Gjest imzedimze Skrevet 12. juni 2009 Skrevet 12. juni 2009 ''Det er en lang prosess, og er det noe som skurrer et sted på veien blir det stoppet. Faker du en diagnose, skal det mye til at det ikke blir oppdaget'' Kanskje ikke i alle tilfeller. For å ta eksmpelet med arkitekten uten å gå i detaljer. Jeg skjønner veldig godt hvorfor vedkommende ble sykemeldt da han ble det. Men jeg synes det var helt feil at det skulle ende i uføretrygd for hans vedkommende. Her gikk det for raskt og det viser seg nå. "Jeg skjønner veldig godt hvorfor vedkommende ble sykemeldt da han ble det. Men jeg synes det var helt feil at det skulle ende i uføretrygd for hans vedkommende. Her gikk det for raskt og det viser seg nå." Nettopp.... For ikke å snakke om hvor utrolig vanskelig det er å komme tilbake til jobb når man har vært ute av arbeidslivet noen år, man mister nærmest evnen til å greie stå opp når man er trøtt... Så derfor har jeg sett det er snakket om nå å heller gi folk gradert sykemelding fremfor å være helt sykemeldt fordi da ender det så lett med uføretrygd... 0 Siter
Gjest navy Skrevet 12. juni 2009 Skrevet 12. juni 2009 Jeg tror at økt stress i samfunnet er en forklaring på hvorfor det er så mange uføretrygdede. Alt er jo opplagt etter klokka fra før vi begynner å gå jo. 0 Siter
Colette Skrevet 12. juni 2009 Skrevet 12. juni 2009 Jeg tror at økt stress i samfunnet er en forklaring på hvorfor det er så mange uføretrygdede. Alt er jo opplagt etter klokka fra før vi begynner å gå jo. Er det noe annerledes i Norge enn i andre land? Eller er stress et verdensomspennede fenomen i vår tid? 0 Siter
Gjest Litt forundret nå. Skrevet 12. juni 2009 Skrevet 12. juni 2009 Jeg tror at økt stress i samfunnet er en forklaring på hvorfor det er så mange uføretrygdede. Alt er jo opplagt etter klokka fra før vi begynner å gå jo. Hvordan mener du det skal fungere uten bruk av klokka? Det er jeg veldig spent på nå. Fant forøvrig dette på google. Ganske interesant. http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article1282148.ece 0 Siter
Mistera Skrevet 12. juni 2009 Skrevet 12. juni 2009 Hvis du ønsker en slik jobb, så vet jeg om mange jobber. Du kan ta nesten hvilken som helst jobb i firmaet mitt:-) (og sikkert i mange andre firma) I min jobb kan det være opp og ned hvor mye jobb jeg har å gjøre. Noen dager kan jeg ha store bunker forran meg, men jeg jobber jevnt og effektivt (for å si det selv) og når jeg gjør meg ferdig, lurer jeg meg innom dol noen minutter nå og da. Jeg er ikke av den mest sosiale på jobben min som er av den typen som stikker innom kontorene og prater bort tid hist og pist og derfor får jeg ting raskt unna. Men for all del vi trenger de sosiale og kanskje mindre effektive også. De er bra for miljøet:-) Men det jeg skulle frem til er at hvis du vil ha en jobb hvor du kan bedrive meningsløs surfing nå og da er det veldig gode muligheter for deg:-) Og dette er en jobb som man ikke trenger noen som helst slags utdannelse for å kunne utføre? Om man har erfaring i fra f.eks en fabrikk der man har stått dag ut og dag inn og gjort et tungt arbeide, så kan man få jobb på jobben din? Hvor er denne jobben da? Vedder på det er veldig veldig mange som vil vite hvor denne er! 0 Siter
