BMS! Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 ...det ER faktisk ikke mørkhudede mennesker i alle kroker av dette landet enda.. :-) Selv i Oslo er det såpass segregert at jeg, mot min vilje, ble overraska de gangene jeg støtte på en etnisk ikke-bleik person på gata rundt området mellom Marienlyst-Frogner (dette imens jeg jobba og bodde i området). Selv trakk/trekker jeg alltid ned til Grønland/Tøyen når jeg skulle til byen, og mange venner er fra Ghana, Nigeria og Iran - så det var rett og slett bare at jeg var underbevisst ikke vant til å se noen med annet enn lyserosa hud i det området. Det var ganske tankevekkende. Håper det har endra seg det siste tiåret. Ja, da har det nok det :-) For nå møter man takk og lov "alle varianter", selv på beste vestkant ;-) Jeg hadde en venn fra Gambia når jeg var liten, og det var i Parkveien, så helt fremmed var det vel ikke før heller..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMS! Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Dette Au pair greierne er noe stort snobberi!! Det er noen her i byen som skaffet seg det, fordi de hadde travle jobber og fikk vansker med å hente og bringe unger. De kjøpte seg altså ut av vanskelighetene ved å skaffe seg en Au pair... Tro om de fikk bedre samvittighet overfor ungene sine? Nei.... Oi, det var da bastant :-/ Kjenner fler som har praktikant jeg, og det resulterer i at di får mer tid til barnasine, i en ellers travel hverdag. Ikke verken utnytter dem disse, er spesielt snobbete heller. Og vet du, jeg har ett vaskebyrå her hver eneste mandag, har ett barn, og venter ett til. Klart jeg hadde klart å ta det selv, men så prioriterer jeg å heller betale meg ut av det, og bruke tiden og kreftene mine på resten av familien, og tror ikke folk ville sett på meg som en snobb, i så fall har dem ikke sett særlig godt etter ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMS! Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 ''Barna lærer å omgås mørkhudede personer'' Må det læres? Noen steder kan jeg faktisk se at det kan være en fordel. Venninnen min opplevde noe skikkelig ekkelt for 10 år siden, hun skulle levere en gave til noen som leide ett hus av henne, og når hun sto på trappen, med da 2åringen på armen, så viste det seg at 2åringen ikke hadde sett en mørkhudet før. "Æsj, møkkete....." kom det fra pjokken, og dette har han ikke hjemmenfra for å si det slik. Når pjokken skulle begynne i barnehagen senere, så ringte min venninne rundt og hørte om det jobbet noen med flerkulturell bakgrunn der, og om det var vanelig at det gikk barn med flerkulturell bagrunn der. Hun ville veldig gjerne LÆRE barna sine og omgås flerkulturelle. Men vri det gjerne til noe negativt, men jeg tror det var pent ment. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Jeg hadde iallefall ikke tatt meg bryet å lure på hvorfor naboen hadde au pair Kanskje har de det av en grunn du ikke vet om? Kanskje savner mor i huset kommunikasjon med en fra sitt eget hjemland? Kanskje ønsker familien at barna skal lære mors språk bedre? Kanskje kjenner familien denne jenta fra før, og ønsker å hjelpe henne (lære om Norge, norsk språk og kultur)? Kanskje ønsker familien å bruke minst mulig tid på husarbeid og mest mulig tid på barna? Kanskje sliter familien med å ha nok overskudd til daglige gjøremål, og de føler de har råd til au pair? Vel, det er svært mange grunner til at folk gjør som de gjør. Det viktigste er at man gjør det som passer best for seg selv og sin familie 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 ...det ER faktisk ikke mørkhudede mennesker i alle kroker av dette landet enda.. :-) Selv i Oslo er det såpass segregert at jeg, mot min vilje, ble overraska de gangene jeg støtte på en etnisk ikke-bleik person på gata rundt området mellom Marienlyst-Frogner (dette imens jeg jobba og bodde i området). Selv trakk/trekker jeg alltid ned til Grønland/Tøyen når jeg skulle til byen, og mange venner er fra Ghana, Nigeria og Iran - så det var rett og slett bare at jeg var underbevisst ikke vant til å se noen med annet enn lyserosa hud i det området. Det var ganske tankevekkende. Håper det har endra seg det siste tiåret. Det har garantert endra seg de siste ti årene 