Gå til innhold

Uføretrygd

Anbefalte innlegg

Gjest Litt forundret
Skrevet

Når man er uføretrygdet og kan sitte med pc hjemme store deler av dagen, hvorfor ikke heller ha en jobb hvor man kan sitte med pc store deler av dagen?

Det er jo stort sett alle kontorjobber består av i dag og det finnes gode regulærbare stoler også.

• Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs D

14

• Colette

14

• frosken

8

• Bookworm

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Ikke ufør enda
Skrevet

Kjenner du noen som alle ukedager kan sitte ved PC'n fra 08.00-16.00 avbrutt av kun 30 min lunsjpause, og som er uføretrygdet fra en PC-jobb?

Skrevet

Kanskje de som "sitter hjemme" med pc'n hele dagen ikke klarer noe annet enn akkurat det?

Skal man være ansatt et sted så krever det deg 100 % den tiden du er tilstede.

Vel, det var i hvertfall min erfaring, da den dagen kom at jeg ikke lenger var i stand til å yte 100 %, og da er det ikke snakk om 100 % stilling, men 100 % av den tiden du er på jobb, uavhengig av stillingsbrøk.

Jeg har prøvd alle stillingsstr. Fra 100 % og ned til kun et par tre timer i uka.. Med godt tilrettelagt arbeidsplass. God stol hadde jeg også. (Forøvrig dagens beste utsagn, som sier litt om hvor langt du tenker) Gikk ikke det heller gitt.

Jobbet en dag, eller ikke en hel dag, men kanskje 1 1/2 time, og sykemeldt i 14 dager.. sånn gikk nå dagene, ukene, månedene.. Hvor atraktiv tror du jeg ble i den jobben?

Og jada, jeg omskolerte meg fra hjelpepleier til medisinsk sekretær.

Vet du hvorfor de som sitter hjemme med pc'n gjør det?

Nei, tenkte meg det... Og får håpe for dein del at du slipper og komme i den situasjonen. Dete r nemlig ikke noe og trakte etter!

Ingen ser meg på dårlige dager, da kommer jeg meg ikke ut av senga en gang, men jeg greier å ha lap topen i fanget eller ved siden av meg i senga, men jeg hadde ikke kommet meg på noe jobb i hvertfall.

Hva mener du jeg skal gjøre da? Ligge og titte i taket?

Skrevet

Ja, for det er klart at det er så enkelt - alle er uføretrygdet utelukkende pga smerter, så da skulle det ikke være noe problem??

Gjest Shira :o)
Skrevet

Ah, det var smart du, nå skal jeg ut å søke kontorjobb med en eneste gang, eg er jo ufør og jeg sitter jo her og skriver til deg. Tenk at jeg ikke har kommet på det selv ;o)

Nå var jeg ironisk, men du ser at det du sier er for enkelt? Jeg skulle gjort mye for at det var så enkelt jeg, men det er nok mange momenter som spiller inn til at det kan være så enkelt i svært mange tilfeller.

Ufør er så mangt, sitte ved en pc kan også være så mangt. At noen kan omskolere seg til å klare en tilrettelagt kontorjobb, det er nok mulig, men det er for noen, langt fra alle.

Hva er det du egentlig legger i ufør? Er det en spesiell pasientgruppe du tenker på? Eller er det hele gjengen?

Innlegget ditt virker som du skjærer alle over en kam, så lenge de kan bruke pcen i løpet av dagen, er det det som er tanken din? Jeg forstår ikke helt hva du mener med ufør og pc hele dagen nemlig, for det er jo mange som er ufør av mange grunner, men som kan bruke pc endel av dagen allikevel, det betyr ikke at de kan yte godt i en jobb.

