Gjest litt urolig mamma Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Åtteåringen har alltid vært kraftig, han var nesten 5 kg da han var født. I kroppsbygning er han veldig lik sin far, som er stor/"tung" uten å være tjukk, om dere skjønner hva jeg mener. Det er mulig åtteåringen er inne i en vokseperiode el.l., men han han spise utrolige mengder mat! Jeg må rett og slett si stopp av og til, og da hyler han gjerne "fordi han er så sulten"! Hvordan skal jeg klare å begrense matinntaket slik at han ikke blir overvektig? Han er på grensen nå... Ikke snakk om slanking elelr at han på død og liv skal bli "tynn", men jeg vil jo gjerne at han skal holde seg frisk og sprek? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brilleslangen Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Litt vanskelig det der.Jeg tror jeg ville tatt en samtale med helsesøster for å høre om ho har noen goderåd å gi. For voksne fungererdet bedre å si at man kan spiseseg mett på grønnsaker, men jeg tviler på at det fungerer like godt foret barn. Så ta en samtale med helsesøster der du legger fram bekymringen din, så får du høre hva ho mener, og om du bør gjøre noe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Min 8-åring spiser også som en hest for tiden. Jeg regner med at han vokser. Begrensningen består i å ikke skjære opp flere brødskiver til frokosten enn det jeg synes ungene trenger. Hvis jeg skjærer opp totalt 16-18 brødskiver skulle det holde til frokost og lunsj til alle tre. De smører selvfølgelig skolematen (totalt 10 brødskiver) før de spiser selv. Middag kan begrenses ved å servere maten på fat, eller lage akkurat så mye som dere trenger. Ungene tvinges også til å spise litt grønnsaker eller salat til middagen. Vi spiser ikke kveldsmat. Da er kun en yoghurt eller frukt aktuelt. Dette er fordi vi spiser sen middag. Godteri er lørdagsmat. Is regnes ikke som godteri, men vi har ikke dette annet en når det er vær til å spise den ute. Ellers har jeg veldig sansen for å servere frukt og grønnsaker til mellom-måltider. Vannmelon, epler, gulrot, plommer er slagere hjemme hos oss. Jeg tror at det å venne seg til å spise et eple når man kommer fra skolen er lurt. Da er man ikke utsultet til middag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Kan jo hende han trenegr emr mat nå hvis han vokser mye.. men uansett så bør jo matinntaket begrenses litt.. Sørg for at han spiser hver tredje time, så han ikke blir kjempesulten og spiser fort og for mye som man ofte gjør da. Sørg for at maten han spiser er sunn, ikke godis og potetgull, saft eller brus på hverdager. Brødskriver (ikke søtt pålegg, da kan ungene spise mer kun fordi det er søtt) og en yogurt eller frukt til frokost. Samme til lunsj. Er han sulten ellers kan han ta et knekkebrød eller frukt. Men han burde ikke bli sulten mellom tretimers måltider. Når det gjelder middag så lag så det holder akkurat til alle, eller legg maten på tallerken. En tredjedel grønnsaker, kjøtt/fisk/kylling og potet/ris/pasta. Ikke pås på med mye saus. Dette er jo sånn man burde spise, uten å slanke seg, men for å holde kroppen i god helse og ikke blir overvektig, eller underernært. Det er veldig vanskelig for unger å komme ut av en ond sirkel hvis de legger på seg mye i den alderen. Men det må være lov til å kose seg med en is, grillpølse, eller kake av og til i hverdagen og hvis man har besøk, er på stranda el. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
serendipity Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Snakk med helsesøster. Men unger spiser jo my i perioder, men skjønner at du er engstelig for at han skal bli overvektig. Det beste du kan gjøre er å la han spise sunn mat, uten mye fett og spise lite sukker. La han få spise så mye grønnsaker han vil og så begrenser du mengden kjøtt osv. Tilbred en viss menge til hver person i familien, og så kan du si om han ønsker mer at det er beregnet så og så mye til hver. (så slipper du å si at han ikke skal spise så mye. Kveldsmat er gjerne også noe enkelte unger vil ha mye av. Du kan jo feks. gi han to galss vann litt før kvelds, og å smøre to skiver. (er han mer sulten kan han få gulrot og kålrot feks. ). drikker han melk så byt også til