Gjest er det vanlig? Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Er det vanlig å be jevnaldrende, voksne (=ikke helt unge) venninner som også har full rulle med jobb, familie, barn osv om å være serveringshjelp i konfirmasjon? Venninnen bor 3-4 mil unna og vi ses kanskje 3-4 ganger i året, stort sett i samlet venninnetropp. Synes egentlig det er litt rart å bli spurt om dette. Har ikke selv engang vurdert å be travle venninner om samme tjeneste, og har selv bare hjulpet til i konfirmasjon som 19-20-åring - da mot betaling (men betaling er absolutt ikke et tema nå - det er tidsbruken og at man binder opp hele familien fra å gjøre felles aktiviteter, reise bort el lign). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Jeg ble spurt om dette nå i vår, og synes også det var litt spesielt. Jeg har i bunn og grunn nok med mitt og min familie og jeg hadde liten lyst til å stå med kaffekoking og oppvask en hel søndag. Jeg sa nei og angrer ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
3jentemor Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Det er ganske vanligt ja. - Og ganske praktisk, for det ligger da i sagens natur, at man kan spørge om tilsvarende genydelse når man selv skal holde fest. Nogengange inviteres familien til den som hjælper til med at servere til kaffen i selskabet, andre gange ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest annlovinda Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Trodde ikke det var vanlig. Ser at både i konfirmasjonene til min datters venner og i min datters konfirmasjon har vi brukt venninner av konfirmanten. Min datter og hennes beste venninne konfirmerte seg på forskjellige dager, og de stilte og hjalp til med serveringen i hverandres konfirmasjon. I tillegg til flere venninner. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Jeg vet ikke hvor vanlig det er - det er i hvert fall vanlig å ha litt hjelp. Men man forsøker vel ofte å bruke konfirmantens vennekrets, dersom det er noen som er ledige og voksne nok. Selv ville jeg nok spurt en som bodde nærmere, men det er jo ikke alle som har så mange å velge blant. Jeg har vært slik hjelp én gang som voksen, men det var fordi den som skulle gjøre det, måtte melde sykdomsforfall. Jeg bodde like ved, hadde mulighet for å stille opp på kort varsel og fikk en flaske for jobben, som var enkel og grei. Hvis du har blitt spurt i god tid, er det vel bare å si nei dersom det passer dårlig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vintermor Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Her vi bor er det helt vanlig. Vi er flere venninner som har komfirmasjon samme år, og velger forskjellige datoer for å kunne hjelpe hverandre. Syntes det er kjempekoselig å gjøre sånne vennetjenester, selv om vi og har mye selv med jobb osv.Vi har gjort avtaler om sånt for mange år siden, så dagen kommer ikke som noen overraskelse. Kunne ikke falt meg inn å bruke venner av konfirmanten til slikt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Jeg ble spurt om dette nå i vår, og synes også det var litt spesielt. Jeg har i bunn og grunn nok med mitt og min familie og jeg hadde liten lyst til å stå med kaffekoking og oppvask en hel søndag. Jeg sa nei og angrer ikke. Det må jo være lov å spørre, men selvfølgelig godta hvis man får et nei... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Jeg har opplevd at venninner har tilbudt seg å være serveringshjelp i konfirmasjon, og det satte jeg stor pris på. Selv ble jeg bedt om å servere hos en venninne som skulle feire et rundt tall. Det opplevde jeg som temmelig uhøflig, siden jeg hadde forventet å bli bedt som gjest. (Hun har vært i tilsvarende selskap hos meg). Så da takket jeg nei. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 I min krets er det vanlig at vi hjelper hverandre ved slike anledninger ja. Mange av oss jobbet innenfor servering mens vi studerte, så jeg antar verskapet vet hva de får når de spør oss voksne damene? Jeg har imidlertid til gode å bli spurt om å reise langt for å servere, det har mer vært snakk om en dåp eller så i samme by. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Ja det er iallefall ganske vanlig i min vennekrets. Jeg syns det er fint at man kan hjelpe hverandre jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Jeg har opplevd at venninner har tilbudt seg å være serveringshjelp i konfirmasjon, og det satte jeg stor pris på. Selv ble jeg bedt om å servere hos en venninne som skulle feire et rundt tall. Det opplevde jeg som temmelig uhøflig, siden jeg hadde forventet å bli bedt som gjest. (Hun har vært i tilsvarende selskap hos meg). Så da takket jeg nei. Oj, den var ikke helt god nei. Da hadde jeg også blitt lei meg. :-( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Jeg ville ikke tro det var særlig vanlig, nei. Skulle selv vært temmelig i beit for å be en travel venninne om slik hjelp, med mindre vi hadde en avtale om å hjelpe hverandre. Har selv servert i konfirmasjon et par ganger, men da var jeg 16-18 år og fikk litt betalt for det (husker jeg syntes betalingen var vel sparsom ). Men antar det kan mer vanlig å be om slik hjelp i andre miljøer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
