Gjest Bor i Trondheim Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Nå begynner panikken å komme. Jeg var så dum at jeg bare søkte på en plass og har ikke fått svar ennå. Gutten blir 1 i oktober. Jeg skrev i søknaden at vi trenger plassen fra oktober men tar gjerne plassen fra august vist vi må det. Er det de i barnehagen som bestemmer hvem som skal få plass? Kan de bare ta inn kjente og sånt foran oss andre? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brilleslangen Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Jeg bor ikke i by. Har heller ikke fått svar enda, men her hos oss pleier alle få plass så jeg bekymrer meg ikke. Her pleier svarene komme i løpet av juni. Hvis du lurer veldig kan du jo ringe kommunen hvis du har søkt om plass i kommunal barnehage for å høre hvilke rutiner de har for å tilbakemelding og for tildeling av plass.Fortell gjerne også grunnen til at du ringer.At du i tilfelle du ikke får plass vil trenge litt tid å områ deg på for å forhåpentligvis finne en annen løsning. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilje30 Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Barnehageplasser blir tildelt etter visse kriterier som kan variere fra kommune til kommune. Det er aldri personalet i en barnehage som bestemmer, men noen litt høyere opp i kommunen. De jeg kjenner til, går barn med funksjonshemninger og spesielle behov først. barn av aleneforeldre( mulig utdatert) Så blir resten av plassene fordelt etter alder på barna i en eller annen modell. Jeg vet om kommuner der barna må ha fylt 1år før de begynner i barnehage. Ring dit du har søkt barnehage og spør hvilke retningslinjer de går etter og når du kan vente svar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Barnehageplasser blir tildelt etter visse kriterier som kan variere fra kommune til kommune. Det er aldri personalet i en barnehage som bestemmer, men noen litt høyere opp i kommunen. De jeg kjenner til, går barn med funksjonshemninger og spesielle behov først. barn av aleneforeldre( mulig utdatert) Så blir resten av plassene fordelt etter alder på barna i en eller annen modell. Jeg vet om kommuner der barna må ha fylt 1år før de begynner i barnehage. Ring dit du har søkt barnehage og spør hvilke retningslinjer de går etter og når du kan vente svar. ''Det er aldri personalet i en barnehage som bestemmer, men noen litt høyere opp i kommunen.'' Det stod jo ikke noe om at hun hadde søkt kommunal plass, i en del private barnehager kan vel de ansatte i stor grad påvirke hvilke barn som får plass? Slik var det i hvertfall da vi først søke barnehageplass (senest for 4-5 år siden). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilje30 Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 ''Det er aldri personalet i en barnehage som bestemmer, men noen litt høyere opp i kommunen.'' Det stod jo ikke noe om at hun hadde søkt kommunal plass, i en del private barnehager kan vel de ansatte i stor grad påvirke hvilke barn som får plass? Slik var det i hvertfall da vi først søke barnehageplass (senest for 4-5 år siden). Jeg gikk ut fra at det var kommunal barnehage, men det stod det ingenting om. Men jeg vil tro at private barnehager noen vedtekter innad i barnehagen som sier noe om hvordan plassene skal fordeles. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mumitrollet Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Opptaket til private og kommunale barnehager er felles, men den enkelte barnehage har ganske stor frihet til å "velge ut" hvem de vil ha. Særlig vil geografi spille en stor rolle, de fleste barnehager er interessert i å ha barn fra nærmiljøet - det minsker sjansen for senere flytting og utskifting av barnegruppa. Kjønn og alder er også viktige kriterier for å kunne sette sammen en god barnegruppe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Jeg gikk ut fra at det var kommunal barnehage, men det stod det ingenting om. Men jeg vil tro at private barnehager noen vedtekter innad i barnehagen som sier noe om hvordan plassene skal fordeles. ''Men jeg vil tro at private barnehager noen vedtekter innad i barnehagen som sier noe om hvordan plassene skal fordeles.'' Det har de, men jeg har ved selvsyn erfart at slike ikke helt forpliktende vedtekter omgås. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.