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Oi, det var da bastant :-/ Kjenner fler som har praktikant jeg, og det resulterer i at di får mer tid til barnasine, i en ellers travel hverdag. Ikke verken utnytter dem disse, er spesielt snobbete heller. Og vet du, jeg har ett vaskebyrå her hver eneste mandag, har ett barn, og venter ett til. Klart jeg hadde klart å ta det selv, men så prioriterer jeg å heller betale meg ut av det, og bruke tiden og kreftene mine på resten av familien, og tror ikke folk ville sett på meg som en snobb, i så fall har dem ikke sett særlig godt etter ;-) JEG syns det er snobbete med vaskehjelp og au pair. Men jeg bryr meg ikke om at folk har det, alle gjør som de vil og jeg syns hva jeg vil;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Dette Au pair greierne er noe stort snobberi!! Det er noen her i byen som skaffet seg det, fordi de hadde travle jobber og fikk vansker med å hente og bringe unger. De kjøpte seg altså ut av vanskelighetene ved å skaffe seg en Au pair... Tro om de fikk bedre samvittighet overfor ungene sine? Nei.... ''Dette Au pair greierne er noe stort snobberi!! Det er noen her i byen som skaffet seg det, fordi de hadde travle jobber og fikk vansker med å hente og bringe unger. De kjøpte seg altså ut av vanskelighetene ved å skaffe seg en Au pair... Tro om de fikk bedre samvittighet overfor ungene sine?'' Makan til fordomsfull holdning! Kjenner faktisk flere som har au-pair nettopp for å få mer tid med ungene sine! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 ''Dette Au pair greierne er noe stort snobberi!! Det er noen her i byen som skaffet seg det, fordi de hadde travle jobber og fikk vansker med å hente og bringe unger. De kjøpte seg altså ut av vanskelighetene ved å skaffe seg en Au pair... Tro om de fikk bedre samvittighet overfor ungene sine?'' Makan til fordomsfull holdning! Kjenner faktisk flere som har au-pair nettopp for å få mer tid med ungene sine! ;o) Vi har vel alle våre "bastante" meniger om ett eller annet? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 ;o) Vi har vel alle våre "bastante" meniger om ett eller annet? Selvsagt 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Men likevel kan det jo være en vinn-vinn situasjon. Da tenker jeg på hvis man følger reglene for hva en Au-pair skal gjøre, og hvor mange timer i uka vedkommende kan jobbe. Det er da kanskje billig hjelp for en familie. Men det er da dyrt nok. Husker ikke hva de skal ha betalt i mnd, men det er jo over tre tusen. I tillegg skal de ha fri kost og losji. Det er jo en kostnad det også. Og du må åpne hjemmet ditt for en fremmed person, og stole på vedkommende i forhold til barna etc. De fleste blir vel utstyrt med mobil også. Og man er pliktig til å betale for norsk-kurs. Vet ikke om man må betale for hjemreise også. For å si det sånn jeg vet ikke om jeg hadde hatt råd til å ha au-pair......iallefall ikke hvis det skulle komme i tillegg til barnehage. Skjønner det som at de fleste har barna i barnehage iallefall deltid selv om de har au-pair. Au-pairen på sin side. Tjener kanskje bra tross alt i forhold til mulighetene i hjemlandet. H*n jobber trolig også færre timer enn i hjemlandet. Får oppleve et annet land. Sjansen er vel også større for at vedkommende da kan få seg jobb eller noe, for å flytte hit hvis det er ønskelig. Derfor skjønner jeg ærlig talt ikke denne kritikken mot Au-pair. Men noe begge parter har fordeler av. Jeg er ikke i tvil om at det for mange fungerer helt utmerket og at det ikke er en utnytting av au pair'en, men det er mange eksempler på det motsatte også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest irritert over spørsmålet ditt Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Selfølgelig kan enhver som betaler for seg ha aupair. Det er ingen forbud mot sånnt skjønner du og du har da ingen ting med å blande deg borti hvordan andre lver. Pass dine egne saker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bare min mening Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Selfølgelig kan enhver som betaler for seg ha aupair. Det er ingen forbud mot sånnt skjønner du og du har da ingen ting med å blande deg borti hvordan andre lver. Pass dine egne saker. Au da... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Dette Au pair greierne er noe stort snobberi!! Det er noen her i byen som skaffet seg det, fordi de hadde travle jobber og fikk vansker med å hente og bringe unger. De kjøpte seg altså ut av vanskelighetene ved å skaffe seg en Au pair... Tro om de fikk bedre samvittighet overfor ungene sine? Nei.... Jeg er vokst opp med au pair i huset, dvs. vi kalte det praktikant da. Hverken mine foreldre eller jeg blir vanligvis oppfattet som snobbete og jeg har hatt foreldre som har hatt tid til meg og fulgt opp meg og min søster glimrende i alle år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Jeg er vokst opp med au pair i huset, dvs. vi kalte det praktikant da. Hverken mine foreldre eller jeg blir vanligvis oppfattet som snobbete og jeg har hatt foreldre som har hatt tid til meg og fulgt opp meg og min søster glimrende i alle år. Min søster var praktikant og de menneskene hun "tjente" for var meeeeeget snobbete... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Min søster var praktikant og de menneskene hun "tjente" for var meeeeeget snobbete... Folk er forskjellige, vet du. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMS! Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 JEG syns det er snobbete med vaskehjelp og au pair. Men jeg bryr meg ikke om at folk har det, alle gjør som de vil og jeg syns hva jeg vil;o) Ja, ja, jeg får finne meg i at noen ser på meg som "snobbete" da, det får jeg ha i bakhodet når snuppa i magen kommer, og jeg står å vasker bleier ;-D Folk priorierer forskjellig, og man har selvsagt lov til å mene akuratt hva man vil, det er det som er så deilig :-D Snobbehilsen fra 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 JEG syns det er snobbete med vaskehjelp og au pair. Men jeg bryr meg ikke om at folk har det, alle gjør som de vil og jeg syns hva jeg vil;o) ''JEG syns det er snobbete med vaskehjelp '' Men hvor går grensen, da, for hva som det er "akseptabelt" å sette bort til andre og hva som ikke er det, hva snobberi angår? F eks hvis du betaler noen for å vaske bilen din - er det snobbete, eller bør du helst ta fram hageslangen og gjøre jobben selv? Er det forresten snobbete at du lar personalet gjøre rent etter deg når du er på restaurant, hotell, svømmehall osv? Eller hva med rengjøringspersonalet på jobb? Eller er det noe spesielt med møkka hjemme hos folk som gjør at det er verre at noen betales for å ta bort den kontra møkka du legger igjen andre steder? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMS! Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 ''JEG syns det er snobbete med vaskehjelp '' Men hvor går grensen, da, for hva som det er "akseptabelt" å sette bort til andre og hva som ikke er det, hva snobberi angår? F eks hvis du betaler noen for å vaske bilen din - er det snobbete, eller bør du helst ta fram hageslangen og gjøre jobben selv? Er det forresten snobbete at du lar personalet gjøre rent etter deg når du er på restaurant, hotell, svømmehall osv? Eller hva med rengjøringspersonalet på jobb? Eller er det noe spesielt med møkka hjemme hos folk som gjør at det er verre at noen betales for å ta bort den kontra møkka du legger igjen andre steder? Mange gode poenger, morsan.... nesten leit jeg ikke tenkte på dem selv ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 JEG syns det er snobbete med vaskehjelp og au pair. Men jeg bryr meg ikke om at folk har det, alle gjør som de vil og jeg syns hva jeg vil;o) Mye kan sies om det å ha vaskehjelp eller au pair, men at det er _snobbete_ var nytt for meg. For meg betyr snobberi å forsøke å være litt finere enn man egentlig er. Min erfaring er at de som har au pair eller vaskehjelp gjerne innser sin begrensning og dermed betaler for hjelp. Rundt her vi bor går snobberiet heller motsatt vei. Aller helst skal man mestre alt selv. Man skal gjerne 3-4 barn, lederjobb, hjemmelagde familiemiddager fra grunnen hver dag og selvfølgelig holder man seg i form. Jeg kjenner til at enkelte skjuler det faktum at de har vaskehjelp, det passer ikke helt inn i imaget, og _det_ kaller jeg heller snobberi *s*. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Folk er forskjellige, vet du. Er de? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.