Mistera Skrevet 12. juni 2009 Skrevet 12. juni 2009 Det er ikke det, men de VIL ikke jobbe. Har flere venninner og venner some r ufør, og som er friskere enn meg. De er ufør, men jobber masse. Noen har deltidsjobber + at de fyker rundt og er med på alt mulig. Så om man ikke skal dra alle over en kam, så er det jaggu mange som burde vært i jobb også. Kjenner ikke så mange som er uføretrygdet. Kjenner faktisk INGEN som er det.. Jeg kjente jada det gjorde jeg, men hun død pga sykdommen... Men hun var for frisk etter hva rykte som gikk på bygda... Saken er jo den at man kan aldri vite åssen en person kjenner og føler det inni seg, hvilke smerter de har den og den dagen. At du kjenner så mange som er uføretrygdet og som kunne ha jobbet 100% så er det jo opp til deg å gjøre noe med det, er det ikke? Som å ta en telefon til NAV og forklare hvor landet ligger... Er ikke sikkert dine venner vil fortelle deg den fulle og hele sannheten om sykdomsforløpet sitt, oppdattert time for time, for akkurat deg... for det er de tross alt ikke forpliktet til... bare fordi DU syntes DU er mere syk enn dem! 0 Siter
Colette Skrevet 12. juni 2009 Skrevet 12. juni 2009 Kjenner ikke så mange som er uføretrygdet. Kjenner faktisk INGEN som er det.. Jeg kjente jada det gjorde jeg, men hun død pga sykdommen... Men hun var for frisk etter hva rykte som gikk på bygda... Saken er jo den at man kan aldri vite åssen en person kjenner og føler det inni seg, hvilke smerter de har den og den dagen. At du kjenner så mange som er uføretrygdet og som kunne ha jobbet 100% så er det jo opp til deg å gjøre noe med det, er det ikke? Som å ta en telefon til NAV og forklare hvor landet ligger... Er ikke sikkert dine venner vil fortelle deg den fulle og hele sannheten om sykdomsforløpet sitt, oppdattert time for time, for akkurat deg... for det er de tross alt ikke forpliktet til... bare fordi DU syntes DU er mere syk enn dem! Det som er sikkert er: Uansett hvor mange som er syke og trenger uføretrygd i Norge, så er det mange flere enn i andre land. Hva er forklaringen på det? Har Norges befolkning dårligere helse enn i andre land? Det er det eneste som er interessant å diskutere. Ikke alle de enkelttilfellene som _ikke _stemmer_med_denne_betraktningen. 0 Siter
Gjest navy Skrevet 12. juni 2009 Skrevet 12. juni 2009 Hvordan mener du det skal fungere uten bruk av klokka? Det er jeg veldig spent på nå. Fant forøvrig dette på google. Ganske interesant. http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article1282148.ece Ja, tror på at sykdom går i arv. I tillegg lærer kanskje ungene mønster av foreldrene. Men jeg tenker på den generasjonen før oss også, hvor veldig mange mødre var hjemmeværende husmødre. Hvilket mønster lærte barna av dette tro? Jeg ser stresset som barn og ungdom blir utsatt for i dag. SFO, skole, lekser, minst to fritidsaktiviteter. Har selv oppdradd en del barn og dagene besto i kjøring hit og dit hele tiden. Påstår at det var ikke like "masete" da jeg vokste opp? Jeg er passert 40 år. 0 Siter
Colette Skrevet 12. juni 2009 Skrevet 12. juni 2009 Ja, tror på at sykdom går i arv. I tillegg lærer kanskje ungene mønster av foreldrene. Men jeg tenker på den generasjonen før oss også, hvor veldig mange mødre var hjemmeværende husmødre. Hvilket mønster lærte barna av dette tro? Jeg ser stresset som barn og ungdom blir utsatt for i dag. SFO, skole, lekser, minst to fritidsaktiviteter. Har selv oppdradd en del barn og dagene besto i kjøring hit og dit hele tiden. Påstår at det var ikke like "masete" da jeg vokste opp? Jeg er passert 40 år. Det å bli uføretrygdet går i arv: http://www.tu.no/jobb/article129522.ece Som alt annet vi oppdras til:-) 0 Siter