Noen råtne tomater vil der være, det er det alltid, men flesteparten av oss vil helst ikke være ufør :o)

Skrevet

Fordi man hjemme kan ta pauser akkurat når det passer, gå rundt, gjøre andre ting eller ingen ting innimellom øktene ved PC'en? Det kan man ikke når man er på jobb, da forventes det selvsagt at man skal være effektiv de timene man er på jobb. Ikke alle kan sitte og gjøre en jobb flere timer i strekk selv om de fint greier sitte ved en PC hjemme en stund om gangen.

Skrevet

Det er forskjell på å surfe og å jobbe da.. Og jeg velger å tro at de aller fleste som er uføre ikke ønsker det, og heller skulle ønske de kunne jobbe, og at det er tungtveiende grunner for at de er uføre.

Man kan også være ufør pga. psyken.. Kan hende man ikke kan sitte så lenge av gangen. kan hende en dag er god, og dagen etter så ligger man hele dagen. Har selv en kronisk sykdom som kan gjøre meg dritdårlig en dag, og frisk som ei loppe dagen etter. Jeg jobber 100% men har en del mer kortvarig fravær enn andre. Jeg kan være innom pcn hjemme de dagene jeg er syk, men jeg sover stort sett til kl. 14 eller lenger.. og har kanskje vondt for å gå, dundrende hodepine, stivner hvis jeg sitter for lenge eller har en følse av feber og er slapp og sliten. Men jeg orker å ligge på soafen og lese nett-vg. Alt er ikke enten eller. Så det blir helt feil å dømme folk som er uføre.. sikkert en del som kunne jobba og, som utnytter systemet, men sånne mennesker finner man overalt.

Jeg håper jeg slipper å bli uføretrygda. Jeg ser ikke syk ut på noen måte, og er ganske ung, så jeg er vel en "sånn en" som kan bli sett på som snylter av "sånne" som deg.

Gjest de VIL jo ikke
Skrevet

Det er ikke det, men de VIL ikke jobbe.

Har flere venninner og venner some r ufør, og som er friskere enn meg.

De er ufør, men jobber masse. Noen har deltidsjobber + at de fyker rundt og er med på alt mulig.

Så om man ikke skal dra alle over en kam, så er det jaggu mange som burde vært i jobb også.

Gjest Litt forundret
Skrevet

Kjenner du noen som alle ukedager kan sitte ved PC'n fra 08.00-16.00 avbrutt av kun 30 min lunsjpause, og som er uføretrygdet fra en PC-jobb?

''Kjenner du noen som alle ukedager kan sitte ved PC'n fra 08.00-16.00 avbrutt av kun 30 min lunsjpause, og som er uføretrygdet fra en PC-jobb?''

Et lite eksempel: En ung mann som er uføretrygdet.Han har det siste året tegnet alle rom i sitt eget hus og pusset det opp helt på egen hånd.(vedkommende er arkitekt) I tillegg til det er han nå i full sving med å gjøre det samme med hytta + at han har tatt på seg tegneoppdrag for venner. Han kan sitte timevis forran pc med tegneoppdragene og han elsker å drive på slik.

Som om det ikke skulle være nok. Når han "tar seg fri", sitter han og blogger gjerne til langt på natt.

Han er kjemperessurssterk, men kan ikke ha en jobb, fordi han får vondt i kroppen av stress og liker ikke faste rutiner. ( flg.egen uttalelse)

Har også sett at vedkommende ikke liker å forholde seg til klokka. Veldig synd at mannen har blitt uføretrygdet. Jeg kan ikke se noen grunn til det. Vedkommende er frisk nok til å sitte timevis forran pc og han er frisk nok til å ha en fysisk krevende jobb.

Jeg vet om også om et par tilfeller til (relativt unge mennesker på min alder)hvor jeg ikke skjønner hvorfor de skulle være uføretrygdet, da de på meg virker full av energi. Her vil jeg likevel være forsiktig med å dømme, da det kan være at jeg bare ser dem på gode dager.

Og for all del. Jeg vet også om ei hvor jeg skjønner veldig godt hvorfor hun er uføretrygdet.

