Gå til innhold

Hva er "omsorgssvikt"?

Gjest generelt opptatt av temaet

Anbefalte innlegg

Gjest generelt opptatt av temaet
Skrevet

Foreksempel: Er det grunnlag for å kalle det omsorgssvikt om en alene-forsørger er dårlig på å lage mat og gjerne lar barna få den oppgaven mot at den voksne rydder og at det som oftest blir lettvint mat?

Andre eksempler??

Skrevet

Hvorfor skulle det være omsorgssvikt?

Det kommer an på hvor lite barnet er og hvor dårlig maten er, ernæringsmessig sett. Det skal mye til før dette blir omsorgssvikt. Det å lære barn å ta ansvar og bli selvstendige, bl.a ved å lage mat er jo en viktig del av oppdragelsen.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jeg er ikke helt enig med Orio.

Det kommer selvfølgelig an på hvor gamle barna er og det kommer an på hvor ofte det skjer.

Hvis ungene må lage middag til deg og seg selv hver dag, mener jeg det er omsorgsvikt.

Skrevet

Jeg er ikke helt enig med Orio.

Det kommer selvfølgelig an på hvor gamle barna er og det kommer an på hvor ofte det skjer.

Hvis ungene må lage middag til deg og seg selv hver dag, mener jeg det er omsorgsvikt.

Det kommer jo an på i hvilken sammenheng uttrykket blir brukt. I juridisk sammenheng, som vilkår for omsorgsovertakelse, er det normalt ikke nok at barnet må lage middag hver dag.

Gjest fattigmor
Skrevet

spørs på alderen( mange synes det er gøy) og spørs på lettvint mat! Kosten skal være næringsrik, blir det bare mc donalds retter, vil jeg si det er likegyldighet fra deg! Omsorgssvikt er ett grusomt ord! Og det forbinder jeg med foreldre som ikke har Kjærlighet og omsorg for sine Barn.Unger som går for lut og kaldt vann.De må klare seg allene, hvor foreldre/alenemødre/fedre bare tenker på sitt eget ve og vel!

Skrevet

Det du beskriver er etter min mening ikke omsorgssvikt såfremt barna er gamle nok til å lage mat.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Det du beskriver er etter min mening ikke omsorgssvikt såfremt barna er gamle nok til å lage mat.

Mener du at det er greit at et barn aldri opplever at foreldrene lager middag?

En gang i blandt er helt ok synes jeg, men hver dag?

Gjest Kayia
Skrevet

Ditt eksempel er langt unna et eksempel på "god omsorg", men det er ikke omsorgsvikt heller. Saken er at det er mye som kan benevnes som slett omsorg, uten at det er tilstrekkelig for å være omsorgsvikt, juridisk sett.

Imidlertid er det trirst at unger skal vokse opp med voksne som er så tafatte at de ikke bretter opp armene og lærer seg å lage mat når de har valgt å gjøre seg ansvarlige for å ha en familie.

Mener

Skrevet

Mener du at det er greit at et barn aldri opplever at foreldrene lager middag?

En gang i blandt er helt ok synes jeg, men hver dag?

Nei, jeg synes ikke det er ok om barn aldri opplever at foreldrene lager middag til dem.

Det hun skrev var:

''gjerne lar barna få den oppgaven mot at den voksne rydder og at det som oftest blir lettvint mat? ''

Som sagt så mener jeg at dersom barna er i en alder hvor de kan lage middag, så ser jeg ikke noe galt i om arbeidsfordelingen i hjemmet er slik at barna lager mat mens mor rydder og gjør andre nødvendige ting i huset.

Omsorgssvikt handler for meg om mye mer enn enkeltstående ting som man kan diskutere om er optimalt eller ei. Dersom moren ikke sørger for at barna får et rimelig sunt kosthold totalt sett, så synes jeg det er kritikkverdig. Likeledes om hun pålegger barna mer ansvar enn de kan makte. Men det en del som anser det som et større problem at oppvoksende generasjon ikke har noe ansvar i familien enn det motsatte, og en slik ordning som beskrevet her kan godt være en ok ordning. Dette er det selvfølgelig umulig å vite ut i fra en slik kortfattet beskrivelse på nettet.

