Gjest Bare min mening Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Kam hvem som helst ha det?. En nabo har skaffet seg det. De har 3 barn på 17,15 og 8 år. Mor jobber ikke men det gjør far. Au pairen er fra samme land(asia) som moren i huset. Jeg trodde at det var noen regler for å skaffe seg au pair? Ser ikke helt grunnen til at de trenger det. Hadde jeg ikke jobbet hadde jeg villet vært mest mulig sammens barna mine selv men det er min mening da 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Kan vel hende at hun av grunner du ikke kjenner trenger hjelp i hverdagen, og hvis de har råd til det så kan de da vel bare ha en au pair...? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilje30 Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Au pair var i utgangspunktet en kulturutveksling, der unge jenter/gutter bor hos en vertsfamilie og skal lære om kultur og spåket i landet. Etterhvert gitt det over til bli en billig barnevaktsordning for travle foreldre. I dag går det mer og mer over til billig hushjelp og au pair har utspilt sin rolle, dessverre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Hvorfor legge deg opp i grunnen til at de har au-pair? Kan finnes et hav av ulike grunner, og trenger neppe ha noe med at mor ikke vil være sammen med barna sine å gjøre. Og ja, hvem som har barn kan ha au pair (og for alt jeg vet enkelte andre også). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Kanskje er det nettopp en som har såpass store barn og som attpåtil er hjemmeværende selv som klarer å ha au pair som kulturutveksling og ikke utnytting? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Au pair var i utgangspunktet en kulturutveksling, der unge jenter/gutter bor hos en vertsfamilie og skal lære om kultur og spåket i landet. Etterhvert gitt det over til bli en billig barnevaktsordning for travle foreldre. I dag går det mer og mer over til billig hushjelp og au pair har utspilt sin rolle, dessverre. ''I dag går det mer og mer over til billig hushjelp og au pair har utspilt sin rolle, dessverre. '' Finnes fortsatt au-pairer av den opprinnelige typen, de er gjerne fra våre naboland eller kanskje andre europeiske land. Har flere venninner som idealistisk har begynt med slike au-pairer og snakket varmt om kulturutveksling og språkopplæring. Etterhvert har omtrent samtlige etter diverse konflikter grunnet ulike forventninger gått over til fillipinsk e.l. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Kanskje er det nettopp en som har såpass store barn og som attpåtil er hjemmeværende selv som klarer å ha au pair som kulturutveksling og ikke utnytting? Godt poeng. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 ''I dag går det mer og mer over til billig hushjelp og au pair har utspilt sin rolle, dessverre. '' Finnes fortsatt au-pairer av den opprinnelige typen, de er gjerne fra våre naboland eller kanskje andre europeiske land. Har flere venninner som idealistisk har begynt med slike au-pairer og snakket varmt om kulturutveksling og språkopplæring. Etterhvert har omtrent samtlige etter diverse konflikter grunnet ulike forventninger gått over til fillipinsk e.l. Nå ringer en bjelle i bakhodet om at Vendela Kirsebom en gang sa at det var bedre med filippinsk au pair enn svensk.... ;-) Jeg kjenner ingen som har hatt svensk au pair, men alle dem jeg kjenner som har snakket om sine au pairer har snakket mest om kvaliteten på renholdet - ikke kultur og eventuell positiv innvirkning på barna.... Tror nok det er MYE rett i det Lilje30 skriver om billig hushjelp, dessverre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ingoen Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Jeg vet om flere som har aupair fra samme land som kona. Grunnen kan være at de savner hjemlandet,at de ønsker at barna skal lære språket ved å prate det hjemme, eller at de vil hjelpe en fattig slektning med en godt (faktisk! sammenlignet med i hjemlandet) betalt jobb med leverlige arbeidsvilkår i et rikere land. Uansett, det å ha aupair er et stort ansvar, og det er ikke for hvem som helst. Vi har det, og det har vært en fantastisk lærerik erfaring. Barna lærer å omgås mørkhudede personer ( vi har få av dem i bygda), de lærer å kommuniserer ved hjelp av norsk, engelsk og hendene! En flott erfaring. De lærer også at de selv er veldig heldige som har det de trenger, og vi sender penger og gaver til aupairens svært fattige famile. For oss har det virkelig vært en berikelse i familien! - og jeg har lært at kulturforskjeller faktisk ikke er til å kimse av eller ta lett på..hehe! