Gjest Elextra Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Jepp. Dette er helt vanlig i min omgangskrets. Har med glede stilt opp for å hjelpe. Fått vin og bodylotion og litt forskjellig som takk for hjelpen. Til gjengjeld var det lett å få hjelp når vi hadde bruk for det. Synes det er en genial løsning. Enig i at det høres gunstig og hyggelig ut å hjelpe hverandre på den måten. Likevel har jeg full forståelse for at trådstarter har lite lyst til å bruke en søndag og sjelden fridag med familien til å hjelpe en fjern venninne på den måten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
også en mor Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Enig i at det høres gunstig og hyggelig ut å hjelpe hverandre på den måten. Likevel har jeg full forståelse for at trådstarter har lite lyst til å bruke en søndag og sjelden fridag med familien til å hjelpe en fjern venninne på den måten. Har full forståelse jeg også. Man kan aldri ta slik hjelp for gitt. Derfor synes jeg at hun skal si nei, hun kan tilogmed vinkle det slik at hun er "beæret" over å ha bli spurt (jeg ville ikke hatt hvem som helst til hjelp ihvertfall) men at det desverre ikke passer. Trådstarter virker litt snurt over å ha bli spurt og antar at det da vil være en negativ opplevelse om hun "tvinger" seg til å si ja. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest helt vanlig her Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Noen steder er det vanlig, kanskje spesielt på bygdene. Da jeg og min mann giftet oss som ganske unge så hadde vi ikke råd til et dyrt bryllupp men vi fikk et kjempefint bryllup p.g.a hjelp fra litt periefere og naboer. Det virket som alle gjorde det med den største glede. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest helt vanlig her Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 ''Hvem skal man spørre om man ikke kan spørre egne venninner? '' Man kan leie inn folk eller spørre storesøsken til konfirmantens venner. ''Husk at hvis du hjelper henne, er hun forpliktet til å hjelpe deg når den tid kommer. '' Jeg ville aldri ha spurt om det tilbake. Mulig du sitter med god råd og ikke trenger andres hjelp nå. Men du vet ikke hva som kan skje en gang i fremtiden. Kanskje du står der en gang med lite penger og er på flyttefot eller må ha hjelp til å skifte dekk på bilen? Da kan du ikke komme å be om hjelp om selv har sagt nei. Jeg synes det er fint at vi kan ha en kultur der det er lov å be hverandre om hjelp for det er ikke alle som bare kan kjøpe seg ut av alt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest om den saken Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Her er det helt vanlig. Og jeg synes kanskje det er noe rart med holdningen din. Alle har det travelt, og derfor letter det på at alle stiller opp for hverandre innimellom, på kjøkken og servering ved store dager. Vi er glad for å kunne hjelpe ut på store dager, til tross for at en mister tid en kunne brukt på annet. Det e rpositivt for barna å se at de voksne stiller opp for hverandre også. Det er ofte et annet tak i godt voksne folk når det gjelder kjøkkentjeneste, så å bare ha unge til hjelp blir ikke helt det samme. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Jeg har ikke inntrykk at dette er så vanlig blant dem jeg kjenner... Og jeg ville vel ikke hatt så lyst til det. Og så har jeg ikke tenkt å arrangere noe selv hvor jeg ville trengt serveringshjelp :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Enig i at det høres gunstig og hyggelig ut å hjelpe hverandre på den måten. Likevel har jeg full forståelse for at trådstarter har lite lyst til å bruke en søndag og sjelden fridag med familien til å hjelpe en fjern venninne på den måten. Selvfølgelig er det lov for alle å takke nei, men det er utrolig trist hvis vi har fått det så travet at vi ikke engang kan tørre å spørre om hjelp... Hvilket samfunn er det vi egentlig vil ha? Skal vi bare fokusere på oss selv og det som dreier seg om oss? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Det er tydeligvis forskjell fra sted til sted - men jeg er vant til at folk hjelper hverandre. Trist om vi ikke skal kunne hjelpe hverandre lenger.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Selvfølgelig er det lov for alle å takke nei, men det er utrolig trist hvis vi har fått det så travet at vi ikke engang kan tørre å spørre om hjelp... Hvilket samfunn er det vi egentlig vil ha? Skal vi bare fokusere på oss selv og det som dreier seg om oss? Skjønner hva du mener, men jeg ville i hvertfall begrenset spørsmålet om såpass omfattende hjelp til nær slekt og aller nærmeste vennene. Men skjønner andre ser det annerledes, og det er selvfølgelig fint når det går begge veier. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Har full forståelse jeg også. Man kan aldri ta slik hjelp for gitt. Derfor synes jeg at hun skal si nei, hun kan tilogmed vinkle det slik at hun er "beæret" over å ha bli spurt (jeg ville ikke hatt hvem som helst til hjelp ihvertfall) men at det desverre ikke passer. Trådstarter virker litt snurt over å ha bli spurt og antar at det da vil være en negativ opplevelse om hun "tvinger" seg til å si ja. Enig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Jeg har ikke inntrykk at dette er så vanlig blant dem jeg kjenner... Og jeg ville vel ikke hatt så lyst til det. Og så har jeg ikke tenkt å arrangere noe selv hvor jeg ville trengt serveringshjelp :-) ''Og så har jeg ikke tenkt å arrangere noe selv hvor jeg ville trengt serveringshjelp :-)'' Det ville jeg, men jeg ville antakelig leid inn hjelp. Det er nå dessverre blitt slik at tid er et knapphetsgode og at vi har mer penger enn tid. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Jeg hadde stilt gladelig opp. :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Trist om vi ikke skal kunne hjelpe hverandre lenger.... Nettopp:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ja, heldigvis! Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Skjønner hva du mener, men jeg ville i hvertfall begrenset spørsmålet om såpass omfattende hjelp til nær slekt og aller nærmeste vennene. Men skjønner andre ser det annerledes, og det er selvfølgelig fint når det går begge veier. ''men jeg ville i hvertfall begrenset spørsmålet om såpass omfattende hjelp til nær slekt og aller nærmeste vennene.'' Slike har man vel gjerne som gjester i selskapet, og jeg hadde nok blitt litt i stuss om jeg som gjest ble plassert på kjøkkenet... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 ''men jeg ville i hvertfall begrenset spørsmålet om såpass omfattende hjelp til nær slekt og aller nærmeste vennene.'' Slike har man vel gjerne som gjester i selskapet, og jeg hadde nok blitt litt i stuss om jeg som gjest ble plassert på kjøkkenet... Hehe, det har du selvfølgelig rett i . Jeg ville dog kanskje ikke invitert mine venninner i konfirmasjonen til mine barn, så de kunne jeg evt. spurt (om jeg fant det naturlig, hvilket jeg antakelig ikke ville gjøre) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ja, heldigvis! Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Hehe, det har du selvfølgelig rett i . Jeg ville dog kanskje ikke invitert mine venninner i konfirmasjonen til mine barn, så de kunne jeg evt. spurt (om jeg fant det naturlig, hvilket jeg antakelig ikke ville gjøre) ''Jeg ville dog kanskje ikke invitert mine venninner i konfirmasjonen til mine barn, så de kunne jeg evt. spurt'' Nemlig, i slike sammenhenger er ikke foreldrenes venner naturlige gjester, og siden "alle" kommer i en slik situasjon er det veldig godt å kunne hjelpe hverandre. Dette tror jeg nok helst går litt på hvor i landet man bor. Vi bor i en liten by, og ikke direkte på landsbygda lenger, men både der vi bodde før og her vi bor nå er det vanlig å hjelpe hverandre. Både med kakebakst og kjøkkentjeneste og snekkertjenester og dataproblemer osv. I storbyen blir ting litt annerledes, tror jeg, det kan i alle fall synes slik i denne tråden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
også en mor Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 ''Jeg ville dog kanskje ikke invitert mine venninner i konfirmasjonen til mine barn, så de kunne jeg evt. spurt'' Nemlig, i slike sammenhenger er ikke foreldrenes venner naturlige gjester, og siden "alle" kommer i en slik situasjon er det veldig godt å kunne hjelpe hverandre. Dette tror jeg nok helst går litt på hvor i landet man bor. Vi bor i en liten by, og ikke direkte på landsbygda lenger, men både der vi bodde før og her vi bor nå er det vanlig å hjelpe hverandre. Både med kakebakst og kjøkkentjeneste og snekkertjenester og dataproblemer osv. I storbyen blir ting litt annerledes, tror jeg, det kan i alle fall synes slik i denne tråden. ''I storbyen blir ting litt annerledes, tror jeg, det kan i alle fall synes slik i denne tråden.'' Vet du hvor hver enkelt bor? :-O Jeg har ikke sagt noe om hvor jeg bor. Tror dette handler vel så mye om hvilken omgangskrets (og dermed hvilke vaner) man har som om hvor man bor. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Der jeg vokste opp, og her jeg bor nå, er det absolutt vanlig, ja. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 OK, men jeg synes altså at det er vanskelig. Men da har du et problem... Det er ikke denne damen som er rar som spør, men det er du som ikke greier å si nei som er rar;o) (Absolutt ikke vondt ment altså) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 ''Og så har jeg ikke tenkt å arrangere noe selv hvor jeg ville trengt serveringshjelp :-)'' Det ville jeg, men jeg ville antakelig leid inn hjelp. Det er nå dessverre blitt slik at tid er et knapphetsgode og at vi har mer penger enn tid. Jeg har heldigvis mer tid enn penger fortsatt... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.