Nå er det noen som lenger ned her sier at det er forskjell på kontorjobber og det vet jeg. Jeg synes det var et rart argument.

Det er altså bedre å uføretrygde seg enn å ta en mindre anstrengende jobb.

Skrevet

''Kjenner du noen som alle ukedager kan sitte ved PC'n fra 08.00-16.00 avbrutt av kun 30 min lunsjpause, og som er uføretrygdet fra en PC-jobb?''

Et lite eksempel: En ung mann som er uføretrygdet.Han har det siste året tegnet alle rom i sitt eget hus og pusset det opp helt på egen hånd.(vedkommende er arkitekt) I tillegg til det er han nå i full sving med å gjøre det samme med hytta + at han har tatt på seg tegneoppdrag for venner. Han kan sitte timevis forran pc med tegneoppdragene og han elsker å drive på slik.

Som om det ikke skulle være nok. Når han "tar seg fri", sitter han og blogger gjerne til langt på natt.

Han er kjemperessurssterk, men kan ikke ha en jobb, fordi han får vondt i kroppen av stress og liker ikke faste rutiner. ( flg.egen uttalelse)

Har også sett at vedkommende ikke liker å forholde seg til klokka. Veldig synd at mannen har blitt uføretrygdet. Jeg kan ikke se noen grunn til det. Vedkommende er frisk nok til å sitte timevis forran pc og han er frisk nok til å ha en fysisk krevende jobb.

Jeg vet om også om et par tilfeller til (relativt unge mennesker på min alder)hvor jeg ikke skjønner hvorfor de skulle være uføretrygdet, da de på meg virker full av energi. Her vil jeg likevel være forsiktig med å dømme, da det kan være at jeg bare ser dem på gode dager.

Og for all del. Jeg vet også om ei hvor jeg skjønner veldig godt hvorfor hun er uføretrygdet.

Nå er det noen som lenger ned her sier at det er forskjell på kontorjobber og det vet jeg. Jeg synes det var et rart argument.

Hver gang du ser meg (hvis du hadde visst hvem jeg var i virkeligheten), hadde du sett at jeg hadde sprudlet av energi - de gode dagene nemlig, dusjer jeg, ordner håret mitt, sminker meg og tar på meg de fineste klærne mine og går ut for å SE folk! Jeg jeg kjempeglad for at jeg har klart det den dagen og blir dermed sprudlende!

Jobb:

I min forrige jobb hadde jeg 100 % stilling, prosentandelen ble redusert gradvis etter formen, og jeg fikk andre, mindre belastende arbeidsoppgaver. Dette fungerte ikke. Jeg kom da inn i et attføringsopplegg, hvor jeg fikk en enda mindre belastende jobb, startet med 50 % men måtte redusere og jeg var veldig ustabil med hensyn til hvilke dagen jeg faktisk klarte å stille på jobb. I løpet av ett år regnet vi ut at jeg hadde klart en ca 20 % stilling.

Da kan det være fristende i si at jeg skulle bli 80 % ufør, og finne meg en 20 % stilling - MEN, problemet er nettopp denne ustabilieten, altså NÅR de 20 % kunne bli gjennomført. Sommerhalvåret stilte jeg oftere, mens om vinteren ble det veldig lite jobbing. Og hvilken arbeidsgiver vil ansette noen på slike premisser? INGEN! Da så både NAV og jeg realiteten i øynene, og jeg fikk 100 % ufør...

Skrevet

"Det er altså bedre å uføretrygde seg enn å ta en mindre anstrengende jobb." skriver du...

Det er ikke så enkelt lenger at du bare kan gå til legen å si at du ønsker uføretrygd, heldigvis er det atskillig mer som skal til enn lyst på litt fri.

Det er en lang prosess, og er det noe som skurrer et sted på veien blir det stoppet. Faker du en diagnose, skal det mye til at det ikke blir oppdaget.