Gjest Litt forundret Skrevet 12. juni 2009 Skrevet 12. juni 2009 Og dette er en jobb som man ikke trenger noen som helst slags utdannelse for å kunne utføre? Om man har erfaring i fra f.eks en fabrikk der man har stått dag ut og dag inn og gjort et tungt arbeide, så kan man få jobb på jobben din? Hvor er denne jobben da? Vedder på det er veldig veldig mange som vil vite hvor denne er! Jeg har en viss utdannelse etter videregående og flere kurs etterhvert, men jeg startet i et vikarbyrå en gang. Noen har jobbet her i mange år uten utdannelse. Startet med noe annet og jobbet seg oppover. Det finnes en del kontorjobber hvor det ikke kreves lang utdannelse, men det kan være lurt å ta noen kurs. F.eks datakortet, ellers kan man ta kurser innenfor det man skal drive med. Regnskap, saksbehandling, rådgiver, arkiv, resepsjon, sekretær. Det finnes mange muligheter uten at du først må sitte på skolebenken i mange år. Du virker litt låst med den enten/ eller tankegangen din. 0 Siter
Gjest Litt forundret Skrevet 13. juni 2009 Skrevet 13. juni 2009 Jeg kjenner typen:-) Grøss og gru..en typisk Frp-er dessverre. De er så utrolig sterotype og lette å kjenne igjen i all sin framferd:-( Min eks er ikke denne typen. Han bærer et nag til samfunnet som kan beskrives som rent hat. Han bruker ikke så mye ord på det - han bruker bare øynene og noen få enkle kommentarer. Han hater at samfunnet forlanger at HAN skal jobbe, når han ikke har lyst til det. For det kan andre gjøre:-) Han er utrolig provoserende når han setter i gang, for å si det sånn:-( Han vil ha trygd! Og det har vært hans eneste mål i mange år. Jeg har et eksempel til når jeg tenker meg om. Også uføretrygdede nordmenn på fylletur til utlandet. Familien feiret jul i utlandet et år. På hotellet vårt var en gjeng på 5 stykker i 40 og tidlig 50-åra vi kom i prat med en kveld. 3 stykker av dem var uføretrygdede. Jeg må si at jeg stusset over alkoholinntaket og bråket hver eneste kveld i 14 dager og energinivået var det ikke noe si på en eneste dag. De satt der og drakk rett etter frokost også.Det var ikke til å unngå å legge merke til da baren var rett innenfor utgangsdøra. Vi taff også på dem flere steder i byen og disse levde livet. Du vet, sånn typisk Ola Nordmann på tur:-) Det var blide og hyggelige folk, men naturlig nok ble det til at jeg lurte på hvor de var syke hen. Jeg så ihvertfall ikke noe til det i disse 14 dagene. Jeg får litt fordommer mot enkelte jeg altså. Jeg må bare innrømme det. Har de ikke et snev av stoltet og selvrespekt? Da har jeg mer respekt for ei veninne av meg med høy utdannelse og en krevende jobb. Hun gikk på en kraftig smell, da firmaet kom i en situasjon hvor hun var den som måtte si opp flere ansatte. Da ble hun så syk til slutt at hun ikke greide lyder rundt seg. Men hun kom tilbake, tok konsekvensene av at jobben ble for mye og begynte i en mindre krevende stilling, samt sa nei til all overtid. Nå passer hun seg vel for å si ja til for mye, fordi hun er redd for at det samme skal skje en gang til. 0 Siter
Gjest værsegod Skrevet 13. juni 2009 Skrevet 13. juni 2009 Jeg er litt forundret over at noen besitter så lite innsikt, men du kan få min hverdag... 0 Siter
frosken Skrevet 13. juni 2009 Skrevet 13. juni 2009 Kan du forklare meg forskjellen? Forskjellen går på at prosentandelen uføretrygdede blant personer i yrkesaktiv alder i det ene tilfellet vil være 50 %, mens det i det andre tilfellet kan bli en mye lavere prosentandel avhengig av på hvilket tidspunkt folk uføretrygdes. Den økonomiske belastningen for samfunnet er helt ulik i de to tilfellene. 0 Siter