calendula Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Jeg har gjort dette flere ganger både for folk jeg kjenner godt og folk jeg bare kjenner til. Ikke noe jeg synes er voldsomt kjekt, men jeg stiller opp og hjelper til. Har alltid fått betaling, selv fra gode venner. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mumitrollet Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Det er ganske vanlig, ja. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Jeg synes dette er veldig vanskelig. Noen må jo servere... Hvem skal man spørre om man ikke kan spørre egne venninner? Jeg ville ikke spurt på jobben. Jeg vil ikke ha dem inn i familien. Husk at hvis du hjelper henne, er hun forpliktet til å hjelpe deg når den tid kommer. I bryllupet hadde vi venners barn, foreldrenes venner og noen fra koret jeg synger i til å servere. Ungdommene fikk penger, mens de voksne fikk vin som betaling. Når vi kommer til konfirmasjoner tror jeg vi fikser alt selv. Man må bare planlegge maten litt bedre, og gjøre ferdig mye på forhånd. Alle som kommer er kjentfolk, så jeg regner med at det blir lettere enn å hente inn andre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest er det vanlig? Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Jeg synes dette er veldig vanskelig. Noen må jo servere... Hvem skal man spørre om man ikke kan spørre egne venninner? Jeg ville ikke spurt på jobben. Jeg vil ikke ha dem inn i familien. Husk at hvis du hjelper henne, er hun forpliktet til å hjelpe deg når den tid kommer. I bryllupet hadde vi venners barn, foreldrenes venner og noen fra koret jeg synger i til å servere. Ungdommene fikk penger, mens de voksne fikk vin som betaling. Når vi kommer til konfirmasjoner tror jeg vi fikser alt selv. Man må bare planlegge maten litt bedre, og gjøre ferdig mye på forhånd. Alle som kommer er kjentfolk, så jeg regner med at det blir lettere enn å hente inn andre. ''Hvem skal man spørre om man ikke kan spørre egne venninner? '' Man kan leie inn folk eller spørre storesøsken til konfirmantens venner. ''Husk at hvis du hjelper henne, er hun forpliktet til å hjelpe deg når den tid kommer. '' Jeg ville aldri ha spurt om det tilbake. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest er det vanlig? Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Det må jo være lov å spørre, men selvfølgelig godta hvis man får et nei... ''Det må jo være lov å spørre, men selvfølgelig godta hvis man får et nei...'' Jeg synes det er veldig vanskelig å si nei når man først har blitt spurt. Men hun burde jo godta et nei likevel. Jeg har aldri spurt henne om hjelp til noe, ikke engang å bake en kake til et selskap. Hun har kommet til dekket bord i alle selskaper/treff hos meg/oss og har aldri løftet en finger utover kanskje å sjenke i sitt eget glass eller egen kaffekopp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest er det vanlig? Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Jeg vet ikke hvor vanlig det er - det er i hvert fall vanlig å ha litt hjelp. Men man forsøker vel ofte å bruke konfirmantens vennekrets, dersom det er noen som er ledige og voksne nok. Selv ville jeg nok spurt en som bodde nærmere, men det er jo ikke alle som har så mange å velge blant. Jeg har vært slik hjelp én gang som voksen, men det var fordi den som skulle gjøre det, måtte melde sykdomsforfall. Jeg bodde like ved, hadde mulighet for å stille opp på kort varsel og fikk en flaske for jobben, som var enkel og grei. Hvis du har blitt spurt i god tid, er det vel bare å si nei dersom det passer dårlig. ''Selv ville jeg nok spurt en som bodde nærmere, men det er jo ikke alle som har så mange å velge blant.'' Hun har mange som både bor nærmere og som jeg har inntrykk av er tettere venninner. Tror nok hun spør meg fordi hun antar at jeg nødig vil si nei. ''Jeg har vært slik hjelp én gang som voksen, men det var fordi den som skulle gjøre det, måtte melde sykdomsforfall. Jeg bodde like ved, hadde mulighet for å stille opp på kort varsel og fikk en flaske for jobben, som var enkel og grei. '' Jeg er helt for å stille opp i nødstilfelle, men synes det er rart at hun ikke prøver andre løsninger før hun spør meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest er det vanlig? Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Jeg har opplevd at venninner har tilbudt seg å være serveringshjelp i konfirmasjon, og det satte jeg stor pris på. Selv ble jeg bedt om å servere hos en venninne som skulle feire et rundt tall. Det opplevde jeg som temmelig uhøflig, siden jeg hadde forventet å bli bedt som gjest. (Hun har vært i tilsvarende selskap hos meg). Så da takket jeg nei. Det skjønner jeg veldig godt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest er det vanlig? Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Ja det er iallefall ganske vanlig i min vennekrets. Jeg syns det er fint at man kan hjelpe hverandre jeg. Jo, tanken på at man kan hjelpe er fin, men her er ukene nokså strevsomme med mye jobb etc og helgene er litt hellige. Tanken på å bruke en hel søndag på å servere, rydde og vaske opp hjemme hos en venninne synes jeg er særdeles lite fristende. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.