Gjest Kimmie
Skrevet

Synes ikke det er omsorgssvikt.

Da ser jeg for meg at foreldrene gir blaffen i ungene,og lar dem gå på selvstyr. Skitne klær og skitten kropp,gir dem lite mat eller bare junk food. Det er også viktig for barn å bli sett og hørt,gjør man ikke det mener jeg det er omsorgssvikt!

Gjest best wishes
Skrevet

Hvis det bare handler om maten så synes jeg ikke det er omsorgssvikt. det kommer jo an på hvor gamle barna er også. Hvis de er tre og fire år har de nok fått oppgaver alt for tidlig.

en venninne av meg vokste opp hos en mor som var psykisk ustabil. når hun var fem år så smurte hun matpakke til moren sin.

Hvis barnet er flink til å lage mat så kan det jo utvikle en mestringsfølelse på dette området, forutsett at det ikke går på bekostning av andre viktige ting.

Gjest Ikke alle er like heldigvis
Skrevet

Jeg kikket på unge mødre Danmark her en dag. Der var ett ungt par ned en gutt på 1 år. De hadde aldri grønnsaker til middag for de likte ikke det og ungen fikk nok grønnsaker i barnehagen sa mora. De spiste mye chips og ting stekt i olje. De røykte inne også. De hadde med ungen på bowling noen kvelder og prøvde å få han til å sove det men det ville ikke han. Det ble seint får han var i seng de kveldene de var der. Og etterpå satt de å sa at gutten hadde problemer med å sove. Rart ja..Noen hadde sendt inn klage til barnevernet på dem med de skjønte ikke hvorfor

Også i det programmet var det ei ung alenemor men hun var helt motsatt. Så at hun tok godt være på barnet

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Nei, jeg synes ikke det er ok om barn aldri opplever at foreldrene lager middag til dem.

Det hun skrev var:

''gjerne lar barna få den oppgaven mot at den voksne rydder og at det som oftest blir lettvint mat? ''

Som sagt så mener jeg at dersom barna er i en alder hvor de kan lage middag, så ser jeg ikke noe galt i om arbeidsfordelingen i hjemmet er slik at barna lager mat mens mor rydder og gjør andre nødvendige ting i huset.

Omsorgssvikt handler for meg om mye mer enn enkeltstående ting som man kan diskutere om er optimalt eller ei. Dersom moren ikke sørger for at barna får et rimelig sunt kosthold totalt sett, så synes jeg det er kritikkverdig. Likeledes om hun pålegger barna mer ansvar enn de kan makte. Men det en del som anser det som et større problem at oppvoksende generasjon ikke har noe ansvar i familien enn det motsatte, og en slik ordning som beskrevet her kan godt være en ok ordning. Dette er det selvfølgelig umulig å vite ut i fra en slik kortfattet beskrivelse på nettet.

Det er sant, men jeg oppfattet det slik at dette var en fast oppgave de hadde. Altså at det skjedde hver dag. Mulig jeg misforsto.

Skrevet

Jeg synes tvert imot at det er flott at mor innrømme sine manglende kokkekunster og barnet får fremmet en av sine sterke sider.

Omsorgssvikt er rett og slett å la egne behov og ønsker gå foran barnas behvov. For eksempel ikke gidde å stå opp og vekke barna så de får gått på skolen, ikke sørge for at barna har klær for årstiden, la barna flyte fritt, aldri vite hvor barna er, ikke beskytte barna mot overgreg, være ruset og ha fester hjemme når barna er der.

Kort sagt: Ikke vise barna den omsorgen de har behov for.

Skrevet

Det hun skrev var:

Innimellom så lurer jeg på om mange barn i dag er utsatt for omsorgssvikt i beste mening. Mange barn har ingen plikter og får dermed ikke følelsen av at de er nyttig og viktig.