Mrs D Skrevet 13. juni 2009 Skrevet 13. juni 2009 Jeg har en viss utdannelse etter videregående og flere kurs etterhvert, men jeg startet i et vikarbyrå en gang. Noen har jobbet her i mange år uten utdannelse. Startet med noe annet og jobbet seg oppover. Det finnes en del kontorjobber hvor det ikke kreves lang utdannelse, men det kan være lurt å ta noen kurs. F.eks datakortet, ellers kan man ta kurser innenfor det man skal drive med. Regnskap, saksbehandling, rådgiver, arkiv, resepsjon, sekretær. Det finnes mange muligheter uten at du først må sitte på skolebenken i mange år. Du virker litt låst med den enten/ eller tankegangen din. ''Regnskap, saksbehandling, rådgiver, arkiv, resepsjon, sekretær. Det finnes mange muligheter uten at du først må sitte på skolebenken i mange år.'' Om det kreves like lite utdannelse for en som skal føre regnskap eller være saksbehandler som en som skal arkivere eller være resepsjonist, så kan det ikke være seriøse jobben man får. 0 Siter
Gjest best wishes Skrevet 13. juni 2009 Skrevet 13. juni 2009 jeg tenker at det å sitte ved en PC på dagene kan ha ulike bruksområder. Man kan gjøre viktig arbeid på den, eller man kan bare surfe meningsløst rundt. Mange uføretrygdede har sykdommer eller skader som gjør dem veldig uforutsigbare i jobbsituasjonen. De kan feks gjøre en god jobb på mandag, noe halveis på tirsdag, for så å bli borte de neste dagene. Jeg forstår en arbeidsgivers skepsis mot å ansette en person man vet har slike problemer. Det ideelle hadde vært jobber hvor du kom og gikk som du ville, uten at det fikk noen konsekvenser. Det er også mange uføretrygdede som selv ønsker å jobbe , men som blir uføretrygdet fordi de møter motstand fra alle instanser. min venninne har god utdannelse men har store problemer med å få jobb pga hun er synshemmet. Hun føler ofte at hun må prestere dobbelt å så bra som alle andre for å kompensere for det. Jeg tror det ender med uføretrygd for henne, og det er utrolig synd. Hun har mye å komme med, men trenger tilrettelegging. Mange fysisk funksjonshemmede kan klare en slik kontorjobb som du beskriver, problemet kan være tilgang til hjelp når de trenger det. Ikke alle har tilgang til personlig assistent alle arbeidstimene og kanskje må noe bygges om for å få plass til en rullestol, feks heis eller Handikap wc. 0 Siter
Gjest Litt forundret. Skrevet 13. juni 2009 Skrevet 13. juni 2009 ''Regnskap, saksbehandling, rådgiver, arkiv, resepsjon, sekretær. Det finnes mange muligheter uten at du først må sitte på skolebenken i mange år.'' Om det kreves like lite utdannelse for en som skal føre regnskap eller være saksbehandler som en som skal arkivere eller være resepsjonist, så kan det ikke være seriøse jobben man får. ''så kan det ikke være seriøse jobben man får.'' Makan til syting, klaging og negativitet. 0 Siter
Gjest Litt forundret nå. Skrevet 13. juni 2009 Skrevet 13. juni 2009 Du kan jo ta en titt her f.eks http://www.utdanningshuset.no/?gclid=CN368PTXh5sCFUR_3godjARHpg 0 Siter
Gjest Litt forundret nå Skrevet 13. juni 2009 Skrevet 13. juni 2009 ''så kan det ikke være seriøse jobben man får.'' Makan til syting, klaging og negativitet. Du kan jo ta en titt her f.eks http://www.utdanningshuset.no/?gclid=CN368PTXh5sCFUR_3godjARHpg 0 Siter
Mrs D Skrevet 13. juni 2009 Skrevet 13. juni 2009 ''så kan det ikke være seriøse jobben man får.'' Makan til syting, klaging og negativitet. Hvem klager? Er det å påpeke at du omtrent setter likhetstegn mellom en regnskapsfører og resepsjonist å klage? 0 Siter
Mrs D Skrevet 13. juni 2009 Skrevet 13. juni 2009 Du kan jo ta en titt her f.eks http://www.utdanningshuset.no/?gclid=CN368PTXh5sCFUR_3godjARHpg Jeg har 7 år høgskoleutdanning, så jeg tror jeg greier meg hvis bare helsa er i orden. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.