Gå til innhold

Venninne som serveringshjelp i selskap

Gjest er det vanlig?

Anbefalte innlegg

Gjest er det vanlig?

Jeg ville ikke tro det var særlig vanlig, nei. Skulle selv vært temmelig i beit for å be en travel venninne om slik hjelp, med mindre vi hadde en avtale om å hjelpe hverandre.

Har selv servert i konfirmasjon et par ganger, men da var jeg 16-18 år og fikk litt betalt for det (husker jeg syntes betalingen var vel sparsom :P).

Men antar det kan mer vanlig å be om slik hjelp i andre miljøer.

Her er det ingen slik avtale eller forståelse av at man skal hjelpe hverandre. Vi har aldri vært skikkelig nære venninner, og hun har aldri hjulpet meg med noe som helst (og har heller aldri blitt spurt). Hvis du hadde spurt meg på forhånd, ville jeg aldri trodd at hun ville vært typen til å spørre om det.

Jeg kommer uansett ikke til å spørre henne om gjenytelse i et selskap hjemme hos meg i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• trollemor;o)

9

• også en mor

7

• AAA

3

• Bookworm

3

trollemor;o)

Ja, det er helt vanlig. Jeg har aldri verken blitt spurt eller spurt, men det er fordi jeg ikke er så flink og fordi jeg har stor familie som ordner opp.

Om det ikke passer deg så er det bare å takke høflig nei og ikke lage et stort nummer utav det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Jo, tanken på at man kan hjelpe er fin, men her er ukene nokså strevsomme med mye jobb etc og helgene er litt hellige. Tanken på å bruke en hel søndag på å servere, rydde og vaske opp hjemme hos en venninne synes jeg er særdeles lite fristende.

Så si nei da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hvem skal man spørre om man ikke kan spørre egne venninner? ''

Man kan leie inn folk eller spørre storesøsken til konfirmantens venner.

''Husk at hvis du hjelper henne, er hun forpliktet til å hjelpe deg når den tid kommer. ''

Jeg ville aldri ha spurt om det tilbake.

Ikke alle konfirmanter har storesøsken. Hvis man skal ha konfirmasjonen ute, må disse ungene fraktes til stedet. Da ville jeg heller ha spurt foreldrene deres.

Og den venninna jeg hjalp i konfirmasjon i fjor, har virkelig med å stille opp i vår om vi trenger det... Det var kjempemye arbeid, og det forventer jeg at hun gjør hvis jeg spør.

Men jeg kommer nok ikke til å spørre. Vi har hus til å ha slike arrangement hjemme, og da kan jeg gjøre så mye på forhånd at vi klarer oss uten hjelp.

En venninne ble kontaktet av naboen sin en stund før konfirmasjonen. Naboen sa: Jeg kan stå på kjøkkenet hos dere i år, så kan du gjøre det samme når vi har konfirmant neste år.

Venninnen min ble selvfølgelig kjempeglad :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Jeg har opplevd at venninner har tilbudt seg å være serveringshjelp i konfirmasjon, og det satte jeg stor pris på.

Selv ble jeg bedt om å servere hos en venninne som skulle feire et rundt tall. Det opplevde jeg som temmelig uhøflig, siden jeg hadde forventet å bli bedt som gjest. (Hun har vært i tilsvarende selskap hos meg). Så da takket jeg nei.

Uff, det var taktløst av denne "venninnen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg synes dette er veldig vanskelig. Noen må jo servere...

Hvem skal man spørre om man ikke kan spørre egne venninner?

Jeg ville ikke spurt på jobben. Jeg vil ikke ha dem inn i familien.

Husk at hvis du hjelper henne, er hun forpliktet til å hjelpe deg når den tid kommer.

I bryllupet hadde vi venners barn, foreldrenes venner og noen fra koret jeg synger i til å servere. Ungdommene fikk penger, mens de voksne fikk vin som betaling.

Når vi kommer til konfirmasjoner tror jeg vi fikser alt selv. Man må bare planlegge maten litt bedre, og gjøre ferdig mye på forhånd. Alle som kommer er kjentfolk, så jeg regner med at det blir lettere enn å hente inn andre.

