritert 30 år senere*

Det gjorde skoletannlegen på meg også. Jeg husker enda hvor illsint moren min var da jeg kom hjem.

Det medførte også at jeg måtte ha regulering i overkjeven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mange melketenner igjen i ti-års alderen, men noen kan det være.

Uansett, med så mye råte at det må trekkes, melketenner eller ikke, må man gjøre noe dramatisk med tannstellet for at det ikke skal skje med de "ordentlige" tennene.

Dette er jo et tegn på at tannhygienen har vært altfor dårlig.

Jeg har selv en 10-åring, han har felt flere tenner enn mange av de andre guttene i klassen og har likevel ganske mange melketenner igjen.

Jeg er sikker på at prust har nok bekymring rundt dette uten at vi andre gnåler om hvor ille hun burde føle seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Jeg har selv en 10-åring, han har felt flere tenner enn mange av de andre guttene i klassen og har likevel ganske mange melketenner igjen.

Jeg er sikker på at prust har nok bekymring rundt dette uten at vi andre gnåler om hvor ille hun burde føle seg.

Tannhygiene er foreldrenes ansvar, og det er sant, ikke alltid hyggelig å bli påmint at det er noe man bør gjøre hakket bedre.

Men jeg mener at såpass bør man tåle :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, med så mye råte at det må trekkes, melketenner eller ikke, må man gjøre noe dramatisk med tannstellet for at det ikke skal skje med de "ordentlige" tennene.

Joda, det er mange melketenner igjen i 10-årsalderen. De fleste feller ikke jekslene før de er rundt 12 år.

Min 10-åring har igjen 12 melketenner av 20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannhygiene er foreldrenes ansvar, og det er sant, ikke alltid hyggelig å bli påmint at det er noe man bør gjøre hakket bedre.

Poenget mitt var at tannlegebesøket antakelig var "påminnelse" nok i seg selv. Vi andre trenger ikke gni det inn.

Dessuten er det i overkant naivt å ensidig skylde på foreldrene for alt som kan hende med såpass store barn. Det finnes massevis av eksempler på at verden ikke er så enkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Det er ikke mange melketenner igjen i ti-års alderen, men noen kan det være.''

Det er ganske rart å tenke på, men barn _er_ faktisk forskjellige.;-)

Min 12-åring har fortsatt 12 av i alt 20 melketenner på plass i kjeven, og tannlegen har forsikret om at dette er helt innen "normalen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

''Det er ikke mange melketenner igjen i ti-års alderen, men noen kan det være.

''

Tull på deg. 10-åringen min har bare felt 8 av 20 melketenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Joda, han var kjempeflink!

Og du, som forelder, må bli flinkere til å ta vare på tennene hans.

Det er vel ikke melketenner som ble trukket?

Som de andre her sier, så har de fleste tiåringer mange melketenner igjen. Gutten min har mistet 8 melketenner + den ene han nå trakk.

Jeg er enig med deg i at tannhygiene er foreldrenes ansvar. Vi pusser tennene hans innimellom, og han er veldig nøye selv. Godteri er det nesten bare på lørdag, og vi har sjelden brus.

Jeg har dårlige tenner - tannlegen min sier at det trolig er noe i spyttet mitt som gjør at emaljen skades. Og sjansen er vel stor for at gutten min har arvet mine tenner.

Selvsagt gjør vi kan for at barna skal få så gode tenner som mulig - med tannpuss, fluortablett og lite godteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre her sier, så har de fleste tiåringer mange melketenner igjen. Gutten min har mistet 8 melketenner + den ene han nå trakk.

Jeg er enig med deg i at tannhygiene er foreldrenes ansvar. Vi pusser tennene hans innimellom, og han er veldig nøye selv. Godteri er det nesten bare på lørdag, og vi har sjelden brus.

Jeg har dårlige tenner - tannlegen min sier at det trolig er noe i spyttet mitt som gjør at emaljen skades. Og sjansen er vel stor for at gutten min har arvet mine tenner.

Selvsagt gjør vi kan for at barna skal få så gode tenner som mulig - med tannpuss, fluortablett og lite godteri.

Litt imponert over at du valgte å svare så vennlig og informativt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjorde skoletannlegen på meg også. Jeg husker enda hvor illsint moren min var da jeg kom hjem.

Det medførte også at jeg måtte ha regulering i overkjeven.

Jeg slapp heldigvis regulering, men det er ganske utrolig at folketannrøkta bare tok seg til rette på den måten der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

La oss håpe det for guttens skyld.

Men tannhygienen har vært altfor dårlig selv om det er melketenner.

