Gå til innhold

Oppkast, når ringe legevakt?

Gjest mor med pjusk guttunge

Anbefalte innlegg

Gjest mor med pjusk guttunge

Guttungen på 3,5 år har kastet opp siden i går kveld.Får ikke i seg vått eller tørt.Alt av væske kommer opp igjen.Kastet opp seneste for 10 min. siden etter noen slurker cola. Når bør vi ringe legevakta? Vet ikke om jeg har lyst til å vente til i morgen.Noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Onsdag1365380628

Vurder allmenntilstanden. Selv har jeg aldri ringt legevakten ved oppkast/omgangssyke når ungene har vært dårlig. Ved et slikt far blir man temmelig redusert, men kommer seg tilsvarende raskt etterpå er min erfaring. Et døgn med oppkast er ikke uvanlig, og fortsett å gi drikke jevnlig. Du kan eventuellt t\ringe legevakten og forhøre deg om du er bekymret. Det er ikke morsomt når de små blir syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi en skje saft eller cola hvert kvarter så magen ikke får mengder å jobbe med når den er helt tom. Med mindre han er apatisk og ikke til å få kontakt med så hadde jeg ikke ringt legen ennå nei. Dra opp litt av huden på håndbaken mellom to fingre og slipp, om den glir raskt tilbake så er han ikke dehydrert ennå, om den blir stående ringer du legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er noe grunn til å ringe legevakta så sant gutten er bevisst og lett å få kontakt med.

Det er helt normalt å ikke klare å holde på vått eller tørt noen dager når man får skikkelig omgangssyke.

Gjør som Lillemus sier, gi 1 skje med avflatet cola eller eventyrbrus innimellom. Litt salt potetgull kan også være kjekt.

Det er også mulig å gi eplejuice med litt Farris. Da får han i seg både sukker og salt, men gi små mengder om gangen.

Om han blir apatisk eller mister bevisstheten, eller om han får stående hudfolder kan du ringe legevakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurder allmenntilstanden. Selv har jeg aldri ringt legevakten ved oppkast/omgangssyke når ungene har vært dårlig. Ved et slikt far blir man temmelig redusert, men kommer seg tilsvarende raskt etterpå er min erfaring. Et døgn med oppkast er ikke uvanlig, og fortsett å gi drikke jevnlig. Du kan eventuellt t\ringe legevakten og forhøre deg om du er bekymret. Det er ikke morsomt når de små blir syke.

Takk for innspill :-) Vi fortsetter og gi litt drikke osv.Er nok litt ekstra bekymret for tiden for har en nyfødt gutt også som er 8 dager gammel. Ammetåke og barseltårer i tillegg så blir man litt smårar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi eplemost og utristet blå Farris blandet 50-50. En teskje hvert 10.minutt.

Jeg ville ikke ringt legevakta enda. Det er normalt å være sliten og trøtt, men han skal gi "normale" svar ved tiltale osv...

3-åringen min kastet en gang opp 27 ganger på 13 timer... Da var vi rimelig slitne begge to...

Løp til butikken og kjøp Farris og eplemost. Ikke fall for fristelsen til å gi mer enn den teskjeen. Ha gjerne på "timer" hvert 10.minutt. Farris og eplemost gir en bra kombinasjon av sukker og salter.

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Små barn tåler dehydrering dårlig. Gi han det han vil ha å drikke (ideelt sett farris + eplejuice, men vil han heller ha noe annet så gir du han det), i de mengdene han orker. At de kommer opp igjen er ikke grunn til å være restriktiv!

Hvis du vurderer allmenntilstanden hans til å være dårligere enn han normalt er når han er syk, så er det grunn til å ringe legevakten. Jeg syns generelt sett man skal ha lav terskel for å ringe når det gjelder barn, det er ikke helt uvanlig å ha behov for intravenøs væske ved omgangssyke som trekker ut litt i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små barn tåler dehydrering dårlig. Gi han det han vil ha å drikke (ideelt sett farris + eplejuice, men vil han heller ha noe annet så gir du han det), i de mengdene han orker. At de kommer opp igjen er ikke grunn til å være restriktiv!

Hvis du vurderer allmenntilstanden hans til å være dårligere enn han normalt er når han er syk, så er det grunn til å ringe legevakten. Jeg syns generelt sett man skal ha lav terskel for å ringe når det gjelder barn, det er ikke helt uvanlig å ha behov for intravenøs væske ved omgangssyke som trekker ut litt i tid.

Men er det særlig lurt å drikke så mye når det faktisk bare kommer rett opp? Jeg har bedre erfaring med å gi bittebittelitt ofte, for da lurer en magen og det kommer ikke opp aldeles straks. Noen ganger brekker man seg jo på tom mage også, men om magen får sjansen i en liten time eller så til å få tilført væske er det bedre enn å drikke masse og så kaste opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det særlig lurt å drikke så mye når det faktisk bare kommer rett opp? Jeg har bedre erfaring med å gi bittebittelitt ofte, for da lurer en magen og det kommer ikke opp aldeles straks. Noen ganger brekker man seg jo på tom mage også, men om magen får sjansen i en liten time eller så til å få tilført væske er det bedre enn å drikke masse og så kaste opp igjen.

Jeg har lært at man lar de drikke det de vil, men som regel innebærer jo ikke det at de heller nedpå en halv liter i slengen :o) Jeg tenker mer at om han orker tre slurker på ti minutter i stedet for bare en, så skal han få det. _Noe_ kommer videre ned i systemet. Og de neste ti minuttene er det ikke sokkert han vil ha noe som helst. Poenget er å oppfordre, men å la barnet styre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...