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Jeg vet om flere som har aupair fra samme land som kona. Grunnen kan være at de savner hjemlandet,at de ønsker at barna skal lære språket ved å prate det hjemme, eller at de vil hjelpe en fattig slektning med en godt (faktisk! sammenlignet med i hjemlandet) betalt jobb med leverlige arbeidsvilkår i et rikere land. Uansett, det å ha aupair er et stort ansvar, og det er ikke for hvem som helst. Vi har det, og det har vært en fantastisk lærerik erfaring. Barna lærer å omgås mørkhudede personer ( vi har få av dem i bygda), de lærer å kommuniserer ved hjelp av norsk, engelsk og hendene! En flott erfaring. De lærer også at de selv er veldig heldige som har det de trenger, og vi sender penger og gaver til aupairens svært fattige famile. For oss har det virkelig vært en berikelse i familien! - og jeg har lært at kulturforskjeller faktisk ikke er til å kimse av eller ta lett på..hehe! ''Barna lærer å omgås mørkhudede personer'' Må det læres? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 I all verden... folk får vel ansette hvem de vil uten å spørre naboen om lov!? Hvorfor bryr du deg? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ingoen Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 ''Barna lærer å omgås mørkhudede personer'' Må det læres? Tja, kanskje ikke læres, det var vel feil ord. Men man må venne seg til det, på en måte. Mannen min hadde aldri sett en afrikaner før han begynte på videregående, han vokste opp i grisgrendt strøk. Han måtte "se seg mett på" denne nye kompisen, før han var helt vant med utseendet.. Selv om man er vant med mørkhudede på fjernsynet, så er det faktisk ikke alle bygder som har så mange av dem. Og det er slett ikke sikkert at man vokser opp med nære venner som ser annerledes ut. Barna har godt av å møte folk fra andre kulturer! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 Jeg husker ei av mine venninner var au-pair etter videregående. Dette var i England, og familien hadde bare en sønn på 12 år... Trenger jeg si at min venninne ble rimelig lei av å stryke etter hvert?? De har sikkert sine grunner, og aldri i verden om jeg hadde orket å engasjere meg i hvorfor de har valgt som de har valgt 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Nå ringer en bjelle i bakhodet om at Vendela Kirsebom en gang sa at det var bedre med filippinsk au pair enn svensk.... ;-) Jeg kjenner ingen som har hatt svensk au pair, men alle dem jeg kjenner som har snakket om sine au pairer har snakket mest om kvaliteten på renholdet - ikke kultur og eventuell positiv innvirkning på barna.... Tror nok det er MYE rett i det Lilje30 skriver om billig hushjelp, dessverre. Men likevel kan det jo være en vinn-vinn situasjon. Da tenker jeg på hvis man følger reglene for hva en Au-pair skal gjøre, og hvor mange timer i uka vedkommende kan jobbe. Det er da kanskje billig hjelp for en familie. Men det er da dyrt nok. Husker ikke hva de skal ha betalt i mnd, men det er jo over tre tusen. I tillegg skal de ha fri kost og losji. Det er jo en kostnad det også. Og du må åpne hjemmet ditt for en fremmed person, og stole på vedkommende i forhold til barna etc. De fleste blir vel utstyrt med mobil også. Og man er pliktig til å betale for norsk-kurs. Vet ikke om man må betale for hjemreise også. For å si det sånn jeg vet ikke om jeg hadde hatt råd til å ha au-pair......iallefall ikke hvis det skulle komme i tillegg til barnehage. Skjønner det som at de fleste har barna i barnehage iallefall deltid selv om de har au-pair. Au-pairen på sin side. Tjener kanskje bra tross alt i forhold til mulighetene i hjemlandet. H*n jobber trolig også færre timer enn i hjemlandet. Får oppleve et annet land. Sjansen er vel også større for at vedkommende da kan få seg jobb eller noe, for å flytte hit hvis det er ønskelig. Derfor skjønner jeg ærlig talt ikke denne kritikken mot Au-pair. Men noe begge parter har fordeler av. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Men likevel kan det jo være en vinn-vinn situasjon. Da tenker jeg på hvis man følger reglene for hva en Au-pair skal gjøre, og hvor mange timer i uka vedkommende kan jobbe. Det er da kanskje billig hjelp for en familie. Men det er da dyrt nok. Husker ikke hva de skal ha betalt i mnd, men det er jo over tre tusen. I tillegg skal de ha fri kost og losji. Det er jo en kostnad det også. Og du må åpne hjemmet ditt for en fremmed person, og stole på vedkommende i forhold til barna etc. De fleste blir vel utstyrt med mobil også. Og man er pliktig til å betale for norsk-kurs. Vet ikke om man må betale for hjemreise også. For å si det sånn jeg vet ikke om jeg hadde hatt råd til å ha au-pair......iallefall ikke hvis det skulle komme i tillegg til barnehage. Skjønner det som at de fleste har barna i barnehage iallefall deltid selv om de har au-pair. Au-pairen på sin side. Tjener kanskje bra tross alt i forhold til mulighetene i hjemlandet. H*n jobber trolig også færre timer enn i hjemlandet. Får oppleve et annet land. Sjansen er vel også større for at vedkommende da kan få seg jobb eller noe, for å flytte hit hvis det er ønskelig. Derfor skjønner jeg ærlig talt ikke denne kritikken mot