Gjest Fioletta Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Jeg ser ikke helt problemet ditt. Hvorfor er det så forferdelig at hun spurte deg? Det er jo ikke uvanlig å bruke personer som man ikke har så mye kontakt med. Og hvordan kan hun lukte at du har det så hektisk at du ikke kan ta deg fri èn søndag? Dette er ingen ting å sutre over. Ta deg sammen, si nei om det ikke passer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
også en mor Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Jeg ser ikke helt problemet ditt. Hvorfor er det så forferdelig at hun spurte deg? Det er jo ikke uvanlig å bruke personer som man ikke har så mye kontakt med. Og hvordan kan hun lukte at du har det så hektisk at du ikke kan ta deg fri èn søndag? Dette er ingen ting å sutre over. Ta deg sammen, si nei om det ikke passer. Jeg er ganske enig med deg, men jeg pakket budskapet mitt litt bedre inn 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest er det vanlig? Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Jeg er ganske enig med deg, men jeg pakket budskapet mitt litt bedre inn Så "pakke budskapet inn" er det samme som å si at du har full forståelse? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest er det vanlig? Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Jeg har ikke inntrykk at dette er så vanlig blant dem jeg kjenner... Og jeg ville vel ikke hatt så lyst til det. Og så har jeg ikke tenkt å arrangere noe selv hvor jeg ville trengt serveringshjelp :-) Ja, det blir jo noe annet om det kommer til å gå begge veier. Når man ikke har tenkt selv å arrangere noe der man har behov for å innkalle venner som serverings- og oppvaskpersonale, så vil de jo aldri kunne gå begge veier. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest er det vanlig Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Enig i at det høres gunstig og hyggelig ut å hjelpe hverandre på den måten. Likevel har jeg full forståelse for at trådstarter har lite lyst til å bruke en søndag og sjelden fridag med familien til å hjelpe en fjern venninne på den måten. Takk for forståelsen:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest er det vanlig Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Selvfølgelig er det lov for alle å takke nei, men det er utrolig trist hvis vi har fått det så travet at vi ikke engang kan tørre å spørre om hjelp... Hvilket samfunn er det vi egentlig vil ha? Skal vi bare fokusere på oss selv og det som dreier seg om oss? ''Hvilket samfunn er det vi egentlig vil ha? Skal vi bare fokusere på oss selv og det som dreier seg om oss?'' Jeg er helt enig i at det er en god tanke å stille opp og hjelpe hverandre, og mitt syn i saken er nok farget av hvem det er som spør og hva hun har gjort og ikke gjort før. Men er det bare tid man skal dele med alle andre, da? Hva med penger? Du skriver jo lenger opp her at du har mer tid enn penger, så hva hvis en venninne kom og ba deg gi av det som er ditt knapphetsgode, ved at hun spurte om dere kunne være med å spleise på bryllupsfesten hennes? Et absurd eksempel, ja, men bare for å illustrere mitt poeng. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest er det vanlig Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Det er i hvert fall ikke vanlig i min omgangskrets! Noen er av typen som tilbyr seg, men det er jo noe annet. Hvis en litt perifer venn hadde spurt om det, tror jeg bare jeg hadde svart nei, "det passer ikke". Det naturlige for meg, ville vært å leid inn et par tenåringer i nærområdet, evt. sjekket om noen leverer serveringstjenester. ''Det naturlige for meg, ville vært å leid inn et par tenåringer i nærområdet, evt. sjekket om noen leverer serveringstjenester.'' Ja, ofte kan cateringfirmaet være behjelpelig med å skaffe folk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ja, heldigvis! Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 ''I storbyen blir ting litt annerledes, tror jeg, det kan i alle fall synes slik i denne tråden.'' Vet du hvor hver enkelt bor? :-O Jeg har ikke sagt noe om hvor jeg bor. Tror dette handler vel så mye om hvilken omgangskrets (og dermed hvilke vaner) man har som om hvor man bor. He-he, neida, jeg vet ikke hvor alle bor, men mange av de med fast nick har jo tidligere sagt noe om de bor i by eller ei, og flere av de som bor i Oslo har sagt det. Forøvrig har du helt sikkert også rett, men jeg tror fortsatt at dette med å hjelpe hverandre er mer vanlig utenfor de største byene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest er det vanlig Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Ser at det er forskjell på om dette er vanlig eller ikke. Men uansett om det er vanlig eller ikke, så er det opp til deg å si ja eller nei. Slik som du beskriver henne, synes jeg du bør si nei. Ikke på grunn av henne, men mest på grunn av din negative holdning. ''men mest på grunn av din negative holdning'' Ja, godt poeng. Forespørselen har ikke ført til noe positivt, for jeg minnes nå alle gangene jeg synes hun har vært litt kjip... Trist. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ja, heldigvis! Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Ja, det blir jo noe annet om det kommer til å gå begge veier. Når man ikke har tenkt selv å arrangere noe der man har behov for å innkalle venner som serverings- og oppvaskpersonale, så vil de jo aldri kunne gå begge veier. Å hjelpe hverandre kan jo også gjelde litt annet enn like for like, da. Gubben min er f.eks. ingen ingeniørpraktiker, selv om han godt kan både male og legge stein og pusse opp litt hjemme. Derimot er han veldig flink med datamaskiner, og har dermed blitt byggefeltets faste datareparatør. Til gjengjeld får vi hjelp av de han reparerer datamaskinene for til andre ting, som litt mer avanserte oppussingsprosjekter eller bilreparasjon. Ett av parene jeg hjalp til i bryllupet til, de hjalp oss med utvasking av en leilighet siden vi allerede hadde gifta oss og ikke lenger trengte hjelp i bryllup. Så man _kan_ jo teoretisk trenge hjelp av noen en gang, og om man da ønsker å kjøpe disse tjeneste er jo det mulig. Ikke alle liker det sånn, og slett ikke alle har mer penger enn tid. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest er det vanlig Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Da skjønte jeg den med vennene ) Man kan fint leie lokaler uten serveringspersonale, og det er ihvertfall vanlig i Trondheim. Det er feks grendahus, samfunnshus eller idrettshus. Losjen leier også ut lokaler uten personale. Da er man ansvarlig for alt selv. Oppsetting av stoler og bord, dekking, pynting, matlaging, servering, oppvask og rydding. I disse lokalene fins det servise, bestikk og glass. Vi hadde et slikt lokale til bryllupet. Det var mye jobbing på oss, både før og etter festen. Men vi sparte en del penger ) Både bryllup, konfirmasjoner og bursdager til små og store feires i lånte lokaler. Fordelen er at man kan ha flere gjester enn man synes man har plass til hjemme. Ja, jeg har vært i flere selskaper i leide lokaler der det ikek følger med personale "på huset", så jeg kjenner jo til det, men jeg har da bare opplevd at de også har leid inn personale utenfra. Men jeg vet ikke om det er cateringselskapet eller vertskapet som direkte har tatt kontakt med serveringsfolka da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ja til mere tid Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Jo, tanken på at man kan hjelpe er fin, men her er ukene nokså strevsomme med mye jobb etc og helgene er litt hellige. Tanken på å bruke en hel søndag på å servere, rydde og vaske opp hjemme hos en venninne synes jeg er særdeles lite fristende. Alt er ditt valg. Husk det! Det at du har valgt å jobbe så mye at du ikke har tid til å gi en hånd er ikke så positivt ? Om du ikke har tid til å gi litt hjelp til venner som ber deg om en teneste så skal du være glad om du har venner i det hele tatt. En dag kan du komme til å angre på at du ikke tok vare på vennen dine. Hva med å jobbe mindre? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest er det vanlig Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Å hjelpe hverandre kan jo også gjelde litt annet enn like for like, da. Gubben min er f.eks. ingen ingeniørpraktiker, selv om han godt kan både male og legge stein og pusse opp litt hjemme. Derimot er han veldig flink med datamaskiner, og har dermed blitt byggefeltets faste datareparatør. Til gjengjeld får vi hjelp av de han reparerer datamaskinene for til andre ting, som litt mer avanserte oppussingsprosjekter eller bilreparasjon. Ett av parene jeg hjalp til i bryllupet til, de hjalp oss med utvasking av en leilighet siden vi allerede hadde gifta oss og ikke lenger trengte hjelp i bryllup. Så man _kan_ jo teoretisk trenge hjelp av noen en gang, og om man da ønsker å kjøpe disse tjeneste er jo det mulig. Ikke alle liker det sånn, og slett ikke alle har mer penger enn tid. :-) Nei, slett ikke alle har mer penger enn tid, og noen har knapphet på begge deler. Og folk bruker har ulik prioritering av pengebruken. I noen tilfeller har kanskje den som ønsker hjelp brukt masse penger på sydenferie, ny bil, oppussing etc, mens den som blir spurt om hjelp kanskje har ofret noe slikt for heller å leie inn en tjeneste og derved kjøpe seg mer fritid sammen med familien? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
også en mor Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Så "pakke budskapet inn" er det samme som å si at du har full forståelse? ''Likevel har jeg full forståelse for at trådstarter har lite lyst til å bruke en søndag og sjelden fridag med familien til å hjelpe en fjern venninne på den måten.'' Det var denne biten jeg hadd full forståelse for. Det var problematikken rundt det å ha bli spurt jeg ikke hadde samme forståelsen for Klarere nå? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
også en mor Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 ''Hvilket samfunn er det vi egentlig vil ha? Skal vi bare fokusere på oss selv og det som dreier seg om oss?'' Jeg er helt enig i at det er en god tanke å stille opp og hjelpe hverandre, og mitt syn i saken er nok farget av hvem det er som spør og hva hun har gjort og ikke gjort før. Men er det bare tid man skal dele med alle andre, da? Hva med penger? Du skriver jo lenger opp her at du har mer tid enn penger, så hva hvis en venninne kom og ba deg gi av det som er ditt knapphetsgode, ved at hun spurte om dere kunne være med å spleise på bryllupsfesten hennes? Et absurd eksempel, ja, men bare for å illustrere mitt poeng. ''og mitt syn i saken er nok farget av hvem det er som spør og hva hun har gjort og ikke gjort før.'' Her ligger nok hunden begravet Jeg svarte nok på den helt konkrete beskrivelsen....og det blir nok svaret farget av 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ja, heldigvis! Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Nei, slett ikke alle har mer penger enn tid, og noen har knapphet på begge deler. Og folk bruker har ulik prioritering av pengebruken. I noen tilfeller har kanskje den som ønsker hjelp brukt masse penger på sydenferie, ny bil, oppussing etc, mens den som blir spurt om hjelp kanskje har ofret noe slikt for heller å leie inn en tjeneste og derved kjøpe seg mer fritid sammen med familien? He-he, så det er der skoen trykker, ja. Joda, man prioriterer ulikt. Du får si til venninna di hvor landet ligger, så skjønner hun nok at hun har gjort en feil. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest er det vanlig Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 ''og mitt syn i saken er nok farget av hvem det er som spør og hva hun har gjort og ikke gjort før.'' Her ligger nok hunden begravet Jeg svarte nok på den helt konkrete beskrivelsen....og det blir nok svaret farget av Et vanlig problem ved DOL;) Og jeg skjønner alle som sier at det er bare å si nei uten mer om og men, men jeg misliker veldig at hun har satt meg i den posisjonen at jeg må gi et svar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mary Poppins Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Nei det synes ikke jeg er vanlig. jeg ville heller aldri bedt mine venner om noes sånt. Hva slags selskap er det og hvorfor er du ikke bedt i selve selskapet? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest thihi Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 ''å være serveringshjelp i konfirmasjon?'' Lest du hele innlegget? ;P Sjeldent perifere venniner til mødrene av konfirmanten blir invitert. De ber man heller om hjelp til serveringen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest thihi Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 ups..svaret under kom feilaktig til deg. Sorry 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.