skummet om dere ikke alt bruker det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke ha mer mat tilgjengelig Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Jeg hadde nevøene mine (seks og åtte) boende her en måned i fjor, mens søsteren min var på sykehus og rehabilitering etter en operasjon. De er kraftige, ikke ordentlig tykke. Søsteren min hadde advart meg mot apettitten deres, og ga meg tips til hvordan vi skulle gjøre det uten å lage uhyggelig stemning. Til frokost laget jeg hvaregrøt, og kokte nok til en skikkelig porsjon til hver. Når det var tomt, var det ikke mer, og det var på tide å gå til skolen. Matpakken til lunsj på skolen er grei å holde kontroll på, noen grove skiver med sunt pålegg, og litt minigulerøtter / frukt ved siden av. De spiste også et lite måltid på sfo, knekkebrød eller lignende. Til middag laget jeg sunn og god mat. Var det ting jeg visste de kunne "overspise", laget jeg istand maten på hver sin tallerken, med godt med grønnsaker, og passelig mengde av det andre. I tillegg stod det alltid rikelig med ekstra salat / grønnsaker på bordet, som de kunne fylle på med hvis de var mer sultne når tallerkenen var tom. Mannen min har også lett for å fortsette å spise etter han er mett, fordi det er igjen litt mat i kaserollene. Han fant ut at han også spiste mindre (men absolutt nok) når maten ble laget og servert mer som på resturant (med alt ferdig på tallerkenen). Så det har vi fortsatt med innimellom, det ser litt ekstra lekkert ut også. Spiste vi sen middag, tilbød jeg et sunt mellommåltid når de kom hjem fra sfo, og ingen aftensmat. Spiste vi tidlig middag, laget jeg istand en ferdig tallerken med feks to knekkebrød og et glass lettmelk til barnetv-tid. Jeg kjøpte inn rikelig med sunne ting jeg så at de likte, vannmelon, minigulerøtter osv, slik at det alltid var noe jeg kunne tilby hvis det var en stund til neste måltid. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Pass på at han spiser sunt, og jevnlig. Og se til at han holder seg i aktivitet. :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Jeg hadde nevøene mine (seks og åtte) boende her en måned i fjor, mens søsteren min var på sykehus og rehabilitering etter en operasjon. De er kraftige, ikke ordentlig tykke. Søsteren min hadde advart meg mot apettitten deres, og ga meg tips til hvordan vi skulle gjøre det uten å lage uhyggelig stemning. Til frokost laget jeg hvaregrøt, og kokte nok til en skikkelig porsjon til hver. Når det var tomt, var det ikke mer, og det var på tide å gå til skolen. Matpakken til lunsj på skolen er grei å holde kontroll på, noen grove skiver med sunt pålegg, og litt minigulerøtter / frukt ved siden av. De spiste også et lite måltid på sfo, knekkebrød eller lignende. Til middag laget jeg sunn og god mat. Var det ting jeg visste de kunne "overspise", laget jeg istand maten på hver sin tallerken, med godt med grønnsaker, og passelig mengde av det andre. I tillegg stod det alltid rikelig med ekstra salat / grønnsaker på bordet, som de kunne fylle på med hvis de var mer sultne når tallerkenen var tom. Mannen min har også lett for å fortsette å spise etter han er mett, fordi det er igjen litt mat i kaserollene. Han fant ut at han også spiste mindre (men absolutt nok) når maten ble laget og servert mer som på resturant (med alt ferdig på tallerkenen). Så det har vi fortsatt med innimellom, det ser litt ekstra lekkert ut også. Spiste vi sen middag, tilbød jeg et sunt mellommåltid når de kom hjem fra sfo, og ingen aftensmat. Spiste vi tidlig middag, laget jeg istand en ferdig tallerken med feks to knekkebrød og et glass lettmelk til barnetv-tid. Jeg kjøpte inn rikelig med sunne ting jeg så at de likte, vannmelon, minigulerøtter osv, slik at det alltid var noe jeg kunne tilby hvis det var en stund til neste måltid. Her var det veldig mange gode råd!