Au-pair. Men noe begge parter har fordeler av. 4000 skal de ha betalt hver måned. http://www.udi.no/templates/Tema.aspx?id=2651#familie 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ingoen Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Men likevel kan det jo være en vinn-vinn situasjon. Da tenker jeg på hvis man følger reglene for hva en Au-pair skal gjøre, og hvor mange timer i uka vedkommende kan jobbe. Det er da kanskje billig hjelp for en familie. Men det er da dyrt nok. Husker ikke hva de skal ha betalt i mnd, men det er jo over tre tusen. I tillegg skal de ha fri kost og losji. Det er jo en kostnad det også. Og du må åpne hjemmet ditt for en fremmed person, og stole på vedkommende i forhold til barna etc. De fleste blir vel utstyrt med mobil også. Og man er pliktig til å betale for norsk-kurs. Vet ikke om man må betale for hjemreise også. For å si det sånn jeg vet ikke om jeg hadde hatt råd til å ha au-pair......iallefall ikke hvis det skulle komme i tillegg til barnehage. Skjønner det som at de fleste har barna i barnehage iallefall deltid selv om de har au-pair. Au-pairen på sin side. Tjener kanskje bra tross alt i forhold til mulighetene i hjemlandet. H*n jobber trolig også færre timer enn i hjemlandet. Får oppleve et annet land. Sjansen er vel også større for at vedkommende da kan få seg jobb eller noe, for å flytte hit hvis det er ønskelig. Derfor skjønner jeg ærlig talt ikke denne kritikken mot Au-pair. Men noe begge parter har fordeler av. Ja, jeg kan jeg skrive under på at det faktisk koster en god del å ha aupair! Vi har hatt en hyggelig dame fra Asia i over 1 år nå, og vi betaler alt for henne. Det eneste hun betaler er reiser på egenhånd. Vi har betalt norskkurs (330,- pr kveld, en gang pr uke + dyr skyss, 140 kr tur-retur) i over 1 år, utallige legetimer, gynekologtimer, MR-timer, reise med fly til-fra Oslo for å fornye pass ved ambassaden der, sokker, undertøy, toalettartikler, bind, all mat og alle reiser, billetter, mat osv på turer. Hun er så og si alltid med oss når vi reiser, og vi reiser ofte på mindre turer innenlands. Det koster faktisk mye å ha henne i kosten også, hun spiser alle måltider hjemme, og hun spiser dobbelt så mye som meg! (lurer på hvor hun lagrer alt, det synes _ikke-! hehe! ) MEN, det er verdt det! Vi ser på det som vårt bidrag i et annet menneskes liv, i tillegg til at vi får uendelig mye erfaring, hjelp med barna/ i huset og lærerike opplevelser sammen med henne. Det er faktisk veldig spennende å få en liten bit av en eksotisk verden inn i hjemmet, når vi er veldig reiselystne men ikke har anledning til å ta de lange og dyre utenlandsferiene! Jeg har også blitt veldig mye flinkere til å lage asiatisk mat, til hele familiens store glede.. hehe! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Dette Au pair greierne er noe stort snobberi!! Det er noen her i byen som skaffet seg det, fordi de hadde travle jobber og fikk vansker med å hente og bringe unger. De kjøpte seg altså ut av vanskelighetene ved å skaffe seg en Au pair... Tro om de fikk bedre samvittighet overfor ungene sine? Nei.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Tja, kanskje ikke læres, det var vel feil ord. Men man må venne seg til det, på en måte. Mannen min hadde aldri sett en afrikaner før han begynte på videregående, han vokste opp i grisgrendt strøk. Han måtte "se seg mett på" denne nye kompisen, før han var helt vant med utseendet.. Selv om man er vant med mørkhudede på fjernsynet, så er det faktisk ikke alle bygder som har så mange av dem. Og det er slett ikke sikkert at man vokser opp med nære venner som ser annerledes ut. Barna har godt av å møte folk fra andre kulturer! Nå lever vi vel i 2009 og alle burde være rimelig vat til mørhudede mennesker... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest obbara Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Nå lever vi vel i 2009 og alle burde være rimelig vat til mørhudede mennesker... ...det ER faktisk ikke mørkhudede mennesker i alle kroker av dette landet enda.. :-) Selv i Oslo er det såpass segregert at jeg, mot min vilje, ble overraska de gangene jeg støtte på en etnisk ikke-bleik person på gata rundt området mellom Marienlyst-Frogner (dette imens jeg jobba og bodde i området). Selv trakk/trekker jeg alltid ned til Grønland/Tøyen når jeg skulle til byen, og mange venner er fra Ghana, Nigeria og Iran - så det var rett og slett bare at jeg var underbevisst ikke vant til å se noen med annet enn lyserosa hud i det området. Det var ganske tankevekkende. Håper det har endra seg det siste tiåret. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Nå lever vi vel i 2009 og alle burde være rimelig vat til mørhudede mennesker... Absolutt ikke. Det er mange steder i Norge der man ikke ser noen mørkhudede i det hele tatt, bortsett fra på TV. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.