Foreldre feier foran beina på dem så de kan surfe gjennom livet uten motstand, og blir det motstand, f.eks uvennskap mellom barn, så er de voksne der og ordner opp.

Hvis en ikke vil ha barnet som venn blir det ordnet opp av alle foreldre, man må være venner med alle.

Så kommer ungdomstiden og foreldrene kan ikke lenger sope foran beina og ordne opp.

Personlig vet jeg av to selvmord som kom ved første kjærlighetssorg. Og jeg vet at disse hadde det slik som barn, alt skulle være rettferdig og ingen fikk lov til å holde noen utenfor.

De blir jo skjør som porselen, den minste motstand så går verden i stykker.

Mitt yndlingsuttryk til mine barn er "verden er ikke rettferdig, noen ganger får du noe andre ikke har, andre ganger må du tåle å se at andre har mer enn deg"

Gjest fysisk og psykisk
Skrevet

Omsorgssvikt er det når barna ikke får dekket fysiske og psykiske behov, f.eks mangel på sunn og nok mat, dårlig hygiene, dårlige klær i forhold til værforholdene, mangel på trøst når de gråter og er lei seg, ikke bli sett og hørt, mye kjeft og mangel på tid til at barna får pratet med sine foreldre.

Skrevet

Innimellom så lurer jeg på om mange barn i dag er utsatt for omsorgssvikt i beste mening. Mange barn har ingen plikter og får dermed ikke følelsen av at de er nyttig og viktig.

Foreldre feier foran beina på dem så de kan surfe gjennom livet uten motstand, og blir det motstand, f.eks uvennskap mellom barn, så er de voksne der og ordner opp.

Hvis en ikke vil ha barnet som venn blir det ordnet opp av alle foreldre, man må være venner med alle.

Så kommer ungdomstiden og foreldrene kan ikke lenger sope foran beina og ordne opp.

Personlig vet jeg av to selvmord som kom ved første kjærlighetssorg. Og jeg vet at disse hadde det slik som barn, alt skulle være rettferdig og ingen fikk lov til å holde noen utenfor.

De blir jo skjør som porselen, den minste motstand så går verden i stykker.

Mitt yndlingsuttryk til mine barn er "verden er ikke rettferdig, noen ganger får du noe andre ikke har, andre ganger må du tåle å se at andre har mer enn deg"

Dette er jeg helt enig i.

Mrs. Wallace
Skrevet

Det hun skrev var:

''Omsorgssvikt handler for meg om mye mer enn enkeltstående ting som man kan diskutere om er optimalt eller ei. ''

Veldig grei og kortfattet oppsummering, egentlig. :)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Det kommer ikke ikke klart frem hva du mener her, synes jeg.

Min sønn har laget risengrynsgrøt til oss i dag, mens jeg jobbet i hagen. Jeg synes dette er på sin plass av og til.

Men jeg synes ikke det er riktig selv om omsorgssvikt kanskje blir et for sterkt ord at foreldrene aldri lager middag til barna sine.

Du må nesten opplyse om hvor gamle barna er og om dette er noe som skjer hver dag eller ikke.

Hvis barnet f.eks er 6 år og laer middag til deg hver dag, mener jeg det er omsorgsvikt. Slik skal det ikke være.

Å ha ansvar er riktig og viktig. At et barn skal ha over hele ansvaret blir helt feil. og på grensa til omsorgssvikt.

Gjest ajaja
Skrevet

Jeg synes dette høres helt hårreisende ut jeg. Barn pålegges ansvar for matlaging fordi aleneforsørger er dårlig på det? Jeg antar barna ikke har hatt noen opplæring i dette med en forelder som er dårlig på det og derfor blir det i tillegg lettvint.

Ja, jeg synes dette hører hjemme under omsorgssvikt, selv om forelder vasker opp og rydder. Matlaging og det å sørge for at barna får i seg sunn, næringsrik og variert mat er helt klart foreldres ansvar.

At barn under oppveksten inkluderes i matlaging og andre huslige plikter er jeg helt klart for, men dette høres ikke ut som en slik setting.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...