Gå til innhold

Min tapre gutt!

Gjest prust

Anbefalte innlegg

Har du så lite kunnskap om variasjonen i menneskers tenner, at du antar at det må skyldes dårlig tannhygiene at en 10åring har hull og må trekke ei tann?

Det er jeg mest forskrekket over, i tillegg til tonen du tar. Ble skikkelig sur her..

Skriver under på den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

4

• laban

3

• Katt-ja

3

• mariaflyfly

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest høstløv

Er i godt humør i dag :-)

Fint at alt har gått bra, og såret ikke skaper plager.

Jeg fikk trukket en tann på mandag, og smertene her tiltatt siden da. I dag var jeg ved tannlegen igjen, det har blitt betennelse i hele kjeven og jeg fikk dyttet opp en tampong med penicillinsalve i såret samtidig som jeg skal ta en ukes penicillinkur, og vi skal til Danmark på ferie i morgen.

Godt at det går fint med gutten din i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mora2

Stakkars lille! Det er ikke mye godt... Men så bra det gikk fint.

Premien var velfortjent. Jeg fikk alltid barbie dukker da jeg hadde vært hos tannlegen. Hehe, var så redd...

:0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mora2

''Og sjansen er vel stor for at gutten min har arvet mine tenner.''

Litt på siden, men kanskje ikke helt på viddene: Har du snakket med tannlegen om dette med arv og tenner? Jeg har gjort det, nemlig, for min mor har dårlige tenner, jeg har dårlige tenner - og jeg er jo redd for at ungene skal få dårlige tenner.

Tannlegene jeg har snakket med (2 stk i ulike alderskategorier) sier begge at man ikke arver tenner. Min mors dårlige tenner forklarer han med dårlig tannhygiene og manglende fluor i ung alder, og mine sier han at kommer av utstrakt medisinbruk da jeg var baby.

Jeg kan ikke helt slå meg til ro med dette, for jeg synes det er merkelig at man ikke også har arv som et moment også hva tenner angår. Det gjelder jo det meste andre som skjer med kroppen, så hvorfor ikke tenner, liksom?!

Jeg håper forsåvidt at tannlegene har rett, da, men begge ungene mine har tannstilling i samme kategori som faren, så jeg vet ikke helt, jeg...

Så - har du snakket med og fått bekreftet dette med tannarv?

Det svaret har jeg fått av min tannlege også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tannarv?

Nei - jeg har ikke snakket med tannlegen min om det - men regner med at jeg tar en prat neste gang (det ble ikke tid til det på tirsdag...)

Jeg har faktisk såpass dårlige tenner at jeg går til kontroll to ganger pr år. Som regel har jeg hull eller antdydning til hull.

Denne gangen hadde jeg mistet en fylling, og han la inn ny. På røntgenbildene så han to antydninger til hull som han ville ta seg av til høsten. Jeg spurte om de var noe jeg kunne gjøre noe med - pusse ekstra eller noe annet, men det var det ikke. Men jeg skal være enda flinkere med fluorskylling.

Ja, ta en prat - og kom gjerne tilbake med uttalelse! :-) Dette opptar meg i ganske stor grad, vil jo ikke at jentene min skal måtte ha de samme problemene som meg. Forhåpentligvis har de arvet sin far om det er mulig å "arve tenner" (høres ut som vi har et gebiss på rundtur, he-he), han er nokså mye heldigere stilt enn meg.

Og skyll godt med fluoren i kveld! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest prust

Ja, ta en prat - og kom gjerne tilbake med uttalelse! :-) Dette opptar meg i ganske stor grad, vil jo ikke at jentene min skal måtte ha de samme problemene som meg. Forhåpentligvis har de arvet sin far om det er mulig å "arve tenner" (høres ut som vi har et gebiss på rundtur, he-he), han er nokså mye heldigere stilt enn meg.

Og skyll godt med fluoren i kveld! ;-)

Ja, jeg skal forhøre meg, I morgen skal jeg avsted med 8-åringen, hun har foreløpig ikke hatt hull, så jeg håper det går greit med henne...

Uff, mine foreldre har hatt mange hull, min svigermor har hatt masse hull, svigerfar hadde dårlige tenner, og både jeg og mannen har hatt mye hull....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Stakkars lille! Det er ikke mye godt... Men så bra det gikk fint.

Premien var velfortjent. Jeg fikk alltid barbie dukker da jeg hadde vært hos tannlegen. Hehe, var så redd...

:0)

Jeg kan ikke huske at jeg fikk noen premier når jeg hadde vært hos tannlegen, enda så mye jeg var der.....:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Nedenfor skriver prust at ''Jeg måtte også trekke melketenner hos skoletannlegen''

Så det var nok det. Tror det skal mye til at de trekker varige tenner i våre dager.

Stemmer det - det var ei melketann han trakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Det er ikke mange melketenner igjen i ti-års alderen, men noen kan det være.

Uansett, med så mye råte at det må trekkes, melketenner eller ikke, må man gjøre noe dramatisk med tannstellet for at det ikke skal skje med de "ordentlige" tennene.

Dette er jo et tegn på at tannhygienen har vært altfor dårlig.

''Uansett, med så mye råte at det må trekkes, melketenner eller ikke, må man gjøre noe dramatisk med tannstellet for at det ikke skal skje med de "ordentlige" tennene. Dette er jo et tegn på at tannhygienen har vært altfor dårlig.''