''Men tannhygienen har vært altfor dårlig selv om det er melketenner.''

Det vet man da ingen ting om, selv om det ble et hull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tannarv?

''Og sjansen er vel stor for at gutten min har arvet mine tenner.''

Litt på siden, men kanskje ikke helt på viddene: Har du snakket med tannlegen om dette med arv og tenner? Jeg har gjort det, nemlig, for min mor har dårlige tenner, jeg har dårlige tenner - og jeg er jo redd for at ungene skal få dårlige tenner.

Tannlegene jeg har snakket med (2 stk i ulike alderskategorier) sier begge at man ikke arver tenner. Min mors dårlige tenner forklarer han med dårlig tannhygiene og manglende fluor i ung alder, og mine sier han at kommer av utstrakt medisinbruk da jeg var baby.

Jeg kan ikke helt slå meg til ro med dette, for jeg synes det er merkelig at man ikke også har arv som et moment også hva tenner angår. Det gjelder jo det meste andre som skjer med kroppen, så hvorfor ikke tenner, liksom?!

Jeg håper forsåvidt at tannlegene har rett, da, men begge ungene mine har tannstilling i samme kategori som faren, så jeg vet ikke helt, jeg...

Så - har du snakket med og fått bekreftet dette med tannarv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

''Og sjansen er vel stor for at gutten min har arvet mine tenner.''

Litt på siden, men kanskje ikke helt på viddene: Har du snakket med tannlegen om dette med arv og tenner? Jeg har gjort det, nemlig, for min mor har dårlige tenner, jeg har dårlige tenner - og jeg er jo redd for at ungene skal få dårlige tenner.

Tannlegene jeg har snakket med (2 stk i ulike alderskategorier) sier begge at man ikke arver tenner. Min mors dårlige tenner forklarer han med dårlig tannhygiene og manglende fluor i ung alder, og mine sier han at kommer av utstrakt medisinbruk da jeg var baby.

Jeg kan ikke helt slå meg til ro med dette, for jeg synes det er merkelig at man ikke også har arv som et moment også hva tenner angår. Det gjelder jo det meste andre som skjer med kroppen, så hvorfor ikke tenner, liksom?!

Jeg håper forsåvidt at tannlegene har rett, da, men begge ungene mine har tannstilling i samme kategori som faren, så jeg vet ikke helt, jeg...

Så - har du snakket med og fått bekreftet dette med tannarv?

Nei - jeg har ikke snakket med tannlegen min om det - men regner med at jeg tar en prat neste gang (det ble ikke tid til det på tirsdag...)

Jeg har faktisk såpass dårlige tenner at jeg går til kontroll to ganger pr år. Som regel har jeg hull eller antdydning til hull.

Denne gangen hadde jeg mistet en fylling, og han la inn ny. På røntgenbildene så han to antydninger til hull som han ville ta seg av til høsten. Jeg spurte om de var noe jeg kunne gjøre noe med - pusse ekstra eller noe annet, men det var det ikke. Men jeg skal være enda flinkere med fluorskylling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

''Det er ikke mange melketenner igjen i ti-års alderen, men noen kan det være.

''

Tull på deg. 10-åringen min har bare felt 8 av 20 melketenner.

Min også. Hun på 8 år var dødsfornøyd da hun "tok igjen" broren - og begge hadde mistet 8. Nå leder han med en da - pga den som ble trukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest her i gården

Min gutt er tolv og trekker enda melketenner hos tannlegen pga sen tannfelling. Han skal enda trekke ut fire melketenner, så dette kan variere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i godt humør i dag :-)

Godt :-)

Jeg fikk litt vondt i magen da jeg så alle de ekle kommentarene til Psyk her... Jeg husker hvordan det var da mine hadde mye hull - jeg var bare så deprimert over det - og hadde stor skyldfølelse. (Etter det spiller det ingen rolle for meg hva som skjer meg selv hos tannlegen - det er av underordnet betydning...)

Forresten - litt trøst: Mine hadde litt mye hull i en periode da de var mindre - nå for tiden har de _ikke_ mye - det vanligste er null hull - og en sjelden gang en liten ting som må fikses. Tror det kan gå litt i perioder. Tok dem til privat tannlege og hadde sjekk hvert halvår i begynnelsen. Nå holder det med den vanlige årlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest her i gården

Har du så lite kunnskap om variasjonen i menneskers tenner, at du antar at det må skyldes dårlig tannhygiene at en 10åring har hull og må trekke ei tann?

Det er jeg mest forskrekket over, i tillegg til tonen du tar. Ble skikkelig sur her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...