''Hvem skal man spørre om man ikke kan spørre egne venninner? Jeg ville ikke spurt på jobben. Jeg vil ikke ha dem inn i familien.''

I konfirmasjoner jeg har vært har man enten spurt (og betalt) litt eldre naboungdommer eller man har leid inn hjelp utenfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

trollemor;o)

''Det må jo være lov å spørre, men selvfølgelig godta hvis man får et nei...''

Jeg synes det er veldig vanskelig å si nei når man først har blitt spurt.

Men hun burde jo godta et nei likevel. Jeg har aldri spurt henne om hjelp til noe, ikke engang å bake en kake til et selskap. Hun har kommet til dekket bord i alle selskaper/treff hos meg/oss og har aldri løftet en finger utover kanskje å sjenke i sitt eget glass eller egen kaffekopp.

Klart hun må godta et nei. Du trenger ikke gi en forklaring engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest er det vanlig?

Klart hun må godta et nei. Du trenger ikke gi en forklaring engang.

OK, men jeg synes altså at det er vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, tanken på at man kan hjelpe er fin, men her er ukene nokså strevsomme med mye jobb etc og helgene er litt hellige. Tanken på å bruke en hel søndag på å servere, rydde og vaske opp hjemme hos en venninne synes jeg er særdeles lite fristende.

Joda, men konfirmasjoner kommer ikke rekende så veldig ofte for de fleste av oss. Jeg forutsetter jo at det er ved slike helt spesielle anledninger man blir spurt, og da med underforstått betingelse at man hjelper igjen når det er nestemanns tur å ha konfirmant

Jeg ble bedt av en venninne som driver butikk om å hjelpe henne der noen lørdager. (gratis selvsagt..) Det syns jeg var steikje frekt. Sånne ting betaler man folk for å gjøre.

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest er det vanlig?

Ikke alle konfirmanter har storesøsken. Hvis man skal ha konfirmasjonen ute, må disse ungene fraktes til stedet. Da ville jeg heller ha spurt foreldrene deres.

Og den venninna jeg hjalp i konfirmasjon i fjor, har virkelig med å stille opp i vår om vi trenger det... Det var kjempemye arbeid, og det forventer jeg at hun gjør hvis jeg spør.

Men jeg kommer nok ikke til å spørre. Vi har hus til å ha slike arrangement hjemme, og da kan jeg gjøre så mye på forhånd at vi klarer oss uten hjelp.

En venninne ble kontaktet av naboen sin en stund før konfirmasjonen. Naboen sa: Jeg kan stå på kjøkkenet hos dere i år, så kan du gjøre det samme når vi har konfirmant neste år.

Venninnen min ble selvfølgelig kjempeglad :o)

''Ikke alle konfirmanter har storesøsken.''

Jeg skrev storesøsken av konfirmantens venner. De fleste har ihvertfall noen venner som har storesøsken. Jeg har selv vært serveringshjelp i konfirmasjon fordi jeg var venn med konfirmantens storesøster.

''Hvis man skal ha konfirmasjonen ute, må disse ungene fraktes til stedet. ''

?? Men har man konfirmasjonen ute er det da mest vanlig å benytte stedets serveringshjelp? Jeg har aldri vært i brylluper, barnedåp eller konfirmasjon ute der vertskapet selv har måttet skaffe serveringshjelp - enten har de fulgt med stedet, eller så sørger cateringfirmaet for serveringsfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det må jo være lov å spørre, men selvfølgelig godta hvis man får et nei...''

Jeg synes det er veldig vanskelig å si nei når man først har blitt spurt.

Men hun burde jo godta et nei likevel. Jeg har aldri spurt henne om hjelp til noe, ikke engang å bake en kake til et selskap. Hun har kommet til dekket bord i alle selskaper/treff hos meg/oss og har aldri løftet en finger utover kanskje å sjenke i sitt eget glass eller egen kaffekopp.

Det er tydeligvis forskjell fra sted til sted - men jeg er vant til at folk hjelper hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev storesøsken av konfirmantens venner. De fleste har ihvertfall noen venner som har storesøsken. Jeg har selv vært serveringshjelp i konfirmasjon fordi jeg var venn med konfirmantens storesøster.