De fleste som er uføretrygdet er det av en god grunn, som du egentlig ikke trenger å blande nesa di bort i :-) Kanskje de har det tøft nok uten at noen skal bry seg... Har du tenkt på det? :-)

Gjest togli
Skrevet

Du forenkler ganske kraftig nå ;)

De av doler'ne som er uføretrygda er kanskje innom her to timer sammenhengende eller en time av gangen (med to timers pause innimellom) osv osv. pr. dag? Det er heldigvis de færreste uføretrygdede som ikke klarer annet enn å ligge på sofaen hele dagen ;)

Jeg begriper ikke at noen kan ønske å bli uføretrygda, så jeg tror heldigvis ikke det finnes så mange av den sorten....

I jobb må du stå på 100 % hele dagen, og det er det ikke alle som klarer pga fysiske eller psykiske problemer. For disse kan uføretrygd være en løsning. Jeg tror nok også andelen uføretrygdede går opp når kravet til effektivitet i yrkesbransjen øker. Det er en naturlig konsekvens :-/

Gjest Litt forundret.
Skrevet

Hver gang du ser meg (hvis du hadde visst hvem jeg var i virkeligheten), hadde du sett at jeg hadde sprudlet av energi - de gode dagene nemlig, dusjer jeg, ordner håret mitt, sminker meg og tar på meg de fineste klærne mine og går ut for å SE folk! Jeg jeg kjempeglad for at jeg har klart det den dagen og blir dermed sprudlende!

Jobb:

I min forrige jobb hadde jeg 100 % stilling, prosentandelen ble redusert gradvis etter formen, og jeg fikk andre, mindre belastende arbeidsoppgaver. Dette fungerte ikke. Jeg kom da inn i et attføringsopplegg, hvor jeg fikk en enda mindre belastende jobb, startet med 50 % men måtte redusere og jeg var veldig ustabil med hensyn til hvilke dagen jeg faktisk klarte å stille på jobb. I løpet av ett år regnet vi ut at jeg hadde klart en ca 20 % stilling.

Da kan det være fristende i si at jeg skulle bli 80 % ufør, og finne meg en 20 % stilling - MEN, problemet er nettopp denne ustabilieten, altså NÅR de 20 % kunne bli gjennomført. Sommerhalvåret stilte jeg oftere, mens om vinteren ble det veldig lite jobbing. Og hvilken arbeidsgiver vil ansette noen på slike premisser? INGEN! Da så både NAV og jeg realiteten i øynene, og jeg fikk 100 % ufør...

Her gir du et godt svar på det jeg lurer på og vær så snill å ikke ta innlegget mitt personlig. Jeg stiller spørsmålet på grunn av nysgjerrighet og sikkert en god porsjon uvitenhet.

Likevel tror jeg det er mange uføretrygdede som kunne ha fungert i en jobb.

Jeg nekter å tro at vi er så mye sykere i Norge enn i mange andre land.

Gjest Litt forundret.
Skrevet

"Det er altså bedre å uføretrygde seg enn å ta en mindre anstrengende jobb." skriver du...

Det er ikke så enkelt lenger at du bare kan gå til legen å si at du ønsker uføretrygd, heldigvis er det atskillig mer som skal til enn lyst på litt fri.

Det er en lang prosess, og er det noe som skurrer et sted på veien blir det stoppet. Faker du en diagnose, skal det mye til at det ikke blir oppdaget.

De fleste som er uføretrygdet er det av en god grunn, som du egentlig ikke trenger å blande nesa di bort i :-) Kanskje de har det tøft nok uten at noen skal bry seg... Har du tenkt på det? :-)

''Det er en lang prosess, og er det noe som skurrer et sted på veien blir det stoppet. Faker du en diagnose, skal det mye til at det ikke blir oppdaget''

Kanskje ikke i alle tilfeller. For å ta eksmpelet med arkitekten uten å gå i detaljer. Jeg skjønner veldig godt hvorfor vedkommende ble sykemeldt da han ble det. Men jeg synes det var helt feil at det skulle ende i uføretrygd for hans vedkommende. Her gikk det for raskt og det viser seg nå.