Jeg hadde som sagt mange hull i melketennene mine, og måtte trekke 1 eller 2 av dem pga hull + 2 eller 4 av dem i forbindelse med regulering da jeg var 9-10 år.

Da de nye tennene kom, var det mange år jeg ikke hadde hull. Dette forandret seg imidlertid da jeg ble voksen, og som vokse har jeg igjen fått mye hull Tannlegen mener det er sammensetningen i spyttet mitt som gjør at emaljen blir tynn og at det er lett for karies å komme til. Lite jeg kan gjøe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mora2

Jeg kan ikke huske at jeg fikk noen premier når jeg hadde vært hos tannlegen, enda så mye jeg var der.....:-(

Vel, de _måtte_ vel lure med noe...Jeg har hatt så tannlegeskrekk. Det var grusomt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Så flott at du tok ham med til din tannlege og sparte ham for tannlegetraumer!!!

Du har en kjempeflink gutt som absolutt fortjente fotballkortene sine!!!

Og gutten har en kjempeflink mor som vet å ta vare på gutten sin!!!

Takk for det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest halvdansken

Jeg fikk trukket en tann på mandag, og smertene her tiltatt siden da. I dag var jeg ved tannlegen igjen, det har blitt betennelse i hele kjeven og jeg fikk dyttet opp en tampong med penicillinsalve i såret samtidig som jeg skal ta en ukes penicillinkur, og vi skal til Danmark på ferie i morgen.

'' I dag var jeg ved tannlegen igjen''

Dette er første gang jeg har kunnet se at du er dansk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest prust

Vel, de _måtte_ vel lure med noe...Jeg har hatt så tannlegeskrekk. Det var grusomt...

Jeg er faktisk blitt mer pinglete som voksen ift tannlegen enn jeg var som barn.

Nå når jeg kommer inn på venterommet og kjenner "tannlegelukt" kan jeg kjenne det strammer seg i hele kroppen.... Men tannlegen min er kjempehyggelig og rolig og er ekstremt nøye med at bedøvelsen virker skikkelig, så jeg stoler veldig på ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Han var kjempetøft. Selv om man ikke er redd (og hvem er vel ikke det?) er det en prestasjon å ligge stille og gape i tre kvarter. 5 pakker med fotballkort var vel fortjent.

''5 pakker med fotballkort var vel fortjent.''

Ja - han fortjente det! Og så var det så godt at det ikke ble noe komplikasjoner etterpå - han har ikke hatt noe vondt, bortsett fra litt ømt i timene etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Uff, det hørtes vondt ut! God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mora2

Jeg er faktisk blitt mer pinglete som voksen ift tannlegen enn jeg var som barn.

Nå når jeg kommer inn på venterommet og kjenner "tannlegelukt" kan jeg kjenne det strammer seg i hele kroppen.... Men tannlegen min er kjempehyggelig og rolig og er ekstremt nøye med at bedøvelsen virker skikkelig, så jeg stoler veldig på ham.

Uff, det er grusomt...

Jeg ble kvitt min tannlege skrekk bare for noen år siden. Fikk da hverdens herligste tannlege. han har "jobbet" mye med meg, trøstet og forklart. Han er bare super. Nå gleder jeg meg ikke, meg jeg gråter ikke heller!

Min gamle tannlege gav meg Flunipan. Hoho, så suste rundt! ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Uff, det er grusomt...

Jeg ble kvitt min tannlege skrekk bare for noen år siden. Fikk da hverdens herligste tannlege. han har "jobbet" mye med meg, trøstet og forklart. Han er bare super. Nå gleder jeg meg ikke, meg jeg gråter ikke heller!

Min gamle tannlege gav meg Flunipan. Hoho, så suste rundt! ;P

Så bra at du har fått hjelp til å takle skrekken!

Hva er Flulipan?

Søstera mi måtte fjerne visdomstennene for en del år siden hos den beryktede tannlegen i byen - og hun hadde tannlegeskrekk... Det var visst helt forferdelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mora2

Så bra at du har fått hjelp til å takle skrekken!

Hva er Flulipan?

Søstera mi måtte fjerne visdomstennene for en del år siden hos den beryktede tannlegen i byen - og hun hadde tannlegeskrekk... Det var visst helt forferdelig.

Å herregud..Stakkars menneske!! Jeg fikk dra til Arendal med visdomstennene mine.. Ikke moro..

Flunipan er beroligende,man blir veldig likegyldig, og sløv. Nesten som å røyke hasj visstnok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Å herregud..Stakkars menneske!! Jeg fikk dra til Arendal med visdomstennene mine.. Ikke moro..

Flunipan er beroligende,man blir veldig likegyldig, og sløv. Nesten som å røyke hasj visstnok...

Du vet hvem jeg mener? Navnet har en farge i seg ;-) Jeg har aldri vært hos ham, og håper jeg slipper.

Gikk det greit i Arendal da?

Jeg tok mine to visdomstenner oppe for mange år siden hos min kjære tannlege. Gikk fint uten komplikasjoner. De to nede har jeg fremdeles.

Uff - nei nå må jeg til å pakke. De to eldste skal på leir i morgen, hun minste skal til min søster og jeg og mannen skal på hyttetur :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...