?? Men har man konfirmasjonen ute er det da mest vanlig å benytte stedets serveringshjelp? Jeg har aldri vært i brylluper, barnedåp eller konfirmasjon ute der vertskapet selv har måttet skaffe serveringshjelp - enten har de fulgt med stedet, eller så sørger cateringfirmaet for serveringsfolk.

Det hender jo at man bare leier lokale, av plasshensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det er jo ikke så sjelden å leie grendehus og lignende hvor man ordner alt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest prust

Ja, det er vanlig i min vennekrets. De to gangene min søster har hatt konfirmasjon, var det hennes venner som var på kjøkkenet.

Jeg bakte kaker til tre konfirmasjoner i år, hos venner av meg. Hun ene brukte et par venninner på kjøkkenet.

Da vi feiret min mors 70 års dag for to år siden, spurte jeg to venninner om å hjelpe til på kjøkkenet (dette var da en kveld, ikke en hel søndag) - og jeg sa i fra at jeg selvfølgelig stiller opp for dem når de evt måtte trenge det.

En fin blomst har vært vanlig betaling.

Jeg har selv servert i en konfirmasjon (det var da min fetters sønn som ble konfirmert) - husker ikke om jeg fikk noe for det. Og da tenker jeg at denne familien er noen JEG kan spørre om hjelp når vi om noen år får konfirmant :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er forskjell på om dette er vanlig eller ikke.

Men uansett om det er vanlig eller ikke, så er det opp til deg å si ja eller nei.

Slik som du beskriver henne, synes jeg du bør si nei. Ikke på grunn av henne, men mest på grunn av din negative holdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skjønte jeg den med vennene :o)

Man kan fint leie lokaler uten serveringspersonale, og det er ihvertfall vanlig i Trondheim.

Det er feks grendahus, samfunnshus eller idrettshus. Losjen leier også ut lokaler uten personale. Da er man ansvarlig for alt selv. Oppsetting av stoler og bord, dekking, pynting, matlaging, servering, oppvask og rydding. I disse lokalene fins det servise, bestikk og glass. Vi hadde et slikt lokale til bryllupet. Det var mye jobbing på oss, både før og etter festen. Men vi sparte en del penger :o)

Både bryllup, konfirmasjoner og bursdager til små og store feires i lånte lokaler. Fordelen er at man kan ha flere gjester enn man synes man har plass til hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvert fall ikke vanlig i min omgangskrets! Noen er av typen som tilbyr seg, men det er jo noe annet. Hvis en litt perifer venn hadde spurt om det, tror jeg bare jeg hadde svart nei, "det passer ikke". Det naturlige for meg, ville vært å leid inn et par tenåringer i nærområdet, evt. sjekket om noen leverer serveringstjenester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ja, heldigvis!

Ja, i min omgangskrets er dette heldigvis vanlig.

Har servert i både konfirmasjoner og bryllup, og i bryllupene (3 stk.) har alle serverings"damene" blitt med på festen etter kaffen. Veldig trivelig!

Ser at flere snakker om både tenåringsnaboer og andre yngre mennesker, og det er sikkert vel og bra til selve serveringen - men noen ganger trenger man noen som kan lage sausen også. Og det er ikke like selvfølgelig at disse kan. Å leie hjelp blir ofte veldig dyrt, såvidt dyrt at man godt kunne hatt hele selskapet på en restaurant.

Synes det er supert at vi kan hjelpe hverandre, for alle har noen anledninger opp gjennom åra som krever mer enn de vanlige 4 hendene. Har aldri fått kontanter i betaling, men alltid en gave i ettertid.

Hadde jeg vært deg ville jeg nok stilt opp, travlere synes jeg ikke man kan ha det i hverdagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

også en mor

Jepp. Dette er helt vanlig i min omgangskrets. Har med glede stilt opp for å hjelpe. Fått vin og bodylotion og litt forskjellig som takk for hjelpen.

Til gjengjeld var det lett å få hjelp når vi hadde bruk for det.

Synes det er en genial løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...