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Snakk med helsesøster. Men unger spiser jo my i perioder, men skjønner at du er engstelig for at han skal bli overvektig. Det beste du kan gjøre er å la han spise sunn mat, uten mye fett og spise lite sukker. La han få spise så mye grønnsaker han vil og så begrenser du mengden kjøtt osv. Tilbred en viss menge til hver person i familien, og så kan du si om han ønsker mer at det er beregnet så og så mye til hver. (så slipper du å si at han ikke skal spise så mye. Kveldsmat er gjerne også noe enkelte unger vil ha mye av. Du kan jo feks. gi han to galss vann litt før kvelds, og å smøre to skiver. (er han mer sulten kan han få gulrot og kålrot feks. ). drikker han melk så byt også til skummet om dere ikke alt bruker det. Jeg må få lov til være uenig med deg når du sier han skal spise mindre kjøtt. Kjøtt (skikklig kjøtt da) er fullt av proteiner som er byggestener for bl.a musklene. Proteiner metter også veldig godt og veldig lenge. Så jeg vil absolutt anbefale voksende barn å spise mye proteiner som i egg, rent kjøtt, kylling og fisk samt belgfrukter (linser, bønner osv.). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shadow 650 Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Ungen min på snart 9 år satt forleden i badekaret, og fikk lov å spise kvelds samtidig som hun badet. "Eg vil ha 5 knekkebrød", bestilte hun. Så, kanskje ungen din ER sulten? Rådet som Jubalong70 skriver, stiller eg meg bak! Hvis dere samtidig holder ungen unna hvetemel, ris og sukker, vil dere raskt se endringer på ungen (og faren) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
serendipity Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Jeg må få lov til være uenig med deg når du sier han skal spise mindre kjøtt. Kjøtt (skikklig kjøtt da) er fullt av proteiner som er byggestener for bl.a musklene. Proteiner metter også veldig godt og veldig lenge. Så jeg vil absolutt anbefale voksende barn å spise mye proteiner som i egg, rent kjøtt, kylling og fisk samt belgfrukter (linser, bønner osv.). Jeg er enig med deg. Uttrykte meg dumt. Tenkte mest på pølser og annen ispedd mat. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest litt urolig mamma Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Takk alle sammen, her var det mange gode råd! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Kunne du bedt ham om å vente et kvarter med å spise mer - i stedet for å si stopp? På det kvarteret kan det tenkes at metthetsfølelsen har rukket og komme, og forhåpentligvis er gutten opptatt med leik at han glemmer at han kunne få mer mat etter det kvarteret? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest litt urolig mamma Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Kunne du bedt ham om å vente et kvarter med å spise mer - i stedet for å si stopp? På det kvarteret kan det tenkes at metthetsfølelsen har rukket og komme, og forhåpentligvis er gutten opptatt med leik at han glemmer at han kunne få mer mat etter det kvarteret? DET har jeg prøvd! Uten hell.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Jeg er enig med deg. Uttrykte meg dumt. Tenkte mest på pølser og annen ispedd mat. Men så er vi jo helt enige 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
org Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 DET har jeg prøvd! Uten hell.... Uffda. Tror jeg ville tatt en prat med helsesøster... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest best wishes Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Får han i seg nok å drikke? For de som skal slanke seg så anbefales det å drikke mye vann så man ikke kjenner sulten så sterkt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Kanskje du kan tilby svært sunn og mettende mat? Altså mat som han kanskje ikke synes er den han liker aller best? Svært grovt brød med sunt pålegg. (Da orker han sikkert ikke å spise så mye) Styr unna pålegg som gjør at maten blir veldig enkel å spise (sjokoladepålegg osv.) Tilby mye frukt og grønt. Det metter og gir masse god energi. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maya Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Uffda. Tror jeg ville tatt en prat med helsesøster... Hva skal helsesøster gjøre egentlig? Har ikke akkurat så gode erfaringer med helsestasjon hverken på det området eller ellers. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Takk alle sammen, her var det mange gode råd! http://www.ulleval.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=1004&I=13861 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.