Gjest blame
Skrevet

Hvis du vet om en jobb som består av at man sitter foran en pc og bedriver meningsløs trykking/surfing nå og da i løpet av en dag, så si i fra! :-)

Gjest Kimmie
Skrevet

Get a grip!

Det finnes ingen jobb som innebærer å surfe på nettet.

Gjest Litt forundret
Skrevet

Hvis du vet om en jobb som består av at man sitter foran en pc og bedriver meningsløs trykking/surfing nå og da i løpet av en dag, så si i fra! :-)

Hvis du ønsker en slik jobb, så vet jeg om mange jobber. Du kan ta nesten hvilken som helst jobb i firmaet mitt:-) (og sikkert i mange andre firma)

I min jobb kan det være opp og ned hvor mye jobb jeg har å gjøre. Noen dager kan jeg ha store bunker forran meg, men jeg jobber jevnt og effektivt (for å si det selv) og når jeg gjør meg ferdig, lurer jeg meg innom dol noen minutter nå og da.

Jeg er ikke av den mest sosiale på jobben min som er av den typen som stikker innom kontorene og prater bort tid hist og pist og derfor får jeg ting raskt unna. Men for all del vi trenger de sosiale og kanskje mindre effektive også. De er bra for miljøet:-)

Men det jeg skulle frem til er at hvis du vil ha en jobb hvor du kan bedrive meningsløs surfing nå og da er det veldig gode muligheter for deg:-)

Gjest Ikke ufør enda
Skrevet

Eksempelet ditt med arkitekten er greit nok på utsiden, men hva om mannen har større psykiske problemer som han ikke flagger? Han kan f.eks. lide av sosial angst?

Og:

''Det er altså bedre å uføretrygde seg enn å ta en mindre anstrengende jobb.''

Jeg vet ikke helt hvor man bare kan ta seg en jobb, de fleste yrker krever utdanning, og hvis man f.eks. sliter med armer/fingre/skuldre/nakke/rygg - hvordan skal man da kunne gjennomføre en utdanning?

Skrevet

Her gir du et godt svar på det jeg lurer på og vær så snill å ikke ta innlegget mitt personlig. Jeg stiller spørsmålet på grunn av nysgjerrighet og sikkert en god porsjon uvitenhet.

Likevel tror jeg det er mange uføretrygdede som kunne ha fungert i en jobb.

Jeg nekter å tro at vi er så mye sykere i Norge enn i mange andre land.

''Likevel tror jeg det er mange uføretrygdede som kunne ha fungert i en jobb. Jeg nekter å tro at vi er så mye sykere i Norge enn i mange andre land.''

Det er det nok dessverre ingen tvil om, og at du stiller spørsmålet av ren nysgjerrighet og uvitenhet er greit, men du ble litt _vel_ uvitende i åpningsinnlegget ditt.

Skrevet

''Likevel tror jeg det er mange uføretrygdede som kunne ha fungert i en jobb. Jeg nekter å tro at vi er så mye sykere i Norge enn i mange andre land.''

Det er det nok dessverre ingen tvil om, og at du stiller spørsmålet av ren nysgjerrighet og uvitenhet er greit, men du ble litt _vel_ uvitende i åpningsinnlegget ditt.

Disse trådene om uføretrygd er da vel ikke skrevet for å ramme noen her inne personlig? Det må være lov til å ha en viss undring over utviklingen, og til og med bekymring - når antallet uføretrygdede i Norge er doblet siden 1000-års-skiftet - altså på 9 år. Hvis denne utviklingen fortsetter, så vil hver 2. nordmann i yrkesakitv alder være uføretrygdet om noen år. Og hvem skal da jobbe her til slutt? Det er det store spørsmålet:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...